Τοπικά

Ντόπια αρωματικά βότανα κατακτούν τις διεθνείς αγορές – «Philosophia» από τον 37χρονο Βολιώτη επιχειρηματία Χρ. Χρόνη

Η οικονομική αστάθεια της χώρας μας την τελευταία δεκαετία μπορεί να εκτόξευσε στα ύψη την ανεργία και να «κατέστρεψε» οικονομικά μεγάλες, αλλά και μικρές επιχειρήσεις, όμως δεν σταμάτησε τα όνειρα και τις ελπίδες κάποιων νέων ανθρώπων να πετύχουν και να δημιουργήσουν, αφήνοντας το δικό τους στίγμα τόσο στην ελληνική αγορά, όσο και στην αγορά του εξωτερικού. Ένα ζωντανό παράδειγμα ενός νέου και επιτυχημένου επιχειρηματία αποτελεί ο 37χρονος Βολιώτης Χρήστος Χρόνης, ο οποίος κατάγεται από το Ελευθεροχώρι Βελεστίνου και σπούδασε Μηχανικός των Υλικών στο Πολυτεχνείο Ιωαννίνων, ενώ μετ’ έπειτα πραγματοποίησε και το μεταπτυχιακό του στο Πάντειο Πανεπιστήμιο στο τμήμα Οικονομικών.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΚΑΝΑ

Ο Χρήστος άρχισε να ασχολείται με τον πρωτογενή τομέα και πιο συγκεκριμένα με την παραγωγή τσαγιού το 2017, δημιουργώντας την εταιρεία «Philosophia» και έπειτα πρόσθεσε και άλλες καλλιέργειες, όπως λουίζα και χαμομήλι, εξάγοντας τα ελληνικά αρωματικά βότανα αρχικά στην Αγγλία και στην Ολλανδία και αργότερα εισήλθε και στην αγορά της Γερμανίας, της Σκωτίας και της Ιταλίας, ενώ παράλληλα προωθούσε τα προϊόντα του και σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Ο Χρήστος Χρόνης μιλά στη «Θ» για τους λόγους που τον οδήγησαν να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη γη, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε μέχρι να κατακτήσει τους στόχους του, αλλά και για τα μελλοντικά του σχέδια.

Τι σε ώθησε να ασχοληθείς με τον πρωτογενή τομέα;
Λόγω της κρίσης για να βρω κάτι πάνω στον τομέα μου έπρεπε να πάω στο εξωτερικό και για να επιβιώσω αποφάσισα να εκμεταλλευτώ κάποια από τα στρέμματα της οικογένειας μου, για να βάλω βότανα.

Η οικονομική αστάθεια της χώρας μας δεν σε φόβισε;
Για όσους έχουν γη είναι πιο εύκολο να ασχοληθούν με το κομμάτι αυτό. Γενικότερα το μέλλον της Ελλάδας πιστεύω πως είναι και ο πρωτογενής τομέας και ο τουρισμός. Γι’ αυτό αποφάσισα να κάνω κάτι διαφορετικό, ενώ ταυτόχρονα πήγα σε κάποιες εκθέσεις στο εξωτερικό, για να το προωθήσω. Εγώ φτιάχνω το τελικό προϊόν που φτάνει στον καταναλωτή απευθείας.

Για ποιο λόγο επέλεξες να δραστηριοποιηθείς με την παραγωγή τσαγιού και όχι με κάποια άλλη καλλιέργεια;
Ήθελα να κάνω κάτι να βγω στις εκθέσεις του εξωτερικού με τις συμβατικές καλλιέργειες, όπως είναι το βαμβάκι δεν μπορούσα να το προωθήσω έξω και να κάνω brand. Γενικά όμως πάντα μου άρεσε η ιδέα των βοτάνων απλά ξεκίνησα με το τσάι του βουνού που είναι και πιο διαδεδομένο, μετά βάλαμε χαμομήλι και λουίζα. Και τα τρία τα εξάγουμε, αλλά στέλνουμε και σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.

Χρειάζεται μεγάλο κεφάλαιο για την παραγωγή τσαγιού; Ποια είναι η διαδικασία, που ακολουθείτε, ώσπου να φτάσετε στο τελευταίο στάδιο της συσκευασίας;
Μεγάλο κεφάλαιο δεν χρειάζεται για την παραγωγή, αλλά χρειάζεται για τη συγκομιδή. Θέλει πολλά εργατικά χέρια, διότι δεν υπάρχουν μηχανήματα. Η συγκομιδή αρχίζει τον Μάϊο, κόβουμε αρχικά το τσάι με το χέρι και έπειτα γίνεται ματσάκια, τα οποία μετά τα κρεμάμε ανάποδα, για να ξεραθεί και στο τέλος συσκευάζεται για να φτάσει στον καταναλωτή. Βέβαια όλη αυτή η διαδικασία έχει αρκετό κόστος, καθώς χρειάζεται πολλά εργατικά χέρια.

Για ποιο λόγο επέλεξες να εξάγεις το προϊόν στην Αγγλία και πόσο δύσκολο ήταν να το προωθήσεις στο εξωτερικό;
Δεν είναι εύκολο, είναι γεγονός, βέβαια το γνωρίζουν πολλοί ξένοι, αλλά έπρεπε να τους εξηγήσεις τις ιδιότητές του και για ποιο λόγο είναι διαφορετικό από τα υπόλοιπα. Και πραγματικά είναι διαφορετικό, διότι δεν έχει ούτε τεΐνη ούτε καφεΐνη όπως τα άλλα. Το τσάι του βουνού ουσιαστικά σε βοηθάει να χαλαρώσεις και δεν αντικαθιστά το δικό τους τσάι, το οποίο είναι γι’ αυτούς σαν τον καφέ. Εκτός αυτού έχει και θεραπευτικές ιδιότητες, δεν είναι φυσικά φάρμακο, αλλά επιδρά ευεργετικά σε κρυολογήματα, έχει αντιφλεγμονώδη χαρακτηριστικά και σύμφωνα με έρευνες βοηθά τους ανθρώπους που πάσχουν χρόνια από Αλτσχάιμερ.

Υπάρχει κέρδος από την παραγωγή τσαγιού;
Όταν ξεκίνησα είχε πιο πολύ κέρδος η χονδρική, αλλά όταν το συσκευάζεις αξίζει γιατί παίρνεις την υπεραξία, που παίρνουν άλλοι έμποροι. Οποιοσδήποτε το συσκευάσει και το προωθήσει μόνος του έχει πολλαπλάσια αξία απ’ ότι πριν.

Το κράτος πιστεύεις πως βοηθά τους νέους αγρότες;
Σίγουρα έχει κάποια προγράμματα για νέους αγρότες, αλλά είναι πολύ περιορισμένα και τα παίρνουν λίγοι. Εγώ προσωπικά και πολλοί άλλοι όπως εγώ, δεν βασιζόμαστε στο κράτος για να κάνουμε αυτή τη δουλειά.

Θα παρότρυνες τους νέους να ασχοληθούν με τη γη;
Η αλήθεια είναι ότι πολλά παιδιά στη ηλικία τη δική μου, αλλά και μικρότεροι, οι οποίοι έχουν σπουδάσει κάτι διαφορετικό έχουν γυρίσει στον τόπο τους και ασχολούνται με τα χωράφια. Σίγουρα, λοιπόν θα παρότρυνα τους νέους εάν υπάρχει η γη και η όρεξη να στραφούν στον πρωτογενή τομέα.

Τι εφόδια κατά τη γνώμη σου πρέπει να έχει ένας νέος επιχειρηματίας για να πετύχει;
Νομίζω πάνω απ’ όλα πρέπει να έχει όρεξη για δουλειά, να βάζει στόχους και να αγαπά αυτό που κάνει, για να πετύχει. Θα πρέπει επίσης να παράγει καλό προϊόν και πιστοποιημένο ανώτερης ποιότητας. Αν έχει όλα αυτά δεν μπορεί να φοβηθεί τίποτα.

Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
Θα ήθελα να προστεθεί κάποια επιπλέον καλλιέργεια, διότι αυτή τη στιγμή έχουμε τσάι του βουνού, λουίζα και χαμομήλι. Ίσως να βάλουμε κάποιο φασκόμηλο ή μέντα. Γενικά θα ήθελα να αυξηθεί η ποικιλία των αρωματικών φυτών και να κατακτήσουμε ακόμη περισσότερες αγορές στο εξωτερικό.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το