Άρθρα

Πώς θα διαχειριστούν οι Δήμοι την τουριστική έκρηξη του 2022;

 

Του
Λευτέρη Βιολέττα

Παίρνοντας υπόψη τα μηνύματα από παντού για σεζόν-ρεκόρ στον ελληνικό τουρισμό το 2022, μετά τη διετία της πανδημίας 2020-2021, γίνεται αντιληπτό ότι οι τουριστικοί Δήμοι, συμπεριλαμβανομένων των νησιών των Β. Σποράδων, έχουν ιδιαίτερα αυξημένες ευθύνες.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, ήδη από τον Ιανουάριο οι ελληνικοί προορισμοί κατέγραψαν 30% αύξηση προκρατήσεων σε σχέση με το 2019, που ήταν η χρονιά-ρεκόρ τουρισμού για την Ελλάδα, τόσο για τους ταξιδιώτες, όσο και για τα έσοδα. Οι προβλέψεις για την τουριστική διακίνηση από χώρες της ΕΕ κινούνται στο +39%, ενώ τα μεγάλα τουριστικά πρακτορεία από το Ηνωμένο Βασίλειο κινούνται με αυξήσεις έως και 43% σε σχέση με το 2019. Την ίδια στιγμή και η Γερμανία βάζει στην κορυφή της τουριστικής προτίμησης την Ελλάδα, ενώ και άλλες χώρες – αγορές κρατούν την Ελλάδα πολύ ψηλά, όπως οι ΗΠΑ, η Γαλλία και η Ρωσία.
Ποιο είναι, όμως, το ερώτημα-στοίχημα για τους τουριστικούς Δήμους;
Οι Δήμοι, μετά από δύο χρόνια «ύπνου», θα κληθούν να λειτουργήσουν με ρυθμούς που σε πολλές περιπτώσεις θα ξεπεράσουν τα όρια και τις ικανότητες των στελεχών και υποδομών τους. Όσοι Δήμοι εκμεταλλεύτηκαν την αδρανή διετία 2020-21 και επένδυσαν σε υλικοτεχνική υποδομή, σε αναδιοργάνωση δομών και σε ενίσχυση των γνώσεων και βελτίωση των δεξιοτήτων τους, θα δώσουν ισχυρό προβάδισμα στις επιχειρήσεις της επικράτειάς τους και στους κατοίκους. Όσοι παρέμειναν κοιμώμενοι, περιμένοντας «να ξανάρθει το δολάριο» ή ακόμη χειρότερα ασχολήθηκαν εντατικά με το να πουλάνε επικοινωνία ότι κάνουν τάχα ενέργειες για να φέρουν τουρισμό και να ανοίξουν αγορές για το 2022, θα βάλουν τελικά σε άμεσο κίνδυνο τις τοπικές οικονομίες και τους δημότες τους, αλλά και το πολιτικό τους μέλλον…
Όχι βέβαια ότι δεν υπήρξαν περιπτώσεις με πραγματικά επιτυχημένες ενέργειες από Δήμους, στην καρδιά μάλιστα της πανδημίας κι όχι τώρα που ανοίγουν μόνες τους όλες οι αγορές του κόσμου. Παράδειγμα η περυσινή προσέγγιση του Δήμου Θήρας και των επιχειρηματιών της Σαντορίνης προς την αγορά της Αιγύπτου. Μια χώρα 100 εκ. κατοίκων με 5% (5 εκ.!) αυτών να ανήκουν σε υψηλή εισοδηματική τάξη. Ο Δήμος Σαντορίνης και οι επιχειρηματίες πλάι του, εκμεταλλεύτηκαν άριστα την ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία για την ΑΟΖ και εκτόξευσαν την πληρότητα στο 60% τον Ιούνιο 2021, όταν όλοι οι προορισμοί με το ζόρι ξεπέρασαν το 30%, ενώ αντίστοιχα ενίσχυσαν και τους υπόλοιπους μήνες.
Η φετινή τουριστική σεζόν νομοτελειακά – εφόσον δεν ξαναμπλέξουμε με μεταλλάξεις – θα είναι εξαιρετική για όλους. Έχουν φροντίσει γι’ αυτό η δίψα του παγκόσμιου πληθυσμού για τουρισμό, η ανάγκη της βιομηχανίας του τουρισμού να ξαναπάρει μπροστά, η προώθηση του τομέα από όλες τις κυβερνήσεις και από την ΕΕ για να αναταχθεί η οικονομία. Έτσι, φέτος δεν απαιτούνται από τους Δήμους ουσιαστικές ενέργειες προώθησης ή τουριστικών πολιτικών για την αύξηση της τουριστικής κίνησης για το 2022. Η σοβαρότητα, όμως, αυτής της γενικής προοπτικής απαιτεί κάτι άλλο. Να παραμεριστούν άμεσα οι επικοινωνιακές πρακτικές και οι κορώνες επιτυχίας για δήθεν αύξηση του τουρισμού και ανοίγματα αγορών «κατόπιν ενεργειών μας…». Οι δημοτικές διοικήσεις πρέπει να ασχοληθούν ουσιαστικά, σοβαρά, με την ετοιμότητα των υποδομών όπως τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, των μηχανισμών διαχείρισης απορριμμάτων και της επάρκειας δυνάμεων υποστήριξης των επιχειρήσεων, κατοίκων και περιβάλλοντος.
Οι Δήμοι που δεν θα κάνουν αυτά και θα συνεχίσουν να ασχολούνται με την αβάσταχτη ελαφρότητα της επικοινωνίας, θα βρεθούν αντιμέτωποι με τη δυσβάσταχτη βαρύτητα των ευθυνών του τουρισμού.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το