Άρθρα

Περί λογοκλοπής, διακειμενικότητας και άλλων …της δικαιοσύνης δαιμονίων 

Της Χαριτίνης Μαλισσόβα 

Τις τελευταίες ημέρες η λογοτεχνική κοινότητα δέχεται αναταράξεις μετά την σύμπραξη λογοτεχνικών περιοδικών και λογοτεχνών στο κυνήγι κατά της λογοκλοπής .

Η αιτία υπήρχε παλαιόθεν ,σε μια πλέον της δεκαετίας αποκάλυψη στοιχείων ότι γνωστός ποιητής έχει διαπράξει μια σειρά λογοκλοπών -σύμφωνα με τους ισχυρισμούς και τα στοιχεία που υπάρχουν στο site του περιοδικού Νέο Πλανόδιον (προς αναζήτησή τους από κάθε ενδιαφερόμενο ).
Η αφορμή για την εκ νέου στοχοποίησή του αυτή τη φορά ήταν η πρόσφατη βράβευσή του από την Ακαδημία Αθηνών .Μάλιστα,τώρα γίνεται με τη συμμετοχή πολλών λογοτεχνικών περιοδικών και συγγραφέων ,οι οποίοι ζητούν να αποδοθεί δικαιοσύνη και να αποκαλυφθεί το μέγεθος της λογοκλοπής .
Στο μεταξύ ,αφορμή φαίνεται να έδωσε και κείμενο άλλου Έλληνα συγγραφέα που δόθηκε ως θέμα στις πανελλήνιες εξετάσεις και το οποίο απεδείχθη ότι δεν ανήκει στον συγγραφέα -αρθρογράφο αλλά είναι μετάφραση βρετανικού άρθρου που υπέγραψε ως δικό του ο Έλληνας συγγραφέας .
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πάρει στην κυριολεξία φωτιά με δημοσιεύματα και αναρτήσεις που δείχνουν ότι πολλοί περίμεναν τον εν λόγω ποιητή (και τον συγγραφέα )στη γωνία από καιρό.
Από την άλλη ,όσα ψύχραιμα ή υπερασπιστικά κείμενα γράφονται σχετικά με την διακειμενικότητα και τα ασαφή ή ομιχλώδη όρια που έχει με τη λογοκλοπή ,καταρρίπτονται από τους πολέμιους ως προκατειλημμένα υπέρ του κατηγορουμένου ως λογοκλόπου .
Στο μεταξύ η υπόθεση έχει φτάσει στη Βουλή κι από ό,τι αναφέρεται στο Νέο Πλανόδιον ο ποιητής φέρεται να έχει προ ημερών υποβάλλει την παραίτησή του από την ένωση συγγραφέων.

Τα ερωτήματα ωστόσο που τίθενται από όλους τους ψύχραιμα σκεπτόμενους είναι γιατί όλη αυτή η αναστάτωση δημιουργείται τώρα και ,κυρίως, γιατί γίνεται με αυτόν τον τρόπο .
Όταν μια στρατιά λογοτεχνών έχει ανακαλύψει τόσα παραπτώματα ,ορθό και πρέπον θα ήταν να έχουν απευθυνθεί έγκαιρα στον εκδοτικό που εκδίδει τα βιβλία του αλλά και στην Ακαδημία με επιστολές ,αναφορές και να χρησιμοποιηθεί κάθε νόμιμο μέσο κι όχι να προκαλούν λαϊκό δικαστήριο μέσω Διαδικτύου .
Το μεγαλύτερο όμως ζήτημα είναι αν υπάρχουν ξεκάθαρα όρια (νομικά θεσμοθετημένα) σχετικά με το πώς ορίζεται η λογοκλοπή και ποιες είναι οι ειδοποιοί διαφορές με την διακειμενικότητα και τις εκλεκτικές συγγένειες .
Γιατί τότε μόνο μπορούμε να μιλάμε με ασφάλεια για τη διάπραξη του αδικήματος της λογοκλοπής .
Το να βγάζει ο καθένας τα απωθημένα του μέσω βιτριολικών αναρτήσεων, ακολουθώντας την ψυχολογία του όχλου ,κάθε άλλο πάρα αποδεικνύει ότι επιζητείται η δικαιοσύνη ή η συμμόρφωση του εκάστοτε λογοκλόπου .
Η εμπάθεια δεν θα έπρεπε να συνάδει με ανθρώπους που φιλοδοξούν να συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των πνευματικών ανθρώπων αυτής της χώρας .
Υπάρχει,βέβαια,μεγάλος αριθμός λογοτεχνών που έχουν λόγο να εκφραστούν αλλά που ωστόσο παρακολουθούν παγωμένοι και ακόμα δεν έχουν πάρει θέση στην όλη διαμάχη είτε επειδή θεωρούν ότι η σιωπή είναι η καλύτερη στάση μέχρι να αποδοθεί η δικαιοσύνη είτε επειδή δεν θέλουν να πάρουν μέρος στην τοξικότατη και διόλου υψηλού επιπέδου συζήτηση που διεξάγεται .
Φυσικά και είναι μεγάλο κι ευαίσθητο το θέμα της λογοκλοπής που έχει ανασυρθεί ,όμως με την στοχοποίηση ενός και μόνο ανθρώπου φαίνεται ότι ίσως κάποιοι τελικά επιζητούν εξιλαστήριο θύμα και όχι την ίδια την απόδοση της δικαιοσύνης .

Ας αποφασίσουν,εν τέλει, όσοι νομικά δικαιούνται,σχετικά με την ορθότητα ή όχι όσων ακούγονται και ας αποδοθεί η δικαιοσύνη ώστε να γνωρίζουμε όλοι αν ευσταθούν όσα ακούγονται και γράφονται .
Εξάλλου ακόμα δεν έχει αποφασιστεί αν μιλάμε για διακειμενικότητα ,εκλεκτικές συγγένειες ή πραγματική λογοκλοπή .
Όποιο κι αν είναι το τελικό πόρισμα ,το λιντσάρισμα μόνο προβληματισμό και θλίψη προκαλεί και ακυρώνει κάθε πρόθεση για απόδοση δικαιοσύνης .

Και κλείνω με τα λόγια του Έλιοτ ,ο οποίος,δυστυχώς και άθελά του,επίσης αποτελεί λόγο διαμάχης αυτές τις ημέρες :
Το μισό από το κακό που γίνεται στον κόσμο γίνεται από ανθρώπους που θέλουν να αισθανθούν σπουδαίοι. Δεν έχουν την πρόθεση να κάνουν κακό. Αλλά το κακό δεν τους απασχολεί.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το