Τοπικά

Πληροφοριακό σύστημα για τη διαχείριση του στόλου των απορριμμάτων στο Δήμο Βόλου με 100 τηλεματικές συσκευές

Με το  σύστημα θα υπάρχει η δυνατότητα διαχείρισης 130 οχημάτων του δήμου.  Το σύστημα θα  παρέχει άμεση εικόνα των οχημάτων του στόλου ανά πάσα στιγμή. Θα παρακολουθούνται τα οχήματα σε δυναμικούς χάρτες, όπου η θέση και οι λοιπές πληροφορίες θα ανανεώνονται αυτόματα. Οι χάρτες αυτοί θα πρέπει να είναι λεπτομερείς και να αποτυπώνονται όλοι οι δρόμοι με ακρίβεια. Θα πρέπει να παρέχεται η ταχύτητα και η κατεύθυνση κίνησης των οχημάτων, και ο χρόνος στάσης, εφόσον το όχημα είναι σταματημένο. Τα σημεία ενδιαφέροντος θα πρέπει να προβάλλονται στο χάρτη με τη λειτουργία αυτόματης φόρτωσης, με δυνατότητα εμφάνισης/απόκρυψης, όπου θα δίνεται η δυνατότητα να εντοπίζεται το πλησιέστερο όχημα σε κάθε σημείο. Θα παρέχεται η δυνατότητα να ομαδοποιούνται τα οχήματα σε γεωγραφικούς τομείς ή σε ομάδες, ανάλογα με το έργο που εκτελούν. Θα παρέχεται η δυνατότητα εμφάνισης/απόκρυψης των αρ. κυκλοφορίας πάνω από κάθε όχημα. Επίσης στην οθόνη του κεντρικού χάρτη θα παρέχεται η δυνατότητα γρήγορης αναζήτησης διεύθυνσης.

Ενδεικτικά, οι πληροφορίες που θα πρέπει να εξάγονται σε πραγματικό χρόνο
να είναι, τουλάχιστον:
• Θέση (Οδός, Τ.Κ. και περιοχή)
• Ταχύτητα οχήματος
• Κατεύθυνση κίνησης
• Ένδειξη κατάστασης (μετακίνηση ή στάση)
• Κατηγορία οχήματος (φορτηγό, απορριμματοφόρο κ.α)

Σημεία ενδιαφέροντος
Το Σύστημα θα υποστηρίζει δημιουργία απεριόριστου αριθμού σημείων ενδιαφέροντος, τα οποία θα απεικονίζονται ως εικονίδια στο χάρτη. Θα υποστηρίζεται η μαζική εισαγωγή σημείων με αρχείο διευθύνσεων και αρχείο συντεταγμένων. Το αρχείο συντεταγμένων θα πρέπει να υποστηρίζει τόσο το γεωγραφικό σύστημα ΕΓΣΑ87, όσο και το WGS84. Στην περίπτωση του αρχείου διευθύνσεων ο server θα πραγματοποιεί εύρεση των συντεταγμένων του σημείου, θα το αποθηκεύει στη βάση δεδομένων και θα το απεικονίζει κατάλληλα στο χάρτη. Θα υποστηρίζεται η αλλαγή θέσης σημείου από το χάρτη, καθώς και η μαζική διαγραφή σημείων.

Πλήρες ιστορικό διαδρομών

Αναφορές κίνησης
Θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα υπολογισμού, σε ελάχιστο χρόνο, των χιλιομέτρων που έχει διανύσει το κάθε όχημα για οποιαδήποτε περίοδο και το συνολικό χρόνο κίνησης. Ακόμη, θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα ενημέρωσης, άμεσα, σχετικά με ποιούς “πελάτες” ή γενικότερα σημεία ενδιαφέροντος επισκέπτονται συχνά τα οχήματα.

Τα ημερήσια στατιστικά στοιχεία, ενδεικτικά, θα πρέπει να αφορούν:
1. Διανυθέντα χιλιόμετρα
2. Ιστορικό διαδρομών
3. Μέγιστη ταχύτητα
4. Ιστορικό στάσεων
5. Συνολικός χρόνος κίνησης – στάσης
6. “Επισκεψιμότητα” σημείων ενδιαφέροντος
7. Αποστάσεις και χρόνος κίνησης μεταξύ στάσεων

Θα παρέχεται επίσης διάγραμμα ταχυτήτων του οχήματος για οποιαδήποτε χρονική περίοδο, ώστε να ελέγχεται με εύκολο τρόπο το οδηγικό προφίλ του κάθε οδηγού.
Τέλος, θα υπάρχει η δυνατότητα εξαγωγής αναφοράς συνολικών επισκέψεων ενός ή περισσότερων οχημάτων σε προκαθορισμένα σημεία για οποιαδήποτε χρονική περίοδο.

Αυτόματες ειδοποιήσεις

Το Σύστημα Διαχείρισης Στόλου Οχημάτων θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ειδοποιεί με SMS ή e-mail όταν ξεπεραστεί κάποιο από τα ανώτατα όρια που έχει θέσει η Υπηρεσία. Οι ειδοποιήσεις που απαιτούνται είναι οι ακόλουθες:
Υπέρβαση ταχύτητας
Κίνηση εκτός προκαθορισμένου ωραρίου
Κίνηση εκτός γεωφράκτη
Αποσύνδεση τροφοδοσίας συσκευής

Κάθε ειδοποίηση θα πρέπει να μπορεί να ανατεθεί σε ένα η περισσότερα οχήματα, ή σε έναν ή περισσότερους τομείς οχημάτων.
Κάθε φορά που δημιουργείται μια παράβαση των ορίων που έχουν τεθεί, εμφανίζεται αντίστοιχη οπτική ειδοποίηση στην οθόνη του χρήστη.

Καρτέλα στοιχείων οχήματος
Το Σύστημα θα παρέχει τη δυνατότητα τήρησης καρτέλας οχήματος στην οποία θα αποθηκεύονται τόσο στατικές πληροφορίες (Τύπος οχήματος, καύσιμο, αρ. πλαισίου, αρ. κυκλοφορίας, διάστημα service, αλλαγής ελαστικών, ΚΤΕΟ κ.α.), όσο και δυναμικές πληροφορίες σχετικές με ενέργειες και εργασίες που πραγματοποιούνται στο όχημα. Οι δυναμικές πληροφορίες είναι κατ’ελάχιστο οι εξής: ασφαλιστήριο συμβόλαιο, τιμολόγια καυσίμων, τιμολόγια εργασιών με ανάλυση ειδών, αλλαγή ελαστικών, ΚΤΕΟ. Κάθε μία από τις δυναμικές πληροφορίες θα περιέχει ημερομηνία και τα παρακάτω στοιχεία:
• Ασφαλιστήριο συμβόλαιο: ημερομηνία λήξης, αρ. συμβολαίου,κόστος
• Τιμολόγια καυσίμων: αρ. τιμολογίου, πρατήριο, τυπος καυσίμου, ποσόστητα, κόστος
• Εργασίες: αρ. τιμολογίου, συνεργείο, χλμ οδομέτρου, εργασίες και ανταλλακτικά που χρησιμοποιήθηκαν με επιμέρους κόστη.
• Ελαστικά: αρ. τιμολογίου, συνεργέιο (από λίστα συνεργείων), χλμ οδομέτρου, κόστος
• ΚΤΕΟ: αρ. τιμολογίου, κόστος

Για τα επαναλαμβανόμενα γεγονότα (λήξη ασφαλιστηρίου, ΚΤΕΟ, σερβις, αλλαγή ελαστικών) θα παρέχεται η δυνατότητα έγκαιρης ειδοποίησης ενός η περισσοτέρων παραληπτών με SMS ή email.
Θα παρέχεται η δυνατότητα αναζήτησης και προβολής όλων των ανωτέρω εγγραφών δυναμικών πληροφοριών που θα δημιουργούνται στα οχηματα για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα, αναλυτικά και συγκεντρωτικά ανά όχημα. Με τον τρόπο αυτό θα είναι δυνατό να εξαχθεί από το σύστημα το συνολικό κόστος κάθε οχήματος για δεδομένη χρονική περίοδο.

Διαχείριση οδηγών
Υποστηρίζεται η καταχώρηση και δυνατότητα μεταβολής στοιχείων των οδηγών (όνομα, τηλέφωνο, όνομα χρήστη, κωδικός χρήστη). Το σύστημα θα παρέχει τη δυνατότητα ανάθεσης οχήματος σε οδηγό, κατά την οποία θα αποθηκεύεται η ημερομηνία και ώρα της αντίστοιχης ενέργειας. Όταν σε ένα όχημα έχει ανατεθεί οδηγός, το όνομα αυτού θα εμφανίζεται στα στοιχεία οχήματος στο κυρίως χάρτη της εφαρμογής. Θα υποστηρίζεται επίσης η αναζήτηση των αντιστοιχίσεων οδηγών σε οχήματα σε παρελθοντικές ημερομηνίες.

Βελτιστοποίηση απλού δρομολογίου

Εφόσον τα οχήματα θα επισκέπτονται πολλά σημεία, σε κάθε δρομολόγιο θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα βελτιστοποίησης των μετακινήσεών τους. Επιλέγοντας τα σημεία ενδιαφέροντος (δηλ. τα σημεία που θα πρέπει να “επισκεφτεί” το κάθε όχημα), το Σύστημα θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να υπολογίζει αυτόματα τη σειρά επίσκεψης και τη διαδρομή που θα πρέπει να ακολουθηθεί, ώστε να εξοικονομηθεί χρόνος και χρήμα. Η εισαγωγή των σημείων θα γίνεται με έναν από τους ακόλουθους τρόπους, κατ’επιλογή του χρήστη: α)χειροκίνητα με αναζήτηση στα αποθηκευμένα σημεία ενδιαφέροντος από το περιβάλλον της εφαρμογής, β)μαζικά με upload αρχείου, το οποίο θα περιέχει τους κωδικούς των αντίστοιχων σημείων προς δρομολόγηση. Κατά την υποβολή του προβλήματος δρομολόγησης ο χρήστης θα επιλέγει ώρα έναρξης κίνησης του οχήματος και χρόνο στάσης σε κάθε σημείο, τα οποία θα συνυπολογίζονται. Μετά τη λήξη της βελτιστοποίησης θα εμφανίζεται το δρομολόγιο με τους αντίστοιχους χρόνους άφιξης σε κάθε σημείο. Το δρομολόγιο θα απεικονίζεται σε χάρτη και θα υπάρχει δυνατότητα αποθήκευσης/ανάκτησής του.

Βελτιστοποίηση πολλαπλών δρομολογίων

Το σύστημα θα παρέχει τη δυνατότητα αυτόματης δημιουργίας πολλαπλών δρομολογίων με βάση επιπλέον περιοριστικές παραμέτρους. Σκοπός της εν λόγω λειτουργίας είναι η αυτόματη ανάθεση σημείων επίσκεψης ανά όχημα και η βελτιστοποίηση των επιμέρους δρομολογίων, ώστε να γίνεται η καλύτερη χρήση των διαθέσιμων πόρων, τηρώντας περιορισμούς που τυχόν έχουν τα σημεία επίσκεψης. Οι περιορισμοί ανά σημείο είναι οι εξής: χρονικό παράθυρο επίσκεψης (πχ 04:00 – 08:00), χρόνος στάσης, ποσότητα, περιοχή περιορισμένης πρόσβασης (ναι/όχι). Αντίστοιχα, κάθε όχημα διαθέτει τις παραμέτρους: ώρα έναρξης/λήξης εργασίας, χωρητικότητα, σημείο έναρξης δρομολογίου, σημείο λήξης δρομολογίου, κάλυψη περιοχών περιορισμένης πρόσβασης (ναι/όχι). Η εισαγωγή του συνόλου των σημείων και των περιοριστικών τους παραμέτρων θα γίνεται με upload αρχείου κατάλληλης γραμμογράφησης, ενώ τα οχήματα θα επιλέγονται από τη λίστα των οχημάτων του συστήματος, με δυνατότητα αλλαγής των παραμέτρων τους (πχ αλλαγή ώρας έναρξης δρομολογίου ή σημείου αφετηρίας). Μετά την υποβολή του προβλήματος δρομολόγησης, το σύστημα αναθέτει σημεία στα διαθέσιμα οχήματα και βελτιστοποιεί τα δρομολόγια ώστε ο συνολικός χρόνος εκτέλεσης να είναι ελάχιστος, τηρώντας τους περιορισμούς που έχουν τεθεί (χρονικά παράθυρα, ώρες λειτουργίας οχημάτων κ.α.). Τα δρομολόγια που προκύπτουν από τη λύση του προβλήματος δρομολόγησης απεικονίζονται σε χάρτη, επιτρέποντας στο χρήστη να πραγματοποιήσει μετακινήσεις/διαγραφές σημείων, όπου πραγματοποιείται επαναδρομολόγηση για τα οχήματα που επηρεάζονται. Θα υποστηρίζεται αποθήκευση των δρομολογίων με κατάλληλο όνομα, ώστε να είναι διαθέσιμα για μελλοντική χρήση.

Mobile app για μετακινούμενους χρήστες

Θα διατεθεί κατάλληλη εφαρμογή κινητού τηλεφώνου σε πλατφόρμα Android, μέσω της οποίας οι χρήστες, στελέχη της Υπηρεσίας, θα έχουν τη δυνατότητα εκτέλεσης τμήματος ή και όλων των λειτουργιών της web εφαρμογής. Κατ’ελάχιστο θα πρέπει να υποστηρίζεται η προβολή της τρέχουσας θέσης των οχημάτων σε πραγματικό χρόνο σε χάρτη, καθώς και η διαδρομή ημέρας για οποιαδήποτε ημερομηνία στο παρελθόν. Σε κάθε περίπτωση οι κωδικοί χρηστών θα πρέπει να είναι οι ίδιοι με την web εφαρμογή.

Σύστημα ζύγισης και ταυτοποίησης κάδων
Σε ένα  απορριμματοφόρο όχημα του Δήμου θα εγκατασταθεί κατάλληλη συσκευή ζύγισης και ταυτοποίησης κάδων, η οποία θα συνδεθεί με την τηλεματική συσκευή του οχήματος για την αποστολή δεδομένων. Η συσκευή θα χρησιμοποιεί κατάλληλους αισθητήρες για τη μέτρηση του βάρους κάθε κάδου κατά την αποκομιδή και θα αποστέλλει την πληροφορία στον κεντρικό server. Θα υποστηρίζει επίσης την ταυτοποίηση κάδων μέσω κατάλληλων tags (τεχνολογίας RFID), τα οποία θα εγκατασταθούν μελλοντικά και δεν περιλαμβάνονται στην παρούσα προμήθεια. Η προμήθεια και εγκατάσταση της συσκευής ζύγισης, καθώς και όποιων επεμβάσεων στο όχημα απαιτούνται βαρύνουν τον ανάδοχο. Τα δεδομένα ζυγίσεων θα απεικονίζονται στη web εφαρμογή σε πραγματικό χρόνο, τόσο σε πίνακα με άθροισμα ανά ημέρα, όσο και σε χάρτη.
Οι 100 τηλεματικές συσκευές θα τοποθετηθούν με την υπογραφή της σύμβασης και οι 30 σε διάστημα 18 μηνών

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το