Οικονομία

Το plan B στην ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

fysiko aerio

Εναλλακτικό σχέδιο – Plan B έχει ετοιμάσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στην περίπτωση υπαναχώρησης της κρατικής εταιρείας του Αζερμπαϊτζάν Socar από την απόκτηση του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», μετά την ενόχληση που έχει προκληθεί στη Socar από την τροπολογία του υπουργού Πάνου Σκουρλέτη με την οποία περιορίζονται οι αυξήσεις στα τέλη χρήσης φυσικού αερίου αλλά και του ποσού ανάκτησης κεφαλαίων του ΔΕΣΦΑ, άρα και τα έσοδα των Αζέρων, στο υπουργείο έχει καταστρωθεί δεύτερο πλάνο ώστε να μην ακυρωθεί η ιδιωτικοποίηση.

Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι αυτό προβλέπει την απόκτηση του 66% του ΔΕΣΦΑ που κατέχει η Socar από την ιταλική Snam, εταιρεία που είναι διαχειριστής του συστήματος φυσικού αερίου. Η επιχείρηση με τη σειρά της θα μεταπωλήσει το ποσοστό που κατείχαν τα Ελληνικά Πετρέλαια στον ΔΕΣΦΑ πριν από την πώλησή του, ήτοι 35%, το Δημόσιο θα διατηρήσει ως έχει το ποσοστό του 34% και το υπόλοιπο 31% θα απομείνει στη Snam.

Να υπενθυμίσουμε ότι με τον διαγωνισμό που είχε διενεργήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ για το 66% του ΔΕΣΦΑ πλειοδότης είχε αναδειχθεί η αζέρικη Socar, έναντι τιμήματος 400 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η σύμβαση πώλησης έχει κολλήσει στην Κομισιόν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επειδή η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν είναι και παραγωγός φυσικού αερίου και με βάση την κοινοτική νομοθεσία δεν μπορεί να έχει και τη διαχείριση δικτύου, απαίτησε να κατεβάσει το ποσοστό της στο 49%, δηλαδή να αποκτήσει τον ρόλο του παθητικού μετόχου, χωρίς το μάνατζμεντ της εταιρείας και το υπόλοιπο 17% να το διαθέσει σε άλλη εταιρεία. Ενδιαφερόμενη γι’ αυτό το ποσοστό εμφανίστηκε η ιταλική Snam.

Ανάμεσα στα κίνητρα για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ από την κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ ήταν και ο τρόπος υπολογισμού της διαφοράς που θα έπρεπε να εισπράξει ο ΔΕΣΦΑ για επενδύσεις που έκανε στο δίκτυο και τις υποδομές χωρίς όμως αυτές να καλύπτονται από τα τιμολόγια χρήσης του δικτύου (ανάκτηση διαφοράς περιόδου 2006-2015). Αυτό είχε προβλεφθεί να γίνει με την αύξηση αυτών των τελών κατά 68% ώστε το ποσό που θα εισέπραττε ο ΔΕΣΦΑ να είναι στα 829 εκατ. ευρώ. Αυτό το ποσό αποτελούσε ένα τεράστιο κίνητρο για την προσέλκυση επενδυτή στον διαγωνισμό για το 66%. Τα 829 εκατ. ευρώ θα εισέπραττε ουσιαστικά η Socar -αφού έπαιρνε το 66% της εταιρείας- αλλά επιβαρύνοντας τις βιομηχανίες με αυξήσεις 4% με 5% των τιμολογίων προμήθειας φυσικού αερίου.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης από την αρχή της θητείας του δεν συμφωνούσε με αυτήν τη ρύθμιση, επικαλούμενος την αύξηση του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων. Κάτι το οποίο είχε γνωστοποιήσει στη Socar αλλά και τη Snam. Με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή στις 14 Ιουλίου άλλαξε τον τρόπο υπολογισμού της ανακτήσιμης διαφοράς του ΔΕΣΦΑ. Σύμφωνα με τον ίδιο, αν ισχύσει ο κανονισμός που είχε θεσπιστεί πέραν της επιβάρυνσης των βιομηχανιών η Socar που έδωσε 400 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του Διαχειριστή θα εισέπραττε 547 εκατ. ευρώ (66%).

Με το κείμενο της τροπολογίας αφαίρεσε από τη βάση υπολογισμού της ανακτήσιμης διαφοράς την αξία των επιχορηγήσεων 200 εκατ. ευρώ που είχε πάρει ο ΔΕΣΦΑ για τα έργα που υλοποίησε. Επιπλέον, το υπόλοιπο ποσό που πρέπει να ανακτήσει το επιμέρισε με αυξήσεις (στο ύψος του πληθωρισμού) στα τέλη χρήσης για τα επόμενα 40 χρόνια, αρχής γενομένης από το 2017. Με τον τρόπο αυτόν οι αυξήσεις από 68% κατέβηκαν σε 30% και οι επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων θα είναι τελικά πολύ χαμηλότερες.

Διαμαρτυρία
Η Socar εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της γι’ αυτήν την τροπολογία, η οποία ψηφίζεται αύριο Δευτέρα. Ο εκπρόσωπος της εταιρείας Ανάρ Μαμάντοφ μετέφερε ο ίδιος την ενόχληση της εταιρείας στον κ. Σκουρλέτη. Στις 30 Αυγούστου λήγει η εγγυητική επιστολή της Socar και θα φανεί αν ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, Ιλχάμ Αλίγιεφ, ο οποίος είναι και πρόεδρος της κρατικής εταιρείας, θα ανάψει το «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση της απόκτησης του ΔΕΣΦΑ ή θα υπαναχωρήσει. Πάντως, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποδίδει τη στάση της Socar στα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το Αζερμπαϊτζάν

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το