Τοπικά

Με σύμμαχο τη μαθητεία για να βρουν εργασία – Ο θεσμός γνωρίζει δυναμική στα Επαγγελματικά Λύκεια της Μαγνησίας

Νέες δυνατότητες και ευκαιρίες για απόκτηση εργασιακής εμπειρίας και επαγγελματική αποκατάσταση προσθέτει ο θεσμός της «μαθητείας» στους απόφοιτους των επαγγελματικών λυκείων. Στη Μαγνησία ο θεσμός εφαρμόζεται εδώ και τρία χρόνια. Πάνω από 200 απόφοιτοι έχουν βρει εννιάμηνη εργασία σε ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς, ενώ σε κάποιους από αυτούς έγινε και μόνιμη πρόσληψη.

Το 1ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας είναι ένα από τα ΕΠΑΛ, όπου γίνεται συστηματική προσπάθεια για την εμπέδωση και διάδοση του θεσμού της μαθητείας. Ο διευθυντής του 1ου ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας κ. Δημήτρης Κόκκινος ανέφερε πως «το τέταρτο προαιρετικό μεταλυκειακό έτος-τάξη μαθητείας στα ΕΠΑ.Λ. έχει πλέον εδραιωθεί σαν ισότιμη επιλογή των αποφοίτων, με αυτήν της εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η αποδοχή από τους γονείς, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, αλλά και από την ευρύτερη κοινωνία, είναι γεγονός. Το θεσμικό πλαίσιο εξασφαλίζει μία ασφαλή επαγγελματική διέξοδο αλλά προσφέρει οφέλη και προς τον επιχειρηματία-επιχείρηση.

Το πρόγραμμα μαθητείας

Το πρόγραμμα μαθητείας είναι δυικό:
– Παρέχει εκπαίδευση στη σχολική μονάδα για επτά ώρες/ εβδομάδα μία ημέρα και στον εργασιακό χώρο 28 ώρες/εβδομάδα τέσσερις ημέρες, συνολικά 203 ώρες στη σχολική τάξη και 156 ημέρες στον χώρο εργασίας.
– Οι μαθητευόμενοι αμείβονται με το 75% του ανειδίκευτου εργαζόμενου, ένα μέρος του ποσού καλύπτεται από τον εργοδότη και το υπόλοιπο από το υπουργείο Παιδείας μέσω του ΕΣΠΑ.
Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Νέας Ιωνίας ξεκίνησε τη λειτουργία τμήματος μαθητείας τη σχολική χρονιά 2018, με την ειδικότητα του τεχνικού οχημάτων οι οποίοι τοποθετήθηκαν σε ιδιωτικές επιχειρήσεις αλλά και σε φορείς του δημοσίου, όπως ο Δήμος Βόλου, η ΔΕΥΜΒ και το ΠΕΒ 307 πρώην ΤΣΥΑΥ.
Έχοντας ως στρατηγικό στόχο τη δημιουργία τμημάτων μαθητείας σε όλους τους τομείς του Σχολείου, εκτός από την επαναλειτουργία του τμήματος Οχημάτων, προσπαθήσαμε και πετύχαμε τη λειτουργία ενός ακόμη τμήματος, του βοηθού φυσικοθεραπευτή. Να θυμίσουμε ότι για τη λειτουργία ενός τμήματος μαθητείας θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον οκτώ υποψήφιοι και οκτώ θέσεις σε επιχειρήσεις ιδιωτικές ή δημόσιες.
Για να πετύχουμε τον στόχο μας κινηθήκαμε σε δύο κατευθύνσεις. Κατ’ αρχήν ήρθαμε σε επαφή με τους επαγγελματικούς συλλόγους τους σχετικούς με τις ειδικότητες του σχολείου. Έχουμε μία πολύ καλή συνεργασία με τον ΣΙΣΑΜ, τον σύλλογο ιδιοκτητών συνεργείων αυτοκινήτων Μαγνησίας, όπως και με τον σύλλογο φυσικοθεραπευτών, ενώ ξεκινήσαμε επαφές με τον σύλλογο φαρμακοποιών, τον σύλλογο κομμωτών, τον σύλλογο αισθητικών αλλά και των ψυκτικών.

Οι ιδιαιτερότητες του κάθε επαγγέλματος
Οι ιδιαιτερότητες που υπάρχουν σε κάθε επαγγελματικό χώρο, η έλλειψη εμπειρίας στις μικρές επιχειρήσεις από εκπαίδευση προσωπικού, δημιουργούν δυσλειτουργίες στον θεσμό τις οποίες και προσπαθούμε από κοινού να ξεπεράσουμε.
Γι αυτό, το 1ο ΕΠΑ.Λ. Νέας Ιωνίας πραγματοποίησε ημερίδα με θέμα τη μαθητεία τον περασμένο Μάιο όπου μας δόθηκε η ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις με τους παραπάνω φορείς.
Μιας και το σχολείο μας έχει μία μακρά και σημαντική παράδοση στα Ευρωπαϊκά προγράμματα, η δεύτερη κατεύθυνση για την επίτευξη του στρατηγικού μας στόχου ήταν να συνδέσουμε την εργασιακή εμπειρία που αποκτούν οι μαθητές μας στο εξωτερικό και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με τη μαθητεία. Έτσι τη χρονιά 2018-2019 εκτός από την εργασιακή εμπειρία των μαθητών μας σε Πολωνία και Ισπανία εκπαιδευτικοί από όλες τις ειδικότητες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να ανταλλάξουν απόψεις για τη λειτουργία της μαθητείας στην Ισπανία.

Προτάσεις βελτίωσης
Ο θεσμός της μαθητείας είναι σχετικά καινούργιος στην Ελλάδα και αξίζει να αναφέρουμε κάποιες προτάσεις βελτίωσης. Θα πρέπει να μειωθεί ο απαραίτητος αριθμός μαθητών αλλά και θέσεων στις επιχειρήσεις για τη λειτουργία ενός τμήματος, ειδικά όταν στις θέσεις δεν συμπεριλαμβάνονται θέσεις σε Δήμους ή στο δημόσιο. Να επανέλθει η δυνατότητα σε ένα επαγγελματία γονέα να προσλάβει το παιδί του μέσα από τον θεσμό της μαθητείας. Να επιμορφώνονται οι εκπαιδευτές κυρίως στις μικρές επιχειρήσεις πάνω στην εκπαίδευση προσωπικού, αλλά και να δοθούν επιπλέον κίνητρα για την πρόσληψη μαθητευόμενων.
Οι μαθητές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί των Επαγγελματικών Λυκείων αναγνωρίζουν τη σημαντική συμβολή της μαθητείας στην αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και ευελπιστούν στη συνέχιση και περαιτέρω εξέλιξη του θεσμού. Η συνεχής αύξηση των μαθητευομένων δείχνει ότι γίνεται αποδεκτή ολοένα και περισσότερο και από τις επιχειρήσεις, βοηθώντας έτσι και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το