Πολιτισμός

Μυθιστορήματα με ψυχοθεραπευτική ματιά

Ο άνθρωπος δεν θα πρέπει να παλεύει να εξαφανίσει τα σύνδρομά του, αλλά να συντονιστεί με αυτά, γιατί είναι αυτά που κατευθύνουν την επαφή του με τον κόσμο. Και ο ψυχαναλυτής θα πρέπει να είναι εντελώς ανέκφραστος προς τον ασθενή και – όπως ένας καθρέφτης – δεν θα πρέπει να δείχνει τίποτε άλλο πέρα από αυτό που του δείχνουν, διατύπωσε ο πατέρας της ψυχανάλυσης, Σ. Φρόυντ.
Ο Άντλερ ισχυρίζεται πως για την ανάλυση της συμπεριφοράς ενός ατόμου πρέπει να εξετάζονται: Η σχέση με το κοινωνικό σύνολο, η σχέση με τη δουλειά, η σχέση με το σεξ.
Τα βιβλία που παρουσιάζει η στήλη σήμερα αφορούν συγγραφικές προτάσεις από την εμπειρία των ψυχοθεραπευτών – συγγραφέων είτε από την ανάγκη να τις εκμυστηρευτούν ψυχοθεραπευτικά, είτε ιστορίες διανθισμένες με στοιχεία μυθοπλασίας. Τρεις Ελληνίδες επιστήμονες -συγγραφείς, καθεμία από τις οποίες με το δικό της στίγμα δείχνουν δρόμους και τρόπους τους οποίους είναι στο χέρι (και κυρίως) στο μυαλό μας να ερμηνεύσουμε, αλλά και να λύσουμε δικές μας απορίες.

Εύα Στάμου, Τα κορίτσια που γελούν,
διηγήματα – νουβέλες, Αρμός
Πρόκειται για μια συλλογή από τρεις νουβέλες και τρία διηγήματα, όπου όλες οι ηρωίδες, αλλά και οι ήρωες του βιβλίου, περνάνε κάποια κρίση: Ψυχολογική, οικονομική, ερωτική, γενικότερα συναισθηματική κ.λπ. Σε σύγκριση με κάποια από τα προηγούμενα βιβλία της ψυχιάτρου Εύας Στάμου, οι ήρωες και οι ηρωίδες δεν είναι μόνο Έλληνες και Ελληνίδες, οι χρόνοι δεν αναφέρονται μόνο στο σήμερα, οι τόποι δεν είναι μόνο ελληνικοί. Ακόμα κι όταν διαδραματίζονται στην Ελλάδα, τα πεζά αυτά δεν έχουν σχέση με το κέντρο της Αθήνας, αλλά με τη Λέρο, το Χαλάνδρι, το Ψυχικό. Το προσεκτικό αναγνωστικό μάτι θα καταγράψει ότι η γραφή δεν καταπιάνεται κατ’ ανάγκην με επικαιρικά στοιχεία.
Ιστορίες σφιχτής πλοκής, με καλοδουλεμένες αφηγηματικές τεχνικές, με σύντομες, κοφτές σαν μαχαίρι προτάσεις και φράσεις που δίνουν έναν δυναμικό ρυθμό, με εναλλαγές πλάγιου και άμεσου λόγου που δεν αφήνουν κενά και που δείχνουν τη μαστοριά της συγγραφέως. Ως πεζογράφος και χαρισματική είναι και επιπλέον διαθέτει κάτι που δεν το βρίσκουμε εύκολα σε νεότερους συγγραφείς: εντυπωσιακό υπόβαθρο στοχασμού.

Όλγα Νικολαΐδου, Άνεμος ωραίος,
μυθιστόρημα Αρμός
Η Ολγα Νικολαΐδου τόλμησε και το πρώτο της βιβλίο είναι γεμάτο αγάπη, στοργικό χάδι που σε κάνει να αφεθείς στον λόγο που δεν λέει ψέματα, μια και όσα γράφει είναι από καρδιάς.
Η ιστορία της Λυδίας Πετρίδου είναι το μυστικό που μας εκμυστηρεύτηκε φίλος/η μας. Είναι ο λόγος παρηγοριάς σε μια δύσκολη στιγμή μας. Είναι εικόνες από το «αθώο» οικογενειακό μας παρελθόν, από τον τόπο που μεγαλώσαμε και αφήσαμε την αθωότητα πίσω μας. Είναι πληγές που δεν έκλεισαν και ο χρόνος τις πήρε για να θυμίσει σε όλους πως το παρελθόν είναι πάντα ζωντανό. Βαρύ το συναίσθημα, αλλά η Νικολαΐδου το διαχειρίζεται χωρίς να αφήνεται στην ευκολία του μελό και την ψεύτικη λάμψη των άσκοπα καταναλωμένων αισθημάτων.
Η Νικολαΐδου επιλέγει να μας πει την αλφαβήτα και μαζί την ιστορία της Λυδίας. Κάθε γράμμα και μια λέξη, μια ιστορία, ένα μάθημα ζωής. Οι λέξεις δεν αποδίδουν μόνο έννοιες, καταστάσεις, αλλαγές… Οι λέξεις είναι κομμάτι του ανθρώπου ζωντανό, αναπνέουν και πεθαίνουν με μας.

Ελένη Περινού, Ε, και;
Μυθιστόρημα, Αρμός
Η Αλήθεια είναι πάνω από τη λογική. Δε χωράει στη λογική, όπως δε χωράει η θάλασσα σ’ ένα μπουκάλι. Η απόφαση να αδράξουμε τη μέρα, να ρισκάρουμε, να τολμήσουμε, να κάνουμε λάθη και να προχωρήσουμε, είναι δική μας. Κι αν σήμερα σκόνταψα κι έπεσα; Κι αν δεν πέτυχα όπως οι άλλοι; Κι αν δεν είμαι όπως με θέλεις; Κι αν με προδώσεις; Κι αν γερνάω; Κι αν γκρεμιστεί η «τέλεια» εικόνα μου; Ε, και;
Ο Άρης θεραπευτής και η Άννα θεραπευόμενή του. Ανάμεσά τους γεννιέται ένας έρωτας, τουλάχιστον αντιδεοντολογικός. Τα δεν και τα πρέπει εμφανίζονται άμεσα με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο, απομακρύνοντας τις καρδιές των ανθρώπων, στερώντας τους τη χαρά της ζωής. Παράξενα παιχνίδια της μοίρας χαράζουν την πορεία της ψυχής, ζητώντας της να ανταποκριθεί, να επιλέξει η ίδια ποιον δρόμο θα ακολουθήσει μέχρι να ανακαλύψει τη δική της αλήθεια.
Μια λεπτουργηματική καταγραφή ψυχικών κινήσεων και διαθέσεων που βασίζεται σε αληθινά περιστατικά! Ένα αριστούργημα πραγματικής ζωής σημερινών ανθρώπων, που συγκινεί, διεγείρει και καθηλώνει.

Της
Χαριτίνης Μαλισσόβα

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το