Τοπικά

Κρίσεις πανικού στις πανελλήνιες – Η ψυχολόγος Ιωάννα Γεωργιάδου μιλά στη “Θ” για τα «πως και τα γιατί»

Το άγχος των φετινών πανελλήνιων εξετάσεων κατέβαλε αρκετούς μαθητές από τη Μαγνησία, αφού τις προηγούμενες ημέρες καταγράφηκαν συνολικά πέντε περιστατικά σε σχολεία του νομού. Η κοινωνική κλινική ψυχολόγος κ. Ιωάννα Γεωργιάδου μίλησε για την όξυνση του φαινομένου που πλήττει τους μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Λυκείου, ενώ ανέλυσε τα «πώς και τα γιατί» για το άγχος που απορρέει από το σύστημα των πανελλαδικών.

«Όσο το εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίζει να έχει τον χαρακτήρα της αξιολόγησης και να είναι βασισμένο στον ανταγωνισμό και την επιβράβευση μόνο της υψηλής ακαδημαϊκής επίδοσης, τόσο θα συνεχίσουμε να έχουμε φαινόμενα άγχους», κατέστησε σαφές η κ. Γεωργιάδου, η οποία στη συνέχεια αναφέρθηκε στα συμπτώματα που εκδηλώνονται σε χιλιάδες εφήβους κατά την περίοδο των εξετάσεων για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: «Μπορεί να ποικίλλουν από άτομο σε άτομο, όπως επίσης και η έντασή τους. Σε γενικές γραμμές μιλάμε για τα συνήθη συμπτώματα του άγχους, όμως σε πολύ οξύ βαθμό και για πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Μιλάμε για ταχυπαλμία, εφίδρωση ή τρέμουλο άνω και κάτω άκρων, ενδεχόμενη παροδική απώλεια της καθαρότητας της όρασης, δύσπνοια ή αυξημένη ταχύτητα αναπνοής, πόνους στο στομάχι που μπορούν να προκαλέσουν διαταραχές, όπως τάση προς έμετο. Όλα τα παραπάνω είναι κλασικά συμπτώματα άγχους και σε μία κρίση πανικού είναι πιο οξεία, γι’ αυτό τα παρατηρούμε και πιο έντονα. Αυτό πρέπει να γραφτεί. Η κρίση πανικού είναι μία διαδικασία με αρχή, μέση και τέλος. Είναι κάτι που ξεκινάει, για να τελειώσει μετά από λίγο. Κι όποτε το έχουμε δει να κρατάει για πολλή ώρα και να εντείνεται, είναι επειδή το περιβάλλον αγχώνεται για την κρίση πανικού. Το άτομο αγχώνεται, επειδή δεν το αφήνουμε να περάσει».
Στη συνέχεια η Βολιώτισσα ψυχολόγος μίλησε για τη μέθοδο αντιμετώπισης των κρίσεων πανικού των εφήβων μαθητών: «Πρόδρομα σημάδια σε έναν έφηβο που εκδηλώνει κρίση πανικού δεν υπάρχουν. Αυτό το λέω με την έννοια ότι όταν εμφανιστούν και γίνει σωματοποιημένο το άγχος, έχει αρχίσει ήδη να εκδηλώνεται.
Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ζητήσουμε από το άτομο να μην αγχώνεται. Άγχος μέσα στη φάση που το αισθάνονται οι μαθητές, είναι φυσικό και επόμενο. Πρέπει να το αποδεχόμαστε, γιατί το εξεταστικό σύστημα είναι τέτοιο που οδηγεί γραμμικά στο άγχος. Από το να ζητήσουμε από κάποιον άνθρωπο που δεν αγχώνεται, να μην αγχωθεί, είναι κάτι αδύνατο και παράλογο. Βοηθάει πολύ να αφήσουμε την κρίση πανικού να εξελιχθεί. Το μοναδικό πράγμα που χρειάζεται, είναι το άτομο να βρίσκεται κάπου καθισμένο. Να πούμε ότι κρίση πανικού σημαίνει αυτόματη ενεργοποίηση του συμπαθητικού νευρικού συστήματος, το οποίο ενημερώνει το σώμα ότι υπάρχει κίνδυνος. Όταν είμαστε σε εγρήγορση, αυτόματα ενεργοποιείται το παρασυμπαθητικό. Σε μία κρίση πανικού η ενεργοποίηση του οργανισμού μας φτάνει σε τόσο έντονο σημείο, που να τίθεται κίνδυνος από την ταχυπαλμία, το ίδιο το σώμα έχει τον τρόπο να προστατέψει τον εαυτό του. Άρα το μοναδικό που χρειάζεται, είναι απλά το άτομο να είναι καθισμένο».
Η κ. Ιωάννα Γεωργιάδου αναφέρθηκε και στη συμπεριφορά που πρέπει να υιοθετούν οι γονείς κατά τη διάρκεια των πανελλήνιων εξετάσεων: «Αντί να ζητάμε από τα παιδιά να μην πανικοβάλλονται, θα πρότεινα στους γονείς να επιτρέπουν στα παιδιά να αγχωθούν. Είναι φυσικό αυτό, αλλά το ζητούμενο είναι να τα βοηθούν για να νιώσουν ασφαλή μέσα στο άγχος τους. Προσωπικά διαφωνώ με μία συμβουλή του τύπου: «Μην αγχώνεσαι παιδί μου. Δεν χρειάζεται να έχεις διαβάσει, θα τα καταφέρεις» και θα αντιπρότεινα το εξής: «Ξέρω ότι αγχώνεσαι, γιατί είναι σημαντικό αυτό που κάνεις, αλλά είμαι σίγουρος ότι ακόμη κι εάν αγχωθείς, μετά από λίγο θα αποδώσεις μία χαρά». Τα παιδιά χρειάζονται ενθάρρυνση και γέμισμα με ελπίδα. Αν μπορούμε σιγά σιγά να μεταστρέψουμε τις οικογενειακές/διαπροσωπικές σχέσεις. Να μην κινούνται όλα γύρω από τον άξονα των υψηλών επιδόσεων στις πανελλήνιες εξετάσεις. Αυτό νομίζω ότι μακροπρόθεσμα θα μειώσει τα ποσοστά εφήβων που δυστυχούν».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το