Τοπικά

Ο μυθικός Άργος στον Παγασητικό – Μαθητές του 1ου Γυμνασίου Βόλου κατασκεύασαν ρομποτικό υποβρύχιο σκάφος

Στην κατασκευή ενός μικρού ρομποτικού υποβρύχιου σκάφους για θαλάσσιες μετρήσεις προχωρούν μαθητές του 1ου Γυμνασίου Βόλου, οι οποίοι έρχονται σε πρώτη επαφή με την τεχνολογία των τηλεκατευθυνόμενων οχημάτων και αλληλοεπιδρούν με διάφορα γνωστικά αντικείμενα μάθησης.

Πιο συγκεκριμένα, κατά τη φετινή σχολική χρονιά, κατόπιν σχετικής αίτησης από το 1ο Γυμνάσιο Βόλου προς το Ευγενίδειο Ίδρυμα, παραχωρήθηκε για κατασκευή, το κατευθυνόμενο υποβρύχιο όχημα hydrobot.
Η εφαρμογή του προγράμματος hydrobot από τους μαθητές αποσκοπεί, αφενός στο να έρθουν σε πρώτη επαφή με την τεχνολογία των τηλεκατευθυνόμενων οχημάτων (που σε παγκόσμιο επίπεδο αποτελεί την αιχμή της πρωτοπορίας στα εκπαιδευτικά ερευνητικά κέντρα) και αφετέρου να αναδείξει την αλληλεπίδραση γνωστικών αντικειμένων μάθησης (που εκ πρώτης όψεως φαίνονται ξένα μεταξύ τους).
Μαθητές από το Γ2 Τμήμα του σχολείου συμμετέχουν στην κατασκευή του υποβρύχιου σκάφους, ο καθένας συμβάλλοντας στο μέτρο των δυνατοτήτων του, σε κάθε ένα από τα στάδια της συναρμολόγησης. Στο πρώτο στάδιο που αφορούσε στις μετρήσεις των σωλήνων και την κοπή τους, δοκιμάστηκαν οι γνώσεις των μονάδων μέτρησης και των υποδιαιρέσεών τους, και οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με νέα εργαλεία, άγνωστά τους, για την κοπή του σκελετού.
Γεωμετρικά σχήματα και μετρήσεις βρήκαν εφαρμογή στη συναρμολόγηση των φλοτέρ και στην τοποθέτηση των κινητήρων πάνω στον σκελετό του σκάφους.
Η συναρμολόγηση των διαφορετικών σε μήκος σωλήνων σε ενιαίο σύνολο, παρακίνησε τους επίδοξους «ναυπηγούς» να συνεργαστούν, να δοκιμάσουν, να αλλάξουν σχέδια, να επανεκτιμήσουν μεθόδους, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι σύμφωνο με το σχέδιο που είχαν στα χέρια τους.
Με το τέλος του πρώτου σταδίου της συναρμολόγησης του σκελετού, οι μαθητές με μεγάλο ενθουσιασμό προχώρησαν στο δεύτερο στάδιο, εκείνο της στεγανοποίησης των τριών κινητήρων-τοποθέτηση προπελών και ήρθαν σε επαφή με αντικείμενα γνώσεων, που συνδύαζαν κυρίως τη χημεία (τήξη-πήξη υλικών, κεριού-κόλλας).

Άριστα αποτελέσματα με απλά υλικά
Ιδιαίτερα κέντρισε το ενδιαφέρον τους το γεγονός, ότι με απλά υλικά, αλλά κυρίως έχοντας επίγνωση των ιδιοτήτων τους, είναι εφικτό να επιτύχουν άριστα αποτελέσματα, συναρμολογώντας τα επιμέρους κομμάτια με τέτοιο τρόπο, ώστε η αλληλεπίδρασή τους να συμβάλλει θετικά στο τελικό αποτέλεσμα (αδιαβροχοποίηση κινητήρων με κερί, προσαρμογή προπελών πάνω στους κινητήρες με ειδική κόλλα).
Στο τρίτο στάδιο, επιτεύχθηκε η συγκόλληση των καλωδίων πάνω στους διακόπτες και η συναρμολόγηση του τηλεχειριστηρίου. Νέα εργαλεία και νέα υλικά ήρθαν μπροστά στα μάτια τους και εμπλουτίστηκε το εργαστήριο του σχολείου, όπως ηλεκτρικό κολλητήρι, κράμα μαλακής συγκόλλησης επαφών καλάι (κασσίτερος). Η εργασία που πραγματοποιήθηκε στο στάδιο αυτό, γινόταν για πρώτη φορά και το τελικό αποτέλεσμα στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία, εξ αρχής, αναπτερώνοντας την αυτοπεποίθησή τους. Χάρη στο τρίτο στάδιο, ήρθαν οι μαθητές σε επαφή με μικροσυγκολλήσεις, και κατά αυτόν τον τρόπο ανοίγεται ένα καινούριο πεδίο μάθησης, παράλληλο με το σχολικό πρόγραμμα, πειραματισμού σε μικροκυκλώματα.
Το τέταρτο στάδιο, η τελική συναρμολόγηση των επιμέρους μερών που είχαν κατασκευάσει, πάνω στον σκελετό (κινητήρες, καλώδια χειρισμού, κάτω πλέγμα σταθεροποίησης σκελετού) ήταν μια διαδικασία, που τους υποχρέωσε σε ακριβείς χειρισμούς και επανελέγχους για τη σωστή προσαρμογή και το «δέσιμο» όλων των εξαρτημάτων του ρομπότ.
Δοκιμές των κινητήρων εκτός νερού επιτυχημένες, με διαφορετικά φορτία ρεύματος, χειριστήριο σε πλήρη λειτουργία κάτω από συνεχή παρακολούθηση και καταπόνηση, προμήνυαν την απόλυτη επιτυχία και μέσα στο νερό, που ήταν και το τελικό στάδιο της δράσης. Η προσθαφαίρεση βαρών, στη βάση του υποβρυχίου, μετά από αρκετές δοκιμές, ολοκλήρωσε την τελική εικόνα του σκάφους.

Η πρώτη δοκιμή των κινητήρων στο νερό
Η πρώτη δοκιμή των κινητήρων μέσα στο νερό, έγινε στο παραλιακό μέτωπο της πόλης και συγκεκριμένα στον Άναυρο, με μεγάλη ανυπομονησία αλλά και απόλυτη επιτυχία! Η επιτυχημένη πλεύση του σκάφους στην επιφάνεια της θάλασσας, αλλά και υποθαλάσσια και σε μάκρος, όσο επέτρεψε το καλώδιο καθοδήγησης, έφερε μεγάλο ενθουσιασμό στην ομάδα.
Στο μικρό υποβρύχιο δόθηκε το όνομα «Άργος», τιμώντας με το όνομα αυτό τον ομώνυμο ναυπηγό της μυθικής Αργούς. Στην ελληνική μυθολογία ο Άργος του Φρίξου ήταν ο κατασκευαστής του πλοίου της Αργούς, που πήρε το όνομά του (και το έδωσε στους Αργοναύτες και την εκστρατεία τους). Κατά τον Απολλώνιο ήταν γιος του Αρέστορα. Ο ναυπηγός Άργος συνταξίδεψε με τους Αργοναύτες στην εκστρατεία τους για το χρυσόμαλλο δέρας.

Τα νέα πεδία δράσης
Η περιοχή του Παγασητικού κόλπου και η λίμνη Κάρλα έχει προγραμματιστεί να αποτελέσουν το πεδίο δράσης και τη συνέχεια του δεύτερου μέρους του προγράμματος, όπου οι μαθητές θα προχωρήσουν στην επέκταση των δυνατοτήτων του hydrobot, με την προσαρμογή ενός πακέτου αισθητήρων θερμοκρασίας, πίεσης-βάθους και φωτεινότητας.
Κατά αυτόν τον τρόπο το απλό υποβρύχιο « Άργος», θα μετατραπεί σε ένα μικρό πειραματικό ερευνητικό σκάφος, που θα είναι ικανό να πάρει τις πρώτες θαλάσσιες μετρήσεις στον Παγασητικό κόλπο και στη λίμνη Κάρλα.
Ο διευθυντής του σχολείου κ. Ιωάννης Καραφέρης, ο υπεύθυνος καθηγητής της δράσης κ. Μιχ. Μαρσουβανίδης και οι μαθητές της ερευνητικής ομάδας, ευχαριστούν το Ευγενίδειο Ίδρυμα για τη δυνατότητα που δόθηκε στο σχολείο, να ταξιδεύσει στον δυναμικό και πρωτοποριακό χώρο των κατευθυνόμενων ρομποτικών οχημάτων, έχοντας την ευκαιρία να εισέλθει σε τομείς δράσης τόσο διαφορετικούς από εκείνους που βιώνει στην καθημερινότητά του.

Θετικές οι εντυπώσεις των μαθητών
Ποιες είναι όμως πρώτες εντυπώσεις των μαθητών; Ερωτηθείς ο Άγγελος Καραρρήγας, αν σκέφτεται να παρακολουθήσει και άλλα προγράμματα ρομποτικής κατασκευής στο πλαίσιο εξωδιδακτικών δράσεων του σχολείου, απάντησε πως «θα παρακολουθήσω και τη συνέχεια του προγράμματος, δηλαδή τη δεύτερη φάση, που αφορά στις θαλάσσιες μετρήσεις, με την κατασκευή αισθητήρων, που θα τοποθετήσουμε πάνω στο μικρό υποβρύχιο σκάφος».
Από την πλευρά του ο μαθητής Γιώργος Κουτσουνούρης ερωτηθείς, ποιο τμήμα της κατασκευής ήταν το πιο δύσκολο, απάντησε πως «ήταν οι κολλήσεις στο χειριστήριο και η στεγανοποίηση των κινητήρων και των καλωδίων». Παίρνοντας τον λόγο ο μαθητής Μιχάλης Λαμπράκης απάντησε σε σχετική ερώτηση πως «χρειαστήκαμε περίπου δύο μήνες, για να ολοκληρωθεί η κατασκευή».

Ερωτηθείς για τα βήματα κατασκευής του hydrobot, ο μαθητής Δημήτρης Κωνσταντίνου επισήμανε πως «το πρώτο βήμα της κατασκευής ήταν η κοπή των σωλήνων, το δεύτερο η στεγανοποίηση των κινητήρων, το τρίτο η κατασκευή του τηλεχειριστηρίου και το τέταρτο η σύνεση όλων των επιμέρους κομματιών».
Ο μαθητής Γιάννης Κουτσλάρι είπε πως «είναι η πρώτη φορά που ασχολήθηκα με ρομποτική, επειδή μου αρέσει να συναρμολογώ πράγματα. Αυτή η εμπειρία είναι πολύ ωραία, γιατί στο τέλος βλέπουμε την ολοκλήρωση των κατασκευών μας».
Στην ερώτηση ποια θα είναι η συνέχεια στο πρόγραμμα hydrobot, ο μαθητής Δημήτρης Ιωάννου απάντησε πως «θα βάλουμε στο hydrobot αισθητήρες θερμοκρασίας, πίεσης και φωτεινότητας και θα πάρουμε μετρήσεις σε διάφορες ακτές του Παγασητικού Κόλπου».
Από την πλευρά της η μαθήτρια Ιωάννα Ιορντάνοβα που ρωτήθηκε, πού θα γίνουν οι μετρήσεις θερμοκρασίας, πίεσης και φωτεινότητας με τους αισθητήρες hydrobot, απάντησε πως «η ομάδα μας έχει αποφασίσει να γίνουν οι μετρήσεις θερμοκρασίας, πίεσης και φωτεινότητας στις ακτές του Παγασητικού, σε λιμάνια και στη λίμνη Κάρλα, όπου έχουμε κανονίσει να πάμε».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το