Πολιτισμός

Ομάδα Ηχόδραμα: Σύγχρονη ματιά στον πολιτισμό του νησιού από 4 δρώμενα – Συνάντηση τεχνών στο Κηποθέατρο Σκιάθου

 

Η Πολιτιστική Ομάδα Ηχόδραμα καταθέτει την ιδιαίτερα πρότασή της, τέσσερα εξαιρετικά ενδιαφέροντα δρώμενα, στο νεοσύστατο Κηποθέατρο της Σκιάθου.
«Μετά από μεγάλες και μακρόχρονες προσπάθειες, το όνειρό μας να δημιουργήσουμε έναν δικό μας χώρο στο νησί, στον οποίο να παρουσιάζουμε τις δημιουργίες μας, έγινε πραγματικότητα» λένε ο Γιάννης Πισιμίσης και η Σέβη Δημητριάδου.
Μιλούν για την ομάδα που ξεκίνησε να δημιουργεί καλλιτεχνικές παραγωγές που συνδυάζουν σύγχρονο χορό, χοροθέατρο, σύγχρονη μουσική και προβολή εικόνων ή βίντεο ή τρισδιάστατων γραφικών πριν από δύο δεκαετίες, με κύριο σκοπό την «αγωγή της ψυχής».
Απώτερος σκοπός των μελών της ομάδας, που έχουν πραγματοποιήσει σπουδές και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όχι μόνο στον Χορό και στη Μουσική, αλλά και στην Αρχιτεκτονική, τη Χωροταξία, τη Διατροφολογία και την Εκπαίδευση, είναι να προβάλλει τον πολιτισμό της Σκιάθου και της Ελλάδας με μια σύγχρονη ματιά, η οποία να προσεγγίζει τη νεολαία και παράλληλα να προωθεί τον πολιτισμικό τουρισμό.

Συνέντευξη
Νίκος Λαρυγγάκης

Είναι ξάφνιασμα μεσ’ την τουριστική θολούρα του καλοκαιριού να εμφανίζεστε ως «άγγελοι εξ ουρανού», σ’ ένα νησί βαπτισμένο από τους Αλέξανδρους και το κύμα. Πώς διήλθατε αυτής της διαδρομής ώστε όλοι σας σήμερα να γίνεστε «χώμα και αίμα» με το οικουμενικό χωριό της Σκιάθου;
Έχουμε πολύχρονη σχέση και αγάπη με το νησί της Σκιάθου, το «βαπτισμένο από τους Αλέξανδρους και το κύμα», όπως πολύ όμορφα είπες. Ξεκινήσαμε να λειτουργούμε σαν ομάδα που δημιουργεί καλλιτεχνικές παραγωγές που συνδυάζουν τον σύγχρονο χορό, το χοροθέατρο, τη σύγχρονη μουσική και την προβολή εικόνων ή βίντεο ή τρισδιάστατων γραφικών πριν από δύο δεκαετίες, με κύριο σκοπό την «αγωγή της ψυχής».
Το πρώτο χοροθεατρικό έργο που επιλέξαμε να δημιουργήσουμε ήταν «Η Φόνισσα», βασισμένο στο ομώνυμο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Η μουσική και οι χορογραφίες βασίζονταν στην παράδοση της Σκιάθου, αλλά εισήγαγαν και σύγχρονα στοιχεία αρμονικά δεμένα με την παράδοση. Τις φωτογραφίες που προβάλλονταν τις πήραμε εμείς οι ίδιοι πηγαίνοντας σε όλα τα μέρη που περιγράφονται στο διήγημα, είτε αυτά ήταν ξωκλήσια (π.χ. Αι – Γιάννης Κρυφός) είτε ρέματα (π.χ. Λεχούνι) είτε επικίνδυνα κατσάβραχα στο πουθενά που τα έδερνε το κύμα! Βρήκαμε μεγάλη ανταπόκριση από την τοπική κοινωνία και υποστήριξη από τον κόσμο και τις Δημοτικές Αρχές. Με το έργο αυτό περιοδεύσαμε σε πάνω από 20 φεστιβάλ Δήμων σε όλη την Ελλάδα, κυρίως στα νησιά. Επίσης, με το έργο αυτό περιοδεύσαμε σε 11 μεγάλες πόλεις της Γερμανίας, παρουσιάζοντας ένα δείγμα του ελληνικού πολιτισμού στις ελληνικές κοινότητες και στο ευρύτερο γερμανικό κοινό. Ακολούθησε η δημιουργία και άλλων έργων, μεταξύ των οποίων και το «Έρως-Ήρως», βασισμένο και πάλι στο ομώνυμο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Παρομοίως, έτυχε μεγάλης υποδοχής στην Αθήνα, όπου έγινε η πρεμιέρα και στο νησί της Σκιάθου. Επίσης, επελέγη να παρουσιαστεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Χοροθεάτρου της Ερφούρτης στη Γερμανία, όπου και παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία. Απώτερος σκοπός μας είναι να προβάλλουμε τον πολιτισμό της Σκιάθου και της Ελλάδας γενικότερα με μια σύγχρονη ματιά, η οποία να προσεγγίζει τη νεολαία και παράλληλα να προωθεί τον πολιτισμικό τουρισμό. Μετά από μεγάλες και μακρόχρονες προσπάθειες, το όνειρό μας να δημιουργήσουμε έναν δικό μας χώρο στο νησί, στον οποίο να παρουσιάζουμε τις δημιουργίες μας, έγινε πραγματικότητα.

Πόσο καιρό συγκροτείστε ως αρτιμελής ομάδα, μιας και οι υποστάσεις σας υπακούσουν σε πολυεπίπεδα ενεργά πεδία σπουδής και δράσης;
Η Πολιτιστική Ομάδα Ηχόδραμα έχει ρίζες κυρίως οικογενειακές. Όλα τα ιδρυτικά μέλη της έχουν ζήσει πολλά χρόνια στο εξωτερικό (Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, ΗΠΑ). Έχουν πραγματοποιήσει σπουδές και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όχι μόνο στον Χορό και τη Μουσική, αλλά και πανεπιστημιακές σπουδές στην Αρχιτεκτονική, τη Χωροταξία, τη Διατροφολογία και την Εκπαίδευση. Η ομάδα συνεργάζεται με νέους καλλιτέχνες στον χώρο του σύγχρονου χορού, του χοροθεάτρου και της μουσικής που εμφορούνται από παρόμοιες ιδέες. Η πιο πρόσφατη συνεργασία μας έγινε φέτος. Συνεργαζόμαστε με χορευτές που μοιράζονται τον ενθουσιασμό μας (μεταξύ των οποίων χορευτές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και χορευτές από την Όπερα της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας και άλλες χορευτικές ομάδες της Γερμανίας), και είμαστε πολύ χαρούμενοι με αυτή τη συνεργασία. Η ομάδα έχει «δέσει» και το αποτέλεσμα φαίνεται στο κοινό που την καταχειροκροτεί.

Μου φαίνεται ότι συνειδητά έχετε επιλέξει να συναντάται τον «άνθρωπο» σε όλες τις εκφάνσεις της δράσης σας. Και μάλιστα έναν άνθρωπο καθημερινό που τραγουδάει, παίζει ρόλους, χορεύει. Όμως είναι ένας άνθρωπος «γυμνός» θα έλεγα από τα χαριεντίσματα που προσδίδονται στους χώρους της τέχνης και στους επιζώντες δούλους της. Εσάς λοιπόν τι σας οδήγησε σε αυτήν την «ανάποδη» ποιότητα αντίληψης ύφους, ήθους, αλλά και κατά φύσιν ενέργειας, όταν ως πολιτισμός πανταχόθεν έχουμε εισέλθει προ πολλού στην εποχή του μετανθρώπου;
Αυτό που μας οδήγησε σε αυτήν την «ανάποδη» ποιότητα νομίζουμε ότι οφείλεται στο επιστημονικό υπόβαθρο που έχουν όλα τα ιδρυτικά μέλη της Πολιτιστικής Ομάδας Ηχόδραμα. Όπως προαναφέραμε, όλα τα ιδρυτικά μέλη της ομάδας έχουν πραγματοποιήσει πανεπιστημιακές σπουδές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχουμε μάθει να αναζητούμε με αναλυτικές διαδικασίες την «αλήθεια» γυμνή και το ίδιο έχουμε μεταδώσει στην τέχνη μας, μακριά από τα «χαριεντίσματα που προσδίδονται στους χώρους της Τέχνης», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεις. Πριν δημιουργήσουμε ένα χοροθεατρικό έργο, αφιερώνουμε πολύ χρόνο για να κάνουμε εκτενή έρευνα, όχι μόνο στο συγκεκριμένο λογοτεχνικό έργο (αν πρόκειται για χορόδραμα βασισμένο σε λογοτεχνικό έργο) ή στο συγκεκριμένο φιλοσοφικό πόνημα (αν πρόκειται για χορόδραμα βασισμένο σε φιλοσοφικό έργο), αλλά κυρίως στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο και τις κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν. Με αυτό σαν βάση, προχωρούμε στη δημιουργία του έργου μας, προσπαθώντας παράλληλα να το φέρουμε στο σήμερα, κάνοντας πάλι έρευνα ώστε να βρούμε τους κοινούς τόπους μεταξύ του τότε και του σήμερα.

Μέσα σε 49 μέρες, κάτω απ’ τ’ άστρα τ’ Αυγούστου, επαναπροσδιορίζονται κάθε βράδυ στις 9.30 μεσ’ το αίθριο λίκνο του κηποθεάτρου σας, με λιτότητα ελληνικού κάλλους, τέσσερις θεματικές πράξεις και κάτι μου λέει πως κάπου αποσκοπούν, κάπου εστιάζουν λες και θέλουν να μας οδηγήσουν στη ματιά της ίδια μας της ύπαρξης. Τι θα μπορούσατε να μας πείτε γι’ αυτά τα τέσσερα διαφορετικά κι όμως συγκλίνοντα δρώμενα που έχουν ως πατρίδα, πηγή, ροή, ως Ήρως, Έρως και που το διάβα τους ξεκινά εν σπηλαίω και διατρέχει αέναα και αμόλυντα, το φως της συνείδησής μας;
Όπως πολύ σωστά είπες και όμορφα συνδύασες σε μια ενιαία πρόταση, τα τέσσερα δρώμενα (το «Έρως-Ήρως», βασισμένο στο ομώνυμο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, το «The Cave», βασισμένο στην αλληγορία του σπηλαίου από την «Πολιτεία» του Πλάτωνα, το «Ρει», εμπνευσμένο από την έννοια της αέναης κίνησης στη φιλοσοφία του Ηράκλειτου και το «Μικρά Ασία: Όλα εδώ υπάρχουν για να θυμίζουν» εμπνευσμένο από εικόνες και συναισθήματα που αναβλύζουν μέσα από κείμενα συγγραφέων και ποιητών που έγραψαν για τη Μικρασιατική Καταστροφή) φαίνονται διαφορετικά κι όμως συγκλίνουν.
Επειδή η αφετηρία τους είναι η έρευνα, η προβολή του ελληνικού πολιτισμού και η αγάπη προς την Τέχνη σε όλες τις εκφάνσεις της, συγκλίνουν σε μια πολυσήμαντη, αλλά ενιαία αντίληψη του Πολιτισμού και της Τέχνης με αφετηρία τον άνθρωπο και την αμφίδρομη (θα λέγαμε υπαρξιακή) σχέση του με τη δημιουργία: Ο άνθρωπος, δηλαδή, σαν προϊόν δημιουργίας και σαν δημιουργός ο ίδιος. Από τις πιθανά πολλές αναγνώσεις των πρωτότυπων έργων, επιλέγουμε αυτήν που εφάπτεται των κοινωνικών προβληματισμών και των συναισθημάτων και προσπαθούμε μέσα από μια διήθηση το δημιούργημά μας να βγαίνει απλό και κατανοητό από το ευρύ κοινό, τη νεολαία και τον ξένο επισκέπτη. Με πολλή χαρά διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν πολλοί ξένοι επισκέπτες που πέρα από τον ήλιο, τη θάλασσα και το φαγητό, διψούν να μάθουν κάτι από τον ελληνικό πολιτισμό και έρχονται και στα τέσσερα έργα μας.

Share

Πρόσφατα άρθρα

Το φωτορεπορτάζ από το επεισοδιακό ντέρμπι Αγία Άννα-Ρήγας Φεραίος

Αν και το παιχνίδι Αγία Άννα-Ρήγας Φεραίος (1-1) είχε όλες τις προϋποθέσεις να διεξαχθεί σε…

6 Οκτωβρίου 2024

Διακοπή υδροδότησης αύριο στον Αλμυρό

Η ΔΕΥΑ Αλμυρού με ανακοίνωσή της γνωστοποιεί στους καταναλωτές ότι αύριο Δευτέρα 7 Οκτωβρίου, θα…

6 Οκτωβρίου 2024

Πόσο θα κοστίσει φέτος η θέρμανση – Φόβοι για τις επιπτώσεις από την αναταραχή στη Μέση Ανατολή

Σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι διαμορφώνεται το ενεργειακό κόστος στην έναρξη της χειμερινής…

6 Οκτωβρίου 2024

Δημιουργίες ατόμων με αναπηρίες αποκαλύπτουν το απροσδόκητο – ΚΔΑΠμεΑ Δ. Βόλου με πλούσιες δράσεις από κεραμική έως θεραπευτική ιππασία

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΑΡΤΕΜΗΣ ΧΑΛΑΤΣΗΣ ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΧΑΛΑΤΣΗ  Το ΚΔΑΠμεΑ Δήμου Βόλου λειτουργεί ανελλιπώς από το 2002 και…

6 Οκτωβρίου 2024

Πρεμιέρα για τις γυναίκες της Ανόρθωσης

Τρεις ομάδες της Μαγνησίας επρόκειτο να κάνουν «σεφτέ» σήμερα στις Εθνικές Κατηγορίες της ελληνικής καλαθοσφαίρισης,…

6 Οκτωβρίου 2024

Επιστροφή στις ρίζες με αέρα ανανέωσης και νέες ιδέες- Στα 40 χρόνια Συλλόγου Οξυωτών και στα 50 χρόνια Καναλιωτών Καρδίτσας

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΒΙΟΛΕΤΤΑ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ  Μαριάννα Μπουντούρη (Σύλλογος εν Θεσσαλία Οξυωτών): «Διαρκής αγώνας σκυταλοδρομίας η παράδοση  και…

6 Οκτωβρίου 2024