Ελλάδα

Παραιτήθηκε ο Γιαν Φαμπρ μετά τις αντιδράσεις: Δεν θέλω να δουλέψω σε εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον

fa-708_42

Την παραίτησή του υπέβαλλε σήμερα το πρωί ο Γιαν Φαμπρ, ο διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Ο Γιαν Φαμπρ μάλιστα δεν υπέβαλλε την παραίτησή του στον υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά, αλλά στη διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Κατερίνα Κοσκινά. Πηγές από το υπουργείο Πολιτισμού αναφέρουν ότι ακόμη δεν έχουν πάρει ακόμη την παραίτηση του Βέλγου.

«Εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον»

Η βελγική εφημερίδα L’Avenir φιλοξενεί μία σύντομη δήλωση του Γιαν Φαμπρ, ο οποίος κάνει λόγο για «εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον».

«Αποδέχθηκα την πρόταση του Ελληνα υπουργού Πολιτισμού με τον όρο ότι θα κάνω τις καλλιτεχνικές επιλογές μου με απόλυτη ελευθερία. Αυτό δεν φαίνεται πλέον δυνατό στην Ελλάδα. Δεν θέλω να εργαστώ σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, στο οποίο έφτασα με ανοιχτό μυαλό και καρδιά».

Η παραίτηση του ήρθε μετά από μία σειρά αντιδράσεων λόγω της απόφασής του να αφιερώσει όλο το Φεστιβάλ Αθηνών σε βελγικές παραγωγές γιατί όπως είχε πει δεν είχε χρόνο να εξετάσει τις ελληνικές προτάσεις.

Οι δηλώσεις Φαμπρ είχαν προκαλέσει και τις έντονες αντιδράσεις Ελλήνων καλλιτεχνών καθώς στα σχέδιά του για το Φεστιβάλ περιλαμβάνονταν πολύ λίγες ελληνικές παραγωγές και αφιέρωμα στον βελγικό πολιτισμό.

Χθες, Παρασκευή, με επιστολή τους, οι καλλιτέχνες ζητούσαν την παραίτηση του Γιάν Φαμπρ, χαρακτηρίζοντάς τον μάλιστα «persona non grata». Ταυτόχρονα, καλούσαν σε παραίτηση και τον υπουργό Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά.

Ακόμα και ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιδράσει

Ενα μεγαλοπρεπές «άδειασμα» επεφύλαξε στον υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά και στην επιλογή του, τον Γιαν Φαμπρ ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ! «Ελπίζουμε να κατάλαβαν την αστοχία τους» τόνιζε το τμήμα Πολιτισμού του κόμματος σε ανακοίνωση του χθες.

Μετά τις θυελλώδεις αντιδράσεις από όλα σχεδόν τα κόμματα, το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε μια ανακοίνωση-κόλαφο τόσο για τον κ. Μπαλτά όσο και για τον κ. Φαμπρ τον οποίο ειρωνεύεται ευθέως.

Στην ανακοίνωση υπό τον τίτλο «Για το Ελληνικό και (ανέκαθεν διεθνές) Φεστιβάλ», χαρακτηρίζονται ως «αναμενόμενες» οι αντιδράσεις για τον Φαμπρ. Και όχι μόνο αυτό αλλά κατακεραυνώνει τον κ. Μπαλτά λέγοντας πως «οφείλει κάποια στιγμή, το Υπουργείο Πολιτισμού να εστιάσει όχι στα πρόσωπα αλλά στους θεσμούς, και να παρουσιάσει μια συγκροτημένη πρόταση πολιτιστικής πολιτικής με σαφείς στόχους, μια πρόταση που θα εμπνέεται από το αριστερό όραμα και το υπάρχον πρόγραμμα για τον πολιτισμό και δεν θα δίνει λευκή επιταγή σε εγχώριους ή εισαγόμενους σταρ».

«Οι αντιδράσεις που προκάλεσε στον κόσμο του θεάτρου και σε όσους μετέχουν με οποιονδήποτε τρόπο στο καλλιτεχνικό πεδίο, το θεωρητικό πλαίσιο της τετραετούς θητείας του Γιαν Φαμπρ στη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Τρίτης, ήταν αναμενόμενες, παρ όλη την υπερβολή τους» αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ.

Προσθέτει μάλιστα πως «δυστυχώς, αφού διανύσαμε τους προηγούμενες μήνες παγιδευμένοι σε μια προσωποκεντρική πόλωση (με πέτρα του σκανδάλου τον κ. Γ. Λούκο), βρισκόμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με μια νέα προσωποκεντρική αντίληψη για το Φεστιβάλ».

Το Τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει:

«Δεν αμφισβητούμε την αξία και το διεθνές κύρος του Γιαν Φαμπρ, οφείλει ωστόσο, κάποια στιγμή, το Υπουργείο Πολιτισμού να εστιάσει όχι στα πρόσωπα αλλά στους θεσμούς, και να παρουσιάσει μια συγκροτημένη πρόταση πολιτιστικής πολιτικής με σαφείς στόχους, μια πρόταση που θα εμπνέεται από το αριστερό όραμα και το υπάρχον πρόγραμμα για τον πολιτισμό και δεν θα δίνει λευκή επιταγή σε εγχώριους ή εισαγόμενους σταρ».

«Το Τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η περιγραφή του θεωρητικού πλαισίου, έτσι όπως εκφράστηκε από τη συνέντευξη Τύπου, υπήρξε μερική, πρόχειρη και οπωσδήποτε ανισοβαρής τόσο ως προς το πληροφοριακό μέρος, όσο και ως προς την κατηγοριοποίηση των στόχων».

«Η άγνοια του ελληνικού καλλιτεχνικού πεδίου από τον νέο διευθυντή (ή επιμελητή, όπως προτιμά να αυτοπροσδιορίζεται) είναι αναμενόμενη και συγγνωστή. Ωστόσο αυτή δεν μπορεί να μετατρέπεται σε απαξίωση του εγχώριου δυναμικού και αποκλεισμού του από έναν σημαντικό δημόσιο θεσμό. Η τολμηρή σύνθεση, έστω κι αν γίνεται με όρους χρονικής πίεσης, έχει τις δυνατότητες να εντάξει ανεκβίαστα, δίκαια και χωρίς τα παραδοσιακά συμπλέγματα μειονεξίας, το ελληνικό έργο και τους Έλληνες δημιουργούς στον φυσικό τους χώρο‒το διεθνές καλλιτεχνικό πεδίο. Ο κύριος Φαμπρ οφείλει να καλύψει το κενό της ελλιπούς ενημέρωσής του και να συνεργαστεί τόσο με τους καταξιωμένους όσο και με τους νεότερους Έλληνες δημιουργούς.

«Ελπίζουμε πως το υπουργείο Πολιτισμού και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής έχουν καταλάβει την αστοχία τους και ζητάμε να προχωρήσουν το ταχύτερο σε ενέργειες που θα εξασφαλίσουν ουσιαστική διεύρυνση και εμβάθυνση του προγράμματος, με αύξηση της συμμετοχής των ελληνικών παραγωγών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, πράγμα που αποτελεί πάγια θέση μας και μέρος του προεκλογικού μας προγράμματος. Οι ελληνικές συμμετοχές θα πρέπει να αναπτυχθούν στους χώρους που είναι οργανικά και διιστορικά συνδεδεμένοι με το Φεστιβάλ.

Ζητάμε επίσης εμφατικά να υπάρξει διαφανής και τεκμηριωμένη αξιολόγηση των ήδη υπαρχουσών καλλιτεχνικών προτάσεων έτσι ώστε να καταγραφούν τόσο τα κριτήρια επιλογής, όσο και η αισθητική και θεωρησιακή δυναμική τους. Η διαφάνεια, η αξιοκρατική κρίση και η δημόσια λογοδοσία να αποτελέσουν γνώμονα για τη λειτουργία του Φεστιβάλ στο μέλλον, τόσο όσον αφορά τις καλλιτεχνικές επιλογές, όσο και την οικονομική και διοικητική λειτουργία του. Γι’ αυτό το τελευταίο θεωρούμε επίσης αναγκαίο τον άμεσο διορισμό οικονομικού-γενικού διευθυντή στο Ελληνικό Φεστιβάλ.

Ζητάμε ταυτόχρονα η διοίκηση να διασφαλίσει τους όρους εργασίας των καλλιτεχνών ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα μαύρης και ανασφάλιστης εργασίας, με όποιο μανδύα.

Το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να μετονομασθεί σε Διεθνές για τον απλούστατο λόγο ότι ανέκαθεν πληρούσε αυτή τη διάσταση. Η διεθνοποίηση ενός τέτοιου θεσμού συμβαίνει μέσα από την ανάγνωση του ελληνικού καλλιτεχνικού έργου και τη γόνιμη και ισότιμη συνομιλία ελληνικών και διεθνών παραγωγών, ώστε το εγχώριο δυναμικό να εντάσσεται οργανικά στο διεθνές θεατρικό και καλλιτεχνικό πεδίο ανασυγκροτώντας το.

Πηγή www.iefimerida.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το