Πολιτισμός

Ο Βασίλης Αγροκώστας απαντά στο ερωτηματολόγιο του Proust – Ακόμα ψάχνουμε τον βηματισμό μας

Επιμέλεια
Μαίρη Τσακνάκη Γαβαλά

Καλεσμένος μας σήμερα ο Βασίλης Αγροκώστας.

Καλωσόρισες, Βασίλη, στην κυριακάτικη «Θεσσαλία». Να συστηθείς καταρχάς.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στον Βόλο. Γονείς μου είναι ο Γιώργος και η Ελευθερία Αγροκώστα, οι οποίοι είναι Βλάχικης καταγωγής από Βελεστίνο και Αλμυρό αντίστοιχα. Πέρασα τα πρώτα χρόνια της ζωής μου στον Βόλο και για λίγα χρόνια στο Βελεστίνο. Από την 3η τάξη του Δημοτικού κι έπειτα μόνιμα στον Βόλο.
Είμαι πτυχιούχος και διπλωματούχος κλασικής κιθάρας, πτυχιούχος και διπλωματούχος Βυζαντινής Μουσικής, πτυχιούχος Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Είμαι διορισμένος μόνιμος εκπαιδευτικός στο Μουσικό Σχολείο Βόλου, πρωτοψάλτης στον Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας Ν. Ιωνίας Βόλου, καθηγητής στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος και καθηγητής παραδοσιακών οργάνων στον σύλλογο «Ιωνία».
Έχω πλούσια καλλιτεχνική εμπειρία τόσο στο κλασικό, σύγχρονο, όσο και στο έντεχνο και παραδοσιακό μουσικό ρεπερτόριο, ενώ έχω συνεργαστεί ως σολίστ με πολλές ορχήστρες όπως τη Συμφωνική Ορχήστρα του Νέου Ωδείου Θεσσαλονίκης, την Ορχήστρα Εγχόρδων του Σύγχρονου Ωδείου Λάρισας, τη Συμφωνική Ορχήστρα Βόλου, την Πολυφωνική χορωδία Βόλου, τη Φιλαρμονική του Δήμου Βόλου, την Ορχήστρα Εγχόρδων του Φεστιβάλ Πάτμου, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, την Ορχήστρα και Χορωδία της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, την Ορχήστρα ποικίλης μουσικής της ΕΡΤ ως ερμηνευτής κι ενορχηστρωτής, τη μεικτή χορωδία της ΕΡΤ, τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και την χορωδία George Enescu Βουκουρεστίου Ρουμανίας.
Πολλοί συνθέτες μού έχουν αναθέσει την 1η εκτέλεση έργων τους όπως οι Δημήτρης Μαραγκόπουλος, Konstantia Gourzi, ο βολιώτικης καταγωγής Christos Hatzis, ο Θοδωρής Καραθόδωρος, ο Σπύρος Δεληγιαννόπουλος και ο διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Βόλου Ανδρέας Μιμαίος. Έχω συνεργαστεί δισκογραφικά ως οργανοπαίκτης κι ερμηνευτής με συνθέτες όπως οι Jannos Eolou, Ανδρέας Κατσιγιάννης, Δημήτρης Κουτής, Θεόδωρος Κουτσοβαγγέλης, Χρήστος Δασκαλόπουλος. Έχω συνεργαστεί επί σκηνής με πολλούς γνωστούς καλλιτέχνες όπως οι Γιώργος Νταλάρας, Μαρία Φαραντούρη, Χρόνης Αηδονίδης, Νένα Βενετσάνου, Δήμητρα Γαλάνη, Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Ross Daly, και στο πλαίσιο της μακρόχρονης συνεργασίας μου με την ορχήστρα και χορωδία του Νεκτάριου Δεμελή και της Κορνηλίας Φραγκογιάννη «Ιωνία», μοιράστηκα τη σκηνή με τους Αρετή Κετιμέ, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Μπάμπη Τσέρτο, Χρήστο Μάστορα, Θοδωρή Κοτονιά κ.ά.

Τι έχετε να μας πείτε για ένα σχολείο με λαμπρή ιστορία όπου όλοι είστε ξεχωριστοί;
Το Μουσικό Σχολείο Βόλου αποτέλεσε κι αποτελεί ακόμη ένα πρότυπο πανελλαδικής εμβέλειας στον τομέα της εκπαίδευσης. Διορίστηκα εκεί το 2001 ως αναπληρωτής και μετά από την 1η θέση που πήρα στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ στην ειδικότητα της Βυζαντινής Μουσικής, μονιμοποιήθηκα στο ίδιο σχολείο και στο ίδιο αντικείμενο. Τότε ξεκίνησε για μένα ένα συναρπαστικό ταξίδι που μετά από 20 χρόνια μπορώ να μιλώ μέρες ολόκληρες για τις εμπειρίες που μου χάρισε κι εξακολουθεί να μου χαρίζει αυτό το σχολείο. Όλοι οι συνάδελφοι, τόσο της γενικής, όσο και της μουσικής παιδείας προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο κάθε μέρα για τους μαθητές μας, οι οποίοι μας ανταμείβουν με την αγάπη που δείχνουν για το σχολείο σε κάθε ευκαιρία. Είμαι πολύ χαρούμενος που η τοπική κοινωνία μάς έχει αγκαλιάσει, αναγνωρίζει το έργο και την πολυεπίπεδη προσφορά μας όλ’ αυτά τα χρόνια, μας εμπιστεύεται και η ζήτηση για να φοιτήσουν τα παιδιά στο σχολείο μας παραμένει σταθερά μεγάλη παρά τις δύσκολες εποχές.

Άλλες ασχολίες σας, στον τομέα της μουσικής και όχι μόνο… Σας ακούμε.
Όλες οι δραστηριότητές μου είναι γύρω από τη μουσική. Όταν δεν είμαι στην αίθουσα να διδάσκω Ψαλτική, παραδοσιακά τραγούδια, πολίτικη λύρα ή κιθάρα, γράφω δική μου μουσική, γράφω τραγούδια, μελοποιώ στίχους, μελετώ τραγούδια που θα ήθελα να πω, προβάρω ύμνους που θα ήθελα να ψάλλω στην Ευαγγελίστρια την Κυριακή, μελετώ πολλές ώρες κιθάρα, ηλεκτρική κιθάρα, μελετώ πολίτικη λύρα, ταμπουρά και λαούτο κι ενίοτε θυμάμαι την ωραία φλογέρα που είχα αγοράσει πριν χρόνια από τη Μακρινίτσα. Επίσης όταν έχω συναυλία όπως αυτή που έρχεται το Σάββατο του Λαζάρου το βράδυ στην Παλιά Ηλεκτρική με τη Φιλαρμονική του Δήμου Βόλου και τη χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Βόλου, μελετώ καθημερινά τα κομμάτια που πρόκειται να τραγουδήσω. Από την άλλη υπάρχει το αντίβαρο σε όλα αυτά που είναι η οικογένειά μου, στην οποία επίσης αφιερώνω τον απαραίτητο χρόνο τόσο στη σύζυγο, όσο και στους τρεις γιους μου. Η μεγαλύτερη χαρά μου είναι να είμαστε όλοι υγιείς και να προοδεύουμε ο καθένας σ’ αυτό που αγαπά και τον κάνει ευτυχισμένο.

Έχεις ελεύθερο χρόνο; Πιο άλλο ταλέντο διαφεντεύει τη ζωή σου;
Όταν βρω ελεύθερο χρόνο βρίσκομαι μ’ έναν – δυο φίλους να περπατήσουμε και να μιλήσουμε για τα θέματα που μας απασχολούν. Επίσης μου αρέσει στον ελεύθερο χρόνο μου να μένω μερικές φορές μόνος και να φορτίζω όπως λέμε τις μπαταρίες, καθώς η φύση της δουλειάς μου είναι να είμαι συνέχεια με κόσμο. Έτσι πολλές φορές μετά από το σχολείο, μετά τη Λειτουργία ή μετά από μία συναυλία επιζητώ την ησυχία. Ακούω πολλή μουσική και πάρα πολλά είδη που μου αρέσουν σε ένα μεγάλο φάσμα που εκτείνεται από βυζαντινή, παραδοσιακή, έντεχνο, λαϊκό, έως την κλασική και τη σύγχρονη κλασική, λατρεύω την μπαρόκ, λατρεύω τις όπερες των Verdi και ιδιαίτερα του Puccini, ακούω classic rock, hard rock και heavy metal και ένα πράγμα που πιστεύω πως θα μπορούσα να κάνω καλά είναι η μουσικοκριτική – δισκοκριτική, λόγω της ικανότητας που έχω ν’ ακούω πολλές λεπτομέρειες στην εκτέλεση της μουσικής, αλλά και της μακρόχρονης εμπειρίας μου με πολλά και διαφορετικά μουσικά στυλ και είδη είτε ως εκτελεστής μουσικού οργάνου είτε ως ερμηνευτής. Τέλος, λένε ότι είμαι καλός μίμος και πως θα γινόμουν καλός ηθοποιός.

Η πανδημία… Πόσο κακό έκανε στην εκπαίδευση; Μαθητές στην εφηβεία, πόσο επηρεάστηκαν; Και τώρα τι; Όλα διορθώθηκαν;
Η εμπειρία της πανδημίας με τις συνθήκες που δημιούργησε και με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, έφερε μια νέα πραγματικότητα για όλους μας. Τα μαθήματα επηρεάστηκαν σε σημαντικό βαθμό, με την «Ψηφιακή τάξη». Έπρεπε πολύ γρήγορα να προσαρμοστούμε με τις διαθέσιμες επιλογές έτσι ώστε να επιτύχουμε να ανταπεξέλθουμε στη νέα πραγματικότητα και σε πολλές περιπτώσεις τα θέματα περί ποιότητας της εκπαίδευσης και ουσιαστικής και άμεσης προσωπικής σχέσης δασκάλου – μαθητών που μας απασχολούσαν πολλές φορές μέχρι τότε στη διαδικασία της διά ζώσης διδασκαλίας, μπήκαν στο περιθώριο. Η πανδημία του Covid-19, που κράτησε περισσότερο από όσο φανταζόμασταν τις πρώτες μέρες, στάθηκε αφορμή όλοι μας να μπούμε στη διαδικασία της ψηφιακής μάθησης, αλλά δημιούργησε και αρκετές νέες εκπαιδευτικές συμπεριφορές με αμφιλεγόμενη, όμως, αποτελεσματικότητα. Σε πολλές περιπτώσεις μας αποπροσανατόλισε και μας κούρασε. Θυμάμαι ακόμα πόσο δύσκολο ήταν να μπαίνω στην άδεια αίθουσα και να διδάσκω μπροστά σε μία άψυχη κάμερα με φόντο τα άδεια θρανία… Ανατριχιαστικό τώρα που το ξαναφέρνω στη μνήμη μου… Όσο για το πώς επηρεάστηκαν οι έφηβοι, είχα τρεις στο σπίτι μου, τους γιους μου, οπότε το έζησα από πρώτο χέρι. Σταμάτησαν να περπατούν, να γυμνάζονται, άλλαξε το ωράριο του ύπνου, πολλές φορές ένιωθαν άγχος για το μέλλον, ασχολούνταν κυρίως με παιχνίδια-gaming και επικοινωνούσαν ατέλειωτες ώρες με τους φίλους τους μπροστά σε μια οθόνη και πολλά άλλα που δεν θέλω να θυμάμαι… Τώρα που η πανδημία φαίνεται πως πέρασε, έχουμε πάρα πολύ δρόμο για να ισορροπήσουμε στη νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί τόσο ως γονείς, όσο κι ως εκπαιδευτικοί. Θεωρώ πως ακόμα «ψάχνουμε τον βηματισμό μας». Ευτυχώς εμείς στο Μουσικό Σχολείο έχουμε το φάρμακο για όλες τις ψυχικές παθήσεις, τη μουσική! Βρήκαμε τον τρόπο όλα τα Μουσικά Σχολεία της χώρας μας μέσα στην πανδημία να φτιάξουμε με τους μαθητές και τα σύνολά μας ομαδικά βίντεο με ορχήστρες, χορωδίες, γράψαμε τραγούδια για τους γιατρούς και τους νοσηλευτές, δώσαμε κουράγιο με το τραγούδι μας στους απομονωμένους και στους μοναχικούς ανθρώπους, συνεχίσαμε με όχημα τη μουσική να χαρίζουμε αισιοδοξία και χαμόγελα! Γενικά, κρατήσαμε τους μαθητές μας δραστήριους με ευχάριστες, δημιουργικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Γι’ αυτό πρέπει πάση θυσία η κοινωνία, αλλά κυρίως η Πολιτεία να στηρίζει τα Μουσικά Σχολεία, αλλά και τους ανθρώπους της Τέχνης γενικότερα που δυστυχώς οι τελευταίοι ξεχάστηκαν και παραμελήθηκαν όσο λίγοι μέσα στην πανδημία…

Άλλα σχέδιά σας, προγραμματισμοί;
Σας περιμένω όλους το Σάββατο του Λαζάρου, στις 8.30 μ.μ., στην Παλιά Ηλεκτρική, όπου θα ερμηνεύσω βυζαντινούς ύμνους, αλλά και παραδοσιακά κι έντεχνα τραγούδια με θέμα τα Πάθη και την Ανάσταση του Κυρίου. Μαζί μου θα είναι η Φιλαρμονική του Δήμου Βόλου σε διεύθυνση του Βασίλη Τασούδη και η Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Βόλου σε διεύθυνση της Βάγιας Παπαγιαννοπούλου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το