Θ Plus

Οταν τα likes μετατρέπονται σε ευρώ

«Πώς γίνεται να μην είσαι στο Instagram; Δεν το καταλαβαίνω. Είναι και οικονομικό το θέμα. Εγώ μόνο πέρυσι έβγαλα διαφημίσεις προϊόντων στο Ιnstagram και το YouΤube γύρω στις 100.000 ευρώ. Χαλαρά! Φέτος, που έχω οργανωθεί καλύτερα, υπολογίζω να εισπράξω τουλάχιστον τα διπλάσια». Η πρώην τηλεπερσόνα, που την περασμένη δεκαετία μεσουρανούσε σε πρωινές εκπομπές μεγάλων ιδιωτικών καναλιών, με κοιτούσε με έκπληξη – μαζί με ολίγη περιφρόνηση. Είχαμε συναντηθεί σε μια κοινωνική εκδήλωση και είχα τολμήσει να της πω ότι δεν διαθέτω λογαριασμό στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης. «Εσύ χάνεις», μου είπε τινάζοντας με τσαχπινιά την πλούσια κόμη της και απομακρύνθηκε.

Αργότερα, μπαίνοντας για πρώτη φορά στον δικό της λογαριασμό, εντόπισα κάποιες από τις χρυσοφόρες, κατά τα λεγόμενά της, φωτογραφίες: στη μία έφτιαχνε κουλουράκια στην κουζίνα της με γνωστό αλεύρι, στην άλλη έτρωγε αγουροξυπνημένη δημητριακά δημοφιλούς μάρκας, παρακάτω έπινε αρωματισμένο ανθρακούχο νερό με τις φίλες της σε ένα μπαρ – με τη φιάλη, φυσικά, σε πρώτο πλάνο.

Αριστερά, η μπλόγκερ Κιάρα Φεράνι το 2017 εισέπραξε 8 εκατ. δολάρια από διαφημίσεις στα social media. Δεξιά πάνω, Ροζάνα Πανσίνο, η διάσημη ιντερνετική ζαχαροπλάστισσα. Δεξιά κάτω, Μπράιαν Κέλι, κορυφαίος influencer στον χώρο του ταξιδιού

Η διαφημιστική πίτα

Είναι γνωστό ότι διεθνώς οι λεγόμενοι influencers έχουν τη μερίδα του λέοντος στη διαφημιστική πίτα. Κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες, το παιχνίδι της διαφήμισης παίζεται πια σχεδόν αποκλειστικά σε Instagram, Facebook, YouTube και Twitter. Εκεί είναι γνωστές και οι ταρίφες. Εχεις 100.000 ακολούθους; Μπορείς να πληρωθείς 2.000 δολάρια για ένα post. Oι ακόλουθοί σου ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο; Η αμοιβή σου φτάνει τις 20.000 δολάρια. Και πάει λέγοντας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, μόνο στο Instagram και μόνο στην αμερικανική αγορά, οι διαφημιστικές εταιρείες θα έχουν επενδύσει μέσα στη χρονιά που διανύουμε περίπου 2,5 δισ. δολάρια.

Η Κιάρα Φεράνι, 31χρονη Iταλίδα μπλόγκερ και σχεδιάστρια μόδας, το 2017 εισέπραξε 8 εκατ. δολάρια διαφημίζοντας εμμέσως μέσω των αναρτήσεών της ρούχα και αξεσουάρ στα social media. Αναμενόμενο, αφού ο «στρατός» της είναι ανίκητος: 23,5 εκατ. ακόλουθοι στο Instagram και άλλοι 2 εκατ. στο Twitter, 4 εκατ. likes ετησίως στο Facebook, 2,3 εκατ. subscribers στο YouTube. Τα αντίστοιχα έσοδα της Αμερικανίδας ζαχαροπλάστισσας του Διαδικτύου Ροζάνα Πανσίνο ανέρχονται σε 6 εκατ. δολάρια, ενώ ο συμπατριώτης της Μπράιαν Κέλι, influencer στον χώρο του ταξιδιού, είδε επίσης παχυλά ποσά να μπαίνουν στους τραπεζικούς του λογαριασμούς την περασμένη χρονιά, χάρη στη… στήριξη των περίπου 17 εκατομμυρίων «φίλων» του. Η σχετική λίστα του περιοδικού Forbes με τους Top Influencers είναι άκρως διαφωτιστική για το πώς τα like μας –τα συχνά αθώα, αυθόρμητα, ενθουσιώδη like μας– μετατρέπονται σε χρήμα.

Κι ενώ στο εξωτερικό το φαινόμενο έχει ήδη διογκωθεί και δεν αποκλείεται να… σκάσει σύντομα, όπως έχουν προβλέψει, μεταξύ άλλων, οι New York Times, γιατί οι τάσεις αλλάζουν αστραπιαία, στην Ελλάδα αργήσαμε να ανακαλύψουμε τους influencers – γεγονός που εξηγεί την εγχώρια άνθηση της συγκεκριμένης αγοράς. Πόση δύναμη έχουν, όμως, οι Ελληνες influencers; Πού κυμαίνονται οι αμοιβές τους;

Οι Ελληνες «επώνυμοι»

Ο Νίκος Μίχαλος, ιδιοκτήτης της FollowMeNow, ήταν από τους πρώτους που διείδαν τη δυναμική του μάρκετινγκ μέσω των social media. Η εταιρεία του, που ιδρύθηκε το 2013, ειδικεύεται, μεταξύ άλλων, «στη δημιουργία posts και περιεχομένου ανάλογα με τις ανάγκες κάθε πελάτη και του προϊόντος το οποίο εκείνος θέλει να προβάλει». Συνεργάτες του είναι πολλοί «επώνυμοι» από τον χώρο της τηλεόρασης, του αθλητισμού, της σοουμπίζ: από την Ντορέττα Παπαδημητρίου και την Ολγα Φαρμάκη μέχρι την Τόνια Σωτηροπούλου. «Γενικά, στην Ελλάδα, οι τιμές κυμαίνονται από 50 μέχρι 2.000 ευρώ. Πιο ακριβοπληρωμένος αυτή τη στιγμή είναι γνωστός τηλεοπτικός σεφ, που παίρνει 2.500 ευρώ για κάθε ανάρτησή του», λέει ο κ. Μίχαλος.

Και πώς γίνεται η πληρωμή; «Οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι διαφημιστικές δεν μπορούν προφανώς να δώσουν ούτε ένα ευρώ αν δεν πάρουν παραστατικό για τη συναλλαγή. Για όλες τις σοβαρές εταιρείες, λοιπόν, η διακίνηση των χρημάτων γίνεται με απολύτως νόμιμο τρόπο». Και για τις… μη σοβαρές; «Ναι, πράγματι, υπάρχουν και κάποιοι που κινούνται στη σφαίρα του μαύρου χρήματος. Μπορεί να στείλουν, για παράδειγμα, σε κάποιον “επώνυμο” ένα μήνυμα στο Facebook. “Θέλεις να διαφημίσεις το προϊόν μας; Πόσο θα μας στοιχίσει;”. Αν εκείνος απαντήσει θετικά, την επόμενη μέρα θα λάβει μέσω κούριερ το προϊόν και τα χρήματα. Αλλά αυτά τα φαινόμενα ευτυχώς τείνουν σταδιακά να εκλείψουν», συνεχίζει ο κ. Μίχαλος. «Γιατί οι πελάτες δεν ικανοποιούνται πια με ένα απλό post. Θέλουν περιεχόμενο, βίντεο, δημιουργικές ιδέες, τα οποία μόνο σοβαροί “παίκτες” μπορούν να προσφέρουν…».

Αντί υστερόγραφου: Οι ενεργοί χρήστες των social media σε όλο τον κόσμο ανέρχονται σε 2,46 δισ. και αναμένεται να φτάσουν τα 3,02 δισ. μέχρι το 2021. Κάθε χρήστης διατηρεί κατά μέσον όρο 7 λογαριασμούς. Οι ακόλουθοι, αληθινοί ή ψεύτικοι-αγορασμένοι (γιατί υπάρχει και αυτό το ενδεχόμενο) δίνουν δύναμη και χρήμα σε όσους κερδίζουν τα like τους. Την επόμενη φορά που θα κάνετε scroll down, θυμηθείτε το.

Πηγή: www.kathimerini.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το