Τοπικά

Μαθητές διαφορετικών ψηφιακών ταχυτήτων – Οι τεχνολογικές υποδομές κάθε νοικοκυριού προκαλούν ανισότητες

Η πανδημία έχει προκαλέσει νέα δεδομένα στην εκπαιδευτική και ευρύτερη κοινότητα. Με τα σχολεία κλειστά εδώ και τέσσερις εβδομάδες και με την προοπτική να παραμείνουν κλειστά και μερικές εβδομάδες και μετά το Πάσχα, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να θέσει σε εγρήγορση μαθητές και εκπαιδευτικούς, μέσω της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Το ζήτημα παρουσιάζεται από πλευράς μαθητών, οι οποίοι για να συμμετάσχουν στις ψηφιακές τάξεις, εκτός από τη διάθεση, την όρεξη και το μεράκι, θα πρέπει να έχουν και τις απαιτούμενες ψηφιακές υποδομές. Εκπαιδευτικοί του Νομού αναφέρουν, πως για να λειτουργήσουν τα διαδικτυακά μαθήματα, θα πρέπει ο μαθητής να διαθέτει στο σπίτι του email, ηλεκτρονικό υπολογιστή με κάμερα, ίντερνετ. Και υπάρχει ένα ποσοστό 10-20%, που δεν διαθέτει κάτι από τις υποδομές, όπως διαδίκτυο στο σπίτι ή ηλεκτρονικό υπολογιστή. Βέβαια η μέθοδος της σύγχρονης εκπαίδευσης, δηλαδή η ζωντανή σύνδεση του καθηγητή με τον μαθητή, γίνεται ακόμη και μέσω σταθερού ή και του κινητού τηλεφώνου. Όταν, όμως ένα μάθημα διαρκεί μία και δύο ώρες, πόσο αντέχει ένας μαθητής, να βρίσκεται με το σταθερό τηλέφωνο στο αυτί ή με το κινητό στο χέρι; Είναι αυτονόητο, λοιπόν, πως για να συμμετάσχει ο μαθητής στα απευθείας διαδικτυακά μαθήματα, χρειάζεται να έχει τον ηλεκτρονικό υπολογιστή με την κάμερα, για να βλέπει τον καθηγητή και τους συμμαθητές του και έτσι να μπορεί, σε άνετες συνθήκες, να παρακολουθήσει το μάθημα.

Ωστόσο από το εγχείρημα με τα διαδικτυακά μαθήματα αποκαλύπτονται και οι διαφορετικές ψηφιακές ταχύτητες των μαθητών, που προκαλούν άλλου είδους ανισότητες. «Αν μέχρι πρότινος μιλούσαμε για τις εκπαιδευτικές ανισότητες των μαθητών βάσει σχολείων και περιοχών που βρίσκονται, πλέον θα πρέπει να συνυπολογίζουμε και τις ψηφιακές ανισότητες», τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας Απόστολος Μούσιος και πρόσθεσε πως «με τα εξ’ αποστάσεως μαθήματα φάνηκαν και οι διαφορετικές ψηφιακές υποδομές του κάθε νοικοκυριού. Υπάρχουν μαθητές, που δεν έχουν στο σπίτι τους ηλεκτρονικό υπολογιστή ή αν έχουν, είναι ένας και δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν τα δύο αδέλφια. Επίσης άλλα σπίτια δεν έχουν ίντερνετ, ενώ κάποιοι μαθητές δεν διαθέτουν νέους ηλεκτρονικούς υπολογιστές με ενσωματωμένες κάμερες, για να μπορούν να συμμετάσχουν στη σύγχρονη εκπαίδευση, βλέποντας τον δάσκαλο και τους συμμαθητές τους». Και συμπλήρωσε πως «αυτά είναι ζητήματα, που θα πρέπει να απασχολήσουν την πολιτεία, για να βοηθήσει σε μια κατεύθυνση ψηφιακής εξέλιξης των μαθητών. Εμείς λέμε, πως η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί και δεν πρέπει να υποκαταστήσει τη διά ζώσης εκπαίδευση μέσα στην αίθουσα και το σχολείο, αλλά υπάρχουν εξελίξεις και προκλήσεις, που ωθούν στη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών για την υλοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας».

Μάλιστα ο κ. Μούσιος σημείωσε πως «έχουν περάσει δώδεκα χρόνια από την πρώτη και μοναδική φορά, που το κράτος διέθεσε μαζικά ηλεκτρονικούς υπολογιστές στους μαθητές. Επί υπουργού Παιδείας κ. Άρη Σπηλιωτόπουλου είχαν δοθεί σε όλους τους απόφοιτους Δημοτικού ηλεκτρονικοί υπολογιστές». Από την πλευρά του ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας Γιώργος Πολύζος επισήμανε πως «υπήρχε χωριό στην επαρχία Αλμυρού, που δεν διέθετε ίντερνετ και έπρεπε οι οκτώ μαθητές, να εξυπηρετηθούν στην αποστολή των εργασιών με άλλον τρόπο. Διευθυντής Λυκείου της πόλης ανέφερε από την πλευρά του, πως η διαδικασία αποκάλυψε διάφορες πλευρές των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων. Για παράδειγμα, υπήρχαν οικογένειες από χωριά χωρίς διαδίκτυο, ή παιδιά χωρίς ηλεκτρονικό υπολογιστή. Ακόμη θυμάμαι τη μέρα, που πρωί-πρωί μου τηλεφώνησε μια ηλικιωμένη κυρία, η οποία ενδιαφέρθηκε για τον εγγόνι της, να παρακολουθήσει τη διαδικασία και μας ζητούσε πώς θα έμπαινε στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, για να ανοίξει λογαριασμό». Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας τα εξ’ αποστάσεως μαθήματα θα συνεχιστούν από τους εκπαιδευτικούς μέχρι τη Μεγάλη Τρίτη.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το