Τοπικά

Ο ιστιοπλόος Αρ. Χατζησταματίου στη «Θ» «Στη Regatta γεμίσαμε εμπειρίες, ωραίες εικόνες. Είναι η αμοιβή μας, πιο σπουδαία από χρήματα»

 

Mε μια όμορφη τελετή λήξης στα Καρδάμυλα της Χίου, έπεσε η αυλαία της Aegean Regatta 2023, που πραγματοποιήθηκε από 20-26 Αυγούστου στο Ανατολικό Αιγαίο. Ιστιοπλόοι 49 σκαφών πήραν μέρος στον αγώνα που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και η Επιτροπή Ανοιχτής Θαλάσσης της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας. Η διαδρομή που ακολούθησαν τα σκάφη ήταν: Μόλυβος (Λέσβος)-Ψαρά-Καρδάμυλα (Χίος)-Οινούσσες. Την πρώτη θέση στην κατηγορία ORC Performance πήρε το σκάφος GRANMA X από τη Θεσσαλονίκη, ενώ τη δεύτερη θέση πήρε το δικό μας σκάφος το VORRAS με βολιώτικο 9μελές πλήρωμα και κυβερνήτη τον έμπειρο ιστιοπλόο Αρίστο Χατζησταματίου που έδωσε σκληρή μάχη μέχρι τέλους και έχασε για ελάχιστα δευτερόλεπτα την πρωτιά. Στην κατηγορία ORC Sport, πρώτευσε πάλι ένα άλλο βολιώτικο σκάφος το MELIPLOE με κυβερνήτη τον Θανάση Πινιάρη. Συμπέρασμα: Τα βολιώτικα πανιά κυριάρχησαν και σε αυτόν τον αγώνα.


Μιλήσαμε με τον κυβερνήτη του VORRAS εκλεκτό φίλο και συνάδελφο γεωπόνο και ιστιοπλόο Αρίστο Χατζησταματίου όπου μας είπε τα πάντα για τον αγώνα και πως τελικά τους άφησε μια γλυκόπικρη γεύση καθώς έχασαν την πρωτιά για ελάχιστα δευτερόλεπτα ενώ είχαν και δύο νίκες στις συνολικά πέντε ιστιοδρομίες που πραγματοποιηθήκαν.

Συνέντευξη
ΑΡΤΕΜΗΣ ΧΑΛΑΤΣΗΣ

Αρίστο πες μας λίγα λόγια για τη φετινή Regatta που ολοκληρώθηκε πριν λίγες μέρες στο ανατολικό Αιγαίο.
Η Regatta (λεμβοδρομία) είναι ιστιοπλοϊκοί αγώνες που γίνονται κάθε χρόνο στο ανατολικό Αιγαίο. Η φετινή Reggata ξεκίνησε από τον Μόλυβο της Λέσβου όπου κι έγινε η τελετή έναρξης με μουσικές εκδηλώσεις. Η συνολική διάρκεια της ήταν έξι μέρες. Το πρώτο σκέλος ήταν η διαδρομή Μόλυβος-Ψαρά που ήταν 65 μίλια. Το δεύτερο σκέλος ήταν από τα Ψαρά με τερματισμό στα Καρδάμηλα της Χίου. Δύο μέρες μετά τα Καρδάμυλα τερματίσαμε στις Οινούσες όπου μείναμε το βράδυ κι έγιναν οι απονομές της ημέρας. Την τελευταία μέρα έγινε μια τοπική ιστιοδρομία κι επιστρέψαμε πάλι στα Καρδάμηλα όπου κι έγινε η τελική μεγάλη απονομή που συνοδεύτηκε από πολλές και παράλληλες εκδηλώσεις.

Εσύ ξέρω πως είσαι χρόνια αθλητής στο συγκεκριμένο άθλημα. Θέλεις να μου μιλήσεις λίγο γι’ αυτό;
Ξεκίνησα να ασχολούμαι με την ιστιοπλοΐα από τα επτά μου χρόνια στον ΝΟΒΑ. Συνέχισα καθ’ όλο το σχολείο και αργότερα ως ενήλικας. Δεν σταμάτησα και δεν διέκοψα ποτέ να τρέχω με διαφορετικά ήδη σκαφών. 40 χρόνια είμαι στη θάλασσα, τον αέρα και την αλμύρα. Κάθε χρόνο συμμετέχω από το 2010 σε αγώνες σε Ελλάδα και εξωτερικό, είτε σε ατομικό επίπεδο είτε ομαδικά όπως τώρα στην Aegean regatta. Στους αγώνες ανοιχτής θαλάσσης τρέχουμε με τον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Βόλου Ανοικτής Θαλάσσης (ΙΟΒΑΘ) με πρόεδρο την Εριφύλλη Βαρδάκη που είναι και πρόεδρος της επιτροπής Ανοιχτής Θαλάσσης και συμβάλει καθοριστικά στη διεξαγωγή αυτών των αγώνων. Στο εξωτερικό πηγαίνω ατομικά συμμετέχοντας με σκάφη lazer στην ηλικιακή κατηγορία άνω των 30 ετών. Σε 15 μέρες ξεκινάει το πανευρωπαϊκό στη Γαλλία και ενδεχομένως θα είμαι κι εγώ εκεί.

Πόση είναι η διάρκεια μιας διαδρομής σε έναν τέτοιο αγώνα;
Το πρώτο σκέλος του φετινού αγώνα Μόλυβος-Ψαρά που ήταν και το πιο μεγάλο και είχε και αέρα διήρκησε 10 ώρες. Ξεκινήσαμε το πρωί στις 10.00 από Μόλυβο και καταλήξαμε το βράδυ στα Ψαρά. Όλες τις ώρες το σκάφος έτρεχε πλανάροντας σαν windserf σε κύματα 2 μέτρων με αέρα 5-6 μποφόρ. Εμείς τερματίσαμε νωρίς το απόγευμα στις 18.00, αλλά υπήρξε και σκάφος που τερμάτισε στη 1.00 τη νύχτα. Εμείς σ’ αυτή τη διαδρομή βγήκαμε έβδομοι. Κι αυτό γιατί σκίστηκε το μπαλόνι μας κι αυτό μας καθυστέρησε και σε αυτήν, αλλά και στις επόμενες διαδρομές. Ήταν μια άτυχη στιγμή, αλλά αυτά συμβαίνουν σε έναν αγώνα.

Μπορείς να μου πεις για τα καθήκοντα του πληρώματος σε ένα τέτοιο σκάφος;
Έχουμε 9μελές πλήρωμα. Καταρχάς έχουμε τον κυβερνήτη (skipper) που είναι στο τιμόνι και ουσιαστικά παίρνει κι όλες τις αποφάσεις για το σκέλος που θα επιλέξει και τη διαδρομή που θα ακολουθήσει το σκάφος στον αγώνα. Είναι ο υπεύθυνος και αυτός που έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο. Κάποιος άλλος τριμάρει τη μαΐστρα που είναι το μεγάλο το πανί, ένας άλλος ελέγχει το φλόκο μπροστά. Όταν σηκώνεται το μπαλόνι υπάρχουν 2 άτομα στην πλώρη του σκάφους που σηκώνουν το μπαλόνι. Όταν κατεβάζουμε το μπαλόνι θέλουμε 3 άτομα, θέλουμε άτομα μπροστά και πίσω γιατί υπάρχει πάντα κάτι να κάνεις. Γενικότερα στο σκάφος για έναν τέτοιο αγώνα χρειάζονται 9 άτομα. Στον τελευταίο αγώνα ήμασταν 7 άντρες και 2 γυναίκες. Αξίζει να αναφέρω τα ονόματα του πληρώματος VORRAS που έδωσαν μάχη για την πρώτη θέση μέχρι το τελευταίο λεπτό και ήταν: skipper εγώ (Χατζησταματίου Αριστοτέλης), Κανατούλας Βασίλης, Δρόσος Βάιος, Τσιρούλης Ευριπίδης, Παναγιώτα Πάνου, Κωτούλα Μαρία, Τάτσιος Γεώργιος, Καράνης Γιάννης, Τσιουμπέκος Στυλιανός.

Μπορείς να πάρεις οποιονδήποτε στο πλήρωμά σου για έναν αγώνα ή πρέπει να πληροί κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις;
Μπορώ να πάρω τον καθένα και ειδικά εσένα που είσαι πολλά κιλά γιατί χρειαζόμαστε βάρος στο σκάφος ειδικά όταν τρέχουμε με πολύ αέρα (γέλια…). Το κάθε μέλος του πληρώματος πρέπει να έχει ενεργό δελτίο σε κάποιον ναυτικό όμιλο, που σημαίνει ότι έχει περάσει από ιατρικές εξετάσεις. Όρεξη να έχεις κι αγάπη για την θάλασσα και τους αγώνες και μπορείς να γίνεις μέλος πληρώματος. Υπάρχουν κι έμπειρα μέλη υπάρχουν όμως κι εκείνα που συμμετέχουν για πρώτη φορά.

Οπότε κράτα μου μια θέση για τον επόμενο αγώνα…
Όπως σου είπα, ένα άτομο με τον δικό σου σωματότυπο είναι απαραίτητο σε ένα τέτοιο σκάφος και δεν σου κρύβω πως σε είχαμε μαζί μας μπορεί και να κερδίζαμε. Το βάρος σε ένα σκάφος είναι σημαντικό ειδικά κάτω από κάποιες συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές. Καλή υγεία και αγάπη για την θάλασσα.

Τελικά τερματίσατε δεύτεροι. Είσαστε χαρούμενοι ή στενοχωρημένοι;
Χαρούμενοι φυσικά. Για ελάχιστα χάσαμε την πρωτιά. Εμείς από τις συνολικά 5 κούρσες κερδίσαμε τις 2, δηλαδή πήραμε δύο κύπελλα συν της δεύτερης θέσης overall. Τα έπαθλα δεν συνοδεύονται από κάποιες οικονομικές απολαβές. Το κάνουμε γιατί μας αρέσει. Η Regatta κράτησε 6 μέρες και σε κάθε τερματισμό είχε απονομές κι εκδηλώσεις. Γεμίσαμε εμπειρίες και ωραίες εικόνες. Αυτή είναι η αμοιβή μας και πιστέψτε με είναι πιο σπουδαία από τα χρήματα.

Μετά από μια τόσο κουραστική κούρσα φαντάζομαι δεν θα έχετε και πολλά κουράγια. Πού κοιμάστε; Τι τρώτε;
Έχουμε κουράγια, γιατί μετά τον τερματισμό ξεκινάει ένας άλλος αγώνας. Αυτός των εκδηλώσεων. Όσο για τον ύπνο, άλλοι κοιμούνται στο σκάφος κι άλλοι νοικιάζουν δωμάτια στο μέρος που βγαίνουμε, όπου και τρώμε κάτι αργά το βράδυ. Το δικό μας σκάφος είναι αγωνιστικό έχει στενά κρεβάτια και είναι δύσκολο να κοιμηθεί κάποιος ευχάριστα. Στη δική μας κατηγορία στα αγωνιστικά σκάφη υπήρχαν 12 συμμετοχές. Υπάρχει όμως και αγώνας για τα τουριστικά σκάφη που υπήρχαν 37 συμμετοχές όπου τερμάτισε πρώτος ένας άλλος Βολιώτης ο Θανάσης Πινιάρης με το σκάφος MELIPLOE.

Πες μου λίγο για το κόστος συμμετοχής σε έναν τέτοιο αγώνα. Πόσο είναι και ποιος το πληρώνει;
Αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Όπως σου είπα δεν υπάρχουν οικονομικές απολαβές για τους νικητές. Αυτό είναι το μεράκι μας, το χόμπι μας. Μας αρέσει, μαζευόμαστε και το κάνουμε. Εμείς ως πλήρωμα και με αρχηγό τον συναθλητή και καπετάνιο επίσης Βασίλη Κανατούλα νοικιάσαμε σκάφος από τη Θεσσαλονίκη από τον Ναυτικό Όμιλο Ανοιχτής Θάλασσας κάναμε τον αγώνα μας και το επιστρέψαμε πάλι πίσω. Διαιρέσαμε το συνολικό ποσό δαπανών δια τα μέλη του πληρώματος και ο καθένας πλήρωσε το μερίδιό του.

Αυτό μου φαίνεται πραγματικά εντυπωσιακό. Να σε τρώει η θάλασσα και η αλμύρα και να πληρώνεις από πάνω για τον αγώνα. Δεν θα μπορούσε να υπάρχει κάποια επιχορήγηση από την Περιφέρεια Θεσσαλίας ας πούμε, με την προϋπόθεση να υπάρχει κάποια διαφήμιση για την περιοχή μας στο σκάφος;
Αυτό θα ήταν το ιδανικό, δηλαδή κάποια έξοδα να μας τα καλύπτει η πολιτεία, η Περιφέρεια. Μακάρι να γινόταν τουλάχιστον όσο αφορά τη δαπάνη ενοικίασης του σκάφους που είναι μια δαπάνη υπολογίσιμη. Εμείς ως πλήρωμα μοιραζόμαστε την ενοικίαση του σκάφους και βάζει ο καθένας ρεφενέ. Να σας πω εδώ ότι στην κούρσα υπάρχει σκάφος που χρηματοδοτείται από μεγάλη εταιρεία τηλεφωνίας με ένα σεβαστό ποσό ανά έτος για την κάλυψη των εξόδων του και το οποίο τερμάτισε πίσω από εμάς. Φανταστείτε τι αγώνα δίνουμε και μέσα στη θάλασσα, αλλά και τι αγώνα σε οικονομικό επίπεδο ώστε να μπορούμε να συμμετάσχουμε σε έναν τέτοιο αγώνα.
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας διοργανώνει τον αγώνα των Σποράδων που αποτελεί σπουδαίο γεγονός και πρέπει να γίνεται ανελλιπώς αφού αναβαθμίζει την περιοχή μας. Από όσο μπορώ να γνωρίζω, καλύπτει κάποια από τα έξοδα του αγώνα, ενισχύει την επιτροπή αγώνων, καθώς πρέπει να υπάρχουν και οι άνθρωποι που είναι εκτός κούρσας ώστε να επιβεβαιώσουν τον αγώνα και τα αποτελέσματά του. Δεν ενισχύει ατομικά σκάφη με πλήρωμα από τη Μαγνησία που τρέχουν σε άλλους αγώνες στην Ελλάδα. Το ιδανικό θα ήταν να είχαμε κάποιο σκάφος που να χρηματοδοτείται από έναν δημόσιο φορέα ή κάποια μεγάλη τοπική επιχείρηση με κάποιο ελάχιστο ποσό ας πούμε 2.000€ / έτος και να ήταν ντυμένο με το λογότυπο της επιχείρησης. Δεδομένου ότι και οι επιδόσεις μας είναι σχεδόν άριστες πιστεύω πως θα ήταν μια συνεργασία που θα βοηθούσε και τις δύο πλευρές. Το μεγάλο πλήγμα στο κομμάτι αυτό το διαφημιστικό έγινε το 2012 γιατί τότε σταμάτησε το κράτος να δέχεται τα έξοδα διαφήμισης από τις εταιρείες ως φορολογική απαλλαγή. Μέχρι τότε όλα τα έξοδα αυτά που έκανε μια εταιρεία, ώστε να διαφημιστεί πάνω σε ένα σκάφος εξέπιπταν όλο από την εφορία σαν δαπάνη. Με το που σταμάτησε αυτό σταμάτησαν και οι επιχορηγήσεις και οι διαφημίσεις.

Η νέα γενιά τα δύο μικρά παιδιά σου τι λες θα ακολουθήσουν τα βήματα του μπαμπά;
Πολύ θα το ήθελα. Έχουν ξεκινήσει τα πρώτα τους μαθήματα κι ευελπιστώ να αγαπήσουν τη θάλασσα και την ιστιοπλοΐα, να γίνουν αθλητές και να με ξεπεράσουν. Εγώ θα συνεχίσω να τρέχω προσπαθώντας να συνδυάσω οικογενειακές υποχρεώσεις κι εργασία. Κάθε χρόνο τρέχω σε τουλάχιστον 4 μεγάλους αγώνες συμπεριλαμβανομένου και του Πανευρωπαϊκού. Αγαπώ αυτό που κάνω και δεν έχω σκοπό να το σταματήσω όσο ζω. Μου δίνει ζωή. Ξαναγεννιέμαι μέσα από την θάλασσα και τον αέρα.

Αρίστο, σου ευχόμαστε υγεία, πάντα νίκες αρμύρα και θαλασσινό νερό στο μέτωπο, καθώς, όπως θα θυμάσαι, υπήρξαμε συναθλητές στα φοιτητικά μας χρόνια στη μεγάλη κοινή αγάπη μας τον windserfing.

 

 

Share

Πρόσφατα άρθρα

Diddy: Είναι αφόρητο να γίνομαι μάρτυρας στο δημόσιο λιντσάρισμα του γιου μου, λέει η μητέρα του στην πρώτη της δήλωση

H μητέρα του Diddy έκανε την πρώτη της δήλωση, βλέποντας τις κατηγορίες εις βάρος του…

7 Οκτωβρίου 2024

Στις Βρυξέλλες ο δήμαρχος Αλμυρού

Στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Περιφερειών και Πόλεων (#EURegions Week) που πραγματοποιείται στις Βρυξέλλες συμμετέχει ο Δήμος…

7 Οκτωβρίου 2024

Αποκεφάλισαν δήμαρχο πόλης έξι μέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του

Ο δήμαρχος της Τσιλπανσίνγκο, πρωτεύουσας της πολιτείας Γκερέρο στο νότιο Μεξικό, δολοφονήθηκε, ανακοίνωσαν χθες, Κυριακή,…

7 Οκτωβρίου 2024

Δημήτρης Παπανώτας: Σκεφτόταν να είναι υποψήφιος πρόεδρος στον ΣΥΡΙΖΑ και ψήφισε για το… ΠΑΣΟΚ – Δείτε βίντεο

Μπορεί ο Δημήτρης Παπανώτας να είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμα και να είναι υποψήφιος…

7 Οκτωβρίου 2024

Δύο Ανόητα Πέναλτι που Κόστισαν

Η ομάδα του stiqima.gr, μοιράζεται μαζί μας μια περίεργη ποδοσφαιρική ιστορία. Ο αγώνας στην 2η…

7 Οκτωβρίου 2024

Έφυγε από τη ζωή ο Νίκος Τζέκας

Σε ηλικία 77 ετών έφυγε σήμερα από τη ζωή ο Νίκος Τζέκας, γνωστός ελεύθερος επαγγελματίας…

7 Οκτωβρίου 2024