Τοπικά

Μαθητικές εκλογές: Έρευνα σε 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο, Λύκειο Βόλου – Ελάχιστα κορίτσια σε 15μελή

Για τέταρτη χρονιά τα μέλη του Ομίλου Δημοσιογραφίας 2ου Προτύπου Γυμνασίου Βόλου ερευνούν και σχολιάζουν θέματα της επικαιρότητας. Με αφορμή τις εκλογές των μαθητικών συμβουλίων πραγματοποιήθηκε άτυπη έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας με σχολιασμό παραθέτουμε. Υπεύθυνη του Ομίλου Δημοσιογραφίας είναι η διευθύντρια του Προτύπου Γυμνασίου Βόλου κ. Σοφία Κανταράκη. 

 

Σκολαρίκη Αναστασία

Είναι ευρέως γνωστό πως τα δεκαπενταμελή και τα πενταμελή συμβούλια μαθητών στα σχολεία αποτελούν έναν θεσμό μέσω του οποίου οι μαθητές καλλιεργούν τις δεξιότητες της λήψης αποφάσεων και της συνεργασίας και συγχρόνως αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη ανταλλάσσοντας ιδέες. Με αφορμή, λοιπόν, τις πρόσφατες εκλογές, που αφορούσαν στα συγκεκριμένα συμβούλια, πραγματοποιήθηκε μια έρευνα μεταξύ των μαθητών του Προτύπου Γυμνασίου και Λυκείου Βόλου, αναφορικά με τα κριτήρια βάσει των οποίων ψηφίζουν οι μαθητές, καθώς και με το κατά πόσο συμμετέχουν κορίτσια σε αυτά τα συμβούλια. Όσον αφορά στη γυναικεία παρουσία στα πενταμελή των τμημάτων μπορούμε να πούμε πως τα αποτελέσματα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Πέντε από τα δεκατρία μόνο τμήματα επέλεξαν κορίτσια. Βέβαια, όταν ρωτήθηκαν οι μαθητές σχετικά με το αν ψηφίζουν με βάση το φύλο, ελάχιστοι απάντησαν θετικά. 

Το 54% των μαθητών της Α’ Λυκείου δήλωσε ότι ψηφίζει με κριτήριο τις φιλικές σχέσεις με τους υποψήφιους, το 28% με βάση την προσωπικότητά τους, το 5% με γνώμονα τη δημοσιότητα, ενώ το υπόλοιπο 14% ψηφίζει σύμφωνα με άλλα κριτήρια. 

Σε ό,τι αφορά στη Β’ Λυκείου, το 67% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι ψηφίζει βάσει του χαρακτήρα των υποψήφιων και το 33% βάσει των φιλικών σχέσεων. Τέλος, σύμφωνα με δεδομένα που συλλέχθηκαν από τη Γ’ Λυκείου, το 60% ψηφίζει με κριτήριο τις φιλικές σχέσεις, το 35% βάσει της δημοσιότητας και το 5% με γνώμονα την προσωπικότητα. Επομένως, παρατηρούμε πως οι γνώμες σχετικά με τα κριτήρια που θα πρέπει ένας μαθητής να ψηφίζει τα μέλη των μαθητικών συμβουλίων διίστανται! Περνώντας στη γυναικεία παρουσία στο δεκαπενταμελές συμβούλιο, συνειδητοποιούμε πως κάθε χρόνο όλο και λιγότερα κορίτσια βάζουν υποψηφιότητα για να ενταχθούν σε αυτά. Φέτος υποψήφιες ήταν μόνο πέντε μαθήτριες από όλο το σχολείο. Μάλιστα, δύο κορίτσια, στον λόγο που εκφώνησαν πριν την ψηφοφορία, έθιξαν το ζήτημα τις απουσίας κοριτσιών από τέτοιου είδους συμβούλια, κάτι το οποίο συγκίνησε αρκετούς μαθητές από το ακροατήριο. 

 

Θεανώ Μαρία Βαούτη

Στο Γυμνάσιο διαπιστώθηκε πως βασικό κριτήριο επιλογής είναι η φιλία που δένει τους μαθητές. Το 55% ψήφισε με γνώμονα τη φιλία, το 25% το φύλο (αγόρι-κορίτσι), το 15% τις ιδέες και το 5% με βάση την προσωπικότητα. Κοινώς, οι μαθητές συνηθίζουν να ψηφίζουν τους φίλους τους ανεξαρτήτως των ικανοτήτων τους για τη θέση αυτή. Έπειτα, ως κριτήριο εντοπίστηκαν οι ιδέες που προτείνουν οι υποψήφιοι στις ομιλίες τους, με λόγια εντυπωσιασμού χωρίς ποιοτική βάση. Στα περισσότερα 5μελη συμβούλια συνεχίζει να κυριαρχεί το ανδρικό φύλο. Συνεπώς, και λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, θεωρώ πως κριτήρια όπως η φιλία μεταξύ των μαθητών ή το φύλο θα έπρεπε να αναθεωρηθούν.

 

Χριστοδούλου Ελένη Αναστασία

Όσον αφορά στο κριτήριο επιλογής, η έρευνα έδειξε ότι ένα μέσο ποσοστό ψήφων πιστεύει ότι τα αγόρια είναι πιο έξυπνα και πιο ικανά από τα κορίτσια, αυτό αποδεικνύεται από την πλειοψηφία των αγοριών στα 5μελη συμβούλια των τάξεων. Σε αυτό συμβάλλει επίσης ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών του σχολείου μας αποτελείται από αγόρια. Το κριτήριο της δημοφιλίας του κάθε υποψήφιου δεν είχε τόσο μεγάλη ανταπόκριση ψήφων. Δεν θέλουμε να ξεχωρίζουμε τους συμμαθητές μας λόγω της «δημοσιότητάς» τους, παρά μόνο από το πόσο αποτελεσματικοί είναι στον στόχο τους. Θεωρώ ότι το τρίτο κριτήριο, της προσωπικότητας, είναι ένα από τα πιο ισχυρά, γιατί αποδεικνύει ότι το μέλος είναι πρόθυμο να βοηθήσει τους συμμαθητές του και να τους στηρίζει στα θέματα που τους απασχολούν. Στο Λύκειο οι περισσότεροι μαθητές ψήφισαν με βάση την προσωπικότητα των ατόμων που γνωρίζουν, αλλά και τη φιλία. Τέλος, θεωρώ πως η φιλία είναι σημαντική στον χώρο του σχολείου, αλλά πιστεύω ότι αν όλοι ψηφίζαμε με βάση τη φιλία, δεν θα ήταν αντικειμενικά τα αποτελέσματα των εκλογών. Κατά τη γνώμη μου το σωστό θα ήταν οι ψηφοφόροι να ψηφίζουν με βάση των ικανοτήτων και των προσδοκιών κάθε υποψηφίου.

 

Θανάσης Ραπτόπουλος

Οι λόγοι για τους οποίους ψηφίζει κάποιος στις εκλογές θα έπρεπε να είναι ιδεολογικοί, συνήθως όμως είναι προσωπικοί και αποσκοπούν σε κάποιο συμφέρον. Προσωπικά ψήφισα συμμαθητές μου που είναι κοντά μου, οι οποίοι πιστεύω ότι θα προσφέρουν τα μέγιστα και τους θεωρώ ικανούς να φέρουν εις πέρας τις καταστάσεις που θα αντιμετωπίσουν.

 

Ευαγγελινός Κωνσταντίνος

Στις εκλογές του πενταμελούς και του δεκαπενταμελούς ψηφίζω με βάση την εμπειρία και τις γνώσεις. Σε αυτά τα συμβούλια πρέπει να υπάρχουν μαθητές που θα ξέρουν τα προβλήματα του σχολείου και θα ξέρουν να τα «διορθώσουν». Αυτός είναι και ο λόγος που συνήθως επιλέγονται άτομα από τις μεγαλύτερες τάξεις. Η φιλία είναι ένα άλλο σημαντικό κριτήριο. Πολλές φορές οι φίλοι ψηφίζουν τους φίλους τους, ακόμα και αν δεν είναι καλοί για τέτοια θέση. Τέλος η διασημότητα σε κάποιους μαθητές είναι άλλος ένας σημαντικός λόγος που ψηφίζονται για το δεκαπενταμελές και το πενταμελές, γιατί οι μαθητές δεν θα ψηφίσουν κάποιον μαθητή που δεν είναι «διάσημος». 

 

Απόστολος Χαλάτσης

Τα κριτήρια με τα οποία ένας μαθητής ψηφίζει έναν άλλο μαθητή, μιλώντας πάντα για το 5μελες και το 15μελες, πιστεύω ότι είναι δύο. Αρχικά είναι η ύπαρξη σχέσης ανάμεσά τους. Όταν ο φίλος ενός μαθητή είναι υποψήφιος 15μελους φυσικά και θα ψηφιστεί. Ύστερα ακολουθεί ο χαβαλές που γίνεται, αφού στους μαθητές αρέσει η διασκέδαση, οπότε όποιος δημιουργήσει «φασαρία» συνήθως θα ψηφιστεί από το κοινό. Τέλος τα παιδιά «τρελαίνονται» όταν ακούν για εκδρομές, όποιος βγάλει λόγο και δίνει έμφαση στις εκδρομές δεν νομίζω να μην ψηφιστεί από τους συμμαθητές του. 

 

Οικονόμου Κυριακή

Τα δικά μου κριτήρια είναι τα εξής: Να είναι τόσα αγόρια όσα και κορίτσια, δηλαδή να μην κρίνουμε με βάση το φύλο, να μη φωνάζουν πολύ και δημιουργούν καυγάδες και φασαρίες μεταξύ των μαθητών στον σχολικό χώρο, να μην παροτρύνουν τους μαθητές να κάνουν καταλήψεις. Οι προτάσεις τους να είναι ρεαλιστικές και πρωτότυπες, αλλά ταυτόχρονα και ευχάριστες. Να είναι μαθητές με έντονη προσωπικότητα, να ξέρουν να ακούν τους άλλους και να συζητούν χωρίς να ενδιαφέρονται μόνο για την προσωπική τους προβολή, να είναι διεκδικητικοί και δραστήριοι σεβόμενοι πάντα την άποψη και την απόφαση των καθηγητών και κυρίως να σκέφτονται όπως εγώ. Αυτά είναι μερικά από τα κριτήρια που μπορεί να διαλέξει κάποιος για να ψηφίσει.

 

Καραγεωργίου Μαρία – Όλγα

Πολλοί επιθυμούν να εκλεγούν στο 15μελές για να συμμετέχουν σε συνελεύσεις και να χάνουν ώρες μαθημάτων, ενώ υπάρχουν και αυτοί που θέλουν να εκπροσωπήσουν τους συμμαθητές τους και να βελτιώσουν το σχολικό περιβάλλον. Συνήθως ψηφίζουμε βασιζόμενοι σε κριτήρια όπως η δημοφιλία, οι φιλίες και η προσωπικότητα, με αποτέλεσμα να εκλέγονται άτομα που δεν είναι πάντα τα πιο κατάλληλα. Δυστυχώς, τα στερεότυπα υποστηρίζουν ότι τα κορίτσια δεν μπορούν να αντιπροσωπεύσουν ένα ολόκληρο σχολείο, με αποτέλεσμα τα αγόρια να εκλέγονται πιο συχνά, αν και αυτή η αντίληψη είναι λανθασμένη. Τα κορίτσια όχι μόνο μπορούν να εκπροσωπήσουν το σχολείο, αλλά ίσως μπορούν να το κάνουν και καλύτερα από κάποια αγόρια. Είναι σημαντικό να επιλέγουμε υποψήφιους με πραγματική δέσμευση και ικανότητα στο να κάνουν το σχολείο μας καλύτερο και όχι απλώς όσους είναι δημοφιλείς.

 

Γιώργος Σκολαρίκης

Στις μέρες μας η ανάγκη για δεκαπενταμελή και πενταμελή συμβούλια μαθητών στα σχολεία είναι πολύ σημαντική, διότι με αυτά το σχολείο μπορεί να προοδεύει περισσότερο. Αρχικά, σχετικά με τα κριτήρια, υπήρξε μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην προσωπικότητα του ατόμου, αλλά και στη φιλία. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να σημειωθεί ότι μόνο στις 3 από τις 10 τάξεις του Γυμνασίου υπήρχαν περισσότερα κορίτσια παρά αγόρια στα πενταμελή. Επομένως, βλέπουμε ότι παρόλο που τα 15μελή και τα πενταμελή για ένα σχολείο πλέον είναι σημαντικά, οι υποψήφιοι δεν βγαίνουν με κριτήριο τις ιδέες που έχουν, αλλά με βάση την προσωπικότητα και τη φιλία.

 

Αικατερίνη Βελέντζα

Κάθε χρόνο οι μαθητικές εκλογές είναι ένα αμφιλεγόμενο θέμα. Το σχολείο προετοιμάζει τους μαθητές να ζήσουν ως ελεύθεροι και δημοκρατικοί πολίτες. Έτσι για να υπάρχει και η φωνή των μαθητών για τα διάφορα θέματα του κάθε σχολείου, ψηφίζονται μαθητικά συμβούλια. Με ποια κριτήρια όμως οι μαθητές ψηφίζουν και είναι προς το δικό τους όφελος; Διακρίναμε πως ναι μεν τα αγόρια είναι αυτά που διεκδικούν τις περισσότερες θέσεις προέδρων, αλλά και τα κορίτσια έχουν επίσης μεγάλα ποσοστά επιτυχίας. Οι περισσότεροι μαθητές δεν ψηφίζουν αντικειμενικά, με βάση τις ομιλίες και τα επιχειρήματα κάθε υποψήφιου. Αντίθετα, ψηφίζουν βάζοντας το συμφέρον τους πάνω από το καλό του σχολείου. Συνεπώς, επιθυμούν να υπάρχουν άτομα τις παρέας τους, του δικού τους κύκλου ή τμήματος και αποφεύγουν να ψηφίσουν παιδιά του αντίθετου φύλου. Επιπλέον, ιδίως τα νέα παιδιά του σχολείου που δεν έχουν ακόμη πολλές επαφές, ψηφίζουν τα δημοφιλέστερα παιδιά. 

 

Ευθαλία Λέτσα

Πολλά παιδιά ψηφίζουν με το κριτήριο της φιλίας, της δημοφιλίας, του φύλου και των ομιλιών των παιδιών. Επίσης, πολλά παιδιά για να βγουν στο δεκαπενταμελές τάζουν πράγματα που δεν μπορούν και είναι αδύνατο να τα πραγματοποιήσουν. Πολλά παιδιά της Α’ έβαλαν υποψηφιότητα στο δεκαπενταμελές αλλά δεν μπόρεσαν να εκλεγούν διότι δεν γνωρίζουν ακόμα πολλά πράγματα για το σχολικό περιβάλλον για να μπορέσουν να κάνουν αλλαγές στο σχολείο μας.

 

Παρασκευή Λιάκου

Οι περισσότεροι μαθητές ψηφίζουν τους εκπροσώπους τους με βάση την προσωπικότητα και τις ρεαλιστικές ιδέες των μαθητών που δεν υπόσχονται μόνο ευχάριστες δράσεις. Για παράδειγμα δεν θα έπρεπε να επιλέγουν αυτούς που υπόσχονται καταλήψεις χωρίς ουσιαστικό λόγο μόνο και μόνο για να χάσουν διδακτικές ώρες, αλλά αυτούς που μπορούν να οργανώσουν σωστά μία εκπαιδευτική ή ψυχαγωγική επίσκεψη και να μπορούν να συνομιλήσουν με εποικοδομητικό τρόπο με τη διεύθυνση του σχολείου για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σε αυτό. Τέλος όλα τα παραπάνω κριτήρια επιλογής μπορούν να κάνουν το σχολείο μας καλύτερο καθώς θα υπάρχουν έμπιστα άτομα που το εκπροσωπούν. 

 

Σταύρος Τσίντζος

Οι μαθητές στα σύγχρονα Γυμνάσια, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν ψηφίζουν αξιοκρατικά. Πρώτο και κύριο ρόλο παίζει η εκάστοτε φιλία με τον υποψήφιο, διότι μέσα από αυτή ο ψηφοφόρος έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει αυτόν που επιθυμεί ως ηγέτη. Επίσης υποσυνείδητα δρα ο σεξισμός αλλά η κατά κύριο λόγο προτίμηση ατόμων του ίδιου φύλλου που είναι κατανοητό δεν θα έπρεπε σε μία σωστή κριτική να λαμβάνεται υπόψη στην εποχή που η ισότητα είναι ένας από τους στόχους μας σε όλους τους τομείς. Πιστεύω προς το τέλος αυτής της τεράστιας και πολύπλοκης λίστας παραγόντων παίζει ρόλο η ευκαιρία που θα δοθεί στον υποψήφιο για μια σύντομη κατά κάποιον τρόπο ομιλία που πιθανότατα χρησιμεύει αποκλειστικά στο να ακουστεί περισσότερο το όνομα παρά τα πλέον «ανούσια» επιχειρήματα και προτάσεις.

 

Δήμητρα Φέκκα

Σύμφωνα με τις καταμετρήσεις του σχολείου μας, τα μέλη του πενταμελούς τής κάθε τάξης είναι κατά την πλειοψηφία αγόρια. Η φιλία παίζει έναν μεγάλο ρόλο στην εκλογή αυτών. Το φύλο είναι ένα εξίσου σημαντικό κριτήριο. Από την άλλη τα μέλη του δεκαπενταμελούς έχουν περίπου έναν ίσο αριθμό μελών αγοριών – κοριτσιών. Πιστεύω ότι αυτό είναι το πιο σωστό και δίκαιο και για την καλύτερη αντιμετώπιση προβλημάτων στο σχολείο αλλά και γενικότερα για τις αποφάσεις που χρειάζεται να πάρουν. 

 

Αφροδίτη Αναγνώστου 

Πιστεύω πως οι εκλογές για το δεκαπενταμελές πρέπει να γίνονται δίκαια και αποτελεσματικά χωρίς να διαφοροποιούμε κάποια άτομα που δεν έχουν βρεθεί στο βάθρο της δημοσιότητας ή με βάση των κοινωνικών σχέσεων. Οι υποψήφιοι πρέπει να είναι πρόθυμοι, καθώς να έχουν το ενδιαφέρον και τη δυνατότητα να βελτιώσουν το σχολείο μας χωρίς να υποβαθμίζουν τις απόψεις και τις ιδέες των υπόλοιπων μαθητών.

 

Ευφροσύνη Τσούπρου

Κάθε χρόνο ψηφίζουμε τους εκπροσώπους της τάξης και του σχολείου μας. Πώς όμως; Ένα κριτήριο είναι με βάση πόσο δημοφιλές είναι αυτό το άτομο ή αν είναι φίλος μας και θέλουμε να τον υποστηρίξουμε. Άλλο κριτήριο είναι οι ιδέες του και η σχέση που έχει με το σχολείο. Δεν θα ψήφιζα ποτέ κάποιον αδιάφορο.

 

Παππά Ελένη

Όλοι οι μαθητές πρέπει να ψηφίσουν αυτόν που θεωρούν κατάλληλο για τη βελτίωση του σχολείου ή του κάθε τμήματος ξεχωριστά. Για την ψήφο αυτή ο κάθε μαθητής έχει κάποιο κριτήριο στο οποίο βασίζεται. Οι περισσότεροι μαθητές αναφέρουν πως συνήθως ψηφίζουν τους φίλους τους. Ένα μεγάλο μέρος μαθητών, διαμορφώνει την ψήφο του σύμφωνα με τις υποσχέσεις και τα επιχειρήματα που τίθενται στον λόγο των υποψήφιων. Υπάρχουν και κάποιοι μαθητές, επίσης, οι οποίοι δίνουν την ψήφο τους στους υποψήφιους που είναι πιο γνωστοί στο σχολείο, δηλαδή στηρίζονται στο θέμα δημοφιλίας του κάθε υποψήφιου.

Προηγούμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το