Χωρίς κατηγορία

Μαθήτριες και καθηγήτριες 2ου Προτύπου ΓΕΛ Βόλου στη «Θ» μετά την επίσκεψη στο CERN

Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική εκδρομή υλοποιήθηκε στο διάστημα 2-5 Σεπτεμβρίου του 2024, στο πλαίσιο του Ομίλου Βιολογίας και Νανοτεχνολογίας του 2ου Προτύπου ΓΕΛ Βόλου. Συγκεκριμένα, 20 μαθητές και 3 συνοδοί καθηγήτριες επισκέφθηκαν το CERN στην Ελβετία. Το CERN θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηρισθεί ως ο «παράδεισος» των θετικών επιστημών, στον οποίο πραγματοποιούνται διάφορες κοσμοθεωρητικές μελέτες. Στη διάρκεια της εκδρομής αυτής, οι μαθητές περιηγήθηκαν στην πόλη της Γενεύης, της Λοζάνης και της Βέρνης και αντίκρυσαν μερικά από τα ομορφότερα και λαμπρότερα αξιοθέατα της καταπράσινης Ελβετίας. 

Όπως σημειώνουν μαθήτριες που συμμετείχαν, «τέτοιες δράσεις είναι σημαντικό να υλοποιούνται, καθώς οι μαθητές ξεφεύγουν από τον τυποποιημένο τρόπο σκέψης και τη στείρα απομνημόνευση, διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες και έρχονται σε επαφή με ξένους πολιτισμούς. Έτσι, οφείλουμε ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στις καθηγήτριές μας, κ. Αρχοντή Βασιλική – καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας – Γλωσσολογίας, κ. Γάκη Μαριάνθη – καθηγήτρια Ελληνικής Φιλολογίας και κ. Δημητρακοπούλου Γεωργία – καθηγήτρια Μαθηματικών, για αυτή τη μοναδική εμπειρία ζωής που μας προσέφεραν». 

 

Αναστασία Σκολαρίκη

«Η εκδρομή που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες εβδομάδες, συνδύασε τον πολιτιστικό πλούτο της Ελβετίας με τη σημασία και την αξία των θετικών επιστημών. Το κύριο μέρος της εκδρομής, το οποίο πραγματικά με συγκλόνισε, ήταν η επίσκεψη στο CERN (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire), το ευρωπαϊκό κέντρο, δηλαδή, των πυρηνικών ερευνών. Είχαμε τη δυνατότητα να ξεναγηθούμε σε κάποιους από τους χώρους του κολοσσιαίου αυτού οικοδομήματος, που βρίσκεται στα σύνορα της Ελβετίας με τη Γαλλία, όπως στο δωμάτιο, όπου φυλάσσεται ο πρώτος επιταχυντής, στον χώρο του πειράματος ALICE – ενός από τα τέσσερα πειράματα του CERN – καθώς και στον εκθεσιακό χώρο, όπου γνωρίσαμε τον θαυμαστό κόσμο της Φυσικής, της Χημείας και της Κοσμολογίας, μέσω διαφόρων διαδραστικών δραστηριοτήτων. Το εντυπωσιακότερο κομμάτι της περιήγησής μας στον «Ναό της Επιστήμης» ήταν η συμμετοχή μας στο βιωματικό εργαστήριο «Cloud Chamber», κατά τη διάρκεια του οποίου μελετήσαμε τα ίχνη που αφήνουν τα διάφορα σωματίδια, όπως ηλεκτρόνια, σωματίδια κ.ά. Θεωρώ πως όταν αντικρίζει κανείς το μεγαλείο των φυσικών επιστημών και της τεχνολογίας, μέσα σε αυτόν τον «Παράδεισο» των κοσμοθεωρητικών ανακαλύψεων, συνειδητοποιεί το πόσο μικρός κι ασήμαντος φαντάζει ο άνθρωπος μπροστά σε αυτό το συνονθύλευμα σωματιδίων, που ονομάζεται σύμπαν, και αναρωτιέται «Πόσο ακόμα μπορεί να εξελιχθεί η τεχνολογία;».

Η εκδρομή μας περιλάμβανε, επίσης, και το ιστορικό-πολιτιστικό κομμάτι, αφού μας δόθηκε η ευκαιρία να περιδιαβούμε τις πόλεις της Γενεύης, της Λοζάνης και της Βέρνης, και με αυτόν τον τρόπο να γνωρίσουμε την ελβετική κουλτούρα και ιστορία. Θα ήταν παράλειψη, βέβαια, να μην αναφέρουμε τις επισκέψεις μας στο «Παλάτι των Εθνών» και στο «Ολυμπιακό Μουσείο», χώροι που θα μείνουν ανεξίτηλοι στη μνήμη μας.

Καταλήγουμε, λοιπόν, στο ότι τέτοιες εκδρομές αξίζει να πραγματοποιούνται, καθώς διευρύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες των μαθητών και συνδυάζουν τη γνώση με την ψυχαγωγία. Τέτοιες εμπειρίες, θεωρώ, πως στιγματίζουν τη ζωή τους για πάντα!».

 

Νικολέτα Κατραμάδα

«Η εκδρομή στο Cern ήταν εκπληκτική και έμεινα ενθουσιασμένη, γιατί ήταν μια ευκαιρία που δεν δίνεται σε πολλούς. Την πρώτη μέρα φτάνοντας στις εγκαταστάσεις του Cern αντικρίζω τα κτήριά του, ήταν μεγάλα και εντυπωσιακά. Το μουσείο του Cern μπορώ να πω σου αποσπούσε την προσοχή. Δίπλα του ήταν το μνημείο όπου επάνω είχε γραμμένο παγκόσμιες έρευνες. Ήταν ένα από τα αγαπημένα μου αξιοθέατα, όπου θα το θυμάμαι για πάντα. Μπαίνοντας μέσα στο κτήριο μας περίμενε ένας ερευνητής του Cern, όπου μας μίλησε για τους επιταχυντές. Αυτό που μου έκανε τρομερή εντύπωση ήταν πως με ηλεκτρονική μορφή με τη βοήθεια του προτζέκτορα μας έδειχνε πώς ήταν μέσα ο επιταχυντής, η εικόνα ήταν εξωπραγματική. Αλλά όχι μόνο, μας εξήγησαν για τα σωματίδια και πώς δούλευε ο επιταχυντής πάλι με την ίδια μορφή ένιωθα σαν να βρισκόμουν μέσα. Επιπλέον, είδαμε τα κέντρα ελέγχου που οι επιστήμονες από όλον τον κόσμο δούλευαν. Τη δεύτερη μέρα είχαμε εργαστήρια με θέμα τον θάλαμο νεφών, ο οποίος ανίχνευε σωματίδια. Ήταν πολύ ενδιαφέρον, επειδή τον κατασκευάσαμε μόνοι μας, με τη βοήθεια των επιστημόνων. Επίσης οι εκθέσεις που παρακολουθήσαμε ήταν πολύπλοκες και περίτεχνα φτιαγμένες, γιατί πήραμε γνώσεις από τα πειράματα που είχαν. Όμως αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν το 3D που δοκίμασα, που μας πήγε μέσα στους επιταχυντές, ήταν μαγικό. Ήταν μια μοναδική εμπειρία όπου δεν θα ξεχάσω ποτέ». 

 

Κωνσταντίνα Πολίτη

«Η εκδρομή στο CERN ήταν μια μοναδική εμπειρία, από εκείνες που σε συνοδεύουν για μια ζωή. Είδαμε επιστήμονες από όλο τον κόσμο να εργάζονται με σκοπό την εξέλιξη. Επισκεφθήκαμε τον πρώτο επιταχυντή που κατασκεύασε το CERN, αλλά και τον ανιχνευτή Alice ο οποίος βρίσκεται σε λειτουργία μέχρι και σήμερα. Επίσης είχαμε την ευκαιρία να πραγματοποιήσουμε το δικό μας πείραμα και να κατανοήσουμε ακόμη καλύτερα κάποια μικροσκοπικά σωματίδια, όπως για παράδειγμα το σωματίδιο άλφα. Αυτό που μου έκανε περισσότερη εντύπωση ήταν το πώς μέσα σε λίγη ώρα καταφέραμε να παρατηρήσουμε τα ίχνη των μικροσκοπικών αυτών σωματιδίων που κανονικά δεν μπορούμε να διακρίνουμε με γυμνό μάτι, και κατ’ επέκταση πώς η ακτινοβολία υπάρχει παντού γύρω μας, ακόμη και αν δεν το αντιλαμβανόμαστε. Τέλος, θα μπορούσα με μεγάλη σιγουριά να πω ότι αποτέλεσε εμπειρία ζωής για εμένα και πως δύσκολα κάποιος θα μπορούσε να ξεχάσει μια τέτοια επίσκεψη!».

 

Μαρία Τσάμη

«Η επίσκεψη του σχολείου μου στο CERN, ήταν ένα από τα καλύτερα πράγματα που έχουν συμβεί ποτέ στη ζωή μου. Είχαμε την ευκαιρία να δούμε, να μάθουμε και να δημιουργήσουμε πράγματα, τα οποία δεν πραγματοποιούνται αλλού. Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν ο Πρώτος επιταχυντής, δηλαδή το συγχροκύκλοτρο, και αυτό επειδή δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι θα μπορούσε να έχει κατασκευαστεί κάτι που θα μελετούσε σωματίδια τόσο μικρού μεγέθους, που μάλιστα είχαν προκύψει από το Bing Bang. Στιγμές σαν κι αυτές σε κάνουν να αναρωτιέσαι πόσο «ψηλά» μπορεί να φτάσει ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Επιπλέον, δεν μπορώ να μην αναφερθώ στο εργαστήριο «Θάλαμος νεφών», στο οποίο δημιουργήσαμε τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να γίνουν ορατά τα ίχνη διαφόρων σωματιδίων όπως των σωματιδίων α, των ηλεκτρονίων κ.ά. Αν με ρωτούσε κάποιος εάν θα ξαναπήγαινα στο CERN, η απάντηση θα ήταν ξεκάθαρα «ναι», χωρίς καμία αμφιβολία. Είναι μια εμπειρία, την οποία θεωρώ πως όλα τα παιδιά της ηλικίας μου πρέπει να βιώσουν». 

 

Βασιλική Αρχοντή

(καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας-Γλωσσολόγος Μ.Α.)

«Η επίσκεψη στο CERN ήταν όνειρο ζωής για εμένα, παρά το γεγονός ότι δεν σχετίζεται με την ειδικότητά μου ούτε άπτεται των ενδιαφερόντων μου. Η ενδελεχής και εντυπωσιακή συνάμα ενημέρωση γύρω από τον πρώτο επιταχυντή, η περιήγηση στους χώρους που διεξάγεται το πείραμα ALICE, καθώς και στο Κέντρο ελέγχου του Κέντρου Πυρηνικών Ερευνών, η παρακολούθηση του βιωματικού εργαστηρίου Cloud Chamber στο οποίο συμμετείχαν οι μαθητές μας, οι διαδραστικές εκθέσεις και το ευτυχές συναπάντημα με εξαίρετους επιστήμονες του χώρου, με «προίκισαν» πνευματικά και με πήγανε ένα βήμα παρακάτω ως άνθρωπο. Αν μπορούσα να ορίσω το CERN, θα έλεγα «εμπειρία ζωής». Αν προσδιόριζα το συναίσθημά μου, θα έλεγα «ευγνώμων». 

 

Μαριάνθη Γάκη 

(καθηγήτρια Ελληνικής Φιλολογίας)

«Απολύτως εναρμονισμένη με τις εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας και σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Ομίλου Νανοτεχνολογίας του 2ου Προτύπου ΓΕΛ Βόλου, των μαθητών και συνοδών καθηγητών, καθώς και τις προσδοκίες των γονέων και κηδεμόνων, η εκπαιδευτική εκδρομή στο CERN, 2/5 Σεπτεμβρίου 2024, υπερέβη όλα τα κριτήρια που είχαν τεθεί και χαράχτηκε ανεξίτηλα στις καρδιές μας.

Ένα κεντρικό ερώτημα που θέσαμε στους επιστήμονες του Ερευνητικού κέντρου είναι η σύζευξη της θεωρητικής γνώσης και των πρακτικών εφαρμογών της για επίτευξη του συλλογικού καλού, που διαχέεται, μάλιστα, και σε μη προνομιούχες κατηγορίες ανθρώπων. Με έκπληξη διαπιστώσαμε πως ο μόχθος τους παράγει πολλαπλά οφέλη στις θετικές επιστήμες, την ιατρική, τη βιομηχανία, την πολιτική οικονομία (Μαγνητικός τομογράφος, συσκευές αναισθησίας πολύτιμες στα χειρουργεία και, φυσικά, ο Παγκόσμιος Ιστός). 

Ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας της εξόρμησης ολοκληρώθηκε με τη μετάγγιση σημαντικών ιστορικών γνώσεων σχετικά με το παρελθόν και το παρόν της Ελβετίας, την πολιτική της συγκρότηση και το πολιτιστικό της αποτύπωμα (η θρησκευτική Μεταρρύθμιση του Καλβίνου και η παπική Αντιμεταρρύθμιση, η επίσκεψη στον ΟΗΕ και η ενημέρωση για το κολοσσιαίο έργο του, η δημιουργία της Αμεσοδημοκρατίας χάρη στο σύστημα των καντονίων -πολύτιμη συμβολή του Έλληνα Καποδίστρια που τιμάται εκεί ως εθνικός ευεργέτης- το Ολυμπιακό Μουσείο της Λωζάννης, το σημαντικότερο στον κόσμο για την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων)». 

 

Γεωργία Δημητρακοπούλου 

(ΠΕ03 μαθηματικός-Msc):

«Μας εντυπωσίασε ιδιαιτέρως ο τρόπος μετάδοσης της εξειδικευμένης και υψηλού επιπέδου γνώσης. Τόσο ο ηλεκτρονικός κ. Δαμιανόγλου όσο και η κ. Αβραμίδου, φυσικός ανιχνευτών, με απλό λόγο μας εισήγαγαν στα πειράματα που βρίσκονται στον Μεγάλο Ανιχνευτή Αδρονίων (LHC). Μάθαμε για τα quark, γλουόνια, μποζώνια, μιόνια. Σχηματίσαμε πυρήνες Υδρογόνου, Ηλίου, Λιθίου, Βηρυλλίου. «Στείλαμε» αστέρες στο διάστημα, αναμένοντας την εξέλιξη τους σε Λευκούς Νάνους, Μελανές Οπές ή Αστέρες Νετρονίων. Δημιουργήσαμε ομάδες, κατασκευάσαμε «Θάλαμο Νεφών» και εντοπίσαμε σωματίδια της κοσμικής ακτινοβολίας, μελετώντας τις τροχιές τους».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το