Πολιτισμός

Προτάσεις βιβλίων από πέντε διαφορετικά λογοτεχνικά είδη

Με τα βιβλία συμβαίνει ό,τι και με τους ανθρώπους: Ένας μικρός αριθμός είναι πολύ σημαντικά και τα υπόλοιπα χάνονται στο πλήθος, είπε ο Βολταίρος.
Με πέντε νέα βιβλία, επιλογές από πέντε διαφορετικά λογοτεχνικά είδη, πέντε διαφορετικών εκδοτικών οίκων, υποδεχόμαστε τον Φεβρουάριο.
Δυο μυθιστορήματα (το ένα αστυνομικό), μια νουβέλα, μια συλλογή διηγημάτων κι ένα ποιητικό βιβλίο συνθέτουν μια παλέτα σημαντικών βιβλίων από τις πρόσφατες εκδόσεις για όλες τις αναγνωστικές προτιμήσεις.
Καλές αναγνώσεις!

Της Χαριτίνης Μαλισσόβα

Μίνως Ευσταθιάδης,
Κβάντι,
εκδ. Ίκαρος
(αστυνομικό μυθιστόρημα)
Η δολοφονία ενός άντρα χωρίς ταυτότητα στους δρόμους της Μονμάρτης, οδηγεί τις έρευνες της γαλλικής αστυνομίας σε αδιέξοδο. Την ίδια ώρα, στο νεκροταφείο κάποιου ελληνικού χωριού, ο ντετέκτιβ Κρις Πάπας κρατάει στα χέρια του έναν παλιό χάρτη γεμάτο σημάδια: Αλλεπάλληλα ταξίδια, τεθλασμένες γραμμές, παράλληλες πορείες, που οδηγούν στην άκρη της ερήμου Καλαχάρι. Τα τελευταία ίχνη τον παρασύρουν πάνω στις παρισινές στέγες. Εκεί θα καταλάβει ότι οι τίγρεις τρέχουν γρήγορα και δεν ξεχνούν ποτέ.
«Πρωτοπήγα στην Αφρική το 2003 και επέστρεψα δύο ακόμη φορές. Η Μαύρη Ήπειρος είναι ένας άλλος κόσμος. Στην αρχή νόμιζα πως κρατούσα κάποιου είδους ημερολόγιο, τελικά όμως ήταν το προσχέδιο ενός βιβλίου. Δεν πρόκειται για ταξιδιωτικό χρονικό, αλλά για μια ιστορία αίματος. Τόσο πραγματική, όσο και ο κάθε καθρέφτης. Το αίμα ακολουθεί περίεργες διαδρομές, που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει. Και ίσως να είναι καλύτερα έτσι» (Μ.Ε.).
Ο Μίνως Ευσταθιάδης σπούδασε νομικά στην Αθήνα και στο Ανόβερο. Εργάστηκε ως δικηγόρος πριν ασχοληθεί κυρίως με το windsurfing.
Έχει γράψει τα μυθιστορήματα Έξοδος (Ανατολικός, 2001), Χωρίς γλώσσα (Καστανιώτης, 2004), Το δεύτερο μέρος της νύχτας (Ωκεανίδα, 2014) που εκδόθηκε στη Γερμανία (Acabus, 2014) και Ο Δύτης (Ίκαρος, 2018) που ήταν στη βραχεία λίστα του Athens Prize for Literature και εκδόθηκε στα γαλλικά (Actes Sud, 2020).
Το θεατρικό του έργο Το Γεύμα (Ευρασία, 2012) πήρε το βραβείο Πρωτότυπου Θεατρικού της Ε.Θ.Ε., ήταν στη βραχεία λίστα του διεθνούς διαγωνισμού Eurodram της Γερμανίας και μεταφράστηκε στα αγγλικά, στα γερμανικά, στα γαλλικά και στα ουγγρικά.
Ζει κοντά στη θάλασσα.

Τζένη Μανάκη,
Με το χέρι στο στήθος,
Ωκεανίδα
(μυθιστόρημα)
Το χέρι στο στήθος για να συγκρατήσεις τους ανεξέλεγκτους παλμούς της καρδιάς που προκαλεί η τέλεια ομορφιά ή ο αβάσταχτος ψυχικός πόνος ή, ακόμη, και για να κρατήσεις με αγάπη κάτι πολύτιμο!
Η Νικολέττα Πάζη, δημοσιογράφος σε περιοδικό του Λονδίνου, συναντά στην Τύνιδα, κάτω από περίεργες συνθήκες, τον Γαλλοαλγερινό συγγραφέα Φουάντ Μαζίν, που της θυμίζει τον άντρα στον πίνακα του Γκρέκο Ο ευγενής με το χέρι στο στήθος. Ο Φουάντ είναι στα ίχνη του δολοφόνου της γυναίκας του, που έμπλεξε τον γιο του, Μαρίντ, στα δίχτυα ενός ισλαμικού τρομοκρατικού πυρήνα. Η συνάντηση γίνεται αφορμή να αναπτυχθεί μεταξύ τους μια δυνατή σχέση.
Μια ιστορία που ξεκινά από την Τυνησία, διαδραματίζεται στο Λονδίνο, το Παρίσι και σ’ ένα ελληνικό νησί. Ένα μυθιστόρημα για τον έρωτα και τον θάνατο, την τρομοκρατία και την ενδοοικογενειακή βία, γεμάτο μουσική, λογοτεχνία και θέατρο. Ένα άτυπο χρονικό της πρώτης δεκαετίας του νέου αιώνα.
Πρόκειται για το τέταρτο μυθιστόρημα της Τζένης Μανάκη.
Η Τζένη Μανάκη γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Εργάστηκε ως συντάκτρια και μεταφράστρια σε εφημερίδα και στο Δημόσιο. Ασχολήθηκε με πολιτιστικά θέματα και με την αποκλειστική ευθύνη έκδοσης συνδικαλιστικής μηνιαίας εφημερίδας.
Γνωρίζει Αγγλικά και Γαλλικά. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια δημιουργικής γραφής στο Λος Άντζελες. Είναι φανατική αναγνώστρια λογοτεχνίας.
Δημοσιεύει από ετών κείμενα με αφορμές που την ευαισθητοποιούν. Αγαπάει τη ζωγραφική, με έργα της πήρε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις.

Ούρσουλα Φωσκόλου,
Η Παναγία των εντόμων,
Κίχλη
(νουβέλα)
Στην Παναγία των εντόμων παρακολουθούμε τα βήματα του νεαρού αφηγητή, που, ενώ περιδιαβάζει τους άδειους διαδρόμους του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, το μυαλό του κατακλύζεται από εικόνες του παιδικού του έρωτα. Ένα αθέατο ζευγάρι μάτια τον παρατηρεί από μακριά να περπατά υπνωτισμένος ανάμεσα σε κουφάρια ζώων και απολιθώματα.
Δύο άνθρωποι φαινομενικά ανόμοιοι μεταξύ τους κινούνται παράλληλα σε αυτή τη νουβέλα, η οποία με τη σειρά της κινείται στη σκοτεινή επικράτεια του άρρητου και του μυστηριακού, εξερευνώντας την ύλη του εαυτού, του ιερού και του άλλου. Διαρκείς εναλλαγές φωτός και σκιάς, μια μεγάλη βόλτα στην ανοιξιάτικη Αθήνα, ένας έρωτας που εκπληρώνεται με τρόπο παράδοξο κι ένας άλλος που θα μείνει ανεκπλήρωτος. Μια ιστορία που ακροβατεί στο τεντωμένο σχοινί ανάμεσα στον έρωτα και τον θάνατο.
Η Ούρσουλα Φωσκόλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1986. Σπούδασε νομικά και εργάζεται ως γραφίστρια και web designer. Συμμετέχει στη συντακτική επιτροπή του λογοτεχνικού περιοδικού Φρέαρ και επιμελείται τη σελίδα του στο διαδίκτυο. Διηγήματα και μεταφράσεις της έχουν δημοσιευτεί σε πολλά λογοτεχνικά περιοδικά. Η πρώτη της συλλογή διηγημάτων Το κήτος (Κίχλη, 2016) τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα και με το Βραβείο Νέου Λογοτέχνη του περιοδικού Έναστρον – Κλεψύδρα 2017.

Ηρώ Σκάρου,
Η ζωή όπως είναι,
Κέδρος
(συλλογή διηγημάτων)
Ένας επιστήμονας μελετά τους παράγοντες της μακροζωίας, ενώ μια νοικοκυρά αποκαλύπτει τις αιτίες ενός πρόωρου θανάτου. Ένα αγόρι που αρνείται να μιλήσει γράφει την ιστορία του στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου κι ένας Έλληνας της διασποράς διαβάζει τη δική του σε αλλεπάλληλα στρώματα καταστροφής. Ένας νεαρός κρατούμενος ονειρεύεται τον κόσμο όπως θα έπρεπε να είναι κι ένας μεσόκοπος πωλητής τον αντικρίζει όπως είναι πραγματικά. Οικογενειακά μυστικά ξεδιπλώνονται σε παραχωμένα σημειώματα, ενώ κάποια παραμένουν αθέατα σε μία ορθάνοιχτη ντουλάπα.
Ζεύγη παρόμοια και αντίθετα, οι ήρωες των 24 διηγημάτων μοιράζονται στιγμές μιας καθημερινότητας, κάποιες φορές απροσδόκητης, που μοιάζει όμως αναπόφευκτη. Κινηματογραφικά καρέ που, όπως κι αν μονταριστούν, προβάλλουν ένα πανόραμα της ζωής όπως είναι.
Η Ηρώ Σκάρου κατάγεται από την Ικαρία. Μεγάλωσε στη Σύρο και στην Αθήνα. Με σπουδές στη φιλοσοφία και μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων, εργάστηκε σε θέσεις επικοινωνίας και μάρκετινγκ. Άλλαξε πορεία ύστερα από μία εκπαίδευση στη διδασκαλία της γιόγκα. Με τη συλλογή διηγημάτων της Μια χαρά είναι (εκδόσεις Γκοβόστη, 2018) ήταν υποψήφια για το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου στην πεζογραφία του περιοδικού ο Αναγνώστης. Αγαπά τη μικρή φόρμα και τα μεγάλα ταξίδια.

Θεόδωρος Π. Ζαφειρίου,
λείπει,
Andy’s publishers
(ποίηση)
Αφιερωμένη στην προσφάτως εκλιπούσα σύζυγό του η συλλογή ποιημάτων του Θ.Π. Ζαφειρίου.
Στη συγκεκριμένη συλλογή ο ποιητής αποφεύγει τη μεταφυσική προέκταση του θανάτου, εστιάζοντας στα καθημερινά γεγονότα, που συγκροτούν μια συγκεκριμένη ζωή, η οποία πορεύεται από την υγεία στην αρρώστια και τερματίζει στο απροχώρητο. Τη ζωή αυτή ο ποιητής συντροφεύει, όχι – είναι αλήθεια – αδιαλείπτως, αλλά πυκνώνοντας τη σχέση του μαζί της, καθώς σταδιακά συμπάσχει και μετουσιώνει τον πρώτο έρωτα και την ύστερη αγάπη σε ένσαρκη συνοδεία μέχρι το μοιραίο κατώφλι ενός ασύλληπτου (σε αντίθεση με τη σύλληψη της ζωής) σύμπαντος. Το βέβαιο είναι, ότι η ουσία του θανάτου δεν συμποσούται στην τελευταία πράξη του δράματος, αλλά σφραγίζεται με την αυλαία κάθε σκηνής.
Ο Θεόδωρος Π. Ζαφειρίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. Κατάγεται από τη Λάρισα. Σπούδασε νομικά στην Αθήνα και στο Ρέγκενσμπουργκ της Γερμανίας. Εργάστηκε στο υπουργείο Εξωτερικών. Έχει εκδώσει δεκαεννέα ποιητικές συλλογές. Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά, γερμανικά, σουηδικά και αλβανικά.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το