Την ίδια ώρα που το λιμάνι του Πειραιά εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης μετά τα capital controls που επιβλήθηκαν το περασμένο καλοκαίρι στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, επηρεάζοντας τη διακίνηση προϊόντων στη χώρα μας, νέα ψυχρολουσία περιμένει τους επίδοξους επενδυτές, αφού όλα δείχνουν ότι επίκειται νέα αναβολή για την πώληση του ΟΛΠ.
Ετσι, ενώ η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων δείχνει να κερδίζει και πάλι έδαφος παρά την κάμψη των προηγούμενων μηνών, ο διαγωνισμός για τον ΟΛΠ μοιάζει να εξελίσσεται σε μεγάλο πονοκέφαλο για την κυβέρνηση, καθώς όλα δείχνουν πως θα ακολουθήσει και νέα αναβολή της διαδικασίας, μετά τον ορισμό της 15ης Δεκεμβρίου ως καταληκτικής ημερομηνίας για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.
Και αυτό γιατί η αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ και του ελληνικού Δημοσίου -η οποία αποτελεί προϋπόθεση για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού στον Πειραιά- δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Για να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η σύμβαση παραχώρησης, που με σχέδιο νόμου θα ψηφιστεί στη Βουλή καθώς θα ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος, ενώ θα αφαιρεθούν από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες.
Τυχόν νέα αναβολή της διαδικασίας πώλησης θεωρείται βέβαιο ότι θα εντείνει τη δυσαρέσκεια των επενδυτών που ήδη θα πρέπει να σημειωθεί ότι προχωρούν σε κινήσεις εξαγοράς πλειοψηφικών πακέτων μετοχών σε ανταγωνιστικά λιμάνια στην Τουρκία και την Κύπρο.
«Προίκα»
Η μεγάλη «προίκα» του ΟΛΠ που συνεχίζει να έλκει τους επενδυτές είναι η δυναμική που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Παρότι φρέναραν φέτος οι ρυθμοί αύξησης στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, ο Πειραιάς δείχνει σημάδια ανάκαμψης.
Το 2014 ο ρυθμός αύξησης της διακίνησης διαμορφώθηκε σε 18,5%, ωστόσο μια σειρά από λόγους φέτος έδρασαν καταλυτικά στην κάμψη των επιδόσεων. Ενδεικτικό αυτής της εικόνας ήταν ότι από τις αρχές του 2015 μέχρι και το τέλος Αυγούστου είχαν διακινηθεί 2,01 εκατ. εμπορευματοκιβώτια από τους προβλήτες που ελέγχει ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), καταγράφοντας οριακή αύξηση της τάξης του 0,7%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosco Pacific, το φετινό δεκάμηνο διακίνησε 2,531 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, επίδοση που συνιστά βελτίωση κατά 2,2% έναντι του αντίστοιχου δεκάμηνου πέρυσι, όπου είχαν διακινηθεί 2,476 εκατ. Σημαντική ωστόσο ανάκαμψη αποτυπώνεται τον Οκτώβριο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η Cosco.
Συγκεκριμένα, η ΣΕΠ, θυγατρική του κινεζικού ομίλου, διακίνησε 277,9 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 251.000 κατά τον αντίστοιχο μήνα του 2014, σημειώνοντας αύξηση 10,7%. Την ίδια ώρα, τα καθαρά κέρδη του ΟΛΠ, ύστερα από φόρους, αυξήθηκαν κατά 40,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και ανήλθαν σε 12,1 εκατ. ευρώ. Στη βελτίωση των κερδών συνέβαλε τόσο ο κλάδος των εμπορευματοκιβωτίων όσο και η άνοδος της κρουαζιέρας.
Πάντως, έτοιμοι να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές είναι η Cosco Pacific, η APM Terminals, θυγατρική της δανέζικης Maersk, και η International Container Terminal Services(ICTS), που εδρεύει στις Φιλιππίνες. Οι υπόλοιποι δύο υποψήφιοι, Ports America και Utilico, έχουν εδώ και καιρό ουσιαστικά τεθεί εκτός διαδικασίας.
Πηγή www.ethnos.gr