Οικονομία

Oι γυναίκες σπάνε τη «γυάλινη οροφή»

ginaikes

Μία στις δύο γυναίκες millennials (όσες γεννήθηκαν την περίοδο 1980-1995) οι οποίες βρίσκονται στο ξεκίνημα της καριέρας τους πιστεύει ότι μπορεί να φτάσει στις υψηλότερες βαθμίδες της εταιρείας στην οποία εργάζεται, σπάζοντας τη «γυάλινη οροφή» ενώ επτά στις δέκα (71%) έχουν την πεποίθηση ότι δεν υπάρχουν ίσες ευκαιρίες για όλους, όπως δείχνει μελέτη της PwC που δημοσιεύτηκε εν όψει της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας (8 Μαρτίου) και από την οποία προκύπτει ότι η γενιά των millennials έχει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και φιλοδοξίες από κάθε προηγούμενη γενιά γυναικών.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι από τις γυναίκες millennials που βρίσκονται σε σχέση το 86% αποτελούν μέρος ενός ζευγαριού διπλής καριέρας, ενώ το 66% αμείβονται το ίδιο ή περισσότερο από το ταίρι τους. Ωστόσο, μία στις δύο υποστηρίζει ότι όταν έρχεται η ώρα των προαγωγών, οι εργοδότες είναι προκατειλημμένοι υπέρ των ανδρών.

Οσον αφορά την αποδοχή της διαφορετικότητας από τις εταιρείες, το 86% των γυναικών millennials αναζητεί εργοδότες με δυνατό ιστορικό αποδοχής της διαφορετικότητας, της ισότητας και της ενσωμάτωσης, ενώ 43% πιστεύει ότι οι εργοδότες είναι προκατειλημμένοι υπέρ των ανδρών όσον αφορά την εσωτερική προαγωγή υπαλλήλων, ποσοστό που καταγράφει άνοδο 14% από έρευνα του 2011.

Η έρευνα «The female millennial: A new era of talent» -που υλοποιήθηκε σε 8.756 γυναίκες από 75 χώρες που γεννήθηκαν την περίοδο 1980-1995- επικεντρώνεται στις επιθυμίες και τη διαίσθηση των γυναικών millennial ανάλογα με τη φάση στην οποία βρίσκεται η καριέρα τους: εκείνες που μόλις ξεκινάνε (γυναίκες millennials με 0-3 χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας), εκείνες των οποίων η καριέρα αναπτύσσεται (4-8 χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας) και εκείνες που έχουν κατασταλάξει στην καριέρα τους (9 ή περισσότερα χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας), καθώς η εμπειρία μίας γυναίκας millennial 34 ετών με 12 χρόνια επαγγελματική εμπειρία -αν είναι από τις τυχερές κι έχει βρει δουλειά αμέσως μετά τις σπουδές, αναλογία που στην ελληνική αγορά είναι περίπου 1/2- θα είναι πολύ διαφορετική από εκείνη μίας γυναίκας 22 ετών που μόλις ξεκινάει την καριέρα της.

Αμοιβές και ισορροπία

Ετσι, το 31% των γυναικών millennials με 9 ή περισσότερα χρόνια εμπειρίας είναι εκείνες που κερδίζουν τα περισσότερα συγκριτικά με το ταίρι τους, σε σχέση με το 18% εκείνων των γυναικών millennial που μόλις ξεκινάνε την καριέρα τους και το 24% εκείνων που βρίσκονται στη φάση ανάπτυξης της καριέρας τους.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της PwC, η γενιά των millennial αναμένεται να επιφέρει άνευ προηγουμένου αλλαγές στην κουλτούρα των εταιρειών, με αυξημένη την ανάγκη από το 97% των γυναικών και το 97% των ανδρών millennials για ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και για ευελιξία.

Επίσης η ζήτηση για γυναίκες με διεθνή εμπειρία δεν έχει υπάρξει ποτέ υψηλότερη, με το 71% των γυναικών millennials να επιθυμεί να εργαστεί στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια της καριέρας τους. Παρ’ όλα αυτά, μόνο ένα 20% των θέσεων που προσφέρονται για εργασία στο εξωτερικό καλύπτονται από γυναίκες.

Οι γυναίκες millennials δεν προτιμούν να εργάζονται στους τομείς των οικονομικών υπηρεσιών, της άμυνας και του πετρελαίου και φυσικού αερίου, μόνο και μόνο εξαιτίας της εικόνας και της φήμης αυτών των κλάδων.

Οταν ρωτήθηκαν για ποιο λόγο θα μπορούσαν να αφήσουν τον τωρινό τους εργοδότη, 19% των γυναικών millennials δήλωσαν ότι ήθελαν να ξεκινήσουν οικογένεια και να περνάνε περισσότερο χρόνο στο σπίτι, συγκρινόμενο με το 18% των ανδρών millennials – αυτός ο λόγος είναι και η έκτη στη σειρά αιτία για την οποία οι γυναίκες ή οι άντρες θα αποχωρούσαν από τον τωρινό τους εργοδότη.

Οι Ελληνίδες πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο

Στο 22% περιορίζεται σήμερα το ποσοστό των γυναικών σε ανώτατες θέσεις, από 19% που ήταν το 2004, ενώ στα τελευταία 11 χρόνια ο δείκτης αυτός δεν ξεπέρασε το 24%, αναφέρει η νέα έκδοση της διεθνούς έρευνας International Business Report για το γυναικείο επιχειρείν που δημοσίευσε η Grant Thornton με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας.

Ειδικότερα για την Ελλάδα, το ποσοστό των γυναικών σε ανώτατες διοικητικές θέσεις βρίσκεται σε υψηλότερο επίπεδο από τον παγκόσμιο και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, φτάνοντας στο 27%. Σημειώνεται ότι από το 2013 μέχρι σήμερα παρατηρείται μια μικρή πτώση στον αριθμό των γυναικών που συμμετέχουν στην ανώτερη διοίκηση, με τα αντίστοιχα ποσοστά να κυμαίνονται από 30% το 2013, σε 29% το 2014, σε 27% το 2015 και να παραμένουν πάνω από τον παγκόσμιο και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο για όλα τα παραπάνω έτη.

Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι οι εταιρείες που δεν έχουν καθόλου γυναίκες σε ανώτερη διοικητική θέση στην Ελλάδα είναι μόλις 18%, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρωζώνη είναι 39% και ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 32%.

Οι συνήθεις διευθυντικές θέσεις που κατέχουν οι Ελληνίδες στις επιχειρήσεις εξακολουθούν να είναι επικεφαλής Ανθρώπινου Δυναμικού (31%), επικεφαλής Μάρκετινγκ (29%) και διευθύντρια Πωλήσεων (24%). Το ποσοστό των γυναικών που συμμετέχουν σε διοικητικά συμβούλια στην Ελλάδα ανέρχεται σε 19%, οριακά υψηλότερα από την Ευρωζώνη (18%) και τον παγκόσμιο μέσο όρο (16%).

Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο η εισαγωγή ποσοστώσεων για τις γυναίκες στα διοικητικά συμβούλια μεγάλων εισηγμένων εταιρειών φαίνεται να αυξάνεται τα τελευταία δύο χρόνια, στην Ελλάδα το ποσοστό έχει μειωθεί από 58% το 2013 και 2014 σε 50% φέτος, ακολουθώντας την τάση που επικρατεί και στην υπόλοιπη Εευρωζώνη.

Εφόδια και εμπόδια

Μόλις το 15% των Ελληνίδων που συμμετείχαν στην έρευνα της Grant Thornton δήλωσε ότι εργάστηκε 1-5 χρόνια προτού προαχθεί στην ανώτατη διοίκηση, όταν το αντίστοιχο ποσοστό της Ευρωζώνης είναι 33%, όσο και ο παγκόσμιος μέσος όρος.

Επίσης πάνω από μία στις δύο Ελληνίδες (62%) χρειάστηκε να εργαστούν από 6 έως 15 χρόνια για να προαχθούν σε αυτές τις θέσεις και ένα 15% δηλώνει πως η απαιτούμενη προϋπηρεσία ξεπέρασε τα 20 χρόνια.

Στην ερώτηση εάν χρειάστηκε κάποια επιπλέον εκπαίδευση προκειμένου να προαχθούν στην ανώτερη διοίκηση, τα στελέχη στην Ελλάδα ανέφεραν κάποιον επαγγελματικό τίτλο (37%) και σχετικά σεμινάρια ηγεσίας (36%), ενώ το 34% απάντησε πως δεν χρειάστηκε επιπλέον εκπαίδευση.

Ενδιαφέρον πάντως παρουσιάζει το γεγονός ότι το 54% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα, απάντησε ότι χρειάστηκαν κάποιον ακαδημαϊκό τίτλο, όπως MBA ή PhD, για να ανέβουν στην ιεραρχία.

Η Τζοάννα Μουτάφη, επικεφαλής Ανθρώπινου Δυναμικού στην Grant Thornton Greece, σχολιάζει σχετικά ότι τα βήματα προκειμένου να υποστηριχθούν οι εργαζόμενες γυναίκες στην Ελλάδα γίνονται με πολύ αργούς ρυθμούς.

«Σχεδόν μία στις δύο Ελληνίδες (46%) δηλώνει πως η μητρότητα αποτελεί τροχοπέδη στην εξέλιξη της επαγγελματικής σταδιοδρομίας, αφού ακόμη δεν διατίθενται κατά κανόνα οι απαραίτητες υποδομές για να τις υποστηρίξουν…» σημειώνει μεταξύ άλλων.

Σημαντικό εμπόδιο στην επαγγελματική εξέλιξη αποτελεί επίσης η άνιση μεταχείριση λόγω φύλου, όπως αναφέρει το 39% των Ελληνίδων που συμμετείχαν στην έρευνα. Επίσης, οι ίδιες δηλώνουν σε ποσοστό 31% πως άλλες οικογενειακές υποχρεώσεις, όπως είναι η φροντίδα των ηλικιωμένων γονιών, δεν τους επιτρέπουν να ανέβουν στην ιεραρχική κλίμακα.

πηγή www.naftemporiki.gr

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το