Τοπικά

Μάθε παιδί μου …facebook – Χρήστες 3 στους 10 μαθητές σύμφωνα με έρευνα στο 4ο Δημοτικό Ν. Ιωνίας

Σ15 Φ1 ΔΙΣΤΗΛΗ

Τρεις στους δέκα μαθητές Δημοτικού χρησιμοποιούν το «face book» κατόπιν βέβαια της σύμφωνης γνώμης του γονέα, αλλά ξέρουν πώς να συνδεθούν ή να ανεβάζουν μια φωτογραφία, ένα βίντεο. Μάλιστα, όταν μεγαλώσουν, θέλουν να δημιουργήσουν το δικό τους προφίλ. Επομένως η ενημέρωσή τους για τα θέματα του ηλεκτρονικού εκφοβισμού είναι αναγκαία, ιδίως, όταν ένα 95% πιστεύει ότι η μορφή αυτή εκφοβισμού εντοπίζεται μόνο στο Γυμνάσιο ή το Λύκειο.

Το θέμα της ενασχόλησης με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και τους κινδύνους που απορρέουν αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας στο 4ο Δημοτικό Νέας Ιωνίας, το οποίο σε συνεργασία με άλλα τρία Δημοτικά προχώρησε στην ουσιαστική ενημέρωση των μαθητών των Ε’ και ΣΤ’ Τάξεων, οι οποίοι προετοιμάζονται για το Γυμνάσιο και πρέπει να γνωρίζουν από αυτά τα θέματα.
Η δραστηριότητα που αναπτύχθηκε στο Δημοτικό, περιελάμβανε τόσο τη διανομή ερωτηματολογίου, όσο και την ανάπτυξη άλλων πρωτοβουλιών.
Όπως ανέφερε η διευθύντρια του 4ου Δημοτικού Νέας Ιωνίας κ. Μηλίτσα Ριζοπούλου, «ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός συνήθως αφορά μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου και λιγότερο τους μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Παρόλα αυτά αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με αυτό το θέμα, κυρίως για να ενημερώσουμε τους μαθητές της ΣΤ τάξης, που ετοιμάζονται για το Γυμνάσιο. Καταρχάς ενημερώσαμε τους μαθητές για το φαινόμενο αυτό στην ώρα της Πληροφορικής και μοιράσαμε ερωτηματολόγιο στους μαθητές της Ε’ και της ΣΤ τάξης, σχετικά με το θέμα αυτό. Ερωτήθηκαν 100 μαθητές περίπου».

Το δικό τους προφίλ
Βασικά συμπεράσματα από τις απαντήσεις που δόθηκαν ήταν πως το 80% των μαθητών γνωρίζει τι είναι τα μέσα μαζικής δικτύωσης, ενώ το 90% δεν πιστεύει ότι συμβαίνει ηλεκτρονικός εκφοβισμός σε συνομήλικούς τους και αφορά μόνο στα παιδιά του Λυκείου. Επίσης το 30% ασχολείται με το «face book», μόνον όμως με τη σύμφωνη γνώμη και παρουσία της μητέρας-μεγαλύτερου αδερφού ή αδελφής. Γνωρίζουν όμως πώς να συνδεθούν και να ανεβάσουν μία φωτογραφία ή ένα βίντεο. Όταν μεγαλώσουν, οι περισσότεροι θα έχουν δικό τους προφίλ. Ο λόγος είναι να παίζουν παιχνίδια και να μαθαίνουν, τι κάνουν οι φίλοι τους. Επίσης ανέφεραν ότι δεν είναι απαραίτητο να έχεις υπολογιστή, για να συνδεθείς στο «facebook», «Twitter», αφού μ’ ένα κινητό είναι πιο εύκολο να το κάνεις. Το 95% των μαθητών έχει παίξει ή παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια, αλλά μόνο το Σαββατοκύριακο, γιατί δεν προλαβαίνουν.

Συνεργασία σχολείων
Στόχοι του σχεδίου δράσης με θέμα «Σχολική βία και μέσα μαζικής δικτύωσης» ήταν οι μαθητές να πληροφορηθούν και να επεξεργαστούν θέματα, που αφορούν στην ασφαλή χρήση του διαδικτύου και τρόπους διαφύλαξης των προσωπικών τους στοιχείων (ονομάτων χρήστη, συνθηματικών, κωδικών πρόσβασης), που αποτελούν προϋποθέσεις κατά την πρόσβαση σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης.
Ακόμη να ανταλλάξουν απόψεις για τους λόγους, που κάποιος είναι εγγεγραμμένος σε ομάδες κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter…), να προβληματιστούν για τη συμμετοχή τους σε διαδικτυακά παιχνίδια με ή χωρίς την έγκριση των γονέων, να μπορούν να διαχειριστούν ηλεκτρονική αλληλογραφία (να πάρουν και να στείλουν μηνύματα).
Οι γονείς των μαθητών να ενημερωθούν για ζητήματα «ηλεκτρονικού εκφοβισμού» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τους τρόπους που μπορούν να μπλοκάρουν κάποιους ιστότοπους λόγω «επικινδυνότητας» (ασφάλεια στο διαδίκτυο, εθισμός στα ηλεκτρονικά παιχνίδια κ.λπ.) και γενικότερα να είναι σε θέση να βοηθήσουν τα παιδιά τους, αν χρειαστεί, απευθυνόμενοι στους αρμόδιους φορείς.
Το σχέδιο δράσης διάρκειας τεσσάρων μηνών υλοποιήθηκε από τέσσερα σχολεία, 2ο και 4ο Δημοτικά Νέας Ιωνίας, 21ο Δημοτικό Βόλου, Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Βόλου και μεταξύ των δραστηριοτήτων επρόκειτο οι μαθητές να ανταλλάξουν e-mail μεταξύ τους (ανά τμήμα), να δημιουργήσουν οι μαθητές βίντεο από κοινού (movie maker), να οργανωθεί τηλεδιάσκεψη για ανταλλαγή απόψεων και για τη λήψη κοινών αποφάσεων σχετικά με τη δημιουργία αφίσας ή συμμετοχή σε θεατρικά δρώμενα, ή γενικά σε καλλιτεχνικές δημιουργίες…
Ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός αποτελεί την πιο σύγχρονη μορφή εκφοβισμού, η οποία παίρνει εύκολα και γρήγορα διαστάσεις και εκτός σχολείου. Περιλαμβάνει την αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού, καθώς και τη δημοσίευση φωτογραφιών ή βίντεο, τα οποία έχουν τραβηχτεί χωρίς τη γνώση ή τη συγκατάθεση του παιδιού, που εκφοβίζεται. Αυτά στέλνονται στο ίδιο το άτομο ή κυκλοφορούν σε γνωστούς του αποδέκτες μέσα από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, από υπηρεσίες που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα (μηνύματα MMS και SMS) και από διαδικτυακούς τόπους κοινωνικής δικτύωσης και ανάρτησης βίντεο.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το