Τοπικά

Μια ξεχωριστή πινακοθήκη στο 10ο Γυμνάσιο Βόλου που εξελίσσεται σε «Σχολείο της Τέχνης και του Πολιτισμού»

Η ζωγραφική, η μουσική και το θέατρο συνυπάρχουν στη σχολική καθημερινότητα του 10ου Γυμνασίου, το οποίο έχει εξελιχθεί σε «Σχολείο της Τέχνης και του Πολιτισμού», εμπνέοντας εκπαιδευτικούς και μαθητές. Μάλιστα εδώ και λίγο καιρό έχει δημιουργηθεί στο σχολείο μια Πινακοθήκη, με 250 και πλέον πίνακες, μέσα από τους οποίους ξετυλίγεται όλη η ιστορία της τέχνης.

Μια μοναδική πρωτοβουλία, που πρωτοπορεί και προκαλεί τον θαυμασμό, σε όποιον επισκεφθεί το σχολείο και ταξιδέψει στους πανέμορφους πίνακες των πιο ξακουστών ζωγράφων, που έχει αναδείξει ο παγκόσμιος ανθρώπινος πολιτισμός.
Οι διάδρομοι που οδηγούν στις αίθουσες διδασκαλίας, έχουν μετατραπεί σε πινακοθήκη έργων ζωγραφικής, όπου μπορεί κανείς να διδαχθεί την Ιστορία της Τέχνης, μέσα από διακόσιες πενήντα και πλέον αναπαραγωγές έργων, οι οποίες είναι ψηφιακές εκτυπώσεις σε τελαρωμένους καμβάδες.
Η διευθύντρια του σχολείου, Κυριακή Δανιηλίδου, είχε την ιδέα, η οποία στηρίχτηκε από τον σύλλογο διδασκόντων και υλοποιήθηκε με κόπο και μεράκι από τον καθηγητή καλλιτεχνικών του σχολείου τον Ιωακείμ Μιναρετζόπουλο. Η συλλογή περιλαμβάνει αντίγραφα έργων διάσημων ζωγράφων, που είναι αντιπροσωπευτικά των κυριότερων καλλιτεχνικών ρευμάτων της εποχής του κάθε δημιουργού και παράλληλα αποδίδουν την πορεία της τέχνης, όπως αυτή διαμορφώθηκε από τις απαρχές της έως και σήμερα.

Η εξέλιξη της ελληνικής τέχνης
Ο δεύτερος όροφος του σχολείου φιλοξενεί την ιστορία της ελληνικής τέχνης, μέσα από 110 έργα. Η έκθεση αρχίζει με την ήσυχη εκφραστική δύναμη της κυκλαδικής τέχνης, συνεχίζεται στη Μινωική και τη Μυκηναϊκή περίοδο, ενώ αντιπροσωπευτικές αγγειογραφίες από τις διαφορετικές φάσεις του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού δίνουν το στίγμα των εποχών της ακμής και παρακμής του και φτάνει μέχρι τα τοπία, τις συμβολικές αναπαραστάσεις και τα ψηφιδωτά της ελληνιστικής εποχής. Σταδιακά περνά στην εσωτερικότητα της βυζαντινής τέχνης, στην οποία στηρίζεται η ελληνική λαϊκή τέχνη, που αντιπροσωπεύεται με μερικά χαρακτηριστικά δείγματα. Πενήντα περίπου Έλληνες ζωγράφοι του 20ου αιώνα από τον Λύτρα και τον Γύζη, τον Μαλέα και τον Παπαλουκά ως τον Φασιανό και τον Τσόκλη, με έργα τους ολοκληρώνουν την περιδιάβαση στην ιστορία της ελληνικής τέχνης.

Η ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης
Στον πρώτο όροφο φιλοξενείται η ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης, η οποία αρχίζοντας από την εποχή του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης, διατρέχει όλες τις εποχές και τελειώνει με έργα του 21ου αιώνα. Τζιότο, Μιχαήλ Άγγελος, Μπρίγκελ, Λεονάρντο Νταβίντσι, Δομίνικος Θεοτοκόπουλος, Καραβάτζιο, Μποτιτσέλι, Ρέμπραντ, Ντελακρουά, Βαν Γκογκ, Ματίς, Νταλί, Πικάσο, Τζιακομέτι, Καντίνσκι Άντι Γουόρχολντ είναι μερικοί από τους 120 ζωγράφους, που αντιπροσωπεύουν τα καλλιτεχνικά ρεύματα από την Αναγέννηση ώς τον Κλασικισμό, τον Εμπρεσιονισμό, τον Σουρεαλισμό και την Ποπ Αρτ, όπως αυτά διαμορφώθηκαν στην Ευρώπη.
Στον ίδιο όροφο ετοιμάζεται έκθεση με αναπαραγωγές έργων της παγκόσμιας τέχνης, χαρακτηριστικά των διαφορετικών πολιτισμών της γης, καθώς και μια πτέρυγα αφιέρωμα στους καλλιτέχνες της Μαγνησίας. Στο ισόγειο υποδέχονται τον επισκέπτη τοιχογραφίες έργων της νεολιθικής περιόδου.
Στο διάλειμμα οι μαθητές περνούν μέσα από την πινακοθήκη, για να βγουν στην αυλή του σχολείου, όπου ακούγεται επιλεγμένη μουσική. Πρόσφατα το σχολείο εξοπλίστηκε με ειδικά διαμορφωμένη ηχητική εγκατάσταση και σκηνή θεάτρου στην αίθουσα εκδηλώσεων.
Κυριολεκτικά οι μαθητές του 10ου Γυμνασίου Βόλου μεγαλώνουν και διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους σε ένα περιβάλλον Τέχνης και Πολιτισμού.

Ένα περιβάλλον πολιτιστικά ποιοτικό
Η διευθύντρια του σχολείου Κυριακή Δανιηλίδου αναφέρει: «Παιδεία χωρίς την Τέχνη και τον Πολιτισμό δεν υπάρχει. Προκειμένου να καλλιεργήσουμε και να ενισχύσουμε τις γνωστικές, νοητικές, συναισθηματικές και κοινωνικές ικανότητες των μαθητών μας δημιουργήσαμε ένα περιβάλλον πολιτιστικά ποιοτικό, που σίγουρα συντελεί στην ηθική και πνευματική ολοκλήρωσή τους. Το εγχείρημα είναι, νομίζω, μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα. Στις επιδιώξεις μας είναι να έρχονται μαθητές και όχι μόνο, από άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα και να διδάσκονται Ιστορία της Τέχνης στους τοίχους του σχολείου μας. Έχουν εκπαιδευτεί και μαθητές μας για τον σκοπό αυτό».

Καλλιέργεια της φαντασίας και της αισθητικής
Ο ζωγράφος και καθηγητής καλλιτεχνικών του σχολείου Ιωακείμ Μιναρετζόπουλος δήλωσε μεταξύ άλλων πως «εκ των πραγμάτων, όταν ο λειτουργικός χώρος του σχολείου είναι διαμορφωμένος με φαντασία και συγκροτημένος με γνώση, αποτελεί το καλύτερο πλαίσιο, όπου μαθητές μπορούν να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα, τη γνώση, τη φαντασία και την αισθητική. Σε αυτή την ιδιαίτερη-για πολλούς λόγους-πινακοθήκη παρακολουθούμε κατά βάθος την ίδια την πορεία της ζωής και της εξέλιξης του ανθρώπινου πνεύματος, μέσα από τις συνέχειες, τις αλλαγές, τους δεσμούς και τις αντιθέσεις των μορφών της τέχνης».

«Μαγικές» χρονομηχανές οι διάδρομοι
Οι διδάσκοντες εκπαιδευτικοί του 10ου Γυμνασίου αναφέρουν πως «καταφέραμε να μεταμορφώσουμε τους διαδρόμους του σχολείου μας σε «μαγικές» χρονομηχανές, που προκαλούν τον θεατή να τις «ενεργοποιήσει», να ταξιδέψει και να εισέλθει στα βιώματα, στον ψυχισμό και στα οράματα αλλοτινών ανθρώπων και πολιτισμών.
Ο στόχος μας είναι παιδαγωγικός, θέλουμε δηλαδή να εντρυφήσουν τα παιδιά μας στα υψηλά νοήματα της Τέχνης, να αντλήσουν πρότυπα και να αναπτύξουν γόνιμα την καλαισθησία τους. Η προσπάθεια δεν προορίζεται μόνο για «εσωτερική κατανάλωση». Το ζητούμενο και ο ευσεβής πόθος μας είναι να γίνει το σχολείο μας σημείο αναφοράς και πόλος έλξης για όλα τα σχολεία του Βόλου, αλλά και για το σύνολο των πολιτών, οι οποίοι θα μπορούν να απολαύσουν την εν λόγω έκθεση τέχνης».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το