Άρθρα

Ο Άνθιμος Γαζής στο σχολείο

Της Σοφίας Κανταράκη*

Ένα ξεχωριστό διαθεματικό Μαθητικό Συνέδριο, το 2ο κατά σειρά, διοργανώνει η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας στο πλαίσιο των Πολιτιστικών Προγραμμάτων, και ειδικότερα της Τοπικής Ιστορίας, με θέμα του μια πολυσχιδή προσωπικότητα ανυπέρβλητου ιστορικού κύρους, τον Άνθιμο Γαζή. Μηλιώτης λόγιος, πεφωτισμένος κληρικός, δάσκαλος του γένους, επαναστάτης, αγωνιστής, ο Άνθιμος Γαζής αποτελεί έναν εξέχοντα τοπικό διανοούμενο, ο οποίος συνεισέφερε τα μέγιστα, με τις ιδέες και τις αντιλήψεις του στην εκπαίδευση, τη μόρφωση και την πνευματική πρόοδο των νέων, ειδικά στη Μαγνησία, αλλά και στην προετοιμασία για την απελευθέρωση του έθνους. Πρωταρχικός σκοπός του Συνεδρίου αποτελεί η ενδελεχής γνωριμία με πτυχές της προσωπικότητας του διανοούμενου, μέσω της διερευνητικής εμπλοκής των μαθητών μας με την τοπική Ιστορία, αλλά και τη βιωματική προσέγγισή τους με τα αρχεία της Βιβλιοθήκης των Μηλεών και των Τριών Ιεραρχών, όπου βρίσκονται και παλαίτυπα βιβλία. Επίσης, η ανάδειξη της παιδαγωγικής διάστασης του έργου του Γαζή, η μελέτη της πνευματικής του προσφοράς κατά την προεπαναστατική εποχή, η ανάδειξη της συμβολής του στην προβολή και έκδοση έργων θετικών επιστημών και χαρτών, αλλά και στη μεταφορά της σύγχρονης ιατρικής γνώσης από την Ευρώπη στον ελληνικό χώρο, θα συμβάλλει στην αναγνώριση της προσφοράς του στον τόπο, στην Ελλάδα, αλλά και στον κόσμο γενικά.

Η μάθηση της τοπικής Ιστορίας δεν είναι περιττή μάθηση, αλλά ζωντανή αυτενεργής μάθηση, μέσα από τις πηγές. Οι μαθητές καλούνται να οικοδομήσουν τη γνώση, «βγαίνοντας» από την τάξη, προκειμένου να επισκεφτούν ιστορικούς χώρους, βιβλιοθήκες, συγκεντρώνοντας στοιχεία για την έρευνά τους και με τον δικό τους ευφάνταστο τρόπο να παρουσιάσουν μοναδικές σχετικές αναπαραστάσεις. Είναι σημαντικό ότι επιζητούμε την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, αλλά και τη δημιουργική εμπλοκή των μαθητών σε καινοτόμες, επιστημονικού χαρακτήρα δράσεις, όπως η διοργάνωση ενός Συνεδρίου. Το Μαθητικό Συνέδριο θα αποτελέσει μια καινοτόμο δράση, κατά την οποία δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές σχολείων να συναντηθούν, να καταθέσουν τις απόψεις τους, σε θέματα που τους ενδιαφέρουν, αλλά και να δημιουργήσουν δεσμούς μεταξύ τους, που μπορεί να οδηγήσουν σε ευρύτερες συνεργασίες, πάνω σε διαθεματικές ενότητες, καθώς απευθύνεται σε όλες τις ειδικότητες. Στο φετινό Μαθητικό Συνέδριο θα έχουμε τη χαρά και την τιμή να συνεργαστούμε με συντονιστές των ΠΕ.Κ.Ε.Σ Θεσσαλίας, την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Μαγνησίας, την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών, τη Βιβλιοθήκη Μηλεών, τα ΓΑΚ Ν. Μαγνησίας, την Ένωση Φυσικών Βόλου, το ΔΗΚΚΙ και τη Βιβλιοθήκη Τριών Ιεραρχών. Η σύμπραξη τόσων φορέων αποδεικνύει περίτρανα την εξέχουσα σημασία αυτού του προσώπου, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος, ότι ο Άνθιμος Γαζής συνδυάζει, με πλήρη συναίσθηση της ιστορικής του ευθύνης, θεωρία και πράξη, σηματοδοτώντας την έναρξη της Επανάστασης στη Θεσσαλομαγνησία. Η θεματολογία του

Συνεδρίου αφορά στις εξής θεματικές ενότητες μέσα από όλο το έργο του:
-Μηλιώτες Δάσκαλοι του Γένους στα σχολικά εγχειρίδια.
-Γαζής, Κωνσταντάς, Φιλιππίδης και η Μηλεώτικη Σχολή.
-Η συμβολή του Άνθιμου Γαζή στη Φιλική Εταιρεία και τον επαναστατικό αγώνα.
-Άνθιμος Γαζής και νεωτερικές/φυσικές επιστήμες.
-Άνθιμος Γαζής, Εκκλησία και Διαφωτισμός.
-Διδακτικό Σχεδίασμα με αφορμή τη ζωή των Δασκάλων του Γένους.
-Η κληρονομιά του Γαζή στον Βόλο, την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Οι συμμετέχοντες μαθητές, εκπροσωπώντας το σχολείο τους, θα κληθούν με την καθοδήγηση των καθηγητών τους, να παρουσιάσουν αρχικά την εισήγησή τους και κατά δεύτερον, αν το επιθυμούν, ένα εικαστικό ή και θεατρικό δρώμενο, ή μια ψηφιακή παρουσίαση. Το 2ο Μαθητικό Συνέδριο έχει στελεχωθεί από Επιστημονική Επιτροπή, που εξετάζει τις εργασίες των μαθητών και καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς, που αναλαμβάνουν την επίβλεψή τους. Θα διεξαχθεί Πέμπτη 18 και Παρασκευή 19 Απριλίου 2019, στο Πνευματικό Κέντρο της Ι. Μητροπόλεως και είναι ανοιχτό στην τοπική κοινωνία.

*Μ.Α, Μ.Sc φιλολόγου,
υπεύθυνης Σχολικών Δραστηριοτήτων ΔΔΕ Μαγνησίας

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το