Άρθρα

Νάνσυ Κουρούπη: Πόσο σημαντικά είναι τελικά τα Social Media για μια σύγχρονη επιχείρηση;

Από την Νάνσυ Κουρούπη*

Facebook, Instagram, Linkedin, Tik Tok, Twitter, Pinterest, Snapchat είναι μερικές από τις λέξεις που βρίσκονται πλέον στο καθημερινό λεξιλόγιο μας αλλά και στην καθημερινή λίστα… ασχολιών μας!

Τα περίφημα «social media», ή κοινωνικά δίκτυα όπως ορίζονται στα ελληνικά, είναι εδώ και αρκετά χρόνια μέρος των καθημερινών μας συνηθειών και ένας από τους τρόπους επικοινωνίας που επιλέγουν όλο και περισσότεροι Έλληνες.

Το ποσοστό των Ελλήνων που είναι χρήστες κοινωνικών δικτύων (social media), σύμφωνα με την πρόσφατη κοινή έρευνα του γνωστού site DataReportal και των εταιρειών WeAreSocial και Hootsuite, έφτασε τον Ιανουάριο του 2021 στο ποσοστό ρεκόρ του 71% (7,4 εκατ. χρήστες), με την ετήσια αύξηση χρηστών μεταξύ Ιανουαρίου 2020 και Ιανουαρίου 2021 να είναι στο +9,7% (επιπλέον 650.000 χρήστες).

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα, το 2017 το ποσοστό των Ελλήνων που διέθεταν λογαριασμό σε κάποιο κοινωνικό μέσο ήταν μόλις στο 49% με 5,3 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Μέσα σε 4 χρόνια το ποσοστό αυτό αυξήθηκε κατά 22% και έφτασε στο υψηλότατο 71%, με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχουν στην Ελλάδα 7,4 εκατ. χρήστες κοινωνικών δικτύων.

Με δεδομένα λοιπόν τα παραπάνω εκπληκτικά ποσοστά, είναι μάλλον ρητορικό το ερώτημα για το αν θα πρέπει ή όχι τα social media να συμπεριλαμβάνονται στο μείγμα μάρκετινγκ (marketing mix) και στις ενέργειες προώθησης (promotion) ενός προϊόντος/υπηρεσίας ή μιας επιχείρησης/οργανισμού.

 

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει πλέον ένας σημαντικός χώρος διαφημιστικής προβολής των επιχειρήσεων και οργανισμών κάθε είδους. Τα τελευταία χρόνια οι σχετικές πλατφόρμες δεν διαθέτουν μόνο υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης και επικοινωνίας στα μέλη τους, αλλά προσφέρουν και ένα σύνολο από εξειδικευμένα εργαλεία προβολής σε επιχειρήσεις και οργανισμούς.

Μάλιστα οι επιχειρήσεις βρίσκουν πλέον στα κοινωνικά δίκτυα κάτι παραπάνω από έναν αποτελεσματικό και μετρήσιμο τρόπο διαφήμισης/προβολής. Βρίσκουν την δυνατότητα εύκολης δημιουργίας ενός εναλλακτικού καναλιού πώλησης των προϊόντων και υπηρεσιών τους, με το Facebook και το Instagram να πρωτοστατούν στη δημιουργία τρόπων απευθείας πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών μέσα από τις πλατφόρμες τους.

Η ισχύς των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης είναι πραγματικά εντυπωσιακή καθώς το μήνυμα «φτάνει» σε έναν πολύ μεγάλο αριθμό ατόμων, μέσα σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα από τη δημοσίευση μιας διαφήμισης ή ενός post. Μάλιστα, το αποτέλεσμα της κάθε διαφήμισης/ενέργειας μπορεί εξίσου άμεσα να μετρηθεί και να αξιολογηθεί, με αντίστοιχη άμεση αναπροσαρμογή των παραμέτρων προβολής, όπου αυτό απαιτείται.

Αναντίρρητα, το χαμηλό κόστος προβολής και τα μετρήσιμα αποτελέσματα είναι από τα σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κοινωνικών δικτύων, καθώς επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να μειώσουν το κόστος προβολής τους και να αυξήσουν την αποδοτικότητα της διαφήμισης τους, προσεγγίζοντας με μεγαλύτερη ακρίβεια το επιλεχθέν κοινό-στόχο τους.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν πως, λόγω του χαμηλού κόστους τους, τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά κανάλια μάρκετινγκ εν γένει, «εκδημοκρατίζουν» κατά έναν τρόπο τους κανόνες της αγοράς, δίνοντας την δυνατότητα ευρείας προβολής στις μικρές επιχειρήσεις και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Mix and Match
Προφανώς και τα δεδομένα της ψηφιακής εποχής έχουν οδηγήσει τις εταιρείες σε πολλές αλλαγές όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουν και ορίζουν πλέον το μείγμα μάρκετινγκ τους. Στα επόμενα χρόνια αναμένεται οι εταιρείες να χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερα κανάλια προβολής (τόσο ψηφιακά όσο και συμβατικά), με σκοπό την εδραίωση τους, αλλά και την βελτίωση της εικόνας τους, στο μυαλό των καταναλωτών.

Εκτιμάται πως με την υιοθέτηση και την χρήση ενός συνδυασμού συμβατικών και ψηφιακών καναλιών προβολής, οι εταιρείες θα μπορούν να επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα και να ισχυροποιούν την σύνδεση και την σχέση τους με τους πελάτες τους.

Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή ώστε ο συνδυασμός των καναλιών προβολής να είναι αυτός που ταιριάζει καλύτερα στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε επιχείρησης (ή οργανισμού) ανάλογα με την υπηρεσία/προϊόν που παράγει και το κοινό το οποίο στοχεύει. Μέσα από μια προσεκτική αξιολόγηση των αναγκών προβολής (οι οποίες και θα πρέπει να συμβαδίζουν με την μακροπρόθεσμη στρατηγική μάρκετινγκ της εταιρείας), θα πρέπει να επιλέγεται το ιδανικό μείγμα συμβατικών και ηλεκτρονικών μέσων.

Επίσης προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην διάρθρωση του μείγματος προβολής: ως προς το είδος των χρησιμοποιούμενων μέσων (π.χ. κοινωνικά δίκτυα, έντυπα, remarketing, τηλεόραση, email marketing κλπ), ως προς το ποσοστό που θα καταλαμβάνουν στο συνολικό μείγμα προβολής (π.χ. 10% τηλεόραση, 30% κοινωνικά δίκτυα, κλπ), αλλά και ως προς το ποσοστό του συνολικού διαθέσιμου budget που θα διατεθεί σε κάθε μέσο.

Οι σύγχρονες επιχειρήσεις δεν έχουν την επιλογή να αγνοήσουν τα κοινωνικά δίκτυα, καθώς ο αριθμός των χρηστών τους αυξάνεται συνεχώς και στην Βόρεια Αμερική φτάνει το 90% του πληθυσμού, στην Ευρώπη το 74%, και σε παγκόσμιο επίπεδο το 54% του συνόλου του πληθυσμού (DataReportal, 2021; Statista, 2021). Η ένταξη των κοινωνικών δικτύων στο μείγμα μάρκετινγκ και προβολής των επιχειρήσεων κρίνεται πλέον επιβεβλημένη, στο βαθμό που η κάθε επιχείρηση μπορεί να αποκομίσει τα μέγιστα δυνατά οφέλη από αυτά.

Πηγές:

DataReportal https://datareportal.com/reports/digital-2021-greece

Statista https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/

Hootsuite https://www.hootsuite.com/research/social-trends

We Are Social https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital

* Η Νάνσυ Κουρούπη είναι στέλεχος επιχειρήσεων, με εξειδίκευση στον τομέα του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας. Διαθέτει πολυετή εμπειρία και σημαντικές σπουδές στη διοίκηση επιχειρήσεων (ΜΒΑ), την επιχειρηματικότητα (Μsc) και τα Social Media (CIM/CAM Diploma). Κατέχει την θέση της Marketing Manager στο Fashion City Outlet στη Λάρισα από την αρχή λειτουργίας του, ενώ έχει εργαστεί στο παρελθόν για πολύ σημαντικές επιχειρήσεις και οργανισμούς όπως είναι η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), η ΛΑΡΚΟ Μεταλλευτική Α.Ε., η Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία, κ.α. Είναι πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων και τα τελευταία χρόνια ασχολείται και με το κομμάτι της εκπαίδευσης, διδάσκοντας μάρκετινγκ σε Κολέγια και Κέντρα δια Βίου Μάθησης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το