Άρθρα

κυκλο – φ – οριακα 

Γράφει ο συγκοινωνιολόγος Χαράλαμπος Α. Σκυργιάννης

Καλημέρα συμπολίτες, πάλι εδώ είμαστε. Με γνωστές, πλέον, τις ποινές για τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης, με το Oruc Reis (καπετάν Όρουτς, ο μεγαλύτερος αδερφός του περισσότερο διάσημου ναυάρχου Hayreddin Barbarossa, κυρίαρχου της Μεσογείου στα μέσα του 16ου αιώνα) να κάνει «έρευνες» ανοιχτά του Καστελόριζου, την Τουρκία να ανοίγει την Αμμόχωστο και την Ευρωπαϊκή μας Ένωση να σφυρίζει αδιάφορους σκοπούς βαδίζουμε στα πεπρωμένα της φυλής μας. Με τον κορωνοϊό πάντοτε παρόντα και τα υγειονομικά πρωτόκολλα όλο και πιο μπερδεμένα – τώρα και με χρωματιστό χάρτη, διαφορετικών επιπέδων επιτήρησης, μέχρι να φτάσουμε στο νέο lock down…

Ένας πολύ καλός παιδικός φίλος και συμμαθητής «έφυγε» τις προηγούμενες μέρες, χτυπημένος άγρια από κάτι πιο βάρβαρο από τον κορωνοϊό: Ατροφία κινητικού νευρώνα. Ένα νόσημα που δίνει περίπου δύο χρόνια ζωής από την ώρα της διάγνωσης, και μάλιστα πολύ δύσκολης ζωής, όπου κάθε κινούμενο μέλος του σώματος σταδιακά ατροφεί. Πριν από αυτή τη διάγνωση ο Κώστας είχε σπουδάσει πολιτικός μηχανικός στο ΕΜΠ, είχε παντρευτεί, είχε περπατήσει όλα τα μονοπάτια του Πηλίου και των περισσότερων ελληνικών βουνών, είχε φωτογραφήσει δυο και τρεις φορές ολόκληρη την Ελλάδα, είχε μεταφράσει στα ελληνικά πολλά αγγλικά βιβλία και τα περισσότερα εγχειρίδια της Microsoft, ήταν ένας από τους πολύ λίγους επιστήμονες που έφτιαξαν την ελληνική ορολογία των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αν υπάρχει «άδικος θάνατος» ο δικός του ήταν ένας. Κώστας Καρανικολός το όνομά του, στην καρδιά μου για πάντα.

Την περασμένη εβδομάδα σας περιέγραψα αδρά μια περιήγηση στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους. Σ’ αυτή την περιήγηση δεν θυμάμαι πόσες φορές περάσαμε από διόδια. Διόδια παντού, στους ακριβούς μας δρόμους. Δύο παρατηρήσεις: α) το ακριβότερο διόδιο σε όλη την Ελλάδα είναι στο Μοσχοχώρι, στο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Α1 (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) μεταξύ Βόλου και Λάρισας – δεν μπορεί όποιος κι όποιος να επισκέπτεται την πρωτεύουσα της Θεσσαλίας, έδρα του Υπάτου Περιφερειάρχου πασών των ανθρωπίνων κοινοτήτων, β) τα κατάφεραν, επιτέλους! Από την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2020 ενοποιούνται τα συστήματα ηλεκτρονικών πομποδεκτών των διαφόρων εταιρειών που λειτουργούν τους αυτοκινητοδρόμους. Δεν ξέρω πόσο σας ενδιαφέρει προσωπικά αυτό το θέμα, όμως ενδιαφέρει πάρα πολλούς ανθρώπους που ταξιδεύουν σε πολλούς δρόμους, αλλάζοντας εταιρείες, ενδιαφέρει τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, ενδιαφέρει τα φορτηγά. Για να καταλάβετε όσοι δεν το ξέρετε το θέμα, αυτοί οι πομποδέκτες επιτρέπουν να περνάει το όχημα από τα διόδια χωρίς να χρειάζεται να σταματήσει και να πληρώσει στον υπάλληλο, έχει πληρώσει εκ των προτέρων και ένα ηλεκτρονικό σύστημα αφαιρεί αυτομάτως το ποσόν. Αυτό κάνει τις διελεύσεις πιο εύκολες. Σήμερα από εδώ μέχρι την Αθήνα λειτουργούν τρεις διαφορετικές εταιρείες: Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Κεντρική Οδός, Νέα Οδός. Αν θέλει ένας οδηγός να εκμεταλλευτεί το πλεονέκτημα των ηλεκτρονικών διελεύσεων σήμερα πρέπει να έχει τρία διαφορετικά μαραφέτια. Επιτέλους κατάφεραν και συνεννοήθηκαν (ποτέ δεν ήταν δύσκολο…) και από 04.11.2020 θα αρκεί ένας πομποδέκτης και οι τρεις εταιρείες θα τα βρίσκουν μετά μεταξύ τους.
Τέτοια πρόοδος, στον 21ο αιώνα. Αλλά τα 4 € για τη Λάρισα δεν πρόκειται να αλλάξουν…

Σας έγραψα και για τις 73 σήραγγες της Εγνατίας Οδού που διαπερνούν τα όρη της Πίνδου και για την υποθαλάσσια σήραγγα Άκτιο-Πρέβεζα. Αλλά έχουμε κι εμείς, εδώ, μια σηραγγούλα, 530 μ. που διαπερνά το όρος Γορίτσα και είναι πολύ χρήσιμη. Τελευταία δεν βλέπω αναμμένες τις πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων, μόνο το πράσινο βέλος και το κόκκινο Χ βλέπω – κάποτε ήξερα, τώρα δεν ξέρω ποιος διαχειρίζεται/εποπτεύει την σήραγγα. Και δεν είναι για παιχνίδι αυτά τα πράγματα.
Κρούσμα κορωνοϊού στο Δημαρχείο του Βόλου και μια απαράδεκτη ανακοίνωση του προέδρου της ΠΑΕ ΝΠΣ Βόλος και δημάρχου, που εκφράζει μίσος για τους εργαζόμενους ανθρώπους αυτής της πόλης. Ας είμαστε καλά να αντέχουμε.
Και μια τελευταία διαπίστωση, «με πολλούς αποδέκτες», που λένε και οι καλοί δημοσιογράφοι. Από την ιστορική ακρούλα της οραματικής αριστεράς μέχρι την άκρη της φιλελεύθερης δεξιάς ο δρόμος είναι σπαρμένος με συμφέροντα. Και με ακριβά διόδια βεβαίως-βεβαίως. Με το συμπάθιο, συμπολίτες και απανταχού αναγνώστες.
Έχετε την αγάπη μου, γεια σας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το