Τοπικά

Προσφυγή κατά της απόφασης για τις παρεμβάσεις στην Καραμπατζάκη – Όχι στην εκτέλεση δημοσίου έργου χωρίς εγκεκριμένη μελέτη

Προσφυγή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδος ζητώντας να ακυρωθεί η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου με θέμα «Ολοκληρωμένος σχεδιασμός διαμόρφωσης των οδών Ζάχου & Καραμπαντζάκη ως οδών ήπιας κυκλοφορίας», η οποία ελήφθη στις 27 Νοεμβρίου 2017 και αναρτήθηκε σήμερα στο διαδίκτυο, κατέθεσαν 22 δημοτικοί σύμβουλοι και κάτοικοι της περιοχής.

Όπως μεταξύ άλλων τονίζεται στην προσφυγή, η απόφαση τόσο ως προς το πρώτο σκέλος αυτής, που αφορά την  έγκριση της πρότασης ολοκληρωμένου σχεδιασμού της διαμόρφωσης των οδών Ζάχου και Καραμπατζάκη ως οδών ήπιας κυκλοφορίας, όσο και ιδίως ως προς το δεύτερο σκέλος της, δηλαδή τη διάνοιξη και διαμόρφωση της οδού Καραμπαντζάκη από την οδό Αναπαύσεως έως τις γραμμές του ΟΣΕ, συνιστά αναμφίβολα έγκριση κατασκευής τεχνικού έργου χωρίς όμως να συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις, αφού δεν υφίσταται συγκεκριμένη και εγκεκριμένη μελέτη

Επισημαίνεται ότι στη σχετική εισήγηση περιέχονται γενικές και αφηρημένες προτάσεις διαμόρφωσης των δύο οδών, οι οποίες στο πεδίο εφαρμογής ανάγονται στη σφαίρα του αδυνάτου. Μάλιστα, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι το περιεχόμενο της εισήγησης προσομοιάζει με έκθεση ιδεών, σε καμία όμως περίπτωση δεν μπορεί να εκληφθεί ως τεχνικός σχεδιασμός για την εκτέλεση δημοσίου έργου.

Οι προσφεύγοντες ζητούν την αναστολή εκτέλεσης της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου λόγω επικείμενου κινδύνου έναρξης εργασιών, δηλαδή την εκτέλεση δημοσίου έργου χωρίς εγκεκριμένη μελέτη. Η αναστολή εκτέλεσης κρίνεται αναγκαία μέχρι την έκδοση απόφασης επί της προσφυγής, η οποία υπογράφεται από τους δημοτικούς συμβούλους της κίνησης «Μαζί για τον Βόλο» Φωτεινή Κοκκινάκη, Ιάσονα Αποστολάκη και Κώστα Γαργάλα, καθώς και από 19 ακόμη κατοίκους της περιοχής.

Το πλήρες κείμενο της προσφυγής

  1. Στις 3.2017 ελήφθη η με αρ. 204/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, με θέμα «Λήψη Κανονιστικής Απόφασης για τη μονοδρόμηση των οδών Ζάχου και Καραμπατζάκη» Κατά της απόφασης αυτής εκκρεμεί αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου Επικρατείας. Στις 20.11.2017 ελήφθη η με αρ. 774/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, με θέμα «Ολοκληρωμένος σχεδιασμός διαμόρφωσης των οδών Ζάχου & Καραμπαντζάκη ως οδών ήπιας κυκλοφορίας». Η απόφαση αυτή ακυρώθηκε με την υπ’ αρ. 2973/2093184/27.11.2017 πράξη του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδος, για παράβαση της διάταξης της παρ. 8 άρθρου 67 Ν 3852/2010. Στις 27 Νοεμβρίου 2017 ελήφθη η με αρ. 779/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου με θέμα «Ολοκληρωμένος σχεδιασμός διαμόρφωσης των οδών Ζάχου & Καραμπαντζάκη ως οδών ήπιας κυκλοφορίας» η οποία αναρτήθηκε σήμερα στο διαδίκτυο με στοιχεία ΑΔΑ 7Η0ΒΩ96-ΕΞΝ, οπότε και λάβαμε γνώση αυτής. Την ως άνω απόφαση αρ. 779/2017 του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου προσβάλλουμε με την παρούσα για τους λόγους που αναλύουμε παρακάτω.

 

  1. Με την προσβαλλόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, η οποία ελήφθη προς υλοποίηση των όσων θεσπίστηκαν με την γενικότερης ρύθμισης υπ’ αρ. 204/2017 Κανονιστική απόφαση του Δήμου Βόλου, εγκρίνεται η πρόταση ολοκληρωμένου σχεδιασμού της διαμόρφωσης των οδών Ζάχου και Καραμπατζάκη ως οδών ήπιας κυκλοφορίας και η υλοποίηση της διάνοιξης και διαμόρφωσης της οδού Καραμπαντζάκη από την οδό αναπαύσεως έως τις γραμμές του ΟΣΕ όπως αυτή εμφανίζεται στην εισήγηση υπ’ αρ. 103494/17.11.2017 της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας, η οποία εισήγηση εμπεριέχεται ολόκληρη στο σώμα της εν λόγω απόφασης και συνιστά την αιτιολογία αυτής. Στην ακροτελεύτια διάταξη της προσβαλλόμενης απόφασης ορίζεται ότι η δαπάνη των απαιτούμενων εργασιών οδοποιίας θα βαρύνει το έργο «Συντήρηση δρόμων Δ.Ε. Βόλου και Ν. Ιωνίας έτους 2017» με Κ.Α. 30-7333.028.

 

  1. Η προσβαλλόμενη απόφαση τόσο ως προς το πρώτο σκέλος αυτής, που αφορά την έγκριση της πρότασης ολοκληρωμένου σχεδιασμού της διαμόρφωσης των οδών Ζάχου και Καραμπατζάκη ως οδών ήπιας κυκλοφορίας  όσο και ιδίως ως προς το δεύτερο σκέλος της, δηλαδή τη διάνοιξη και διαμόρφωση της οδού Καραμπαντζάκη από την οδό Αναπαύσεως έως τις γραμμές του ΟΣΕ, συνιστά αναμφίβολα έγκριση κατασκευής τεχνικού έργου χωρίς όμως να συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις του Ν 4412/2016. Στο Νόμο αυτό, άρθρο 2 παρ. 1 Στοιχ. 7, ορίζεται ότι «ως (δημόσιο) έργο νοείται το αποτέλεσμα ενός συνόλου οικοδομικών εργασιών ή εργασιών μηχανικού το οποίο επαρκεί αυτό καθαυτό για την εκπλήρωση μίας οικονομικής ή τεχνικής λειτουργίας. Η εκτέλεση των εργασιών του προηγούμενου εδαφίου απαιτεί ιδίως την εφαρμογή μελέτης κατά την έννοια του παρόντος, με τη χρήση τεχνικών γνώσεων και μεθόδων και αφορά νέες κατασκευές, επεκτάσεις, ανακαινίσεις, επισκευές – συντηρήσεις κατά τη λειτουργία, κατεδαφίσεις υποδομών, ιδίως στις κατηγορίες οδοποιίας, οικοδομικών, υδραυλικών….»  Επιπλέον στο άρθρο 134 του ίδιου νόμου ορίζεται ότι «τα δημόσια έργα κατασκευάζονται με εγκεκριμένη μελέτη εφαρμογής: α)……..». Σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις  η διαμόρφωσης των οδών Ζάχου και Καραμπατζάκη ως οδών ήπιας κυκλοφορίας  και ιδίως η διάνοιξη και διαμόρφωση της οδού Καραμπαντζάκη αποτελεί οπωσδήποτε έργο για την εκτέλεση του οποίου θα έπρεπε να υφίσταται συγκεκριμένη και εγκεκριμένη μελέτη.  Και τούτο διότι το περιεχόμενο των εργασιών συνιστούν πλήρη ανακατασκευή των δύο οδών με νέες διαμορφώσεις στα δομικά στοιχεία των οδών. Προφανώς λοιπόν το συγκεκριμένο έργο δεν συνιστά συντήρηση όπως επιχειρεί να το «βαφτίσει» η δημοτική αρχή.

 

  1. Η ενσωματωμένη στην προσβαλλόμενη απόφαση εισήγηση, υπ’ αρ. πρωτ. 103494/17.11.2017 της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας, ούτε νοείται ως τεχνική μελέτη ούτε υποκαθιστά αυτή. Στην παραπάνω εισήγηση στο  κεφάλαιο 1 περιγράφεται η υφιστάμενη κατάσταση ενώ στο κεφάλαιο 2 υπό τον τίτλο  «Προδιαγραφές Τεκμηρίωσης» περιέχονται γενικά στοιχεία του κανονιστικού πλαισίου που σχετίζεται με το θέμα που πραγματεύεται η εισήγηση. Περαιτέρω στο τρίτο κεφάλαιο (σελ. 15 και 16) υπό τον τίτλο «3. Πρόταση Γεωμετρικής Χάραξης και Κυκλοφοριακής Ρύθμισης» περιέχονται γενικές και αφηρημένες προτάσεις διαμόρφωσης των δύο οδών που αφορούν το πλάτος του οδοστρώματος, τη διαμόρφωση πεζοδρομίων και ποδηλατολωρίδας, τη σήμανση, τις θέσεις στάθμευσης, τις αποξηλώσεις δένδρων και την φύτευση νέων κλπ. Ταυτόχρονα όμως εντοπίζονται σ’ αυτή εμφανή σφάλματα, ανακρίβειες  και ασάφειες.

 

  1. Ειδικότερα: Στο υπό στοιχείο 3.1. της εισήγησης προτείνεται η διαμόρφωση πλάτους πεζοδρομίου κατ’ ελάχιστο d=1,85 μ, συμπεριλαμβανομένου του κρασπέδου και ταυτόχρονα η διαμόρφωση ποδηλατολωρίδας εντός του πεζοδρομίου πλάτους d=1,50μ αλλά και διαζώματος με φυτοκάλυψη μεταξύ της οδού και του ποδηλατοδρόμου πλάτους d=0,75 μ και επιπλέον στο υπό στοιχείο 3.1. της εισήγησης προβλέπεται η διαμόρφωση οδηγού όδευσης τυφλών πλάτους 0,40 μ. Όλες οι προαναφερθείσες προβλέψεις της εισήγησης προφανώς δεν μπορούν να επαληθευθούν μαθηματικά ενώ ταυτόχρονα είναι απολύτως ασύμβατες με τις προβλέψεις της ΥΑ ΔΟΥ/ΟΙΚ. 1920/2016 ΦΕΚ Β’ 1053/14.4.2016 «Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών για Ποδηλατοδρόμους». Με δεδομένο ότι κατά την προαναφερθείσα ΥΑ τα ελάχιστα όρια του περιτυπώματος συνύπαρξης πεζών και ποδηλάτων, για μονόδρομη κίνηση ποδηλάτου ορίζονται σε πλάτος 2,75 μ  (σχήμα 3-6 των τεχνικών οδηγιών) και υπολογίζοντας επιπρόσθετα την  πρόβλεψη της εισήγησης για τη δημιουργία διαζώματος με φυτοκάλυψη μεταξύ της οδού και του ποδηλατοδρόμου πλάτους d=0,75 καθώς και το πλάτος του κρασπέδου 0,20 μ, τότε οι προβλέψεις της εισήγησης απαιτούν πεζοδρόμιο ελαχίστου πλάτους 3,70 μέτρων (2,75 + 0,75 + 0,20 = 3,70), δηλαδή του διπλασίου της οριζόμενης  στην εισήγηση πρόβλεψης των 1,85 μ.  Άμεσο και αναγκαίο συμπέρασμα των ανωτέρω είναι ότι οι συγκεκριμένες προτάσεις της εισήγησης στο πεδίο εφαρμογής ανάγονται στη σφαίρα του αδυνάτου.

 

  1. Στο υπό στοιχείο 3.5. της ανωτέρω εισήγησης περιγράφονται κατά τρόπο απολύτως αόριστο, συγκεχυμένο και αντιφατικό, οι φυτεύσεις κατάλληλων φυτών από την πλευρά του ποταμού, η τοποθέτηση υπαίθριων καθισμάτων (παγκάκια), η τοποθέτηση ζαρντινιερών (πάλι από την πλευρά του ποταμού), η διατήρηση όλων των υφιστάμενων δένδρων, αλλά ταυτόχρονα και η δυνατότητα μεταφύτευσής τους. Εμφανώς το ανωτέρω περιεχόμενο της εισήγησης προσομοιάζει με έκθεση ιδεών, σε καμία όμως περίπτωση δεν μπορεί να εκληφθεί ως τεχνικός σχεδιασμός για την εκτέλεση δημοσίου έργου

 

  1. Από την προσβαλλόμενη απόφαση προκύπτει ότι  δεν υπάρχει κανένα απολύτως τεχνικό  διάγραμμα στο οποίο να περιγράφεται κατά τρόπο συγκεκριμένο και ακριβή το τεχνικό έργο της επιχειρούμενης διαμόρφωσης των οδών Ζάχου και Καραμπατζάκη  και της πλήρους ανακατασκευής (διάνοιξη και διαμόρφωση) του τμήματος της οδού Καραμπαντζάκη. από την οδό Αναπαύσεως έως τις γραμμές του ΟΣΕ. Σύμφωνα λοιπόν και με τις σκέψεις που αναπτύσσονται στις υπό στοιχ. 4,5,6 παραγράφους της παρούσας δεν υφίσταται καμία απολύτως τεχνική μελέτη για την επιχειρούμενη εκτέλεση του έργου που αφορά η απόφαση.

 

  1. Όπως προβλέπεται στην ακροτελεύτια διάταξη της προσβαλλόμενης υπ’ αρ. 779/2017 απόφασης του Δ. Σ. Βόλου η δαπάνη των απαιτούμενων εργασιών οδοποιίας για το συγκεκριμένο έργο θα βαρύνει το έργο «Συντήρηση δρόμων Δ.Ε. Βόλου και Ν. Ιωνίας έτους 2017» με Κ.Α. 30-7333.028. Πρακτικά αυτό σημαίνει  ότι ο εργολάβος που σε προγενέστερο χρόνο ανέλαβε το έργο της συντήρησης των οδών Βόλου και Ν. Ιωνίας θα εκτελέσει το επίμαχο έργο αυτοσχεδιάζοντας.

 

  1. Όπως προαναφέρουμε η ενσωματωμένη στην προσβαλλόμενη απόφαση υπηρεσιακή εισήγηση υπ’ αρ. 103494/17.11.2017 της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας συνιστά την αιτιολογία αυτής. Κατά το άρθρο 17 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας αλλά και σύμφωνα με τις γενικές αρχές του Διοικητικού Δικαίου η αιτιολογία της διοικητικής πράξης πρέπει να είναι σαφής, δηλαδή όχι ασαφής και αόριστη, ειδική, δηλαδή όχι γενική καθώς και επαρκής, δηλαδή ποσοτικά και ποιοτικά αναγκαία για να θεμελιώσει το περιεχόμενο της απόφασης. Όπως παραπάνω αναλύουμε η συγκεκριμένη υπηρεσιακή εισήγηση ουδόλως φέρει αυτά τα χαρακτηριστικά.

 

  1. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η προσβαλλόμενη είναι μη νόμιμη διότι παραβιάζει τις διατάξεις του  Ν 4412/2016 άρθρα 2 και 134, τις διατάξεις της ΥΑ ΔΟΥ/ΟΙΚ. 1920/2016 ΦΕΚ Β’ 1053/14.4.2016 και λόγω έλλειψης νομίμου αιτιολογίας.

 

  1. Την παρούσα προσβάλλουμε νομίμως και εμπροθέσμως καθόσον σήμερα λάβαμε γνώση αυτής μέσω του διαδικτύου και νομιμοποιούμαστε για τη άσκηση της παρούσας προσφυγής ως κάτοικοι της πόλης και δημότες Βόλου.

 

  1. Επειδή, όπως προκύπτει και από το διατακτικό σκέλος της προσβαλλόμενης απόφασης, επίκειται η άμεση επανέναρξη των εργασιών αναδιαμόρφωσης των οδών, δηλαδή η εκτέλεση δημοσίου έργου χωρίς εγκεκριμένη μελέτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, είναι αναγκαίο να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης μέχρι την έκδοση απόφασης επί της προσφυγής μας

 

Για τους παραπάνω λόγους ζητούμε

Α. την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης

Β. την αναστολή εκτέλεσης αυτής του λόγω επικείμενου κινδύνου έναρξης εργασιών

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το