Τοπικά

Μπορούμε να αυξήσουμε το κίνητρο των μαθητών για μάθηση;

 

Το 2ο Γενικό Λύκειο Νέας Ιωνίας Μαγνησίας είχε την δυνατότητα να συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ERASMUS+ με τίτλο: “MOTIVATION RULES EDUCATION”, στο οποίο μαθητές και εκπαιδευτικοί αναζήτησαν τρόπους ενίσχυσης του κινήτρου των μαθητών για την μάθηση και την καλλιέργεια μιας φιλο-σχολικής κουλτούρας ανάμεσα στα μέλη των εμπλεκόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία (οικογένειας-εκπαιδευτικών-μαθητών-κοινωνίας). Οι χώρες που συμμετείχαν στο έργο αυτό μαζί με την Ελλάδα ήταν η Πολωνία με 2 σχολεία, η Ισπανία, και η Τουρκία.

Ο κύριος στόχος του έργου ήταν η δημιουργία εκπαιδευτικών συνθηκών που ευνοούν την αύξηση της ενεργούς συμμετοχής και το κίνητρο των μαθητών των σχολείων-εταίρων να συμμετέχουν ενεργά και να επωφελούνται από εκπαιδευτικές δράσεις για την ανάπτυξη ακαδημαϊκών και μη δεξιοτήτων .

Η μεθοδολογία βασίζεται στη δημιουργία εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που θα επιφέρουν θετικές αλλαγές στην σχολική ζωή. Κατά τη διάρκεια των κινητικοτήτων, οι εκπαιδευτικοί δημιούργησαν πλαίσια δράσεων τα οποία είχαν ως σκοπό να βελτιώσουν την ποιότητα της διδασκαλίας αλλά κυρίως να εδραιώσουν μία ισχυρή συνεκτική σχέση μεταξύ σχολείου-εκπαιδευτικού προσωπικού-μαθητών-οικογένειας. Κάποιες από τις δράσεις είναι:
-Εργαστήριο Emo Monday κάθε εβδομάδα: βιωματικά εργαστήρια με θέμα τα συναισθήματα, προς ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης, της διαχείρισης των συναισθημάτων, την καλλιέργεια ενσυναίσθησης, της παροχή στήριξης όταν χρειάζεται, και την ενίσχυση του “ανήκειν” σε μία κοινότητα.
-Active Break: δραστηριότητες σε εξωτερικούς χώρους. Οι μαθητές μαθαίνουν να αξιοποιούν ποιοτικά τον ελεύθερο χρόνο τους.
-STEAM education: Διδασκαλίες μεικτών ηλικιακών ομάδων για την διεξαγωγή STEAM δραστηριοτήτων. Πρόκειται για διαθεματικές διδασκαλίες που επικεντρώνονται σε θεματικές ενότητες που σχετίζονται με την εκπαίδευση βασισμένη στο STEAM. Οι μαθητές αναπτύσσουν ήπιες δεξιότητες και ανακαλύπτουν την διασύνδεση των σχολικών γνώσεων με την πραγματική ζωή.
-Individual Work Office: Οι μαθητές εργάζονται μόνοι τους ή σε ομάδες ώστε να αποκτήσουν αυτονομία. Η αυτονομία, συμβάλλει στη βελτίωση της στρατηγικής μάθησης και λειτουργεί ως κινητήριος δύναμη της εμπλοκής των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Εξοπλίζει τους εκπαιδευόμενους να ανταποκρίνονται καλύτερα στους ρόλους τους και οι σχολικοί οργανισμοί θα πρέπει να αγκαλιάσουν αυτή την προοπτική ώστε να συμβαδίζουν με το μεταβαλλόμενο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι.

Το έργο αυτό αποσκοπεί στην απόκτηση τεσσάρων πολύ σημαντικών χαρακτηριστικών ιδιοτήτων από τους μαθητές:
ΕΠΙΛΟΓΗ: οι μαθητές με κίνητρο επιλέγουν να έρχονται σχολείο και δεν το κάνουν επειδή πρέπει. Η σχολική παρακολούθηση είναι μια συνειδητή επιλογή και ο μαθητής είναι σε θέση να γνωρίζει ποιά είναι τα οφέλη που θα αποκομίσει από την σχολική του ζωή.
ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Οι μαθητές με κίνητρο επενδύουν ενέργεια, χρόνο και κόπο τα οποία διαφαίνονται μέσα από συμμετοχή, ενθουσιασμό και ενδιαφέρον για τις σχολικές τους υποχρεώσεις.
ΠΡΟΤΥΠΑ: Οι μαθητές με κίνητρα θέτουν στόχους, και εμφανίζουν συμπεριφορές προσανατολισμένες στους στόχους αυτούς. Παίρνουν πρωτοβουλίες, δείχνουν ανθεκτικότητα, αξιοποιούν την περιέργειά τους, φροντίζουν και σέβονται τη δουλειά τους. Είναι εξοπλισμένοι για να ενορχηστρώσουν το δικό τους ταξίδι μάθησης.

Οι εκπαιδευτικοί διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που υποστηρίζει τη μάθηση. Στο έργο αυτό έγινε προσπάθεια ώστε οι εκπαιδευτικοί να εξοπλιστούν με εφόδια υποστήριξης των μαθητών τους ως προς την απόκτηση αυτονομίας. Οι δάσκαλοι επιτρέπουν στους μαθητές να αναγνωρίσουν στον εαυτό τους τα προσωπικά ενδιαφέροντα και τις αξίες τους υποστηρίζοντας την ελευθερία επιλογής τους. Υποστηρίζοντας τις επιλογές και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, οι εκπαιδευτικοί βοηθούν τους μαθητές να αναπτύξουν το προσωπικό τους μαθησιακό προφίλ, τη συμμετοχή και την αίσθηση ευθύνης για την δουλειά τους θέτοντας οι ίδιοι οι μαθητές τους στόχους τους, κάτι που βοηθά στην αύξηση του κινήτρου τους για μάθηση.

Μέσω του έργου αυτού, οι εκπαιδευτικοί δημιούργησαν ένα στρατηγικό σχέδιο με το οποίο θα βοηθήσουν τους μαθητές τους να συνδέσουν την μάθηση με τον αληθινό κόσμο. Οι μαθητές που κατανοούν τη σημασία της εκμάθησης μιας συγκεκριμένης έννοιας, και τι συνεπάγεται αυτή η μάθηση για την καθημερινή τους ζωή, θα αποκτήσουν κίνητρο για να την κατακτήσουν. Η χρήση διδακτικών πρακτικών στην τάξη όπως: διδασκαλία προσανατολισμένη στην ανακάλυψη, διαφοροποιημένη διδασκαλία, συνάφεια διδακτικού αντικειμένου με την πραγματική ζωή, και συνεργατική μάθηση είχε θετική έκβαση στα κίνητρα των μαθητών, όπως φάνηκε και από την έκθεση αξιολόγησης που διενεργήθηκε στο τέλος του έργου.

Τα αποτελέσματα του έργου είναι τα ακόλουθα προϊόντα: μεθοδικός οδηγός σπουδών, ιστότοπος του έργου, σενάρια θεματικών εργαστηρίων STEAM, σχέδια μαθημάτων Emo Mondays, σενάρια υπαίθριου παιχνιδιού, τεύχος δειγματικών δραστηριοτήτων Individual Work Office, ενημερωτικό υλικό για την βιωσιμότητα και την αειφορία, εκπαιδευτικά βίντεο για τη διδασκαλία θετικών και ανθρωπιστικών σπουδών.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το