Τοπικά

Ο φοιτητικός τουρισμός συμβάλλει στην ανάπτυξη – Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας επισκέφθηκαν 670 αλλοδαποί 

Τις προοπτικές ανάπτυξης της Θεσσαλίας από την ενίσχυση του φοιτητικού τουρισμού μέσω των προγραμμάτων «Εράσμους» και όχι μόνο, καταγράφει έρευνα του Πανεπιστημίου. Από το 1999 μέχρι και το 2016, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας επισκέφθηκαν 670 φοιτητές από 24 χώρες. Οι περισσότεροι φοιτητές είναι Γάλλοι και ακολουθούν οι Ιταλοί, οι Ισπανοί και οι Τούρκοι.
Η έρευνα με τίτλο: «Ο εκπαιδευτικός τουρισμός ως ειδική μορφή τουρισμού: Μελέτη περίπτωσης: Εισερχόμενος φοιτητικός τουρισμός στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας» εκπονήθηκε από την απόφοιτο του διατμηματικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών (Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Τμήμα Οικονομικών) «Σχεδιασμός και ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού» Ματούλα Καρνάβα. Στην μεταπτυχιακή της εργασία η κ. Καρνάβα περιγράφει με στοιχεία την εξέλιξη του φοιτητικού τουρισμού στο τοπικό ακαδημαϊκό ίδρυμα, αλλά και τις προοπτικές που δημιουργούνται, καταθέτοντας προτάσεις.

Από 24 χώρες
Στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας οι εισερχόμενοι φοιτητές την περίοδο 1999-2016 ανήλθαν συνολικά στους 670, εκ των οποίων Γάλλοι 136, Ιταλοί 93, Ισπανοί 83, Τούρκοι 68, Πορτογάλοι 66, Πολωνοί 40, Βούλγαροι 36, και ακολουθούν μεταξύ άλλων Τσέχοι 24, Βέλγοι 20, Ούγγροι/Ρουμάνοι 16, Κύπριοι 15, Γερμανοί 14, Λιθουανοί 13, Ολλανδοί 6. Όσον αφορά στις χώρες προέλευσης, φοιτητές από 24 χώρες έχουν επισκεφτεί το πανεπιστήμιο. Παρατηρείται προτίμηση κυρίως από μεσογειακές χώρες, με πρώτη τη Γαλλία, ακολουθούμενη από την Ιταλία και την Ισπανία. Δεν υπάρχει ιδιαίτερη προτίμηση από τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης και αυτό οφείλεται ενδεχομένως στο γεγονός, πως δεν διδάσκονται τα μαθήματα στην αγγλική γλώσσα. Αντίθετα το Πανεπιστήμιο προτιμάται από τις μεσογειακές χώρες, που έχουν την ίδια ιδιοσυγκρασία με τους Έλληνες.

350 συμφωνίες
Πέρα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση εκπονήθηκε έρευνα πεδίου σε ομάδες φοιτητών, καθώς και σε εκπροσώπους εκπαιδευτικών και τουριστικών φορέων. Στο ερώτημα ως προς τα κίνητρα επιλογής προορισμού, οι ερωτώμενοι αναφέρουν πως το βασικό κριτήριο για την επιλογή, είναι το ακαδημαϊκό, καθώς υπάρχει δέσμευση από το θεσμικό πλαίσιο και οι φοιτητές δεν μπορούν να μετακινηθούν σε κάποιο ίδρυμα, εάν δεν υπάρχει διμερής συμφωνία. Αυτή τη στιγμή το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας έχει συνάψει περίπου 350 συμφωνίες. Η επιλογή Ελλάδα έχει να κάνει με το συνδυασμό της βιοποικιλότητας και των ιστορικών, πολιτιστικών στοιχείων της (όπως κλίμα, φυσική ομορφιά, θάλασσα, ήλιος, βουνό, ελληνική γλώσσα, ελληνικός πολιτισμός κ.ά.). Αρκετοί είναι οι φοιτητές, οι οποίοι προτιμούν κάποιο πανεπιστήμιο, προκειμένου να ενταχθούν σε κοινωνικές δράσεις του και να προσφέρουν εθελοντική εργασία (π.χ. δράσεις σχετικά με τους πρόσφυγες). Ένας άλλος παράγοντας είναι η προώθηση και οι δημόσιες σχέσεις. Για κάποιους φοιτητές το θέμα της ασφάλειας είναι πολύ βασικό. Έτσι για τους φοιτητές από τις ΗΠΑ η επιλογή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έχει να κάνει και με την ασφάλεια του τόπου. Το τοπικό ίδρυμα καλύπτει ένα ευρύ πεδίο σπουδών, τα προγράμματά του είναι μοντέρνα, σύγχρονα και πιο συμπαγή, επιτρέποντας πολλές φορές στους εισερχόμενους φοιτητές, να αντιστοιχήσουν ένα μάθημα του ιδρύματος σε δύο ή ένα και μισό μάθημα στο πανεπιστήμιό τους. Η ομαλή λειτουργία του εξάλλου είναι ένας ακόμη ελκυστικός παράγοντας.

Περισσότεροι οι εξερχόμενοι φοιτητές
Οι εξερχόμενοι φοιτητές είναι περισσότεροι από τους εισερχόμενους. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία της περιόδου 2013-2017, οι εξερχόμενοι φοιτητές, δηλαδή οι φοιτητές από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας που μετέβησαν στο εξωτερικό μέσω «Εράσμους», ανήλθαν στους 616 και οι εισερχόμενοι στους 199. «Στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδος, οι εξερχόμενοι φοιτητές στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού τουρισμού είναι πολύ περισσότεροι από τους εισερχόμενους, οι οποίοι αφορούν σε ένα πολύ μικρό ποσοστό του συνολικού αριθμού εγγραφών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας επαληθεύει τον κανόνα αυτό, αφού ο αριθμός των εξερχόμενων φοιτητών είναι περίπου τριπλάσιος από αυτό των εισερχόμενων», τονίζει η κ. Καρνάβα.
Και προσθέτει: «Ο εκπαιδευτικός φοιτητικός τουρισμός ως ειδική και εναλλακτική μορφή τουρισμού, έχει προοπτικές ανάπτυξης στην Ελλάδα, καθώς αυτή διαθέτει αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα αυτό. Οι επιλογές των φοιτητών που επισκέπτονται το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας κατευθύνονται κυρίως από το φυσικό κάλλος, τον πολιτισμό, την ιστορία και τη γεωγραφική θέση του. Οι προσδοκίες των εισερχόμενων φοιτητών του ιδρύματος έχουν να κάνουν με δραστηριότητες, που σχετίζονται με τον ελεύθερο χρόνο και τις διακοπές. Νέες εμπειρίες και γνωριμίες, καθώς και η επαφή με τον ελληνικό πολιτισμό, είναι οι βασικές τους προσδοκίες. Οι φοιτητές που επισκέπτονται το εκπαιδευτικό περιβάλλον του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όντας μακριά από το σπίτι τους, αποκτούν μεγαλύτερη ανεξαρτησία και αυτογνωσία, μέσα από την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων και τη διεύρυνση της σκέψης τους. Η επαφή και η έκθεσή τους σε νέες κουλτούρες και τρόπους σκέψεις, αλλά και η διάδραση που δημιουργείται μεταξύ των φοιτητών, που προέρχονται από διαφορετικά πολιτιστικά περιβάλλοντα, συμβάλλουν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους και στη διεύρυνση των οριζόντων τους».

Θα έρθουν ξανά ως τουρίστες
Όπως αναφέρεται στην έρευνα «οι προσδοκίες των φοιτητών ικανοποιηθήκαν κατά το μέγιστο. Η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών που επισκέφτηκε το ίδρυμα, δήλωσε ότι προτίθεται να επισκεφτεί την Ελλάδα ως τουρίστας στο μέλλον και θα σύστηνε την περιοχή της Θεσσαλίας περισσότερο για τουρισμό και λιγότερο για εκπαιδευτικό τουρισμό. Οι κοινωνικές επιπτώσεις έχουν σχέση με την επαφή των εισερχόμενων φοιτητών με τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αλλά και με τους κατοίκους που έρχονται σε επαφή μαζί τους καθημερινά. Οι φοιτητές συνάπτουν διαπροσωπικές σχέσεις και φιλίες με ανθρώπους από όλο τον κόσμο, αναπτύσσοντας τη διαπολιτισμική τους σκέψη και συνείδηση. Η διάδραση αυτή συμβάλλει στην τουριστική προβολή της περιοχής και στην εξωστρέφεια του ιδρύματος, διευρύνοντας τη διεθνή του διάσταση, μέσα από την προώθηση των σχέσεών του με άτομα από άλλα ιδρύματα. Η συνολική εμπειρία των εισερχόμενων φοιτητών και τα θετικά σημεία που έχουν αποτυπωθεί στο μυαλό τους, σχετίζονται με τα θετικά χαρακτηριστικά, που διακρίνουν τον ελληνικό λαό, όπως ο τρόπος ζωής, η φιλοξενία, η διασκέδαση, ο ενθουσιασμός, όπως αυτά έχουν βιωθεί μέσα από τις συναφθείσες διαπροσωπικές σχέσεις. Οι πολιτιστικές συνέπειες έχουν σχέση με τον ελληνικό πολιτισμό και τη γλώσσα. Καθώς η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος της έρευνας έχει σχηματίσει πολύ θετική εικόνα για τα ανωτέρω, η τουριστική προβολή της περιοχής και της χώρας στο εξωτερικό είναι πολύ πιθανή.

Φοιτητικό τουριστικό πακέτο
Η κ. Καρνάβα αναφέρει πως «καθώς οι εισερχόμενοι φοιτητές επιλέγουν το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, εκτός από την ακαδημαϊκή του δραστηριότητα και για την ποιότητα της περιοχής ως τουριστικό προορισμό, θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία του ιδρύματος με τον ταξιδιωτικό κλάδο και το υπουργείο Τουρισμού, ως προς την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της κάθε πόλης. Οι τουριστικοί και τοπικοί φορείς θα πρέπει να εντάξουν και τους φοιτητές, εκτός από τους μαθητές, στην ομάδα στόχο του εκπαιδευτικού τουρισμού. Αυτοί, σε συνεργασία με τους φορείς του Πανεπιστημίου, θα πρέπει να συντονιστούν, για την προβολή του στις χώρες του εξωτερικού, μέσα από μια καμπάνια για τον εκπαιδευτικό φοιτητικό τουρισμό, στο πλαίσιο της προώθησης του τουρισμού της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Για το σκοπό αυτό θα μπορούσε να σχεδιαστεί ένα εκπαιδευτικό μαθητικό-φοιτητικό τουριστικό πακέτο, το οποίο να στηρίζεται στα πρότυπα των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, σύμφωνα με τις ανάγκες του μαθητή- φοιτητή και να περιλαμβάνει τα βασικά πολιτιστικά και τουριστικά στοιχεία της κάθε πόλης του ιδρύματος, με προτάσεις και αναλυτικές πληροφορίες. Για το σχεδιασμό του πακέτου αυτού κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία του με τον ταξιδιωτικό και τουριστικό κλάδο της περιοχής, για την προσφορά ενός ελκυστικού οικονομικού προϊόντος, που να περιλαμβάνει ειδικές τιμές για τους μαθητές και φοιτητές σε υπηρεσίες διαμονής, σίτισης, μετακίνησης κ.λπ.
Την περίοδο της οικονομικής κρίσης έχει γίνει σαφές, ότι ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους βασικούς αναπτυξιακούς τομείς της Ελλάδας. Η αγορά του εκπαιδευτικού φοιτητικού τουρισμού αποτελεί μια ευκαιρία, η οποία εάν αξιοποιηθεί σωστά, μπορεί να λειτουργήσει ως σανίδα σωτηρίας».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το