Τοπικά

Μία ζωή σαν μυθιστόρημα εκεί όπου γυρίστηκε το «Mamma Mia»

Φέτος συμπληρώνεται μία δεκαετία από τότε που σε μία από τις πιο όμορφες γωνιές του Πηλίου, την παραλία της Νταμούχαρης, πραγματοποιήθηκαν γυρίσματα του μιούζικαλ «Mamma Mia», στο οποίο πρωταγωνίστησαν η Μέριλ Στριπ και ο Πιρς Μπρόσναν. Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό ότι η Universal έδωσε το «πράσινο φως» για να ξεκινήσουν τα γυρίσματα του sequel της ταινίας κι έτσι αρκετοί έφεραν στη θύμησή τους το χολιγουντιανό σκηνικό που στήθηκε εκεί το καλοκαίρι του 2007. Κι όμως στις αρχές του 20ού αιώνα σ’ ετούτο το γραφικό ψαροχώρι του Πηλίου εκτυλίχθηκε μία άλλη ιστορία αγάπης, που άφησε τα χνάρια της στον τόπο και δεν χάθηκε στην αχλή του χρόνου.

 

Τον ρόλο του πρωταγωνιστή κρατάει ο Απόστολος Βαϊνόπουλος, με τον μύθο του να πλανάται μέχρι σήμερα στη Νταμούχαρη. Καπετάνιος στο επάγγελμα, στα πρώτα χρόνια μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλίας από την οθωμανική κυριαρχία, ασχολήθηκε με το εμπόριο. Άλλωστε, την εποχή εκείνη το Ανατολικό Πήλιο φημιζόταν για τα καράβια που ξεκινούσαν από τα λιμάνια του και όργωναν τις θάλασσες του κόσμου. Το φυσικό λιμάνι της Νταμούχαρης αποτέλεσε το ορμητήριο του Βαϊνόπουλου, ο οποίος σ’ ένα από τα ταξίδια του στη Μαύρη Θάλασσα, ερωτεύθηκε κεραυνοβόλα την Κλεοπάτρα Τριανταφυλλίδη και την έφερε στην Ελλάδα από το μακρινό Βουκουρέστι. Και κάπως έτσι γράφτηκε ο πρόλογος μίας εντυπωσιακής ιστορίας, που διηγήθηκε ο συνονόματος εγγονός του Απόστολος Βαϊνόπουλος, ιδιοκτήτης ξενοδοχείου στη Νταμούχαρη.

Τοιχογραφία του ζεύγους Κλεοπάτρας Τριανταφυλλίδη-Απόστολου Βαϊνόπουλου στο μπαρ του ξενοδοχείου που διατηρεί σήμερα στη Νταμούχαρη ο εγγονός του και φιλοτέχνησε ο ζωγράφος Κώστας Κομνηνός

Ο 58χρονος επιχειρηματίας εξιστόρησε άγνωστες λεπτομέρειες από τη ζωή του παππού του με τη μυθιστορηματική πλοκή: «Ο μεγάλος έρωτας του παππού μου ήταν η Κλεοπάτρα Τριανταφυλλίδη, που ήταν και η πρώτη σύζυγός του. Πήγε να φορτώσει άλευρα στη Ρουμανία με το καΐκι και σ’ ένα από τα ταξίδια του έφερε μαζί την κόρη ενός βιομήχανου ελληνικής καταγωγής από το Βουκουρέστι. Την ερωτεύτηκε σφόδρα και σαν γύρισαν εδώ, το 1911 της έχτισε το σπίτι που είναι στο λιμανάκι. Ο έρωτας τους ήταν κεραυνοβόλος, αλλά η ευτυχία τους δεν κράτησε για πολύ. Ο λαογράφος Κώστας Λιάπης σ’ ένα βιβλίο του έγραψε ότι η γυναίκα αυτή πέθανε από μελαγχολία, γιατί ο παππούς μετά τον γάμο τους συνέχισε να ταξιδεύει με τα καΐκια και την άφηνε μόνη για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Η Κλεοπάτρα πέθανε πάνω στη γέννα, ενώ το αγόρι που έφερε στον κόσμο απεβίωσε έπειτα από λίγο καιρό. Στη συνέχεια ο παππούς μου παντρεύτηκε την υπηρέτριά του, την οποία έλεγαν Βικτώρια κι έκαναν μαζί πέντε παιδιά: Την Ηλέκτρα, την Κλεοπάτρα, τη Νικία, τον Ιάσονα που σκοτώθηκε το 1944 στην πλατεία Συντάγματος πολεμώντας τους Εγγλέζους κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών και τον πατέρα μου τον Κλέαρχο. Ήταν δημοκρατική οικογένεια. Στο παλιό σπίτι υπήρχαν συνθήματα, όπως για τον έρανο υπέρ του ΕΑΜ και του ΚΚΕ».

Το γεγονός ότι η Νταμούχαρη επιλέχθηκε από την εταιρεία παραγωγής του «Mamma Mia», πυροδότησε μία σειρά φημών που όμως διέψευσε ο απόγονος της οικογένειας: «Όταν έγιναν τα γυρίσματα, δημοσιεύθηκαν πολλές ανοησίες. Όπως για παράδειγμα, ότι ο παππούς μου και η Κλεοπάτρα ήταν ξαδέρφια. Όλα ήταν ανυπόστατα. Ο πατέρας μου είχε εκνευριστεί πάρα πολύ τότε διαβάζοντας εκείνα τα πράγματα και δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα».

Στη συνέχεια ο Απόστολος Βαϊνόπουλος μίλησε για το τέλος του Πηλιορείτη καπετάνιου, ο οποίος άφησε ανεκπλήρωτα όσα οραματιζόταν για τη Νταμούχαρη: «Πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο παππούς μου έφυγε από τη ζωή κι ενώ ήταν κοινοτάρχης Μουρεσίου. Έτρεξε στο βουνό να βοηθήσει στην κατάσβεση μίας πυρκαγιάς, έπαθε ηλίαση και τελικά κατέληξε από υπερθερμία. Είχε μεγαλεπήβολα σχέδια, σε μία εποχή που όλα εδώ τα πλάκωνε η μαύρη αντάρα. Ήταν πολύ μπροστά για την εποχή του, αλλά όταν έφτασε η στιγμή να πραγματοποιήσει το όνειρό του, ήρθαν τα πράγματα ανάποδα και πέθανε πριν «πατήσει» τα 50 χρόνια του. Το όνειρό του ήταν να ενώσει τον κόλπο της Νταμούχαρης με την πίσω παραλία. Το σημείο όπου βρίσκονται σήμερα τα ερείπια του ενετικού κάστρου, θα μετατρεπόταν σε νησάκι και στο λιμάνι θα προφυλάσσονταν τα καράβια από τους βοριάδες. Πρωθυπουργός της Ελλάδας ήταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Κάποτε επισκέφτηκε τη Ζαγορά και συναντήθηκε με τον παππού, ο οποίος ήταν και βενιζελικός. Υπάρχουν και φωτογραφίες. Ο Βαϊνόπουλος πόνταρε πολλά και στους Αιγυπτιώτες. Ήθελε να χτίσει σπίτια γύρω από το κάστρο, για να τα δωρίσει σε Έλληνες που ζούσαν στα μέρη εκείνα. Πρόλαβε να κάνει ένα σπιτάκι, που υπάρχει μέχρι σήμερα και το δώρισε στην οικογένεια Σαμαρόπουλου από την Αλεξάνδρειας η οποία μετά βρέθηκε στη Νότια Αφρική και τώρα οι απόγονοί τους ζούνε στην Αγγλία».

Ο θάνατος του Βαϊνόπουλου άφησε μόνη την δεύτερη σύζυγό του με πέντε παιδιά, με τον εγγονό του να λέει: «Μετά τον θάνατο του παππού μου, τίποτα δεν πήγε καλά. Η περιουσία που δημιούργησε, εξανεμίστηκε. Η οικογένεια έζησε σε συνθήκες μεγάλης φτώχειας. Ο πατέρας μου βρέθηκε παραγιός στην οικογένεια Γκαγκάκη στο Χορευτό. Σ’ αυτό συντέλεσε το γεγονός ότι η Νταμούχαρη παρήκμασε μετά τον πόλεμο του ’40. Μέχρι και τότε το λιμάνι γνώριζε άνθηση, αλλά όλα τέλειωσαν μόλις εμφανίστηκε το αυτοκίνητο. Παλιότερα έρχονταν στη Νταμούχαρη με τα ζώα και φόρτωναν τα προϊόντα. Υπήρχαν οικογένειες που είχαν μεγάλα αποικιακά, το Βαϊνέικο, το Βαϊτσέικο, το Καρμιρέικο και μετέφεραν τα εμπορεύματα. Το καλντερίμι Τσαγκαράδα-Νταμούχαρη διατηρείται μέχρι σήμερα και είναι φοβερό».

Πολλές δεκαετίες μετά στη Νταμούχαρη βρέθηκαν αστέρες του Χόλιγουντ, με τον Απόστολο Βαϊνόπουλο να θυμάται όσα έγιναν το 2007: «Στην αρχή ελάχιστοι πήραν είδηση τι έγινε, παρότι το «Mamma Mia» ήταν μία ακριβή παραγωγή και τεράστια διαφήμιση για το μέρος. Τυχαία έγινε η επιλογή της Νταμούχαρης. Ένας φίλος δούλευε τότε σε μία κινηματογραφική εταιρεία, η οποία είχε γυρίσει και το «Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» στην Κεφαλονιά, με τον Νίκολας Κέιτζ. Έψαχναν ένα μέρος στο Ανατολικό Πήλιο για συγκεκριμένα γυρίσματα. Είχαν πάει από τον Κατηγιώργη μέχρι το Πουρί κι έστελναν φωτογραφίες στην Αγγλία. Όταν αντίκρισαν τη Νταμούχαρη, τους άρεσε και αρχές Απριλίου έγιναν τα πρώτα συμβόλαια, εδώ μέσα στο δικό μου μαγαζί, ότι θα είμαι δίπλα τους και θα δουλεύω για εκείνους. Ένα πρωινό εμφανίστηκαν καμιά 30αριά Εγγλέζοι, σκηνογράφοι και άλλοι τεχνικοί και άρχισαν να σχεδιάζουν σε χαρτί πώς ήθελαν να γίνει το μέρος. Εξασφάλισαν και άδεια από την Κτηματική Υπηρεσία στη Λάρισα, για να δημιουργήσουν τον μώλο στο λιμάνι, που έγινε ο περίφημος χορός της Μέριλ Στριπ με 300 κοπέλες, αλλά τελικά καταστράφηκε με εντολή του Λιμεναρχείου μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων. Θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε περισσότερο το μέρος. Ακόμη έρχεται κόσμος και μας ρωτάει πού έγιναν τα γυρίσματα. Βέβαια, αυτό το πράγμα έχει τέλος. Δεν μπορείς να λες εσαεί ότι εδώ κάποτε γυρίστηκε το «Mamma Mia». Τη δεκαετία του ‘70 παραθέρισε στη Νταμούχαρη μέχρι και η Ρόμι Σνάιντερ. Το θέμα είναι τι κάνουμε εμείς για να αναπτυχθεί ο τόπος μας».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το