Πολιτισμός

Ομαδική εικαστική έκθεση στο Μουσείο της Πόλης για τα 100 χρόνια του Λυκείου των Ελληνίδων Βόλου

Το Λύκειο των Ελληνίδων Βόλου με αφορμή τη φετινή επέτειο συμπλήρωσης των 100 χρόνων από την ίδρυσή του (1920-2020) οργανώνει έκθεση με τίτλο «Απ’ τη μεριά των σοφών και των τρελών»: Αφιέρωμα στον Θεόφιλο Χατζημιχαήλ» του μεγάλου λαϊκού ζωγράφου, που έζησε και δημιούργησε στην περιοχή. Η έκθεση, της οποίας η λειτουργία ξεκινά την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου και ώρα 19.00 στο Μουσείο της Πόλης πραγματοποιείται με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Αρχείων, Μουσείων και Βιβλιοθηκών του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η γνωστή ιστορικός Τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια Ίρις Κρητικού.

Η έκθεση που αποτελείται από παλαιότερα και νέα έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, αφορά σε έναν οργανικό διάλογο με το φυσικό πρόσωπο και το έργο του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, που αναμφισβήτητα αποτελεί μοναδική καλλιτεχνική περίπτωση και καταλαμβάνει έναν ξεχωριστό και πρωτογενή χώρο στην ιστορία της νεότερης ελληνικής τέχνης.
Με αφορμή τον Θεόφιλο και την πρωτογενή εικαστική γραφή του, αλλά και κάποια από τα περιστατικά και τα τοπόσημα του βίου του, γεννήθηκε και εξελίχθηκε η σκέψη μιας ομαδικής εικαστικής έκθεσης στην επετειακή διοργάνωση του Λυκείου των Ελληνίδων Βόλου και επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού.

Στο πλαίσιο της δράσης, επιχειρείται η σύσταση ενός αυτοτελούς οργανικού πεδίου με εικαστικές, πλαστικές και συμβολικές πολυεπίπεδες αναφορές στον Θεόφιλο και το έργο του. Η ελληνική αρχαϊκή, κλασική και νεότερη, δημώδης μυθοπλασία στο έργο του Θεόφιλου, η ξεχωριστή ετούτη σπαρταριστή, ανιδιοτελής και πηγαία έκφραση που στη διεθνή ιστορία της τέχνης ονομάστηκε ναΐφ, η εν γένει άδολη και πρωτογενής αγάπη του για την ελληνικότητα που προσεγγίζει με έναν αδιόρατο τρόπο τη λόγια προσέγγιση του Καβάφη, του Σεφέρη και της περίφημης γενιάς του ’30 για ό,τι «ελληνικό», οι πλαστικές και εννοιολογικές λεπτομέρειες των ανθρώπων, των ηρώων, των φορεσιών και της τοπιογραφίας του, γίνονται οι αναβλύζουσες πηγές για τα σύγχρονα έργα της έκθεσης.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, σύγχρονα ζωγραφικά, γλυπτά έργα και εγκαταστάσεις, θα αναπτύξουν το εικαστικό αφήγημα.

Με αφορμή την έκθεση, σχεδιάζεται και θα εκδοθεί αναλυτικός κατάλογος, που θα αποτελέσει και το ενθύμημα του εορτασμού των 100 χρόνων διαδρομής του Λυκείου.
Διακεκριμένοι, αλλά και νέοι εικαστικοί, συνδιαλέγονται μέσω του έργου τους συμπληρώνοντας και προτείνοντας πολλαπλές εστίες θέασης για έναν μοναδικό περιπλανητή και ανασκαφέα της ελληνικής πρωτογένειας, για έναν ταυτόχρονα εμπνευστή κορυφαίων δημιουργών του 20ού αιώνα.
Ο «εν ξιφήρεις» φουστανελάς και «παρθένος μαθητής των αισθήσεων» που τον Ιούνιο του 1961 μπήκε στις αίθουσες του Λούβρου, «επιτρέποντας στους Λουδοβίκους να συναντηθούν με τον Αντώνη Κατσαντώνη, τον Αθανάσιο Διάκο, τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Μέγα Αλέξανδρο, τον Ερωτόκριτο και την Αρετούσα», και δίνοντας, σύμφωνα με τον Οδυσσέα Ελύτη, «έκφραση πλαστική στο αληθινό μας πρόσωπο», εξακολουθεί να χαρίζει έμπνευση όχι μόνο στους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους, όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, ή τους σπουδαίους σύγχρονούς μας ναΐφ, αλλά και σε Έλληνες εικαστικούς με αμιγή σύγχρονη γραφή.

Ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ ή Θεόφιλος Κεφαλάς ή Κεφάλας, όπως ήταν το πραγματικό του όνομα (Βαρειά Μυτιλήνης, 1870; – Βαρειά Μυτιλήνης, 24 Μαρτίου; 1934), γνωστός απλά και ως Θεόφιλος, ήταν μείζων λαϊκός ζωγράφος της νεοελληνικής τέχνης. Κυρίαρχο στοιχείο του έργου του είναι η ελληνικότητά του και η εικονογράφηση της ελληνικής λαϊκής παράδοσης και ιστορίας.
Ο Θεόφιλος είχε τη δύναμη να μεταμορφώνει με χρώματα δικής του κατασκευής τις πιο ταπεινές επιφάνειες, όπως χαρτόνια, σανίδια, τενεκέδες, βαμβακερά πανιά, τοίχους μαγαζιών και σπιτιών, σε έργα τέχνης. Τον αναβλύζοντα κόσμο του της ελληνικής πρωτογενούς εντοπιότητας που ο ίδιος μεταφέρει μέσω πρωτογενών ιδεών και ιδίων επινοήσεων, μέσω του φωτεινού χρώματος και της κλασικής αυτοδίδακτης πλαστικότητας, μέσω των ευρημάτων και των διαχρονικών ελληνικών μύθων, η έκθεση επιχειρεί να προσεγγίσει με τον τρόπο μιας σύγχρονης εικαστικής συνομιλίας.
Στην έκθεση, μεταξύ άλλων, συμμετέχουν οι εικαστικοί: Ηώ Αγγελή, Γιάννης Αδαμάκης, Στέλιος Αλεξάκης, Κάτια Βαρβάκη, Νίκος Βατόπουλος, Ειρήνη Βογιατζή, Κική Βουλγαρέλη, Μάριος Βουτσινάς, Μαίρη Γαλάνη Κρητικού, Μαρία Γέρουλα, Nεκταρία Γιακμογλίδου, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Ειρήνη Γκόνου, Δικαία Δεσποτάκη, Σταυρούλα Καζιάλε, Σοφία Καλογεροπούλου, Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης, Ελπινίκη Καμόσου, Μηνάς Καμπιτάκης, Βούλα Καραμπατζάκη, Νικόλας Κληρονόμος, Νίκος Κόνιαρης, Βασίλης Λιαούρης, Παναγιώτης Μαρίνης, Μηνάς Μαυρικάκης, Στέλλα Μελετοπούλου, Γιάννης Μετζικώφ, Γεωργία Μπλιάτσου, Δημήτρης Μοράρος, Ρούλη Μπούα, Καπετάν Μύγας (Δ. Μιστριώτης), Mίλτος Παντελιάς, Γεύσω Παπαδάκη, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Χριστίνα Παρασκευοπούλου, Λίζα Πενθερουδάκη, Βασίλης Πέρρος, Γιώργος Πετσικόπουλος, Νίκος Ποδιάς, Κατερίνα Σαμαρά, Έφη Σδούκου, Χρήστος Στανίσης, Μαρίνα Στελλάτου, Ιωάννα Τερλίδου, Βάσω Τρίγκα, Κλεοπάτρα Τσαλή, Κλαίρη Τσαλουχίδου, Θεοδώρα Τσιάτσου, Βιργινία Φιλιππούση, Αθηνά Χατζή, Νίκος Χριστοφοράκης.

Στο διάστημα της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει έως τις 18 Οκτωβρίου, προγραμματίζονται και άλλες παράλληλες δράσεις. Το Μουσείο της Πόλης του Βόλου (Φερών 17) λειτουργεί για το κοινό από Τρίτη έως και Κυριακή 10.30 – 13.30 και τα απογεύματα Τετάρτης και Παρασκευής από τις 18.00 – 21.00. Τη Δευτέρα είναι κλειστό. Η είσοδος επιτρέπεται μόνο με τη χρήση μάσκας και έως 5 άτομα σε κάθε όροφο, ενώ απαγορεύεται το άγγιγμα αντικειμένων κι εκθετικών επιφανειών. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται και το site του μουσείου στη διεύθυνση http://www.vmoc.gr/.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το