Άρθρα

Ώρα για ενδοσκόπηση – Ενεργοί Πολίτες με όραμα και λογισμό (43 χρ. Κατοχής)

Του Αδάμου Α. Μουζούρη*

(Στους μαθητές μου που ονειρεύονται και δεν βολεύονται)
Ατραπόφωτος ο Πενταδάκτυλος
Χαϊδεύει τα ακρογιάλια της Αμμοχώστος
Δροσίζεται στου γιασεμιού τη μυρωδιά
Αντιλαλεί στα βάθη του λεμονάνθιστου κόλπου της!

Μου λείπει το χνώτο των Συντρόφων μου!
Μου λείπει η ανασαιμιά της Αμμόχωστος!
(Παραλίμνι, σιμά και αλάργα στην Αμμόχωστο,
46η Άνοιξη τουρκικής Κατοχής).

Αγαπημένε μου αναγνώστη, συνοδοιπόρε, συνταξιδευτή… Μάρτιος μήνας, 46 χρόνια τουρκικής κατοχής, από τη γενέθλια γη, το Παραλίμνι, δυο βήματα από την Βασιλεύουσα της καρδιάς μας, Αμμόχωστο επικοινωνώ μαζί σου, μέσα από το νέο «κέρφιου»*, μέρες που είναι, για να σου κοινοποιήσω, τις ψηφίδες του «κορωνοϊού» και όχι μόνο.
«Ως χαρίεν έστ’ άνθρωπος, όταν άνθρωπος ή»! (Πόσο χαριτωμένος, (ευλογημένος, ευτυχισμένος) είναι ο άνθρωπος, όταν είναι άνθρωπος)! (Μέναδρος).

Ώρα για ενδοσκόπηση (ίσως βρούμε λειψό τον εαυτό μας όπου τον νομίζαμε χαλκέντερο, αλλά ίσως και πανίσχυρο εκεί όπου τον θεωρούσαμε αδύναμο). Λοιπόν!
«Και την ειωθείαν αξίωσιν των ονομάτων ες τα έργα αντήλλαξαν τη δικαιώσει» (Θουκυδίδης Γ, 82, ακόμα και την καθιερωμένη σημασία των λέξεων για τις ανθρώπινες πράξεις την άλλαξαν για να δικαιολογούν τις πράξεις τους). Αλλάζουμε τη σημασία των λέξεων κατά πως μας βολεύει. Λόγου χάρη αντί της λεβεντιάς και της ντομπροσύνης έχουμε την καπατσοσύνη και την υποκρισία, αντί της ευγένειας και της ανεκτικότητας έχουμε το θράσος και την αναισχυντία. Παρανομούμε και αντί της ομολογίας δικαιολογούμε με φαιδρότητες τις πράξεις μας και η μέριμνά μας να ξεφύγουμε του νόμου. Πράξεις που καταδικάζουμε όταν γίνονται από άλλους όχι μόνο τις επιτρέπουμε στον εαυτό μας αλλά και τις δικαιολογούμε χωρίς αιδώ. Όπως η κλοπή βαφτίζεται σε φιλοδώρημα και η κουτοπονηριά του λαϊκισμού σε «εξυπνάδα» και «πολιτική». Αντί της αξιοπρέπειας και της ομορφιάς έχουμε το ξεγύμνωμα σώματος και ψυχής στο μέγεθος της ασχήμιας για χάρη της ευτελούς δημοσιότητας και του κέρδους. Η σοβαροφάνεια σε σοβαρότητα. Η απαιδευσία, η αμάθεια και η άγνοια σε χρυσή σιωπή.
Ώρα για περισυλλογή και ενδοσκόπηση.
Λοιπόν.
«Πολλά τα δεινά κουδέν
ανθρώπου δεινότερον πέλει»
(πολλά τα θαύματα, τίποτα πιο θαυμαστό από τον άνθρωπο).
(Σοφοκλή, Αντιγόνη, στ. 332- 333)

Ο άνθρωπος, όπως οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, (σολωμικό χρέος) καταξιώνεται όταν εκπληρώνει το χρέος του, εθνικό – πατριωτικό, πνευματικό, ηθικό, χωρίς εξωτερικό καταναγκασμό και με ανιδιοτέλεια, χωρίς την προσδοκία του κέρδους. Το χρέος που είναι μεταξύ πολλών η διαφύλαξη της ελευθερίας και της γλώσσας. Η διαφύλαξη της πολιτισμικής και πολιτιστικής μας ταυτότητας. Η διαφύλαξη και εφαρμογή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η καλλιέργεια και η εμπέδωση των αρχών του δικαίου. Η βοήθεια στον συνάνθρωπό μας. Το χαμόγελο στο διπλανό μας. Η προώθηση της φιλίας, της αλληλεγγύης και της συναδέλφωσης των λαών…
«Ότι το μόρσιπον έστιν, το γένοιτο αν
Διός ου παρβάτος έστιν
Μεγάλη φρην απέραντος».
Ό,τι είναι γραμμένο από τη μοίρα, αυτό θα γίνει
Κανείς να προσπεράσει δεν μπορεί του Δία
Τη μεγάλη και ανεξιχνίαστη σκέψη.
(Ικέτιδες, Αισχύλου, στ. 1047 -49)

Λοιπόν τώρα που κοινή είναι η μοίρα. Με φρόνηση που κατά τους αρχαίους ημών προγόνους «είναι η ικανότητα της ορθής σκέψης και της ορθής βούλησης «θέλησης – απόφασης)», είναι η ώρα, για επαναφορά στη ζωή μας αρχών και αξιών: Το κάλλος και το μέτρο, το ήθος και η αξιοκρατία, η ισονομία και η κοινωνική δικαιοσύνη, η αλληλεγγύη και το άνοιγμα στον συνάνθρωπό μας, η φιλία και η συναδέλφωση… η ανθρωπιά.
Επιμύθιο: «Τα σύνορά μας δεν είναι οι ακτές της Κερύνειας μας, μήτε τα ποταμίσια νερά του Έβρου μας, ούτε τα γαλανά νερά του Αιγαίου μας. Τα σύνορά μας είναι οι ακτές, τα ποταμίσια και γαλανά νερά και τα όρια της ψυχής μας». Για τούτο: Αναπαμός δεν είναι νοητό να υπάρξει κι η συνείδηση οφείλει ν’ αγρυπνά. Γιατί κάποτε ο κορωνοϊός θα φύγει, ο «ιός» των οδοφραγμάτων στην κατοχική γραμμή της ντροπής, του Έβρου και του Αιγαίου, σουλτανικά αγιάτρευτοι εκεί θα είναι.
*(«κέρφιου»: Κατ’ οίκον περιορισμό που μας επέβαλλαν οι Άγγλοι αποικιοκράτες την περίοδο του Απελευθερωτικού Αγώνα 1955 – 59).

*Ο Αδάμος Α. Μουζούρης είναι φιλόλογος – ιστορικός, πρόεδρος της Ένωσης Κυπρίων Ν. Μαγνησίας

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το