Άρθρα

Οι αλλαγές στις πανελλαδικές του 2022

Τoυ
Πάνου Σταυρόπουλου,
σύμβουλου Σταδιοδρομίας

Ενώ ακόμα οι φετινοί επιτυχόντες δεν έχουν ξεκινήσει τα μαθήματα στο Πανεπιστήμιο μοιραία η ματιά μαθητών, εκπαιδευτικών και βεβαίως γονέων στρέφεται στις πανελλαδικές του 2022. Δεν είναι καθόλου παράλογο, αν αναλογιστούμε πως τον Ιούνιο του 2022 περιμένουμε αρκετές και σημαντικές αλλαγές.
Πρώτον, έχουμε αλλαγές στο Μηχανογραφικό. Νέα τμήματα θα κάνουν πρώτη φορά εμφάνιση και κάποια άλλα θα ενταχθούν και σε άλλα πεδία.
Στο «Επιστημονικό Πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών» προστίθενται τα:
Αγροτικής ανάπτυξης, αγροδιατροφής και διαχείρισης φυσικών πόρων στα Ψαχνά Ευβοίας, Χρηματοοικονομικής και τραπεζικής διοικητικής (Πειραιάς) Παν. Πειραιά.
Επίσης, στο ίδιο Πεδίο προστίθενται δύο νέες Στρατιωτικές Σχολές: Ικάρων (ΣΙ) Μετεωρολόγων (ΜΤ), Ικάρων (ΣΙ) Έρευνας Πληροφορικής (ΕΠ).
Στο «Επιστημονικό Πεδίο Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής» προστίθενται:
Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων (Σάμος) Παν. Αιγαίου.
Και στις Στρατιωτικές Σχολές: Ικάρων (ΣΙ) Έρευνας Πληροφορικής (ΕΠ), Ικάρων (ΣΙ) Διοικητικων (Δ), Ικάρων (ΣΙ) Εφοδιαστών (Ε).
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) από ό,τι φαίνεται θα συνεχίσει να υπάρχει και μάλλον θα γίνουν κάποιες διορθωτικές κινήσεις από τα τμήματα, ώστε να μην έχουμε τραγελαφικά γεγονότα όπως έγινε στην Αρχιτεκτονική Ξάνθης όπου δεν είχαμε κανέναν επιτυχόντα. Το σίγουρο είναι πως λόγω της ΕΒΕ θα μείνουν έξω από τα Πανεπιστήμια αρκετές χιλιάδες υποψηφίων. Φέτος, άφησε έξω από τα Πανεπιστήμια γύρω στους 15.000 φοιτητές που θα είχαν επιτύχει αν δεν υπήρχε η ΕΒΕ.
Μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες των Πανελλαδικών του 2022 είναι τα 3 Μηχανογραφικά, τα οποία θα έχουν δυνατότητα να συμπληρώσουν οι μαθητές. Το Μηχανογραφικό για τα Δημόσια ΙΕΚ ξεκίνησε ως θεσμός από τις πανελλαδικές του 2021 και ουσιαστικά ήταν ένα έξυπνο τέχνασμα του υπουργείου να «χρυσώσει» το χάπι σε όσα παιδιά έμειναν έξω από τα ΑΕΙ λόγω ΕΒΕ.
Από φέτος, όμως, έχουμε το διπλό Μηχανογραφικό. Τον Ιούλιο, μετά τις βαθμολογίες οι μαθητές μπορούν να καταθέσουν το πρώτο Μηχανογραφικό, στο οποίο να δηλώσουν μόνο το 10% των τμημάτων του πεδίου τους και στο ΕΠΑΛ το 20%. Αν δεν επιτύχουν την εισαγωγή τους σε κάποιο από τα δηλωθέντα τμήματα τότε έχουν τη δυνατότητα τον Αύγουστο να κάνουν ένα δεύτερο Μηχανογραφικό, στο οποίο έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν όσα τμήματα επιθυμούν, αλλά από τα εναπομείναντα. Καταλαβαίνουμε πως προφανώς θα είναι τα μη «επώνυμα» τμήματα και κυρίως οι επιλογές θα περιορίζονται στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια. Εννοείται πως κάποιος που έχει επιτύχει στο πρώτο Μηχανογραφικό δεν μπορεί να καταθέσει το δεύτερο. Το διπλό Μηχανογραφικό καθιστά τη συμπλήρωσή του έναν δύσκολο γρίφο και θα χρειαστεί ιδιαίτερη προσοχή από τους μαθητές.
Μια άλλη σημαντική αλλαγή στις πανελλαδικές του 2022 είναι πως οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων θα καθορίζονται πλέον όχι από το υπουργείο, αλλά από τα ίδια τα τμήματα. Ο κατώτατος συντελεστής στα 4 μαθήματα πρέπει να είναι το 20%. Επομένως «περισσεύει» ένα 20% ακόμα που θα το μοιράσουν τα τμήματα στα 4 μαθήματα όπως κρίνουν αυτά σωστά. Οι στρατιωτικές σχολές και τα Σώματα Ασφάλειας έχουν ήδη ανακοινώσει τους συντελεστές βαρύτητας για τις πανελλαδικές του 2022. Για παράδειγμα:
Ψυχολόγων (ΣΑΣΣ): Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 35%, Αρχαία 25%, Ιστορία 20%, Λατινικά 20%.
Ευελπίδων – Όπλα: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 25%, Φυσική 20%, Χημεία 20%, Μαθηματικά 35%.
Μέσα στο έτος όλα τα τμήματα θα ανακοινώσουν τους συντελεστές βαρύτητας. Προφανώς, καταλαβαίνουμε πως ένας μαθητής με την ίδια βαθμολογία θα έχει διαφορετικά μόρια ανάλογα το τμήμα που τον ενδιαφέρει.
Ας δούμε και κάποιες άλλες αλλαγές που ενδιαφέρουν μια μερίδα μαθητών.
Οι απόφοιτοι θα δώσουν με το ίδιο σύστημα, ύλη και μαθήματα με τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, αφού είναι σαφής η πρόθεση του υπουργείου να μην υπάρχει παλιό και νέο σύστημα.
Οι εξετάσεις για τα αγωνίσματα για την εισαγωγή στις Στρατιωτικές Σχολές θα γίνουν την άνοιξη και όχι μετά το πέρας των πανελλαδικών.
Οι μαθητές που ενδιαφέρονται για το τμήμα «Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης» θα εξεταστούν μόνο στο ελεύθερο σχέδιο.
Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου δεν δώσουν τις απολυτήριες εξετάσεις με θέματα από την Τράπεζα Θεμάτων και επίσης ας τονιστεί για άλλη μια φορά πως ο βαθμός απολυτηρίου του Λυκείου δεν διαδραματίζει κάποιον ρόλο για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Για όλα όσα αναφέραμε κρατάμε πάντα μια επιφύλαξη, γιατί το υπουργείο ουκ ολίγες φορές μάς έχει συνηθίσει σε αλλαγές μέσα στη χρονιά. Αναφέραμε όσα είναι νομοθετημένα και όχι δοξασίες που ακούγονται.
Όπως και να έχει όλη η εκπαιδευτική κοινότητα και οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να ενημερώνονται έγκαιρα και έγκυρα, ώστε να είναι έτοιμοι για τον Ιούνιο του 2022.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το