Πολιτισμός

“ Περπατώντας στην άλλη όχθη της μουσικής μας παράδοσης…” στο Δημοτικό Θέατρο της Νέας Ιωνίας 

Έναν μουσικό περίπατο στον 20ό και τον 21ο αι. υπόσχεται ο Πολιτιστικός Σύλλογος Σοφαδιτών Ν. Μαγνησίας στην εκδήλωση με τίτλο “Περπατώντας στην άλλη όχθη της μουσικής μας παράδοσης…”, που ετοιμάζει για την Τετάρτη, 20/11/2019 στις 7.00 μ. μ. στο Δημοτικό Θέατρο του Πολιτιστικού Κέντρου Ν. Ιωνίας. Θα είναι ένα μουσικό “περπάτημα” στην ιστορική εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού που διαδέχθηκε το δημοτικό τραγούδι, αλλά εξέφραζε πάντα την ψυχή του λαού μας.

Για την ιστορική εξέλιξη, που το κοινό θα παρακολουθήσει ζωντανά από μουσική κομπανία, θα δοθεί αρχικά ένα περίγραμμα με λόγο και εικόνα: Στις αρχές του 20ού αιώνα, εμφανίζεται το ρεμπέτικο, το λαϊκό τραγούδι των πόλεων και των λιμανιών, που εμπλουτίζεται μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και θα ανθίσει ως το ΄50 περίπου. Η δυστυχία του πολέμου, η Αντίσταση, η Κατοχή εκφράζονται με αντίστοιχα τραγούδια της εποχής, που μιλούν στην καρδιά κάθε Έλληνα. Στη συνέχεια, τη σκυτάλη παίρνει το λαϊκό και το λεγόμενο “έντεχνο” τραγούδι, που πήραν και κρατούν ως σήμερα τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην καρδιά του λαού. Ο πόνος που φέρνει η μετανάστευση, στη δεκαετία του ΄60, η αντίσταση στη δικτατορία των συνταγματαρχών και το αίσθημα ευφορίας που συνόδεψε την μεταπολίτευση ενέπνευσαν τους δημιουργούς που με τα τραγούδια τους εξέφρασαν κάθε λαϊκή ψυχή. Ξενικά μουσικά ρεύματα επηρέαζαν κυρίως τους νέους, ήδη από τη δεκαετία του ΄50, όπως το ροκ και ποπ, αλλά -στην πλειονότητά τους- περνούσαν αφομοιωμένα στα ελληνικά τραγούδια, καθώς εκφράζουν συναισθηματικά το σύγχρονο Έλληνα της μνημονιακής εποχής μας.

Η λαϊκή ορχήστρα που αποτελείται από τους Παρασκευούλα Μπαντελά, (τραγούδι –κρουστά), Δημήτρης Τρουμπουτζάς (τραγούδι, μπουζούκι, τζουρά),Κώστας Καραδέμητρος (τραγούδι, κιθάρα), Περικλής Παχής (βιολί), Γιώργος Κατσικαδέλλης (τραγούδι, μπαγλαμά) και Ευάγγελος Δοδοντσίδης (ακορντεόν), καθώς και ο Σύλλογος “Χοροστέκι ΕΔΡΑΜΕ” αναλαμβάνουν να μας σεριανίσουν “στην άλλη όχθη της μουσικής μας παράδοσης”

Στην ίδια εκδήλωση οι Σοφαδίτες Μαγνησίας θα τιμήσουν δύο συμπατριώτες τους, γνωστούς στο Πανελλήνιο μουσικοσυνθέτες, τον Θωμά Μπακαλάκο και τον Πέτρο Βαγιόπουλο, για την προσφορά τους στην ελληνική μουσική.
[Ο Θ. Μπακαλάκος γεννήθηκε στο χωριό Κυψέλη του Δήμου Σοφάδων, το 1948. Σε μικρό χρονικό διάστημα από την έναρξη των σπουδών του, ταυτόχρονα, στη Μαθηματική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο ωδείο, ξεκίνησε το συνθετικό του έργο. Παράλληλα, τα βιώματά του στο θεσσαλικό κάμπο κοντά στους ανθρώπους του μόχθου με τα μύρια όσα προβλήματα, οι ιστορικές συγκυρίες στην εποχή της δικτατορίας σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη ευαισθησία του τον οδήγησαν σε έντονη πολιτιστική και κοινωνικοπολιτική δραστηριότητα. Όλα τούτα αποτέλεσαν πηγές εμπειριών, γνώσεων και έμπνευσης για το συνθετικό έργο του.
Εμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του ᾽70, στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού, με τη συλλογή τραγουδιών «Τα αγροτικά», με ερμηνευτή το Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Το έργο είχε τεράστια επιτυχία. Ακολούθησαν οι δίσκοι, «Πορεία στη νύχτα», «Οι προστάτες» με ερμηνευτές το Βασίλη Παπακωνσταντίνου, τη Χάρις Αλεξίου και τον ίδιο, «Ανοιχτή επιστολή» με ερμηνευτές τον ίδιο και το Γιώργο Υδραίο και μερικούς ακόμα δίσκους με χαρακτηριστικότερο το έργο «Απ’ την Ελλάδα γεια χαρά», με ερμηνευτές τον ίδιο, τη Χριστίνα Μαραγκόζη και τον Αντώνη Βαρδή.
Από το 1985 ως σήμερα ασχολείται με τη σύνθεση λόγιας μουσικής. Τον απασχόλησε το ζήτημα της θεμελίωσης της μουσικής ως επιστήμης με την αυστηρότητα που αυτό συνεπάγεται. Στο πλαίσιο αυτό ήταν και η επιστημονική του ανακοίνωση στο συνέδριο που διοργάνωσε το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (Τομέας Μαθηματικών και Πληροφορικής) του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με το Κέντρο Έρευνας Επιστήμης και Εκπαίδευσης (Κ.Ε.ΕΠ.ΕΚ). Στην εισήγησή του με θέμα «Η μουσική ως μέσο επικοινωνίας και η σχέση της με τα μαθηματικά», παρουσίασε τη νέα μέθοδο μουσικής σημειογραφίας με μαθηματικό τρόπο, που την ονομάζει Αριθμητική Μουσική Παράσταση (Α.Μ.Π.). Η καταγραφή μιας μουσικής σύνθεσης μέσω της Α.Μ.Π, επιτυγχάνεται μόνο με τη χρήση των αριθμών και των τεσσάρων πράξεων της αριθμητικής. Συνολικά, ο Θωμάς Μπακαλάκος δραστηριοποιήθηκε:1)Στο χώρο του τραγουδιού, ως συνθέτης και στιχουργός σημαντικού αριθμού έργων.2) Στο χώρο της συμφωνικής μουσικής. συνθέτης συμφωνικών έργων μεγάλης διάρκειας, όπως ορατόρια, όπερες και διάφορες άλλες φόρμες. 3) Στο χώρο της μουσικής δωματίου, συνθέτης σειράς έργων σύγχρονης μουσικής, προεξάρχοντος του έργου «Μεταλλάξεις». Πρόκειται για επιλογή παραδοσιακών τραγουδιών επεξεργασμένων στο δωδεκαφθογγικό κυρίως σύστημα. 4) Ως πρόεδρος του «Πανελλήνιου Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου» (ΠΦΜΔ)

Ο Π. Βαγιόπουλος γεννήθηκε το1949 στους Σοφάδες Καρδίτσας. Σπούδασε Μαθηματικός στη Θεσσαλονίκη και ήταν επί δεκαετία ιδιοκτήτης και διευθυντής φροντιστηρίων Ανωτάτων Σχολών, στο Βόλο. Παράλληλα, από φοιτητής ακόμη, ασχολήθηκε με τη σύνθεση.
Το 1977 συνεργάστηκε με τον ποιητή Δημήτρη Χριστοδούλου. Αν και σπούδασε Μαθηματικά, η εμμονή του με τη μουσική και το τραγούδι τον οδήγησαν στην Αθήνα, όπου από το 1983 συνεργάζεται με τον Μανώλη Ρασούλη, Συνεργάστηκαν για 30 χρόνια σε πολλούς δίσκους και συναυλίες. Μερικές από τις επιτυχίες που έγραψαν μαζί είναι τα Νιώσε με, Πότε Βούδας πότε Κούδας, Το Βαλς, Ρώσικά μου μάτια, Γεια σου Κυρ Εισαγγελέα, Τα πάντα ρει και πολλά άλλα (Το καλύτερο μπεγλέρι, Όνειρό μου και ζωή μου, Βαλκανιζατέρ) .
Συνεργάστηκε, επίσης, με τους στιχουργούς Γιάννη Λογοθέτη (ΛΟΓό), Λευτέρη Παπαδόπουλο, Ηλία Κατσούλη, Γ. Κλεφτογιώργο, Π. Αμπαζή, Ησαΐα Παπαδόπουλου, Αντ. Παπαϊωάννου, Γ.Βρούβα κ. α…
Τα τραγούδια του έχουν ερμηνεύσει ο Νίκος Παπάζογλου, η Γλυκερία, η Ελένη Βιτάλη, ο Ορφέας Περίδης, οι αδελφοί Κατσιμίχα, η Νένα Βενετσάνου, ο Μανώλης Μητσιάς, ο Κώστας Μακεδόνας, ο Δημ. Μπάσης , ο Πασχάλης Τερζής, o Λέων. Βελής, ο Λάμπρος Καρελάς, η Ναταλία Ρασούλη, ο Γιώργος Μαργαρίτης, ο Μπάμπης Τσέρτος, η Χριστίνα Μαραγκόζη, η Ελ. Λεγάκη, ο Αγάθωνας ..(περίπου 50 επώνυμοι τραγουδιστές)]

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το