Τοπικά

Μαθητές του Γυμνασίου Καναλίων κατασκεύασαν ηλιακό ρολόι

Στην κατασκευή ηλιακού ρολογιού προχώρησαν οι μαθητές του Γυμνασίου Καναλίων, έχοντας την καθοδήγηση του μαθηματικού κ. Ηλία Ράιδου και τη συναίνεση του διευθυντή κ. Δημήτρη Μπαζιάνα.

Η πρωτοβουλία εντάχθηκε στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα «Αναδιάπλαση των εξωτερικών χώρων του σχολικού συγκροτήματος», που είναι σε εξέλιξη στο σχολείο.

Μάλιστα είχε προηγηθεί η δενδροφύτευση του αύλειου χώρου και τώρα ακολούθησε το ηλιακό ρολόι, ενώ θα ολοκληρωθεί με την κατασκευή του πυθαγόρειου βιβλίου.

Τα ηλιακά ρολόγια είναι ο αρχαιότερος τύπος ρολογιών. Επινοήθηκαν από τους Χαλδαίους περί το 2000 π.Χ. και από αυτούς διαδόθηκαν σε όλους τους λαούς του αρχαίου κόσμου.

Με πολύ μεράκι και διάθεση οι μαθητές προχώρησαν στην κατασκευή του ρολογιού, αποδεικνύοντας ότι και στα περιφερειακά σχολεία γίνονται ουσιαστικές προσπάθειες για καινοτομία και εισαγωγή της τεχνολογίας.

Όπως ανέφερε ο καθηγητής κ. Ηλίας Ράιδος «οι μαθητές ξεκίνησαν την κατασκευή τους το πρωί της 21ης Μαρτίου με μεζούρες, χάρακες, γνώμονες, μαρκαδόρους, κιμωλίες, σκοινιά, χρώματα, πινέλα και νερό για χρώματα. Επέλεξαν τον τύπο του αναλημματικού ηλιακού ρολογιού, που είναι ο κατάλληλος για την υλοποίησή του στην αυλή ενός σχολείου, μιας και τον ρόλο του γνώμονα μπορεί να πάρει ένας μαθητής και οι γραμμές των ωρών μπορούν να σχεδιαστούν στο δάπεδο της αυλής. Η σωστή λειτουργία του αναλημματικού ηλιακού ρολογιού εξαρτάται από την ακρίβεια των μετρήσεων . Μετρήσεις που κάνουμε, για να βρούμε τον σωστό προσανατολισμό Βορρά-Νότου, μετρήσεις για τις διαστάσεις της έλλειψης (απόσταση εστιών, μήκος σκοινιού), μετρήσεις για τη σωστή σημείωση των ωρών.

Για τον προσδιορισμό της κατεύθυνσης Βορρά-Νότου οι μαθητές κατέφυγαν στην αρχαία μέθοδο της καταγραφής της σκιάς ενός μαθητή. Καταγράφοντας τη σκιά του ανά μία ώρα την 21η Μαρτίου διαπίστωσαν ότι τα σημεία κινούνται σε μια γραμμή σχεδόν ευθεία… Αυτή ήταν η πρώτη γραμμή που χάραξαν, και την ονόμασαν «γραμμή της σκιάς».

Η κάθετη ευθεία στα πόδια του μαθητή προς τη γραμμή της σκιάς είναι η κατεύθυνση Βορρά-Νότου. Αυτή ήταν η δεύτερη ευθεία που χάραξαν. Η κατεύθυνση Βορρά-Νότου αποτελεί άξονα συμμετρίας της έλλειψης. Επάνω σε αυτήν βρίσκεται ο μικρός άξονας της έλλειψης και κάθετα σε αυτήν ο μεγάλος, η τρίτη ευθεία που χάραξαν. Στον μεγάλο άξονα τοποθετήθηκαν οι εστίες της έλλειψης, δυο βίδες που εισχώρησαν στο έδαφος, με δεμένα πάνω σε αυτές τα δυο άκρα ενός σχοινιού, μήκους 400 cm, που όταν το τέντωναν με έναν μαρκαδόρο, η γραφίδα του μαρκαδόρου σχεδίαζε ένα τέλεια ελλειπτικό σχήμα. Όλοι συμμετείχαν στον σχεδιασμό της έλλειψης.

Τα εγκαίνια της παρουσίασης έγιναν την περασμένη Τετάρτη, παρουσία γονέων, μαθητών, καθηγητών και άλλων. Όλοι ενθουσιάστηκαν με την κατασκευή και συνεχάρησαν τους μαθητές για την δημιουργικότητά τους. . Η τελετή έκλεισε με δημόσια ευχαριστήρια προς τον κ. Αναστάσιο Παπανικολάου για την κατασκευή του ξύλινου οδηγού, που βοήθησε στην ακριβή χάραξη των γραμμών, τη Σχολική Επιτροπή, που ενέκρινε ένα μικρό κονδύλι για την αγορά εργαλείων και των χρωμάτων, καθώς και όλους τους καθηγητές και τον διευθυντή, που έδωσαν την δυνατότητα να δημιουργήσουν αυτή την ωραία κατασκευή, που θα είναι ένα κόσμημα για το σχολείο.

Φώτης Σπανός

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το