Τοπικά

Οι ζώνες και η τιμολογιακή πολιτική για το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στον Δήμο Βόλου

Με διεθνή διαγωνισμό θα αναδειχθεί ο ανάδοχος για την παροχή υπηρεσιών εγκατάστασης και λειτουργίας ευφυούς συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης (ΣΕΣ) στον Δήμο Βόλου, εκτιμώμενης αξίας 5,3 εκ. ευρώ. Η περιοχή εφαρμογής του νέου ΣΕΣ σύμφωνα με απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας περιλαμβάνει την περιοχή που περικλείεται από τις οδούς  Φιλελλήνων, Μαγνήτων, Κοραή, Κωνσταντά, 54ου Συντάγματος ΕΛ.ΑΣ., Γαζή, Βασσάνη, 2ας Νοεμβρίου, Θουκυδίδου, Παπαδιαμάντη, Λαμπράκη, Μπόρελ, Αργοναυτών, Ηπείρου, Ιάσονος, Φιλελλήνων, Δημητριάδος, Τσοποτού, Φιλίππου Ιωάννου, Σαράτση, Περραιβού, Πολυμέρη, Φιλελλήνων.

Το ΣΕΣ θα αποτελείται από τα εξής μέρη:
1. Web Εφαρμογή Δήμου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση της Παρόδιας Στάθμευσης η οποία περιλαμβάνει τα παρακάτω υποσυστήματα:
I. Υποσύστημα διαμόρφωσης πολιτικής Στάθμευσης
II. Υποσύστημα Αναφορών, μετρικών & στατιστικών στοιχείων
III. Υποσύστημα διαχείρισης Στάθμευσης Μόνιμων Κατοίκων & Ειδικών Κατηγοριών
IV. Υποσύστημα διαχείρισης κλήσεων/παραβάσεων
V. Υποσύστημα διαχείρισης χρηστών
2. Mobile Εφαρμογή Ηλεκτρονικής Αγοράς Τελών Στάθμευσης από Δημότες και Επισκέπτες.
3. Mobile Εφαρμογή Δημοτικής Αστυνομίας για τον έλεγχο στάθμευσης και την επιβολή κυρώσεων/κλήσεων με χρήση έξυπνων φορητών συσκευών (smartphone/tablet).

Η τιμολογιακή πολιτική, η επιλογή του τρόπου είσπραξης τελών και οι χρονικοί περιορισμοί στην επιτρεπόμενη διάρκεια της στάθμευσης αποτελούν βασικά στοιχεία για την εφαρμογή του σχεδίου στάθμευσης.

Η τιμολογιακή πολιτική θα λειτουργεί, σύμφωνα με τον Δήμο Βόλου, ως εργαλείο ρύθμισης της ζήτησης για στάθμευση και επιλογής μέσου μεταφοράς από τους χρήστες. Τα υιοθετούμενα τέλη στάθμευσης συναρτώνται με την εκάστοτε οικονομική δυνατότητα των πολιτών, ώστε να μην δημιουργούνται διακρίσεις και αποκλεισμοί, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου η ανάγκη για στάθμευση στο κέντρο είναι ανελαστική. Σύμφωνα με τη μελέτη, τα έσοδα από την ελεγχόμενη στάθμευση, θα διατίθενται για αστικές αναπλάσεις (διαμόρφωση πεζοδρόμων, πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομοι, κλπ.) και γενικότερα σε έργα κοινωφελούς χαρακτήρα, ανταποδοτικά προς τον πολίτη.

Σε ότι αφορά το αντίτιμο της στάθμευσης, προτείνεται η δημιουργία μίας ζώνης τιμολόγησης:

Διάρκεια στάθμευσης Τέλος στάθμευσης
1 ώρα 1,00€
2 ώρες 2,00€
3 ώρες 3,00€

Ως ελάχιστο κόστος στάθμευσης ορίζεται το ποσό που αντιστοιχεί στην ελάχιστη διάρκεια στάθμευσης (δηλαδή 1,00€ για μία ώρα). Η ανανέωση του 3ωρου χρόνου στάθμευσης σε ίδια θέση δεν επιτρέπεται.

Επίσης, οι κάτοικοι θα καταβάλουν ένα ετήσιο τέλος για το κόστος έκδοσης της κάρτας μονίμου κατοίκου και για την ανάληψη ενός μικρού μέρους του κόστους συντήρησης και αστυνόμευσης των θέσεων τους. Το σχετικό ποσό που καταβάλουν οι δημότες άλλων πόλεων που έχει εφαρμοστεί αντίστοιχο μέτρο είναι 10€ ετησίως και προτείνεται κάτι αντίστοιχο και για το Δήμο Βόλου.

Τέλος, σε όποιον σταθμεύει το όχημά του στις θέσεις επισκεπτών (σήμανση Ρ-69 “Με πληρωμή”) χωρίς την καταβολή του προβλεπόμενου τέλους στάθμευσης ή έχοντας υπερβεί τον χρόνο στάθμευσης του καταβληθέντος τέλους ή τον μέγιστο χρόνο δυνατότητας στάθμευσης (3ωρο), επιβάλλεται πρόστιμο σύμφωνα με τον ΚΟΚ.
Επιπλέον, σε όποιον σταθμεύει το όχημά του στις θέσεις κατοίκων (σήμανση Ρ-70 “Ρ-Κάτοικοι”) χωρίς ειδικό σήμα κατοίκου ή στις ειδικές θέσεις Ρ-40 “Απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση. Εξαιρούνται οχήματα …” επιβάλλεται πρόστιμο σύμφωνα με τον ΚΟΚ.

Ωράριο Εφαρμογής Σ.Ε.Σ

Το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης θα λειτουργεί στις θέσεις των επισκεπτών,

  Ώρες Διάρκεια
Καθημερινές – Εργάσιμες 09:00 π.μ. έως 21:00 μ.μ. 12 ώρες
Σάββατα 09:00 π.μ. έως 16:00 μ.μ. 7 ώρες

Επιπλέον, οι ημερομηνίες στη διάρκεια του έτους που θα είναι δωρεάν η ελεγχόμενη στάθμευση είναι οι ακόλουθες (με τη μορφή ΜΕΡΑ/ΜΗΝΑΣ):

1/1 6/1 Καθαρά Δευτέρα 25/3
Δευτέρα του Πάσχα 1/5 15/8 28/10
6/12 25/12 26/12  

Η μέγιστη διάρκεια στάθμευσης κατά τις ώρες λειτουργίας του ΣΕΣ στις θέσεις επισκεπτών είναι τρεις (3) ώρες. Αντίθετα, η στάθμευση στις θέσεις των κατοίκων επιτρέπεται για όλο το 24ωρο μόνο για τους μόνιμους κάτοικους της περιοχής και των αντίστοιχων ζωνών όπου εφαρμόζεται το ΣΕΣ.

Θα παρέχεται επίσης δυνατότητα αγοράς και ταυτόχρονης ανάλωσης χρόνου στάθμευσης μέσω άυλης συναλλαγής η οποία θα ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο το πληροφοριακό σύστημα. Η συναλλαγή θα πραγματοποιείται μέσω τερματικών συσκευών (POS) (είτε με μετρητά είτε με χρήση πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας) εγκατεστημένων σε τριτοπωλητές όπως περίπτερα, ψιλικατζίδικα, κοκ.

i. Εφαρμογή Smartphone/Internet
Η αγορά αξίας στάθμευσης και η δημιουργία λογαριασμού γίνεται μέσω διαδικτύου (μέσω εφαρμογής ή μέσω ιστοσελίδας) δίνοντας αριθμό χρεωστικής / πιστωτικής / προπληρωμένης κάρτας. Μετά την εγγραφή του χρήστη, ο χρήστης μπορεί να παρακολουθεί τις σταθμεύσεις του και να μεταφέρει χρήματα στο λογαριασμό/ηλεκτρονικό του πορτοφόλι (e-wallet) μέσω πιστωτικής κάρτας. Η διαχείριση των πληρωμών της ελεγχόμενης στάθμευσης στους δύο κλειστούς χώρους στάθμευσης θα πραγματοποιείται με αυτόνομο τρόπο μέσω τοπικού server και πληρωμή σε αυτόματο ταμείο εντός του χώρου στάθμευσης.

iv. Στάθμευση Μόνιμων Κατοίκων
Για την στάθμευση των κατοίκων, θα εφαρμοστούν 3 ζώνες στάθμευσης κατοίκων, με συνολικά 1401 θέσεις στάθμευσης. Συγκεκριμένα:
• ΖΩΝΗ Α περικλείεται από τις οδούς: Παπαδιαμάντη – Θουκυδίδου – 2ας Νοεμβρίου – Βασσάνη – Ανθ. Γαζή – 54ου Συντάγματος – Κωνσταντά – Κοραή – Μαγνητών – Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού) – Αργοναυτών – Μπόρελ – Λ. Λαμπράκη – Παπαδιαμάντη.
• ΖΩΝΗ Β περικλείεται από τις οδούς: Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού) – Μαγνητών – Φιλελλήνων – 28ης Οκτωβρίου – Κουμουνδούρου – Τάκη Οικονομάκη – Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού).
• ΖΩΝΗ Γ περικλείεται από τις οδούς: Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού) – Τάκη Οικονομάκη – Κουμουνδούρου – 28ης Οκτωβρίου – Φιλελλήνων – Πολυμέρη – Περραιβού – Σαράτση – Φιλίππου Ιωάννου – Τσοποτού – Δημητριάδος – Φιλελλήνων – Ιάσωνος – Ελ. Βενιζέλου (Ιωλκού).
Οι κάτοικοι που διαμένουν στην περιοχή εφαρμογής του συστήματος, θα εφοδιασθούν με ειδικό σήμα και θα αποκτούν το δικαίωμα να σταθμεύουν δωρεάν και χωρίς χρονικό περιορισμό, στις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης μόνο για κατοίκους, ανάλογα με την ζώνη που βρίσκεται η κατοικία τους.
Αναλυτικότερα, οι κάτοικοι της ζώνης Α θα μπορούν να σταθμεύουν δωρεάν στις θέσεις στάθμευσης κατοίκων της ζώνης Α κοκ.
Οι ενδιαφερόμενοι θα εφοδιασθούν με ειδικό σήμα που θα το χορηγεί ο Δήμος βάσει δικαιολογητικών που θα υποβάλλουν και θα ισχύει για έναν χρόνο από την ημερομηνία έκδοσής (ημερολογιακό έτος) του.

V. Ανίχνευση Καταληψιμότητας Θέσεων Στάθμευσης
H παρακολούθηση της κατάληψης των θέσεων στάθμευσης στην οδό θα πραγματοποιείται με την τοποθέτηση συσκευής ανίχνευσης σε συγκεκριμένο αριθμό θέσεων, συγκεκριμένα σε 652 θέσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από έντονο ρυθμό εναλλαγής και ζήτησης. Ταυτόχρονα θα μπουν συστήματα ελέγχου εισόδου σε δύο κλειστούς υπαίθριους χώρους στάθμευσης (Μπόρελ και Ξενοφώντος) συνολικά 117 θέσεων. Με αυτό τον τρόπο διευκολύνεται κατά κύριο λόγο η αστυνόμευση του συστήματος, αφού δίνεται η δυνατότητα για στοχευμένη εποπτεία των θέσεων, για τις οποίες δεν υπάρχει ενημέρωση στο σύστημα ότι έχει καταβληθεί το τέλος στάθμευσης.
Για την εποπτεία και τη διαχείριση του Σ.Ε.Σ. αρμόδιο ορίζεται το τμήμα Δημοτικής Αστυνομίας του Δήμου Βόλου. Υπολογίζεται ότι θα απαιτείται ένας αστυνομικός για έλεγχο 200 θέσεων επισκεπτών.

Εμπορικές θέσεις

Στο πλαίσιο του έργου θα υλοποιηθεί Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ) για την διαχείριση των επί πληρωμή θέσεων στάθμευσης.
Συνοπτικά, οι 1.008 εμπορικές θέσεις στάθμευσης επιμερίζονται σε τρεις κατηγορίες διαχείρισης:
• Θα τοποθετηθούν 652 αισθητήρες στάθμευσης σε θέσεις επισκεπτών με διαχείριση, προβολή και πληρωμή της στάθμευσης μέσω της κεντρικής εφαρμογής διαχείρισης και της εφαρμογής επισκεπτών/δημοτών.
• Θα εγκατασταθεί αυτόνομο σύστημα στάθμευσης για δύο υπαίθρια κλειστά parking συνολικής χωρητικότητας 117 θέσεων, όπου η πληρωμή γίνεται επί τόπου μέσω 2 αυτόματων ταμείων, ένα σε κάθε κλειστό χώρο στάθμευσης. Τα στοιχεία διαθεσιμότητας και πληρωμής της ελεγχόμενης στάθμευσης θα ενσωματωθούν εντός της κεντρικής εφαρμογής διαχείρισης στάθμευσης.
• Θα οριοθετηθούν 239 θέσεις χωρίς την εγκατάσταση αισθητήρα καταληψιμότητας. Η διαχείριση, προβολή και πληρωμή της στάθμευσης θα πραγματοποιείται μέσω της κεντρικής εφαρμογής διαχείρισης στάθμευσης και της εφαρμογής επισκεπτών/δημοτών.
Η διαβίβαση της πληροφορίας από τους αισθητήρες προς το λογισμικό διαχείρισης θα γίνεται μέσω ενός δικτύου LoraWAN που θα εγκατασταθεί στο πλαίσιο του έργου και θα αποτελείται από μία σειρά διαδικτυακών συσκευών (LoRaWAN Gateways).

Η web εφαρμογή θα αποτελεί το κεντρικό διαχειριστικό σύστημα του Δήμου. Θα επιτρέπει την συνολική εποπτεία και διαχείριση των εν δυνάμει 2.409 θέσεων στάθμευσης και άλλων ειδικών κατηγοριών, των δημοτικών αστυνομικών, των βεβαιωμένων κλήσεων/παραβάσεων, την καταγραφή και διαχείριση καταγγελιών/κλήσεων για επιτόπιο έλεγχο καθώς και την προβολή επεξεργασμένων στατιστικών στοιχείων και αναφορών (reports).
Η εφαρμογή (mobile App) για χρήση σε έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smartphones) ή άλλες κινητές συσκευές (Tablets) θα εξυπηρετεί τους Δημότες και επισκέπτες στην στάθμευση και την διεκπεραίωση της πληρωμής των σχετικών τελών που έχει ορίσει ο Δήμος Βόλου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το