Τοπικά

Μια γυναίκα στο τιμόνι του 3ου ΕΠΑΛ Βόλου

Για πρώτη φορά στη Μαγνησία τη διεύθυνση Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑΛ) αναλαμβάνει γυναίκα. Πρόκειται για την Αγαπούλα Κουτσοκώστα, εκπαιδευτικό Ειδικότητας ΠΕ. 18 Νοσηλευτικής που αναλαμβάνει τα ηνία του 3ου ΕΠΑΛ Βόλου μετά τις τελευταίες κρίσεις διευθυντών σχολείων. Η ίδια, το 2011, είχε αναλάβει θέση διεύθυνσης σε Σχολικό Εργαστηριακό Κέντρο του Νομού, αλλά το 2013 η γνωστή κατάργηση τομέων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και η διαθεσιμότητα των αντίστοιχων ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, δεν της επέτρεψε να ολοκληρώσει το έργο που είχε αναλάβει.

To γεγονός θεωρείται μείζονος σημασίας δεδομένου ότι η παρουσία των γυναικών στη διοίκηση των Επαγγελματικών Λυκείων είναι μειωμένη έως ανύπαρκτη, ειδικά στη Μαγνησία. Έλλειψη διευθυντριών δεν παρατηρείται στα λοιπά σχολεία όπως τα αντίστοιχα Γενικά Λύκεια και αυτό κατά βάση αποδίδεται στην επικρατούσα άποψη ότι η διοίκηση των ΕΠΑΛ αποτελεί εξ’ αντικειμένου «ανδροκρατούμενο» πεδίο.

Στα ΕΠΑΛ της Μαγνησίας, παρατηρείται ξεκάθαρο προβάδισμα των ανδρών κάτι που συμβαίνει και σε εθνικό επίπεδο. Η πληθώρα των αγοριών μαθητών «ανδροκρατούμενων» ειδικοτήτων που λειτουργούν στα ΕΠΑΛ, πιθανότατα «φοβίζει» τις καθηγήτριες και τις αποτρέπει από τη διεύθυνση. Λίγες γυναίκες εκπαιδευτικοί καταφέρνουν να ξεφύγουν από τις στερεότυπες αντιλήψεις που δημιουργούν αόρατους φραγμούς, να σπάσουν τη «γυάλινη οροφή», όπως διεθνώς ονομάζεται το φαινόμενο, να διεκδικήσουν και να καταλάβουν μια ανώτερη θέση στην ιεραρχία της Τεχνικής – Επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Η ίδια τονίζει: «Η θέση της γυναίκας στη Διοίκηση της Τεχνικής Εκπαίδευσης αποτέλεσε προ ετών το θέμα της μεταπτυχιακής μου διατριβής. Τα συμπεράσματα της διατριβής ήταν αποκαρδιωτικά αφού η εν λόγω έρευνα έδειξε ότι το φαινόμενο της «γυάλινης οροφής» έχει τάση επιδείνωσης τόσο τοπικά όσο και πανελλαδικά, παρά το γεγονός ότι στην Τεχνική Εκπαίδευση διαπιστώνεται βελτίωση της παλαιότερης κατάστασης, που την ήθελε ανδροκρατούμενη όχι μόνο από πλευράς διευθυντών αλλά και από πλευράς εκπαιδευτικών. Πολλά χρόνια μετά, ελάχιστα έχει αλλάξει η κατάσταση, παρά τις διάφορες πολιτικές ισότητας που έχουν εφαρμοστεί. Σύμφωνα με έρευνες που παρατίθενται στην εν λόγω διατριβή τα αίτια φαίνεται να προέρχονται κυρίως από τα κοινωνικά στερεότυπα, αλλά και από τους ίδιους τους άνδρες που παρουσιάζονται, με έμφυλη διάθεση, να υπεραμύνονται των ικανοτήτων τους για διοίκηση, με αποτέλεσμα να ενεργούν αποθαρρυντικά για τυχόν προσπάθειες των γυναικών συναδέλφων τους. Το γυναικείο πρότυπο διοίκησης, όπου υπάρχει, δείχνει ότι η γυναίκα αναπτύσσει το δικό της προφίλ στη σχολική διοίκηση πλησιάζοντας όλο και πιο κοντά στα σύγχρονα πρότυπα του ανθρωποκεντρικού management».

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το