Άρθρα

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ίσες ευκαιρίες και για τους κατοίκους των νησιών μας

Του Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου*

Ταξιδεύοντας το περασμένο Σαββατοκύριακο σε δύο νησιά των όμορφων Σποράδων μας, τη Σκόπελο και την Αλόννησο και συνομιλώντας με τους ντόπιους, συνειδητοποίησα τις σημαντικές ιδιαιτερότητες που έχει η καθημερινότητα για τους ντόπιους και το πόσο σημαντική ήταν η παρέμβαση της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που έγινε για τα νησιά μας με τη θέσπιση του Μεταφορικού Ισοδύναμου που εφαρμόζεται από 01/01/2019 για τις μετακινήσεις τους. Σκοπός, η μείωση της τελικής τιμής των εισιτηρίων των νησιωτών από και προς τα νησιά, αλλά και για τις τοπικές επιχειρήσεις και τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους, καλύπτοντας έτσι το ανταγωνιστικό μειονέκτημα που είχαν λόγω νησιωτικότητας.

Τι είναι όμως το Μεταφορικό Ισοδύναμο;
Το μεταφορικό ισοδύναμο δίνει το δικαίωμα στους νησιώτες να επιβαρύνονται με το ίδιο κόστος στις μεταφορές-μετακινήσεις τους, από και προς τα νησιά με αυτό που επιβαρύνονται οι κάτοικοι της στεριάς.
Ουσιαστικά, με την επιδότηση που δίνεται, εξισώνεται το κόστος μεταφοράς που αντιστοιχεί σε επιβάτες αλλά και εμπορεύματα με μέσα θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς (πλοίο, ταχύπλοο), με το κόστος που θα ίσχυε γι’ αυτούς στα μέσα χερσαίας μαζικής μεταφοράς (ΚΤΕΛ) για την ίδια απόσταση. Επίσης τελευταία επεκτάθηκε και στις αεροπορικές μεταφορές των νησιωτών.

Ήταν ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων των νησιών που ικανοποιήθηκε προκειμένου να ενισχυθεί η νησιωτικότητα, να διευκολυνθεί η καθημερινότητα των νοικοκυριών επιδοτώντας αυτή τη διαφορά στα εισιτήριά τους και να καλύψει το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των νησιωτικών επιχειρήσεων όσον αφορά το κόστος μεταφοράς των προϊόντων τους που μετακυλύεται τελικά στο καλάθι του νησιωτικού νοικοκυριού. Με αυτό τον τρόπο δίνονται ίσες ευκαιρίες και δυνατότητες για τους νησιώτες .

Με βάση τα στοιχεία που διαθέτω από το Υπουργείο, ήδη οι κάτοικοι της Σκιάθου έχουν επιδοτηθεί για 7.013 εισιτήρια, οι κάτοικοι της Σκοπέλου για 6.750 εισιτήρια και οι κάτοικοι της Αλοννήσου για 2.690 εισιτήρια, ενώ συνολικά έχουν ενταχθεί στο Μεταφορικό Ισοδύναμο 574 επιχειρήσεις των Σποράδων.

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο εφαρμόζεται με Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα εκδίδεται κάθε χρόνο και θα ορίζει για κάθε νησί και ανά έτος, το μέγιστο αριθμό εισιτηρίων επιβατών για τα οποία θα καλύπτεται το πραγματικό μεταφορικό κόστος, λαμβάνοντας υπόψη ενδεικτικά την απόσταση από την ηπειρωτική Ελλάδα, το διοικητικό κέντρο τις υπάρχουσες υποδομές σε υγεία, παιδεία κ.ά. Όσον αφορά τα εμπορεύματα, για την επιδότηση του επιπλέον κόστους θαλάσσιας μεταφοράς, λαμβάνεται υπόψη τόσο το συνολικό μεταφερόμενο φορτίο στα νησιά, όσο και μετά τη πιλοτική εφαρμογή το κατά επιχείρηση κόστος, πράγμα που θα κάνει το μέτρο πιο δίκαιο και πιο στοχευμένο.

Δικαιούχοι του Μεταφορικού Ισοδύναμου είναι νοικοκυριά, πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες ενεργές επιχειρήσεις εμπορίου, μεταποίησης, τουρισμού, άστεγοι, προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ιατροί, το επικουρικό προσωπικό των δημόσιων φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας, τα μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ που έχουν την ακαδημαϊκή τους έδρα σε νησί και το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής και οι Στρατιωτικοί που υπηρετούν με οποιαδήποτε ιδιότητα στις Ένοπλες Δυνάμεις ή στο Λιμενικό.
Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου αποκαθιστά τη δυσαναλογία που προκύπτει από τη νησιωτικότητα και δίνει στις κοινωνίες των νησιών αναπτυξιακό πλεονέκτημα αλλά ουσιαστικά και πλεονέκτημα ζωής.

*Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος είναι βουλευτής Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το