Τοπικά

Ώριμη μελέτη για τα λιμενικά έργα στον Αη- Γιάννη Πηλίου

Ολοκληρώθηκε από τις Τεχνικές Υπηρεσίες των Περιφερειακών Ενοτήτων Μαγνησίας- Βορείων Σποράδων η μελέτη για την ολοκλήρωση των έργων στο λιμάνι του Αγίου Ιωάννη Πηλίου, προκειμένου να λειτουργήσει σωστά ως αλιευτικό καταφύγιο. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων εκτιμάται στα 17εκ. ευρώ, ενώ στην Περιφέρεια Θεσσαλίας περιμένουν το «άνοιγμα» σχετικής Πρόσκλησης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα για την υποβολή πρότασης.

Στη σημερινή του κατάσταση το λιμάνι του Αγ. Ιωάννη περιλαμβάνει ένα προσήνεμο μώλο σχήματος Γ συνολικού μήκους 115 μέτρων και έναν υπήνεμο μώλο μήκους 70μ, από φυσικούς ογκόλιθους, νοτίως του προσήνεμου. Το λιμάνι προστατεύεται εξωτερικά με πρανές, από μεγάλους φυσικούς ογκόλιθους, Το πρίσμα των ογκόλιθων συνεχίζεται προς τα νότιο- ανατολικά για ακόμη 50 μέτρα, αλλά χωρίς εσωτερικό κρηπίδωμα και από τη βάση του υπήνεμου μώλου προς τα βόρεια για επιπλέον 50 μέτρα.
Σήμερα το λιμάνι δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά ως αλιευτικό καταφύγιο για τους παρακάτω λόγους:

– Ο αρχικός σχεδιασμός άφησε ένα μεγάλο άνοιγμα μεταξύ του προσήνεμου και του υπήνεμου μώλου με αποτέλεσμα όταν φυσούν νότιοι και νότιο- ανατολικοί άνεμοι, να εισέρχονται τα κύματα εντός του λιμανιού και να μην μπορούν να προστατευτούν τα σκάφη που ελλιμενίζονται εκεί, και να αναγκάζονται να καταφύγουν στην αμμουδιά εκτός θαλάσσης.
– Τα βράχια, τα οποία προστέθηκαν για να προστατεύουν το τοιχίο του προσήνεμου μώλου με την πάροδο του χρόνου «κάθισαν» περίπου δύο μέτρα, με αποτέλεσμα κύματα, τα οποία πολλές φορές φθάνουν τα 7 μέτρα στις κακοκαιρίες, να υπερκεράζουν τον τοίχο προστασίας του προσήνεμου μώλου, να φθάνουν στο εσωτερικό κρηπίδωμα και να πνίγουν τελικά τα μικρά αλιευτικά σκάφη που ελλιμενίζονταν εκεί. Είναι και αυτός ένας λόγος, για τον οποίο κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, όλα τα μικρά αλιευτικά σκάφη βρίσκονται τραβηγμένα στη στεριά.

– Ένας άλλος λόγος κακής λειτουργίας του αλιευτικού καταφυγίου, είναι η συγκέντρωση της άμμου στο εσωτερικό του λιμανιού και στη βάση του υπήνεμου μώλου. Ο κυματισμός ερχόμενος στην αμμουδιά και επειδή δεν βρίσκε κανένα εμπόδιο, συγκεντρώνει την άμμο στη βάση του υπήνεμου μώλου, η οποία σιγά – σιγά περνάει στο εσωτερικό του λιμανιού, ελαττώνοντας δραστικά το λειτουργικό βάθος του λιμανιού στη βάση του υπήνεμου μώλου.
Ο στόχος των λιμενικών έργων που προγραμματίζεται να αναπτυχθούν, είναι εστιασμένος στην ολοκλήρωση των υπαρχόντων λιμενικών εγκαταστάσεων στον Άγιο Ιωάννη Πηλίου, ώστε το λιμάνι που σήμερα υπάρχει, να μπορεί να ανταποκρίνεται στις αρχικές προσδοκίες του τόπου, βάσει των οποίων σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν οι υπάρχουσες λιμενικές εγκαταστάσεις. Πιστεύεται ότι με την ολοκλήρωση των λιμενικών εγκαταστάσεων, το λιμάνι θα μπορεί να λειτουργεί κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα και να καλύπτει έτσι τους βασικούς αρχικούς σκοπούς, βάσει των οποίων κατασκευάστηκε γεγονός όμως που σήμερα ακόμη δεν συμβαίνει, διότι η υπάρχουσα φυσική κατάσταση του λιμανιού δεν του το επιτρέπει.
Το λιμάνι (αλιευτικό καταφύγιο) όπως παρουσιάζεται στη σημερινή του μορφή, κατά ομολογία των ερωτηθέντων κατοίκων και ψαράδων της περιοχής, χρησιμοποιείται ως αλιευτικό καταφύγιο μόνο κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών και μόνο. Και αυτό συμβαίνει γιατί η υπάρχουσα κατάσταση του λιμανιού δεν προσφέρει την απαιτούμενη ασφάλεια στα μικρά σκάφη που ελλιμενίζονται εκεί, και οι ντόπιοι αναγκάζονται να βγάζουν τα σκάφη τους στη στεριά όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες του παραρτήματος.

Τα έργα
Συγκεκριμένα, τα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν παρουσιάζονται ως εξής:
– Ενίσχυση και επέκταση του προσήνεμου μώλου του λιμένα, με τοποθέτηση εξωτερικά του υφισταμένου έργου κυματοθραύστη από τεχνητούς ογκόλιθους, συνολικού μήκους μετώπου προς τα ανοικτά περίπου 419 μέτρα.
– Ο προαναφερόμενος νέος κυματοθραύστης θα αγκαλιάζει το υφιστάμενο έργο προς τον βορρά και θα συνεχίζει εκτεινόμενος προς νότο, πέραν του παλαιού ακρομωλίου (εκ φυσικών μη διαβαθμισμένων ογκολίθων) κατά περίπου 120 μέτρα.
– Φυσική ανάπτυξη των εγκαταστάσεων του λιμένα, με επέκταση του εσωτερικού προβλήτα του προσήνεμου μώλου κατά 80 μέτρα με κατάλληλες παροχές κατά μήκους του συνόλου των κρηπιδωμάτων.
– Καθαίρεση του υφιστάμενου υπήνεμου μώλου εκ φυσικών ογκόλιθων και αντικατάσταση αυτού από μικτό κρηπίδωμα, με εξωτερική προστασία συνολικού μήκους 70 μέτρων.
– Λειτουργική αναβάθμιση της λιμενολεκάνης με την κατάλληλη βυθοκόρηση της άμμου στις περιοχές όπου αυτό απαιτείται.
– Χωροθέτηση οικίσκου εξυπηρέτησης επιβατών, των ντόπιων αλιέων άλλων χρηστών του λιμένα.
– Βελτίωση της προστασίας της οδού πρόσβασης στο λιμάνι και δημιουργία χώρου στάθμευσης οχημάτων, βόρεια της «ρίζας» του υφιστάμενου λιμενοβραχίονα.
– Δημιουργία προϋποθέσεων για τη σύνδεση της νότια με τη βόρεια παραλία του Αγ. Ιωάννη, με παράκτιο λιθόστρωτο κατά πάσα πιθανότητα μονοπάτι, το οποίο θα προστατεύεται από τους προσπίπτοντες κυματισμού της ανοικτής θάλασσας, αλλά πιθανότατα θα υπερπηδείται από το χειμέριο κύμα.
Να αναφερθεί ότι τα προαναφερόμενα έργα έχουν αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά.

Δήλωση Δωροθέας Κολυνδρίνη
Σε δήλωσή ης η αντιπεριφερειάρχης Μαγνησίας και Σποράδων κ. Δωροθέα Κολυνδρίνη ανέφερε πως «λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση του λιμανιού- αλιευτικού καταφυγίου Αγ. Ιωάννη Πηλίου, των αντίξοων καιρικών συνθηκών που επικρατούν στην ευρύτερη περιοχή, την δραστηριοποίηση του αλιευτικού συλλόγου στην περιοχή, τον αριθμό των αλιευτικών σκαφών που ελλιμενίζονται και αλιεύουν πλησίον του Αγ. Ιωάννη, θεωρούμε απαραίτητη την κατασκευή των προβλεπόμενων έργων, σύμφωνα με τη μελέτη, για την ολοκλήρωση του λιμανιού Αγ. Ιωάννη Πηλίου, που θα συμβάλει στην ασφάλεια και βελτίωση των συνθηκών εργασία των αλιέων, στην αύξηση του τουρισμού, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας καθώς θα καταστήσει το λιμάνι σύγχρονο και ασφαλές για τα ελλιμενιζόμενα σκάφη και θα επιτρέψει την ακτοπλοϊκή σύνδεση του ανατολικού Πηλίου.
Το έργο των λιμενικών εγκαταστάσεων στον Άγιο Ιωάννη Πηλίου είναι καθοριστικής σημασίας για ολόκληρο το Πήλιο και τη Μαγνησία. Πιστεύουμε ότι με την ολοκλήρωση της κατασκευής των λιμενικών εγκαταστάσεων, το λιμάνι θα μπορεί να λειτουργεί με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με πολλαπλά κοινωνικοοικονομικά οφέλη για την περιοχή. Εμείς ως Περιφερειακή Ενότητα είμαστε καθ’ όλα έτοιμοι, έχουμε ήδη εκπονήσει τη μελέτη και σε ό,τι μας αφορά αναμένουμε από τη κεντρική διοίκηση τη σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος για τα λιμάνια».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το