Πολιτισμός

Ο ζωγράφος που ιστορεί εξιστορώντας την Τέχνη – Ο Μάρκος Καμπάνης με δύο εκθέσεις στον Βόλο

Ερμηνευτής και εκφραστής ιδεών και ονείρων, με ικανότητες καλλιτέχνη και δυνατότητες περισσής ευαισθησίας, χωρίς ίχνος περιττής επάρκειας, ο Μάρκος Καμπάνης με δύο εκθέσεις και πολλαπλές εικαστικές εκφάνσεις ενέσκυψε στην πόλη, προσφέροντας εικαστικές θέσεις και καλλιτεχνικό θέαμα. Για αρκετούς είναι ήδη γνωστός από την έντονη απήχηση της εσωστρεφούς αποτύπωσης αγίων και θρησκευτικών θεμάτων, για τα δένδρα του που δημιουργούν σύνολα απόδοσης δημιουργών, για τα βιομηχανικά θραύσματα και για τις περίφημες 365 ημέρες που αναλογούν σε ένα έργο την ημέρα. Για όλα αυτά, και για άλλα περισσότερα, ο Μάρκος Καμπάνης προσφέρει στις περίεργες ημέρες της πανδημίας εξαιρετικές ευκαιρίες καλλιτεχνικής ευφορίας με μία έκθεση στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο» με θέμα «Ζωγραφική στο Άγιο Όρος» και στον Χώρο Τέχνης «δ.» «Το Μουσείο των δένδρων» και «365».
Ο Μάρκος Καμπάνης ήρθε και θα μείνει έως τις 7 Νοεμβρίου στον Βόλο, με τα έργα του να δίνουν αφορμή για συζήτηση και διερεύνηση, για αναζήτηση του αντικατοπτρισμού στόχων. Ο Μάρκος Καμπάνης ήρθε στον Βόλο και βρήκε φίλους και συμμαθητές δημιουργώντας γέφυρες που δεν ενώνουν απλά το χθες με το σήμερα, καθώς προσφέρουν σκέψεις και όνειρα για το αύριο…

Έργα του Μάρκου Καμπάνη που εκτίθενται στον Χώρο Τέχνης «δ.» στο πλαίσιο της έκθεσης με θέμα «Το Μουσείο των δένδρων» και «365»

Ζωή σε πολλές πράξεις
Γεννημένος στην Αθήνα με ρίζες από την Άνδρο και καταγωγή από την Κρήτη όπου οι Καμπάνιδες εκ Καμπάνιας ορμώμενοι εγκαταστάθηκαν στην ενετοκρατούμενη Κρήτη κι από εκεί διασκορπίστηκαν σε διάφορα μέρη. «Το όνομα Μάρκος εκεί απαντάται, στην Άνδρο» επισημαίνει ο ίδιος ερωτώμενος σχετικά, χωρίς να αρνείται τη σχετική επιρροή που αναλογεί στον ίδιο και στους γεννήτορές του. Η καταγωγή και η ανατροφή ήταν οι βασικοί πυλώνες για να μην υπάρχει άρνηση στη σχετική του διάθεση να ασχοληθεί με τα εικαστικά και για την ακρίβεια να σπουδάσει ζωγραφική. «Ο πατέρας μου πρότεινε την αρχιτεκτονική, αλλά όταν ο φίλος του ζωγράφος Ορέστης Κανέλλης τον βεβαίωσε ότι αξίζει τον κόπο τότε αμβλύνθηκαν οι αμφιβολίες και οι φόβοι…» σημείωσε ο ίδιος. Ήταν η πρώτη πράξη για να ακολουθήσει η δεύτερη με τις σπουδές που ακολούθησαν στην Αγγλία στο περίφημο πανεπιστήμιο του Σαιντ Μάρτιν: «Η επιλογή της χώρας έγινε καθώς υπήρχε απόλυτη εξοικείωση με την αγγλική γλώσσα, καθώς αποφοίτησα από το Κολλέγιο Αθηνών. Κι εξάλλου η Αγγλία και συγκεκριμένα το Λονδίνο είχε ήδη λάβει τη σκυτάλη του μοντερνισμού και των νέων τάσεων». Κι εκεί επέστρεψε για μεταπτυχιακές σπουδές, χωρίς στην ουσία ποτέ να αφήσει φίλους και συνεργάτες, για να ακολουθήσει η επιστροφή στην Ελλάδα, η πρώτη έκθεση στην «Ώρα» κι άλλες πολλές που συνεχίζονται με τους ίδιους έντονους ρυθμούς έμπνευσης και αποδοχής ειδικών και κοινού.

Αντιθετικές ομοιότητες
Παρακολουθώντας τις δύο του εκθέσεις οι θεματικές διαφορές λειτουργούν με σαφήνεια: Άγιον Όρος και θρησκευτικότητα και κοσμική πραγματικότητα που αγγίζει, όπως και ο ίδιος γελώντας τονίζει, τα όρια του… απαγορευμένου. Τάσεις χωρίς αποστάσεις με την ίδια υπογραφή, αλλά με διαφορετικές προσεγγίσεις ο Μάρκος Καμπάνης έφθασε στο Άγιον Όρος κι έμεινε για να πάρει την έμπνευση και να δώσει τη δική του προσέγγιση. «Η Μονή της Σιμωνόπετρας και ο μοναχός Ιουστίνος έγιναν τόπος διαφυγής και δημιουργίας. Κι εκεί μου ζητήθηκε η αγιογράφηση του ναού που είχε μόνο φορητές εικόνες» εξηγεί ο ίδιος. Έργα, τα οποία έδωσαν το έναυσμα μιας άλλης εποχής, που συνεχίστηκε με την αγιογράφηση ναού στο Σουφλί, που ήταν μετόχι της Μονής. Έργα, τα οποία έγιναν βιβλίο και αποτελούν μια ξεχωριστή ενότητα με διαφορετικές εικαστικές αποτυπώσεις άλλοτε αγίων και θρησκευτικών διακοσμήσεων και άλλοτε τοπίων και περιοχών. Ο Μάρκος Καμπάνης με συνεχή και ενεργή διάθεση δεν διαχωρίζει εποχές και τάσεις προσφέροντας ως σύνολο ενιαίο την εικαστική του αποτύπωση. Κάθε μέρα αποτελεί μοναδική ευκαιρία για τον ίδιο κι έτσι κι έγινε με έργα διαφόρων θεμάτων και διαφορετικών διαστάσεων. Ημέρες και ώρες με το κάθε έργο να δίνει το δικό του «παρών», χωρίς να αναζητεί εξηγήσεις, δημιουργώντας ωστόσο υπόνοιες και υποθετικές σκέψεις για τη θεματική του υπόσταση. Και από εκεί σε δένδρα που αποτελούν πλέον ένα Μουσείο. «Το δένδρο, κάθε δένδρο με ρίζες-κορμό και φύλλωμα ή και χωρίς αυτό, έχει όπως και κάθε άνθρωπος, τη δική του υπόσταση» τόνισε. Κι έτσι αποτύπωσε την ξεχωριστή αντίληψη δένδρων από διάφορους καλλιτέχνες και όπως αποτυπώθηκαν από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή. Εν ολίγοις ένα Μουσείο των δένδρων…

Υπαινικτικτός πλουραλισμός
Με συνεχή διάθεση για δράση, ο Μάρκος Καμπάνης με εφηβική σβελτάδα και ωριμότητα γηραιού φιλοσόφου, διανθίζει την έμπνευση με νέες εικόνες παλαιών δεδομένων. Ενώνει το χθες με το σήμερα, αγιογραφεί ιστορώντας μορφές αγίων και δέχεται συνεχείς προσκλήσεις – προκλήσεις για νέες παρουσιάσεις. Κι εδώ στον Βόλο ανανέωσε όρκους φιλίας με τους παλαιούς του συμμαθητές, σημερινούς καθηγητές και διδάσκοντες στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: Τον Παντελή Σκάγιαννη και τον Άρη Σαπουνάκη, τον Νικολό Βογιατζίδη, υποσχόμενος να δώσει το «παρών» σε μελλοντικό χρόνο. Παράλληλα, δεν αποκλείει μια ακόμα επίσκεψη στον Βόλο, έχοντας ήδη δημιουργήσει νέους φίλους και συνεργάτες, όπως ο ίδιος λέει: «Τον Θανάση Δουλκέρογλου του Χώρου Τέχνης «δ.» και τον Νίκο Τσούκα της Μαγνητών Κιβωτού». Οι εκθέσεις είναι η αφορμή, τα έργα είναι το μέσον για μια προσέγγιση πολλών και διαφορετικών εκφραστικών εντάσεων.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το