Τοπικά

Ο νέος πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου κ. Άκης Τσαρούχης στη «Θ» – «Στρατηγική στον τουρισμό ώστε να φύγουμε από την εποχικότητα»

Ο κ. Άκης Τσαρούχης είναι ο νέος πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου. Μας μίλησε για όλα σε μια συνέντευξη για το όραμα του. «Ως ξενοδόχοι οφείλουμε να γίνουμε καλύτεροι και να προσελκύσουμε τους επισκέπτες παρέχοντας τους αυτό που διαφημίζουμε και κάνοντας τις διακοπές τους μοναδικές» τονίζει.  

Επίσης, αναφέρεται στη σημασία της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, όπως και των συγκοινωνιών, καθώς, όπως τονίζει, «είμαστε απόλυτα συνδεδεμένοι με όλη την Ευρώπη, αλλά με την Ελλάδα υστερούμε».   

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΧΑΛΑΤΣΗ 

 

Κύριε Τσαρούχη, αρχικά καλή θητεία στο τιμόνι της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου. Πως είναι αυτή την στιγμή η κατάσταση στη Σκιάθο από πλευράς τουρισμού;

Η φετινή σεζόν έχει ξεκινήσει πολύ καλά. Μάλιστα η τουριστική κίνηση φέτος έχει ξεκινήσει από τον μήνα Απρίλιο, με κάποιες πτήσεις που ξεκίνησαν 1η Απριλίου και που για πρώτη φορά μπήκαν στο πρόγραμμα. Έρχονται στο νησί από Γαλλία, Ιταλία και κάποιες άλλες χώρες. Αυτό είναι κάτι το πρωτοποριακό για το νησί, καθώς για πρώτη φορά ξεκίνησαν από τόσο νωρίς πτήσεις τσάρτερ. Είναι το αποτέλεσμα μιας συντονισμένης προσπάθειας και από την δημοτική αρχή και από ιδιωτικούς φορείς. Ελπίζουμε να συνεχιστεί και στο μέλλον. Σκοπός μας είναι να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος για όσο περισσότερους μήνες μπορούμε μέσα στο χρόνο. Αυτό αποτελεί και το κλειδί του τουρισμού. Το πείραμα πέτυχε,  καθώς και κόσμος ήρθε και σχεδόν όλες οι  επιχειρήσεις άνοιξαν από τον Απρίλιο. Σε αντίθεση με άλλες χρονιές από τις πρώτες μέρες του Απριλίου βλέπαμε ανοιχτές ταβέρνες και μαγαζιά. Ξεκίνησε να έχει κόσμο το νησί από πιο νωρίς.  Αυτή την στιγμή λοιπόν που μιλάμε και βρισκόμαστε στο πρώτο 10ήμερο του Ιουλίου και έχουμε γενικότερα καλές πληρότητες.

 

Ποια είναι για εσάς η αξία του ποιοτικού τουρισμού στο νησί;

Γενικά, αυτό που χρήζει βελτίωσης είναι η ποιότητα των επισκεπτών που έρχονται στο νησί. Αυτό βέβαια είναι κάτι γενικότερο που πρέπει να συμβαίνει σε όλη την Ελλάδα, δηλαδή ο ποιοτικός τουρισμός. Ο ποιοτικός τουρισμός έχει να κάνει με ανθρώπους που σέβονται την κληρονομιά, τον πολιτισμό του τόπου που επισκέπτονται. Σημαίνει πελάτες που θα σεβαστούν το κατάλυμα στο οποίο θα μείνουν, θα σεβαστούν  το προσωπικό.  Ο ποιοτικός τουρίστας είναι  σωστός στις απαιτήσεις του και στον τρόπο με τον οποίο φέρεται στους ντόπιους. Αυτό δεν έχει λοιπόν κάνει με το πόσο πλούσιος είναι ο τουρίστας, αλλά με την συμπεριφορά του και το επίπεδο του. 

 

Στο νησί έρχονται τουρίστες κυρίως ξένοι. Με τους Έλληνες υπάρχουν καλύτερες προοπτικές;   

Τώρα χτυπάτε μια ευαίσθητη χορδή. Η Σκιάθος παραδοσιακά είναι ένα νησί που από τότε που κτίστηκε το αεροδρόμιο, λειτουργεί ως επί το πλείστον με ξένους επισκέπτες. Ο Έλληνας διακοπεύει παραδοσιακά από μέσα Ιουλίου έως μέσα Αυγούστου. Όπως καταλαβαίνετε με ένα μήνα τουρισμό καμία επιχείρηση δεν θα μπορούσε να σταθεί. Βλέπουμε κάθε χρόνο τους Έλληνες να φεύγουν διακοπές κυρίως 1-15 Αυγούστου, όπου οι τιμές είναι υψηλές και ο κόσμος πολύς. Η Σκιάθος είχε λοιπόν την πρόνοια κάποιων παλαιοτέρων που έφτιαξαν το αεροδρόμιο που συνδέεται με όλη την Ευρώπη. Λόγω λοιπόν του αεροδρομίου, ζούμε τουριστικά πολύ περισσότερους μήνες. Θα μπορούσαν λοιπόν να έρχονται τουριστικά εννοώ και Έλληνες τα σαββατοκύριακα, τριήμερα, ή άλλες περιόδους του έτους. Ο λόγος που δεν συμβαίνει αυτό είναι γιατί έχουμε κάκιστη συγκοινωνία. 

 

Για το θέμα της συγκοινωνίας μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος; Πού εντοπίζεται προβλήματα;  

Δεν έχουμε πλοία, τα οποία να μας συνδέουν επαρκώς και χρονικά, αλλά και ποσοτικά με την ηπειρωτική χώρα, δηλαδή ο αριθμός των δρομολογίων είναι πάρα πολύ μικρός. Οι κύριες δεξαμενές επισκεπτών αυτή τη στιγμή είναι από Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Όπως γνωρίζετε, στις Κυκλάδες και σε άλλα νησιά του Αιγαίου ο τουρισμός έχει πολύ μεγαλύτερη διάρκεια. Αυτό δεν το έχουμε στη Σκιάθο. Θα μπορούσαμε να το έχουμε, όμως δεν το έχουμε. 

Ο Άγιος Κωνσταντίνος που είναι προσβάσιμος από τους Αθηναίους αυτή τη στιγμή είναι κλειστός. Το Μαντούδι είναι κάπως δυσπρόσιτο, καθώς έχει αρκετές στροφές ο δρόμος και ως κύριο λιμάνι είναι φυσικά ο Βόλος. Η Θεσσαλονίκη, έχει φτάσει Ιούλιος και δεν έχει μπει ακόμα μπροστά. Μας έχουν πει ότι θα ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες. Υπάρχει σαφώς το αεροδρόμιο με καθημερινές πτήσεις από Αθήνα, αλλά μόνο από την Αθήνα και από καμία άλλη πόλη της Ελλάδας. Είμαστε απόλυτα συνδεδεμένοι με όλη την Ευρώπη, αλλά με την Ελλάδα υστερούμε. Σήμερα που μιλάμε, έμαθα πως υπήρχαν εννέα πτήσεις η μία πίσω από την άλλη και περίμεναν να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο.

 

Πού οφείλεται η ελλιπής σύνδεση του νησιού;  

Θυμάμαι μια παλιότερη εταιρία που είχε πλοίο στις Β. Σποράδες με καθημερινά δρομολόγια, ακόμα και το χειμώνα και από Άγιο Κωνσταντίνο και από Βόλο. Οι εφοπλιστές, όπως γνωρίζουμε, είναι επιχειρηματίες. Δεν θεωρώ ότι κάνουν κάτι εσκεμμένα. Προφανώς τα κόστη σε μερικές περιπτώσεις είναι πολύ υψηλά και δεν συμφέρει να έχουν καράβι με περισσότερα δρομολόγια ή από περισσότερους προορισμούς. Αυτό είναι κάτι το οποίο γνωρίζουν οι ίδιοι. 

 

Πάντως τα εισιτήρια για Β. Σποράδες είναι αρκετά «τσιμπημένα», ειδικά αν φέρεις δικό σου αυτοκίνητο…

Σωστά. Ίσως έχουμε από τα ακριβότερα εισιτήρια σε όλη τη χώρα αναλογικά και με την απόσταση. Πάντως η προτροπή μου για κάποιον που θέλει να έρθει στο νησί μας είναι να μην φέρει δικό του αυτοκίνητο. Ειδικά οι δρόμοι μέσα στη Σκιάθο είναι πολύ μικροί και στενοί και καθιστούν την οδήγηση δύσκολη. 

 

Το να μη φέρουν δικό τους αυτοκίνητο είναι μια κουβέντα. Υπήρχαν ανέκαθεν διαμαρτυρίες ότι οι υπεραστικές συγκοινωνίες στο νησί είναι πολύ αραιές…

Φέτος τολμώ να πω ότι αυτό έχει αλλάξει. Από όσο έχω διαπιστώσει  μέχρι σήμερα κι εγώ και οι πελάτες μου, η συγκοινωνία είναι τακτική με μοντέρνα καινούργια λεωφορεία και με πολύ καλή εξυπηρέτηση. Βέβαια, υπάρχουν και οι εναλλακτικές λύσεις ενοικίασης αυτοκινήτων ή μηχανάκια. Μπορούν επίσης οι επισκέπτες και από το παλιό λιμάνι να πάρουν  κάποιο καραβάκι που φεύγει και πάει σε όλες τις πλαζ. 

 

Οι τουρίστες που φτάνουν στο νησί πόσες μέρες κατά μέσο όρο διαμένουν; 

Η διαμονή είναι περίπου μία εβδομάδα κατά μέσο όρο. Δηλαδή  συνήθως είναι από 5 έως 7 διανυκτερεύσεις. 

 

Και βέβαια να πούμε ότι το νησί υποστηρίζει τον τουρισμό και από πλευράς διασκέδασης, αλλά και από πλευράς φαγητού… 

Σωστά. Και να πούμε εδώ ότι η Σκιάθος έχει πάρα πολύ ποιοτικό φαγητό. Πολλοί από τους πελάτες μας, μας ρωτούν που να πάμε να φάμε, που να πάμε να διασκεδάσουμε κλπ. Σε σχέση με το παρελθόν είμαστε πολύ καλύτερα ποιοτικά στην εστίαση και τολμώ να πω ότι ο τουρίστας έχει πολλές και καλές επιλογές για να φάει. Και σε αυτό το κομμάτι  θα μείνει πάρα πολύ ικανοποιημένος.

 

Υπάρχει κι ακόμη ένα θέμα που το θέλουν και τα άλλα νησιά και είναι εκείνο της ενδο-σποραδικής συγκοινωνίας. Έχετε κάποια άποψη γι’ αυτό; Κυρίως έχει να κάνει με τις αφίξεις των αεροπλάνων μετά το μεσημέρι, όπου οι τουρίστες δεν μπορούν να μετακινηθούν την ίδια μέρα προς κάποιο άλλο νησί των Σποράδων. 

Επειδή εδώ είναι ανοιχτή η θάλασσα δεν μπορεί να στηθεί κάποιο πορθμείο, όπως για παράδειγμα Πειραιάς – Αίγινα. Θα μπορούσαν να συνασπιστούν οι νησιώτες και να φτιάξουν κάποια εταιρεία λαϊκής βάσης. Ένα μικρό βαπόρι που θα συνδέει εσωτερικά Σκιάθο-Σκόπελο-Αλόννησο μπορεί να λύσει το πρόβλημα. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει στις Κυκλάδες. Εκτιμώ πως, επειδή δεν το έχει κάνει κάποιος εφοπλιστής μέχρι σήμερα, μάλλον είναι ασύμφορο. Πιθανότατα να πρέπει να ξεκινήσει ένας νέος διάλογος γι’ αυτό το θέμα από μηδενική βάση. Και ο διάλογος θα έχει να κάνει με τους όρους διασφάλισης. Για παράδειγμα στα αεροπλάνα ερχόμαστε σε συμφωνία με κάποια αεροπορική εταιρεία για να «κατεβάσει» τα αεροπλάνα της στη Σκιάθο, όμως εκείνη ζητάει κάποιες δικλίδες ασφαλείας, κάποια εγγύηση ότι θα επιτύχει συγκεκριμένο τζίρο. Έτσι από κοινού οι πράκτορες δίνουν αυτή την εγγύηση στην εταιρεία με το να καλύψουν εκείνοι μια ενδεχόμενη διαφορά που θα προκύψει. Ενδεχομένως θα μπορούσαμε να καλύψουμε αυτό το κενό με τα θαλάσσια ταξί. Όπως και να έχει θεωρώ πως πρέπει να ξεκινήσει μια συζήτηση για το θέμα αυτό και με τα υπόλοιπα νησιά αλλά και με τους φορείς. 

 

Το νησί μπορεί να υποστηρίξει τουριστικά το πλήθος των τουριστών που κατακλύζουν το νησί  κυρίως στα μέσα Αυγούστου;

Βεβαίως μπορεί. Έχει πολλά καταλύματα, αλλά και μεγάλη δυναμική στην εστίαση. Είναι όμως μια περίοδος που οι τιμές είναι ακριβές και οι παραλίες γεμάτες κόσμο. 

 

Ως ξενοδόχος πώς βλέπετε τη σχέση με τα airbnb στη Σκιάθο;

Είναι άλλο το κοινό που απευθύνεται στα ξενοδοχεία και άλλο στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ο επισκέπτης που αποφασίζει να πάει και να μείνει σε ένα κατάλυμα με αστέρια, σε ένα κατάλυμα που αξιολογείται με κλειδιά είναι διαφορετικός από εκείνον που πάει σε ένα κατάλυμα που δεν αξιολογείται από κάποιον επίσημο φορέα. Θα έλεγα πως είναι στα πλαίσια ενός ευρύτερου ανταγωνισμού είναι ανταγωνιστικό το προϊόν του airbnb, όμως στην πράξη απευθύνεται σε ένα άλλο κοινό. Το νησί είναι ωφελημένο από την συνύπαρξη και των δύο, καθώς έρχονται και άνθρωποι που δεν θέλουν να μείνουν σε ξενοδοχείο. Επίσης, να σας πω ότι υπάρχουν airbnb που είναι πολύ ακριβότερα από ξενοδοχεία, οπότε δεν είναι θέμα κόστους. Ο κόσμος έχει συνδέσει στο μυαλό του ότι το airbnb είναι κάτι φτηνό και οικονομικό. Δεν είναι πάντα έτσι. Ο επισκέπτης των airbanb δεν απολαμβάνει κάποιων παροχών που δίνουν τα ξενοδοχεία, όπως καθημερινό καθάρισμα, κάποιο room service και κάποιες άλλες παροχές , κάποια συνεχή υποστήριξη. Εγώ ως πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου δεν βλέπω κανέναν ανταγωνιστικά ούτε τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, ούτε τα airbnb είναι μια άλλη αγορά παράλληλη. Εμείς ως ξενοδόχοι οφείλουμε να γίνουμε καλύτεροι και να προσελκύσουμε τους επισκέπτες παρέχοντας τους αυτό που διαφημίζουμε και κάνοντας τις διακοπές τους μοναδικές.  

 

Εργαζόμενοι είναι εύκολο να βρεθούν;

Αυτή είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα. Όσο πιο μικρή είναι η τουριστική περίοδος τόσο πιο δύσκολο είναι να βρεθεί εργατικό δυναμικό. Κι αυτό, γιατί οι εργαζόμενοι στον κλάδο του τουρισμού και της εστίασης προτιμούν να πάνε να εργασθούν για ευνόητους λόγους σε νησιά ή σε περιοχές, όπου η τουριστική περίοδος είναι μεγαλύτερη. Η εύρεση προσωπικού και μάλιστα κατάλληλου προσωπικού είναι ένα μεγάλο θέμα που ως Ένωση Ξενοδόχων θέλουμε να βελτιώσουμε. Θέλουμε να διαλέγεται η Σκιάθος από τον εργαζόμενο του τουρισμού. Πρέπει να υπάρξει μια γενικότερη στρατηγική στον τουρισμό ώστε να φύγουμε από την εποχικότητα. Η εποχικότητα κάνει ζημιά. Η Ελλάδα έχει την θερμοκρασία, τις κατάλληλες καιρικές συνθήκες , τις φυσικές ομορφιές, που μπορεί ο πελάτης να περάσει καλά κάνοντας διακοπές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Υπάρχει ο θρησκευτικός τουρισμός, ο περιπατητικός τουρισμός, καταδυτικός τουρισμός. Η Σκιάθος παλαιότερα είχε οινοποιεία, ναυπηγεία, που έχουν χαθεί στο βωμό του τουρισμού. Πρέπει λοιπόν να ξαναμπούν ως δραστηριότητες στον τουριστικό χάρτη, άλλα όλα θα γίνουν σιγά-σιγά. 

Τα νησιά , όλα τα νησιά, πρέπει να είναι ακτοπλοϊκά άρρηκτα συνδεδεμένα όλο το χρόνο. Κίνητρα για αναπτυχθούν άλλης μορφής τουριστικές δραστηριότητες που θα φέρουν άλλου είδους τουρίστες. Θεωρώ ότι θα βρεθούν επιχειρηματίες που θα πάρουν το ρίσκο για άλλες μορφές τουρισμού όπως για παράδειγμα καταδυτικά κέντρα που θα έχουν κόσμο όλο το έτος. Χρειάζονται όμως και βοήθεια από το κράτος, που δεν είναι μόνο οι επιδοτήσεις αλλά και το ευρύτερο θεσμικό πλαίσιο που θα πρέπει να υπάρχει. 

 

Σας ευχαριστούμε πολύ και ευχόμαστε μια δυνατή και διευρυμένη τουριστική περίοδο και για τη Σκιάθο, αλλά και για όλους τους τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το