Τοπικά

Λίμνη Κάρλα: Ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί – Ολοκληρώνεται στο τέλος Μαΐου το πρωτοπόρο πρόγραμμα «KarlaSchool»

Ένα σημαντικό έργο με τίτλο «Ενημέρωση, εκπαίδευση και κατάρτιση νέων επιστημόνων, αγροτών και εκπαιδευτικών για τη προστασία και τη διατήρηση της βιοποικιλότητας της Περιοχής Οικοανάπτυξης Κάρλας – Μαυροβουνίου – Κεφαλοβρύσου – Βελεστίνου-Δέλτα Πηνειού (Π.Ο.Κα.Μα.Κε.ΒεΔε.Πη..) – KarlaSchool», που εγκρίθηκε προς υλοποίηση από το Πράσινο Ταμείο, βαίνει προς το τέλος του, με άριστα αποτελέσματα.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου χρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου «Φυσικό περιβάλλον & καινοτόμες δράσεις 2017» στο πλαίσιο του μέτρου: «Καινοτόμες δράσεις με τους πολίτες» στον άξονα: «Δράσεις διαχείρισης φυσικού περιβάλλοντος» και ήταν διάρκειας 18 μηνών, από το Δεκέμβριο του 2017 έως τον Μάιο του 2019, πετυχαίνοντας έτσι τους πολλαπλούς στόχους που κάθε φορά το Πράσινο Ταμείο θέτει, που δεν είναι μόνο η προστασία του περιβάλλοντος ,αλλά παράλληλα η καινοτομία , οι Νέες Τεχνολογίες, η πρόοδος της επιστήμης , η πρόοδος της κοινωνίας και η βιώσιμη ανάπτυξη.

Σκοπός του έργου ήταν η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, μέσω της ενημέρωσης του ανθρώπινου δυναμικού που ασχολείται με τον πρωτογενή τομέα, για τις συνέργειες μεταξύ της περιβαλλοντικής προστασίας και αειφόρου ανάπτυξης και η προσέλκυση των νέων επιστημόνων και εκπαιδευτικών που θέλουν να αυξήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, στο αντικείμενο της προστασίας και διατήρησης της βιοποικιλότητας, αξιοποιώντας τις δυνατότητες έρευνας που δίνουν οι νέες τεχνολογίες.
Οι στοχευμένες δράσεις του έργου ήταν :

1) Η Διεξαγωγή δύο (2) εργαστηρίων για τους γεωργούς και κτηνοτρόφους της περιοχής με αντικείμενο την εφαρμογή καλών πρακτικών για την προστασία της βιοποικιλότητας της Λίμνης Κάρλας και την ομαλή συμβίωση ανθρώπων και οικοσυστήματος (υλοποιήθηκαν τον Μάρτιο 2018 και τον Μάρτιο 2019 στα Κανάλια Δήμου Ρήγα Φεραίου Μαγνησίας )
2) Καλοκαιρινό σχολείο (Summer School) για νέους επιστήμονες από όλη την Ελλάδα στις θεματικές της ορνιθοπανίδας, της ιχθυοπανίδας, των αγροτικών οικοσυστημάτων, του νερού και του οικοτουρισμού και της ερμηνείας της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, με εκπαιδευτές πολύ εξειδικευμένους επιστήμονες από όλη τη χώρα (υλοποιήθηκε στις 2-8 Ιουλίου 2018 στα Κανάλια Δήμου Ρήγα Φεραίου Μαγνησίας).
3) Ανάπτυξη εφαρμογής για τη βιοποικιλότητα της Λίμνης Κάρλας σε κινητά/tablet ( ολοκληρώνεται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου) και
4) Εξειδικευμένο Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς (υλοποιήθηκε στις 16-17 Μαρτίου 2019 στα Κανάλια)
5) Οι δράσεις πληροφόρησης και διάχυσης των αποτελεσμάτων του έργου, που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη ιστοσελίδας (www.karlaschool.gr) , δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού από τα εκπαιδευτικά σεμινάρια του έργου, δημιουργία και παραγωγή ενημερωτικού υλικού, δημιουργία και φιλοξενία διαδικτυακής πλατφόρμας Τηλεκπαίδευσης (e-learning) καθώς και
6) την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του έργου, σε ειδική ενημερωτική ημερίδα, που θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο «Τσικρίκη» του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, την Παρασκευή 24 Μαΐου 2019.

Την ικανοποίησή τους εξέφρασαν τόσο ο Δικαιούχος του έργου, που είναι το Δίκτυο «ΠΕΡΡΑΙΒΙΑ», με συντονιστή τον πρόεδρο Κων. Σκριάπα, όσο και οι εταίροι που είναι ο Φορέας Διαχείρισης, με πρόεδρο την Ιφιγένεια Κάγκαλου- Καθηγήτρια Δημοκρίτειου Παν/μιου), η Εταιρία Συμβούλων «Αργοναύτες», με εκπρόσωπο τον Κων. Μοράρος και το Κέντρο Μελέτης για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς στη λίμνη Βοιβηΐδα – Κάρλα – ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ, με πρόεδρο τον Σωτ. Γκανάτσιο. Σύμφωνα με τους ίδιους, μέσα από το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα αναδεικνύεται το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο, που υλοποιείται σήμερα στα Βαλκάνια, η Λίμνη Κάρλα, ως ένα πρότυπο πεδίο έρευνας, εκπαίδευσης επιστημόνων, περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και ομαλής συμβίωσης, όλων των εμπλεκόμενων με το οικοσύστημα της Λίμνης Κάρλας.
Για την υλοποίησή του συνεργάστηκαν πέρα από τους εταίρους του έργου, τα Πανεπιστήμια Θεσσαλίας και Πελοποννήσου, τα ΚΠΕ Μακρυνίτσας και Κισσάβου-Ελασσόνας, ο Δήμος Ρήγα Φεραίου, ανεξάρτητοι επιστήμονες και ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ειδικοί εκπαιδευτές, ερευνητικά κέντρα, εταιρίες πληροφορικής κ.ά.

Λίμνη Κάρλα: Ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί

Όλοι οι εταίροι του προγράμματος «KarlaSchool» πιστεύουν ότι οι ποικίλες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες (Summer School, σεμινάρια, τηλε-εκπαίδευση, ντοκιμαντέρ, ημερίδες κ.ά.), η χρήση νέων τεχνολογιών (εφαρμογές για tablets -mobiles κλπ), η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, μέσω της ενημέρωσης του ανθρώπινου δυναμικού που ασχολείται με τον πρωτογενή τομέα (αγρότες, κτηνοτρόφοι κ.ά.), οι συνέργειες μεταξύ της περιβαλλοντικής προστασίας και αειφόρου ανάπτυξης και η προσέλκυση των νέων επιστημόνων και εκπαιδευτικών, που θέλουν να αυξήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, στο αντικείμενο της προστασίας και διατήρησης της βιοποικιλότητας, αξιοποιώντας τις δυνατότητες έρευνας που δίνουν οι νέες τεχνολογίες, διαφημίζουν τη λίμνη Κάρλα και αποδεικνύουν ότι αυτή αποτελεί ένα ισχυρό αναπτυξιακό εργαλείο για όλη τη Θεσσαλία.

Θα πρέπει άμεσα να υπάρξει ένα συγκεκριμένο συνολικό αναπτυξιακό επιχειρησιακό σχέδιο, με συνεργασία της Περιφέρειας, των παρακάρλιων Δήμων, της πανεπιστημιακής κοινότητας, του Φορέα Διαχείρισης Κάρλας (που είχε εξαιρετική συμβολή στην επιτυχή έκβαση του έργου) και της Κοινωνίας των Πολιτών, που να διαχειριστεί ένα οικοσύστημα με πολλαπλούς σκοπούς, προς όφελος της κοινωνίας και της χώρας.
Η λίμνη Κάρλα περιμένει σοβαρές συνολικές πολιτικές που θα την καταστήσουν, πέρα από έναν μοναδικό υδροβιότοπο, κατάλληλο για επιστημονική έρευνα, αξιοποιώντας τη δυναμική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αλλά και έναν μοναδικό προορισμό εναλλακτικού τουρισμού και μια περιοχή παραγωγής μοναδικών βιολογικών προϊόντων, που θα τροφοδοτούν όχι μόνο την τοπική ,αλλά και τη διεθνή αγορά.

Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται η ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική ,που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος και από την οποία, όταν δημιουργείται, κρίνεται η αποτελεσματικότητα των πολιτικών, όταν και εάν υπάρχουν. Είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το