Κόσμος

Ο τούρκος εικαστικός που “τόλμησε” να πεί Κωνσταντινούπολη την… Ιστανμπούλ

Στο στόχαστρο φανατικών και χωρίς καμία προστασία από τις Αρχές βρέθηκε η δημόσια έκθεση ενός έργου γνωστού εικαστικού δημιουργού της Τουρκίας, που αποτελεί μια ογκώδη κατασκευή από πλέξιγκλας της λέξης «ΚΟNSTANTINIYYE» -το όνομα της Κωνσταντινούπολης στα τουρκικά- πλαισιωμένη και με άλλα υλικά.

Η εικαστική δημιουργία του Αχμέτ Γκιουνέστεκιν, που είχε εκτεθεί με επιτυχία το 2015 στη Βενετία μέσω της γνωστής γκαλερί Marlborough της Νέας Υόρκης, παρουσιάστηκε αυτές τις μέρες για πρώτη φορά στην Τουρκία, στην είσοδο ενός μεγάλου εμπορικού κέντρου, του Plus Shopping Mall στο Ατάκιοϊ της Κωνσταντινούπολης.

Η δημόσια έκθεση όμως του «ΚΟNSTANTINIYYE» κράτησε λιγότερο από πέντε ώρες αφότου έγιναν τα εγκαίνια στις 6 το απόγευμα, παρουσία του καλλιτέχνη και πολλών προσκεκλημένων, ενώ στο εσωτερικό του εντυπωσιακού εμπορικού κέντρου φιλοξενούνταν και άλλα τρία έργα του ίδιου.

Στήθηκε ένα οργανωμένο σκηνικό αντιδράσεων από «διαμαρτυρόμενους», οι οποίοι υποστήριζαν ότι είναι πρόκληση η δημόσια χρησιμοποίηση του ονόματος Κωνσταντινούπολη, το οποίο οδήγησε στη βίαιη κάλυψη αρχικά του έργου με… καραβόπανο με εντολή της τοπικής δημοτικής αρχής του Μπακίρκιοϊ και στη συνέχεια στην απομάκρυνσή του.

Οι οργανωμένες αντιδράσεις φανατικών που έφτασαν δύο ώρες μετά, κάποιοι από τους οποίους απειλούσαν ακόμη και να λιντσάρουν τον 50χρονο καλλιτέχνη, όπως έγραψε στην εφημερίδα «Χουριέτ» ο συνεργάτης της, Ερτουγρούλ Οζκόκ, οποίος συνδέεται με φιλία μαζί του και παρευρέθηκε στα εγκαίνια, έπιασαν γρήγορα τόπο.

Απειλές
Ο αστυνομικός διευθυντής που έφτασε στον χώρο του κέντρου δήλωσε «αδυναμία να παράσχει ασφάλεια», ενώ ανέφερε ότι είχαν δεχθεί και πολλές τηλεφωνικές καταγγελίες και απειλές για τους ανθρώπους που σχετίζονταν με την έκθεση του έργου.

Ο ίδιος ο Αχμέτ Γκιουνέστεκιν ανέφερε πως μετά τα εγκαίνια κατέφθασε μια ομάδα οργισμένων ατόμων, τα οποία φώναζαν: «Πώς βάζετε αυτό το όνομα εδώ;», «Η πόλη αυτή από το 1453 ονομάζεται Ιστανμπούλ». Οι αντιδράσεις αυτές αυξάνονταν, για να ακολουθήσει μέσα στη νύχτα η κάλυψη του έργου με καραβόπανο με εντολή της δημοτικής αρχής του Μπακίρκιοϊ και στη συνέχεια πάλι με εντολή της τελευταίας η οριστική απομάκρυνση του έργου μπροστά από το εμπορικό κέντρο.

Το συγκεκριμένο έργο, όπως είπε ο Αχμέτ Γκιουνέστεκιν, είχε αγοραστεί από τον ιδιοκτήτη του πολυτελούς Plus Shopping Mall, τον επιχειρηματία Νιχάτ Ντελιμπαλτά, για μόνιμη έκθεσή του μπροστά στο εμπορικό κέντρο με τη σκέψη «ότι αυτό συμβολίζει την Κωνσταντινούπολη και πρέπει να το βλέπουν όλοι».

Παρά τη σημασία του γεγονότος, που αποτελεί μια πρωτοφανή ενέργεια σκοταδισμού, λόγω των ανώμαλων συνθηκών που έχουν επιβληθεί από το καθεστώς του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Τουρκία, εκτός της «Χουριέτ» ελάχιστα ΜΜΕ ασχολήθηκαν μ’ αυτό. Ο συνεργάτης της εφημερίδας Ερτουγρούλ Οζκόκ έγραψε ότι όσα έγιναν με το έργο «ΚΟNSTANTINIYYE του Plus Shopping Mall αποτελούν λογοκρισία και αποκλεισμό του εικαστικού δημιουργού». Προχώρησε όμως ακόμη περισσότερο: «Το Κωσταντινούπολη είναι ένα όνομα που αυτή η πόλη έφερε στη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ενώ το ίδιο όνομα χρησιμοποιήθηκε και στα νομίσματα που κόπηκαν από τον Κεμάλ Ατατούρκ», έγραψε.

Το «Εθνος της Κυριακής» αναζήτησε τον Αχμέτ Γκιουνέστεκιν στην Τουρκία, μέσω φίλων του στην Ελλάδα, αλλά συνεργάτες του μας είπαν ότι απουσίαζε στη Ζυρίχη. Ο ίδιος πάντως με αφορμή τη δημόσια έκθεση του «ΚΟNSTA-NTINIYYE» για πρώτη φορά στην Τουρκία είχε πει ότι το Κωνσταντινούπολη είναι ένα όνομα που είχε η πόλη σε όλες τις περιόδους των Οθωμανών και εκφράζει όλα τα πολιτιστικά της στρώματα. Για τη συγκεκριμένη εγκατάσταση έχει πει ότι διερευνά τρόπους ώστε να αποκαλύψει τα διαφορετικά πολιτιστικά στρώματα της πόλης τα οποία σήμερα είναι ελάχιστα αισθητά.

Ο Αχμέτ Γκιουνέστεκιν που είναι κουρδικής καταγωγής, έχει πολλούς φίλους στην Ελλάδα και αγαπά ιδιαίτερα τη χώρα μας την οποία επισκέπτεται συχνά και έχει πολλούς Ελληνες φίλους. Είναι άριστος γνώστης και λάτρης της ελληνικής μυθολογίας και της αρχαίας ελληνικής ιστορίας και έχει πολλές φορές εκθέσει τη δουλειά του στην Ελλάδα. Τελευταία του «παρουσία» η συμμετοχή του στην Art Thessaloniki, στις αρχές του μήνα, μέσω της Los Art Gallery από τη Σύμη, όπου το καλοκαίρι επίσης είχε φιλοξενήσει ατομική του έκθεση στο νησί.

Λάτρης της μυθολογίας
Τον Αχμέτ Γκιουνέστεκιν «σύστησε» στο ελληνικό κοινό ο Παντελής Τσάτσης, ιδιοκτήτης της Art Forum στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος είναι προσωπικός του φίλος.

«Ο Αχμέτ γνωρίζει την ελληνική μυθολογία και την αρχαία ελληνική ιστορία πολύ καλύτερα από εμένα που είμαι Ελληνας.

Το έργο καλυμμένο με καραβόπανο, μόλις 5 ώρες μετά τα αποκαλυπτήριά του στην Κωνσταντινούπολη.

Πριν από έναν χρόνο ήρθε στη Θεσσαλονίκη, πήγαμε στο Δίον, στον Ολυμπο, στη Βεργίνα και γνώριζε τόσο πολλά για τα μέρη αυτά και την ιστορία τους που με άφησε άφωνο» λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο Π. Τσάτσης, ο οποίος τον φιλοξένησε το καλοκαίρι στην γκαλερί της Σύμης.

Ο 50χρονος Τούρκος εικαστικός δημιουργός γυρίζει κάθε χρόνο με το σκάφος του τα ελληνικά νησιά και έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε αρκετά από αυτά, όπως στη Μύκονο, στη Σαντορίνη και αλλού, ενώ τον Μάιο συμμετείχε στην Art Athina, στο γήπεδο Τάε Κβον Ντο του Φαλήρου. «Η αρχαία Ελλάδα και η Μεσοποταμία είναι τα κύρια ενδιαφέροντα της δουλειάς του. Ασχολείται με τη ζωγραφική και τις κατασκευές και έχει επηρεαστεί από τον σπουδαίο Ούγγρο ζωγράφο, Βικτόρ Βαζαρέλι», δηλώνει ο Π. Τσάτσης.

Η εγκατάσταση του Τούρκου καλλιτέχνη όπως παρουσιάστηκε στη Βενετία το 2015.

Ο Βαζαρέλι ανήκει στην παράδοση του Μπαουχάουζ και του κονστρουκτιβισμού, είναι διάσημος καλλιτέχνης της εποχής του Μεσοπόλεμου και υπήρξε από τους πρόδρομους της «Op Art» (οπτική, αφηρημένη, γεωμετρική τέχνη) και του νεωτερισμού στη μεταπολεμική ευρωπαϊκή τέχνη.

Η αγάπη του για τη Μεσοποταμία δεν είναι τυχαία, καθώς ο Αχμέτ Γκιουνέστεκιν γεννήθηκε στο κουρδικό Γκαρζάν της επαρχίας Μπατμάν της Νοτιοανατολικής Τουρκίας, ενώ ο ίδιος συνηθίζει να λέει ότι «οι ελληνικοί μύθοι και οι μύθοι της Μεσοποταμίας είναι η εννοιολογική βάση της δουλειάς μου».

Καλλιτέχνης με ανοιχτό πνεύμα, ευρυμαθής και μελετητής της ιστορίας της μοντέρνας τέχνης, ζει και εργάζεται στην Κωνσταντινούπολη, όπου και συναναστρέφεται με την «αφρόκρεμα» των εικαστικών τεχνών, καθώς η δουλειά του γνωρίζει μεγάλη επιτυχία τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική.

«Είναι από τους πιο γνωστούς Τούρκους εικαστικούς. Εχει διεθνή απήχηση λόγω του έργου του, αλλά και της σπουδαίας του προσωπικότητας. Είναι καλλιτέχνης που εξελίσσεται συνεχώς, έχει μια ανησυχία που περνά στα έργα του, βελτιώνεται κάθε φορά και περισσότερο, θα τολμούσα να πω ότι είναι οικουμενικός καλλιτέχνης, που ξεφεύγει από τα στερεότυπα.

Ο Αχμέτ Γκιουνέστεκιν βρέθηκε το περασμένο καλοκαίρι στη Σύμη και εξέθεσε τα έργα του στην γκαλερί Los Art Gallery. Ηταν προσκεκλημένος του γκαλερίστα από τη Θεσσαλονίκη, Παντελή Τσάτση (πάνω δεξιά), και της συζύγου του, Εύας Τσάτση-Αποστολίδου (πάνω αριστερά).

Ο Αχμέτ Γκιουνέστεκιν βρέθηκε το περασμένο καλοκαίρι στη Σύμη και εξέθεσε τα έργα του στην γκαλερί Los Art Gallery. Ηταν προσκεκλημένος του γκαλερίστα από τη Θεσσαλονίκη, Παντελή Τσάτση (πάνω δεξιά), και της συζύγου του, Εύας Τσάτση-Αποστολίδου (πάνω αριστερά).

Δεν είναι μόνο ζωγράφος, είναι εικαστικός με την ευρεία έννοια, γιατί το έργο του είναι πολύ περισσότερα από ένας απλός πίνακας», συμπληρώνει ο Π. Τσάτσης.

ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Ο 50χρονος εικαστικός έχει εκθέσει σχεδόν σε όλο τον κόσμο, συνεργάζεται όμως στενά με την γκαλερί Marlborough της Νέας Υόρκης, η οποία έχει παραρτήματα στο Λονδίνο, στη Βαρκελώνη, στο Μονακό, στη Μαδρίτη και αλλού. Το 2013 στην γκαλερί Marlborough παρουσίασε τη σειρά «Σύγχρονη Κωνσταντινούπολη».

Πηγή: Έθνος

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το