Τοπικά

Το προφίλ των παιδιών Ρομά που φοιτούν στα σχολεία της Μαγνησίας – Τα κορίτσια εγκαταλείπουν στα 12 για να παντρευτούν

Την αρμονική συνύπαρξη μαθητών σε σχολεία με παιδιά Ρομά και το πρόβλημα της διαρροής μαθητών από πολλές σχολικές μονάδες, καλούνται να αντιμετωπίσουν δάσκαλοι και καθηγητές της Μαγνησίας που καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια σε καθημερινή βάση για να καταφέρουν να εξαλείψουν τα στερεότυπα, τον σχολικό ρατσισμό, ακόμα και  αντιλήψεις γονέων.
Με αφορμή τα προβλήματα ένταξης των μαθητών Ρομά στα σχολεία της Μαγνησίας,  διοργανώνεται αύριο στο Συνεδριακό Κέντρο της Μητρόπολης Δημητριάδος, στα Μελισσάτικα, μια πρωτοποριακή ημερίδα- συνεδρίαση, κατά την οποία εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας θα καθίσουν μαζί στο ίδιο τραπέζι, προκειμένου να ανταλλάξουν απόψεις για την ομαλή ένταξη των μαθητών και την αντιμετώπιση της μαθητικής διαρροής.  Στην ημερίδα θα συμμετέχουν,  επίσης, φορείς με εμπειρία στη διαχείριση των μαθητών Ρομά, όπως εκπρόσωπος του Συνηγόρου του Παιδιού, εκπρόσωπος του Κέντρου Στήριξης Ρομά καθώς και ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Χρήστος Γκόβαρης.  Παράλληλα, στην ημερίδα θα μιλήσει  ο Παναγιώτης,  τελειόφοιτος φοιτητής Ρομά,  που αντιμετωπίζει και κινητικά προβλήματα.
Για το θέμα της ένταξης των μαθητών στα σχολεία μίλησαν σε σημερινή συνέντευξη τύπου οι διευθυντές δύο δημοτικών σχολείων στα οποία φοιτούν πολλοί μαθητές Ρομά, καθώς και ο διευθυντής του Εσπερινού Γυμνασίου Βόλου.
Στο 10 δημοτικό σχολείο Νέας Ιωνίας ο αριθμός παιδιών Ρομά που φοιτά είναι πολύ μεγαλύτερος από τον αριθμό των άλλων παιδιών, καθώς σε αυτό εντάσσονται οι τσιγγάνοι που μένουν στο Αλιβέρι.  Ειδικότερα,  όπως ανέφερε ο διευθυντής του σχολείου κ. Αναστάσιος Γούκος, τα παιδιά Ρομά στο σχολείο του είναι τα 2/3 του συνόλου των μαθητών. Η ημερίδα που οργανώνεται αύριο  έχει στόχο την ενδοσχολική επιμόρφωση και την μεταφορά εμπειριών από τους εκπαιδευτικούς που έχουν διαχειριστεί το θέμα σε αυτούς που δεν έχουν κληθεί προς το παρόν να διαχειριστούν την ένταξη μαθητών Ρομά στη σχολική τους μονάδα.
Εκπαιδευτικοί στη Μαγνησία με εμπειρία στην σχολική ένταξη παιδιών Ρομά
«Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που έχουν εμπειρία στη διαχείριση της συνύπαρξης των παιδιών Ρομά με τους άλλους μαθητές και της σχολικής διαβίωσης» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γούκος και πρόσθεσε πως οι μαθητές Ρομά έχουν πρόσθετες εκπαιδευτικές ανάγκες. «Δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε αντιμετωπίσει το πρόβλημα.  Το διαχειριζόμαστε καθημερινά και καλούμαστε ανταπεξέλθουμε σε όλες τις μικροεντάσεις που σημειώνονται» είπε ο ίδιος.
Από πλευράς του ο διευθυντής του 2ου δημοτικού σχολείου Νέας Ιωνίας Θανάσης Τάσιος ανέφερε ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί έχουν αποκτήσει εμπειρία στο θέμα της ένταξης και της διαβίωσης, καθώς έχουν αντιμετωπίσει δεκάδες περιπτώσεις όλα αυτά τα χρόνια. Τόνισε πως χρειάζεται καθημερινή προσπάθεια από πλευράς δασκάλων, για να προσθέσει ότι  κάθε χρόνο τα παιδιά είναι διαφορετικά, άρα απαιτούνται και διαφορετικοί χειρισμοί προσέγγισης, ενώ πάνω στο θέμα καλούνται να εκπαιδεύονται κάθε χρόνο και νέοι εκπαιδευτικοί που θα διδάξουν σε σχολεία με παιδιά Ρομά.
«Στόχος της ημερίδας είναι να βοηθήσει η μία σχολική κοινότητα την  άλλη, καθώς υπάρχουν διαφορετικές νοοτροπίες σε κάθε σχολείο και διαφορετικές περιπτώσεις μαθητών. Ό,τι γίνεται στην εκπαιδευτική κοινότητα, συμβαίνει μετά από συνεργασία σχολείων και ανταλλαγή απόψεων.
Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση οι περισσότεροι μαθητές Ρομά
Σύμφωνα με τα στοιχεία των εκπαιδευτικών, περίπου 300 είναι τα παιδιά των τσιγγάνων στη Μαγνησία που φοιτούν στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ σύμφωνα με τον Διευθυντή του Εσπερινού Γυμνασίου Βόλου Απόστολο Ζαχαρό, περίπου 100 είναι τα παιδιά που φοιτούν σε γυμνάσια και λύκεια της Μαγνησίας.
«Τα παιδιά των Ρομά είναι ένα πολύτιμο κομμάτι που συμπληρώνει το κομμάτι της εκπαίδευση»  είπε ο κ. Ζαχαρός και πρόσθεσε πως η εκπαίδευση είναι αυτή που βοηθά στη συνύπαρξη. Επισήμανε, επίσης, πως η ημερίδα των εκπαιδευτικών θα εστιάσει στην ανταλλαγή των καλών πρακτικών για την ομαλή ένταξη αυτών των μαθητών.
Λεπτές ισορροπίες συνύπαρξης στα σχολεία – Αγώνας των εκπαιδευτικών
Τα προβλήματα που καλούνται να διαχειριστούν καθημερινά οι δάσκαλοι και καθηγητές των σχολείων στη Μαγνησία όπου φοιτούν μαθητές Ρομά αφορούν τη σχολική διαρροή, την περιοδική φοίτηση καθώς και τη συνύπαρξή τους με τους άλλους μαθητές.
Όπως εξήγησε ο κ. Γούκος, σε σχολεία όπως το δικό του υπάρχουν συχνά εντάσεις μεταξύ παιδιών Ρομά με τα άλλα παιδιά, αλλά και ανάμεσα στα ίδια τα τσιγγανόπουλα.  Ανέφερε επίσης πως οι εντάσεις αυτές, μπορεί να πάρουν άλλη μορφή όταν σε αυτές εμπλέκονται οι γονείς των μαθητών, οπότε και χρειάζονται άλλοι χειρισμοί από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Στις εντάσεις αυτές έρχονται να προστεθούν και τα θέματα ρατσισμού που καλούνται να διαχειριστούν οι δάσκαλοι, ενώ όπως εξήγησε ο κ. Τάσιος,  όταν καταφέρνουν οι εκπαιδευτικοί να πείσουν τους γονείς των μαθητών, οι εντάσεις και τα όποια θέματα λήγουν.
Μεγάλα ποσοστά σχολικής διαρροής- Τα κορίτσια εγκαταλείπουν συχνότερα το σχολείο
Σύμφωνα με τον κ. Γούκο, οι μαθητές Ρομά μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε τρεις ομάδες αναφορικά με τη σχολική τους φοίτηση. Εξήγησε πως υπάρχουν παιδιά που εγγράφονται στο Νηπιαγωγείο και ολοκληρώνουν την σχολική τους εκπαίδευση,  παιδιά που είναι εγγεγραμμένα στα σχολεία αλλά κάνουν πολλές απουσίες και μαθητές που γράφονται στα σχολεία και μετά δεν εμφανίζονται στα μαθήματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα 9χρονης μαθήτριας που εγγράφθηκε πρόσφατα για πρώτη φορά στο σχολείο.
Σύμφωνα με τους διευθυντές το πρόβλημα της σχολικής διαρροής είναι έντονο όταν τα παιδιά Ρομά ολοκληρώνουν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.  «Τότε μπαίνει το θέμα της εργασίας για τα αγόρια Ρομά και της οικογένειας-γάμου για τα κορίτσια» πρόσθεσε ο κ. Τάσιος.
Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στις μαθήτριες Ρομά και όπως είπαν οι διευθυντές όσο ανεβαίνει κάποιος τάξη στη σχολική βαθμίδα, τόσο λιγότερος είναι και ο αριθμός των κοριτσιών που φοιτούν.
Οι διευθυντές αναφέρθηκαν στην παρακολούθηση της πορείας των μαθητών Ρομά, λέγοντας πως είναι ευκολότερη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση λόγω της κάρτας μετακινούμενων τσιγγανόπαιδων, ενώ στη δευτεροβάθμια είναι δυσκολότερη η παρακολούθηση καθώς είναι μεγάλος ο αριθμός των παιδιών που μετακινούνται σε άλλες περιοχές.
Οι μαθητές Ρομά και οι σχολικές επιδόσεις
Τον ρόλο που διαδραματίζει η οικογένεια στην σχολική πορεία των παιδιών Ρομά έθιξαν οι διευθυντές εξηγώντας πως οι επιδόσεις των παιδιών έχουν άμεση συνάρτηση με το περιβάλλον του σπιτιού τους.  Ανέφεραν πως είναι μικρό το ποσοστό των τσιγγανόπουλων που έχουν καλή σχολική επίδοση, ωστόσο υπάρχουν και εξαιρέσεις.  Μίλησαν για περιπτώσεις παιδιών που από το δημοτικό ήταν καλοί μαθητές και συνεχίζουν με τις ανάλογες επιδόσεις στα γυμνάσια και μετά στα λύκεια. Μάλιστα υπήρξε και περίπτωση σημαιοφόρου μαθητή Ρομά σε σχολείο της Μαγνησίας.
Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το