Τοπικά

ΛΑΣ Θεσσαλίας “Όχι στη μεταφορά και στην καρκινογόνο καύση απορριμμάτων και ΠΕΤ-ΚΟΚ από την ΑΓΕΤ”

Στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας (30/9/2024), συζητήθηκε η αίτηση της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ-ΗΡΑΚΛΗΣ του Βόλου, για την τροποποίηση της υπ’ αρ. 184437/10-1-2014 Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων λειτουργίας της, με την οποία ζητά να εγκριθούν η μεταφορά και νέες εγκαταστάσεις για τη διαχείριση αποβλήτων, με «χρήση νέων κωδικών ΕΚΑ εναλλακτικών πρώτων υλών και καυσίμων», για να «βελτιώσει την οικονομική αποδοτικότητα και επομένως την ανταγωνιστικότητά της», δηλαδή τα κέρδη της.

Όπως αναφέρει η ΛΑΣ Θεσσαλίας σε ανακοίνωσή της:
Η «αντίθεση» τόσο των συμβούλων της περιφερειακής αρχής, που προέρχονται απο τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, όσο και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που προέρχονται απο τη Ν.Δ, είναι κάλπικη, αφού οι κυβερνήσεις και τα κομματά τους, καθιέρωσαν την παραγωγή αποριμματογενούς καυσίμου και την καύση του απο την ΑΓΕΤ και άλλες βιομηχανίες, έφτιαξαν τον ΕΣΔΑ που τα προβλέπει, ενώ η προηγούμενη περιφερειακή αρχή Αγοραστού, ενέκρινε τον ΠΕΣΔΑ Θεσσαλίας, που προβλέπει την παραγωγή και καύση αποριμμάτων και η νέα περιφερειακή αρχή Κουρέτα τον διατηρεί. Αλλωστε όπως ανέφερε ο εισηγητής του θέματος, αντιπεριφερειάρχης περιβάλλοντος Φ. Λαμπρινίδης, στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, «η περιφέρεια είναι αρνητική στην αιτούμενη αύξηση του ορίου καύσης εναλλακτικών καυσίμων και στην αύξηση του ορίου εκπομπής Ολικού Οργανικού Άνθρακα», που σημαίνει ότι αποδέχεται τα όρια που προέβλεπαν τόσο η ΑΕΠΟ του 2014, όσο και οι τροποποιήσεις που έγιναν απο τις κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ-Ν.Δ.
Η μόνη ξεκάθαρη αντίθεση εκφράστηκε απο την Λαική Συσπείρωση Θεσσαλίας, μέσα απο την τοποθέτηση του επικεφαλής της, Τάσου Τσιαπλέ, ο οποίος ανέφερε τα εξής:
«Η Λαική Συσπείρωση, ήταν και είναι σταθερά ενάντια στην παραγωγή αποριμματογενούς καυσίμου και στην καύση σκουπιδιών, ΠΕΤΚ-ΚΟΚ, απο την ΑΓΕΤ και κάθε άλλη βιομηχανία. Είναι υπέρ της καταάργησης αυτής της δυνατότητας που δίνουν στις εταιρείες, τόσο ο ΕΣΔΑ, όσο και ο ΠΕΣΔΑ Θεσσαλίας.
Είναι αντίθετη κια θα καταψηφίσει συνολικά την εισήγηση με θέμα «Μελέτη Περιβάλλοντος για την τροποποίηση της υπ’ αρ. 184437/10-01-2014 ΑΕΠΟ, της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ-ΗΡΑΚΛΗΣ του Βόλου, η οποία εδώ και χρόνια επιδίδεται στην καρκινογόνα καύση σκουπιδιών και ΠΕΤ ΚΟΚ, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την υγεία του Βολιώτικου λαού και το περιβάλλον, προκειμένου να αυξάνει τα κέρδη της.
Η ΑΓΕΤ έχει αντικαταστήσει ήδη τα ορυκτά σε ποσοστό 45% με τα λεγόμενα «εναλλακτικά» – δευτερογενή καύσιμα και έχει στόχο να φτάσει στο 90% το 2030. Σήμερα ήρθε στο Περιφερειακό Συμβούλιο, για έγκριση η νέα ΜΠΕ, με την οποία η εταιρεία ζητά να εγκριθούν νέες εγκαταστάσεις για τη διαχείριση αποβλήτων, με «χρήση νέων κωδικών ΕΚΑ εναλλακτικών πρώτων υλών και καυσίμων», για να «βελτιώσει την οικονομική αποδοτικότητα και επομένως την ανταγωνιστικότητα της εγκατάστασης», δηλαδή τα κέρδη της.
Μεταξύ αυτών προβλέπει την εγκατάσταση νέας μονάδας παραλαβής, αποθήκευσης και τροφοδοσίας εναλλακτικών καυσίμων προκειμένου να πετύχει το στόχο για καύση 200.000 τόννων SRF/RDF τον χρόνο και τους στόχους αντικατάστασης των ορυκτών καυσίμων με σκουπίδια, καθώς επίσης και εγκατάσταση μονάδας διαχείρισης μη επικίνδυνων αποβλήτων εκσκαφών κατεδαφίσεων και κατασκευών (ΑΕΚΚ) δυναμικότητας επεξεργασίας 60.000t/y.
Για την εξυπηρέτηση των κερδοφόρων στόχων της η ΑΓΕΤ – LAFARGE προχώρησε στην εξαγορά της WATT Recycling, τις εγκαταστάσεις δύο Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) σε Κορωπί και Φυλή, με δυναμικότητα επεξεργασίας 150.000 τόνων αστικών αποβλήτων ετησίως. Πρόκειται για μονάδες που παράγουν και δευτερογενή καύσιμα (RDF–SRF), που η τσιμεντοβιομηχανία θα καίει ως καύσιμη ύλη στις μονάδες της, μεταφέροντας τα σκουπίδια από την Αθήνα κι αλλού για καύση στο Βόλο.
Η ΑΓΕΤ αναλώνει, επίσης, 2.500.000 τον. πρώτες ύλες, μεταξύ των οποίων για την παραγωγή κλίνκερ και τσιμέντου και επιπλέον 200.000 τον. «εναλλακτικών» καυσίμων. Σ’ αυτούς τους εκατοντάδες χιλιάδες τόνους περιλαμβάνονται, εκτός από το RDF –SRF και διάφορα άλλα απόβλητα, εκ των οποίων τα περισσότερα μεταφέρονται με φορτηγά μέσα από το πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου. Το RDF –SRF μεταφέρεται, είτε χύδην, είτε σε παλέτες με containers.
Επίσης όπως αναφέρεται στην απόφαση του ΣτΕ (28/6/23), που ακύρωσε τη μεταφορά RDF –SRF με πλοία, «οι μελέτες δεν περιλαμβάνουν συγκεκριμένα στοιχεία για την υφιστάμενη κατάσταση των θαλάσσιων μεταφορών στην περιοχή εγκατάστασης και στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή που επιβαρύνεται από τις εν γένει θαλάσσιες μεταφορές, ούτε για την κατάσταση του οδικού δικτύου της περιοχής και την υφιστάμενη δυνατότητά του να εξυπηρετεί ικανοποιητικώς τον όγκο των απαραίτητων οδικών μεταφορών».
Γίνονται προφανείς, εκτός από τις εκατοντάδες χιλιάδες τόνους τοξικών απαερίων από την καρκινογόνα καύση, οι τεράστιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και η ατμοσφαιρική ρύπανση από τη μεταφορά των πρώτων υλών, η επιβάρυνση και η επικινδυνότητα του οδικού δικτύου του Βόλου.
Στην εγκληματική αυτή εξέλιξη, έχουν βάλει την υπογραφή τους όλες οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα (Ν.Δ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ), μαζί με την προηγούμενη περιφερειακή αρχή που αποδέχτηκε με τον ΠΕΣΔΑ Θεσσαλίας, την παραγωγή και καύση του SRF-RDF, όπως και η Δημοτική Αρχή Βόλου, εφαρμόζοντας την στρατηγική της Ε.Ε με την πράσινη συμφωνία, τη λεγόμενη «κυκλική οικονομία», για τα λεγόμενα «εναλλακτικά» καύσιμα.
Καταψηφίζουμε συνολικά την εισήγηση και θα συνεχίσουμε τον αγώνα μαζί με το λαό και τους μαζικούς φορείς του Βόλου, για να σταματήσει η παραγωγή αποριμματογενών καυσίμων και η καρκινογόνος καύση τους, όπως και του ΠΕΤ-ΚΟΚ, απο την ΑΓΕΤ και κάθε άλλη εταιρεία, για να καταργηθεί αυτή η δυνατότητα απο τον ΕΣΔΑ και τον ΠΕΣΔΑ Θεσσαλίας».

Προηγούμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το