Τοπικά

Κούρεμα ακόμη και μια φορά το τρίμηνο… Μειώσεις τζίρου έως και 60% στο Βόλο “Θ”

ΚΟΜΜΩΤΕΣ 2

Σε κρίση βρίσκεται η πλειοψηφία των κομμωτηρίων και κουρείων στο Βόλο και τη Νέα Ιωνία, επιχειρήσεις που ακολουθούν, όπως είναι φυσικό, τη γενικότερη οικονομική κατάσταση που αντιμετωπίζει η χώρα. Ο κλάδος των κομμωτών και κουρέων δεν μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση, αφού είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την οικονομική ευχέρεια των πελατών του.
Η οικονομική ύφεση έχει επηρεάσει τα κομμωτήρια και τα κουρεία, όπως ήταν άλλωστε αναμενόμενο, με την καλύτερη περίπτωση να έχουν κλείσει τη χρονιά (2015) στα ίδια με τα περσινά επίπεδα ή με μια πολύ μικρή αύξηση της τάξης του 5% και στη χειρότερη με μειώσεις σε πελατολόγιο, τζίρο και συχνότητα προσέλευσης πελατών μέχρι και 50%. Όσον αφορά στο 2015 σε σχέση με τα χρόνια πριν την οικονομική κρίση και ύφεση, οι μειώσεις κυμαίνονται από 15% έως και 60%. Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις, που η χρονιά έκλεισε καλύτερα από το αναμενόμενο, κάτι που αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα.
Η «Θ» επισκέφτηκε την προηγούμενη εβδομάδα κομμωτήρια και κουρεία, με σκοπό να καταγράψει την κίνηση και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες του κλάδου. Το αποτέλεσμα στην πλειοψηφία των κομμωτηρίων και κουρείων ήταν μείωση σε τζίρο, πελάτες και συχνότητα προσέλευσής τους, με το φόβο να κυριαρχεί, όσον αφορά στο τι μέλλει γενέσθαι και στα νέα μέτρα που έρχονται με το ασφαλιστικό και το φορολογικό.
Στην καλύτερη των περιπτώσεων η χρονιά έκλεισε με μια μικρή αύξηση της τάξης του 5% ή στα ίδια με τα περσινά επίπεδα, ενώ στις περισσότερες των περιπτώσεων οι μειώσεις προκαλούν… ίλιγγο, αφού κυμαίνονται έως και 50%. Ακόμα τραγικότερη κατάσταση όταν γίνεται σύγκριση με τα χρόνια προ οικονομικής κρίσης και ύφεσης. Η δουλειά έχει «καθίσει» από το 15% (καλύτερη περίπτωση) έως και το 60% (χειρότερη περίπτωση).
Και είναι εντυπωσιακά τα νούμερα, όπως τονίστηκε, αφού ιδίως το κούρεμα είναι στην καθημερινότητα και μια παροχή υπηρεσίας. Η μεγαλύτερη μείωση σε τζίρο στα κομμωτήρια και κουρεία, κάτι που έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, οφείλεται στο γεγονός ότι πελάτες, οι οποίοι κουρεύονταν μία φορά το μήνα ή καμιά φορά και συχνότερα, τώρα, πλέον, λόγω της οικονομικής δυσχέρειας και της έλλειψης χρημάτων, κουρεύονται ανά δίμηνο ή και πιο σπάνια ανά τρίμηνο.
Άλλο σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες του κλάδου, είναι οι υψηλοί φόροι και οι μεγάλες εισφορές στον ΟΑΕΕ κ.ά.
Όσον αφορά στους κομμωτές και κομμώτριες, που δουλεύουν σε σπίτια, χωρίς να πληρώνουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, αφού συνήθως τα χρήματα που παίρνουν είναι «μαύρα», η πλειοψηφία των νομίμων κουρέων-κομμωτών απαντά πως αν και πάντα στο πέρασμα των χρόνων υπήρχαν οι «παράνομοι», το μεγαλύτερο φταίξιμο είναι των ίδιων των πελατών, που δεν προτιμούν τα νόμιμα κομμωτήρια και κουρεία, αλλά ουσιαστικά αυτούς που φοροδιαφεύγουν. Η λύση στο εν λόγω πρόβλημα, όπως επισημαίνεται, είναι ο έλεγχος από τη μεριά της πολιτείας, αλλά και οι γνώσεις σε υψηλό επίπεδο σε συνδυασμό με τις προσιτές και λογικές τιμές για να μπορέσει να εκλείψει το φαινόμενο.
Ένα ακόμα πρόβλημα είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός από κάποιους, που λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους παρέχοντας υπηρεσίες με τα μισά χρήματα, όταν, όπως επισημαίνεται, «αποκλείεται να μπορούν να βγουν οι υποχρεώσεις σε φόρους, ΟΑΕΕ, υπαλλήλους, εισφορές, ρεύμα κ.ά.».
Η κ. Βάγια Ντόντη διατηρεί κομμωτήριο με το σύζυγό της και όπως η ίδια τονίζει, «το 2015 έκλεισε χειρότερα σε σχέση με το 2014, ενώ σε σύγκριση με τα χρόνια προ κρίσης η μείωση είναι περίπου στο 30%-40%. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι φόροι και οι εισφορές, που καλούμαστε να πληρώσουμε κάθε χρόνο». Όσον αφορά στην αντιμετώπιση του αθέμιτου ανταγωνισμού, επισημαίνει πως «η μόνη λύση είναι η πολύ καλή δουλειά και η αναγνώριση».

?
Βάγια Ντόντη

Ο κ. Νίκος Σίσκος, κομμωτής, σε ερώτηση για το κλείσιμο της χρονιάς απαντά ότι «το 2015 πήγε χάλια, με πτώση περίπου στο 25%, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ σε σχέση με το 2010 η μείωση αγγίζει το 50%». Για τον ίδιο το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει, είναι οι φόροι και οι εισφορές του ΟΑΕΕ, ενώ επισημαίνει πως «είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί η «μαύρη» εργασία από συναδέλφους, που δουλεύουν σε σπίτια. Εξάλλου αν υπήρχε η οικονομική δυνατότητα από την πλευρά των κομμωτηρίων, αυτοί οι ίδιοι δεν θα δούλευαν «κατ’ οίκον», αλλά θα δούλευαν ως υπάλληλοι σε κομμωτήρια, όπως συνέβαινε μέχρι πρόσφατα, δηλαδή πριν την κρίση».

?
Νίκος Σίσκος

«Η χρονιά σε σύγκριση με το 2014 έκλεισε με αύξηση της τάξης του 5%. Όσον αφορά με την πριν την ύφεση περίοδο, το 2015 είχαμε μείωση περίπου 15%-20%», αναφέρει ο κ. Νίκος Παναγούλας, που διατηρεί κομμωτήριο. Για τον αθέμιτο ανταγωνισμό τονίζει πως καλύτερο μέτρο είναι να θεσπιστεί από τον τοπικό Σύλλογο κατώτατο όριο σε χρήματα, π.χ. 7 ευρώ το παιδικό κούρεμα, για να μην μπορούν κάποιοι να «χτυπούν» τις τιμές, ενώ η μητέρα του η κ. Ευθαλία Καλαμπούκα, επίσης κομμώτρια, επισημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει κάποιου είδους έλεγχος για τις κομμώτριες και τους κομμωτές που δουλεύουν σε σπίτια.

?
Ευθαλία Καλαμπούκα

Ο κ. Βασίλης Αχειλαράς που διατηρεί χρόνια κουρείο αναφέρει ότι «το 2015 έκλεισε στα ίδια με τα περσινά επίπεδα, κάτι που οφείλεται νομίζω στην αλλαγή ψυχολογίας του κόσμου που υπήρχε, ενώ σε σχέση με το 2010 η μείωση αγγίζει το 40%. Έχω πελάτες που κουρεύω χρόνια και δεν έχουν 10 ευρώ να κουρευτούν». Ο μεγαλύτερος προβληματισμός του ως ελεύθερος επαγγελματίας είναι τα μέτρα που έρχονται, τα οποία, όπως ο ίδιος θεωρεί, «θα μας κλείσουν τα μαγαζιά». «Όσον αφορά για κάποια μαγαζιά του κλάδου, που έχουν ανοίξει τώρα τελευταία και «χτυπούν» τις τιμές, χρεώνοντας π.χ. τα μισά λεφτά για ένα κούρεμα, έχω τις αμφιβολίες μου κατά πόσο θα είναι εντάξει στις φορολογικές και άλλες υποχρεώσεις τους προς το κράτος ή θα ψάχνουν να τους βρουν, όταν εμένα, αν χρωστάω, μπορεί το Δημόσιο ή η τράπεζα να μου πάρει το μαγαζί ή το σπίτι», καταλήγει.

?
Βασίλης Αχειλαράς

Στο κράτος το 80% του τζίρου
«Το κλείσιμο της χρονιάς που πέρασε σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη πήγε χειρότερα, με τη μείωση να είναι περίπου στο 10%. Σε σύγκριση τώρα με τα χρόνια πριν την οικονομική ύφεση η δουλειά έχει «καθίσει» 50%-60%. Δεν γίνεται να βγουν οικονομικά οι επιχειρήσεις, όταν είσαι αναγκασμένος να πληρώνεις στο κράτος με τον έναν ή άλλον τρόπο το 80% του τζίρου σου. Το 100% της προκαταβολής φόρου είναι εξωφρενικό», επισημαίνει ο κ. Κυριάκος Κυπραίος, που κάνει τη δουλειά του κομμωτή περίπου 30 χρόνια. Ο ίδιος ανέφερε ακόμα πως «είναι απαράδεκτο να λειτουργούν μαγαζιά του κλάδου, παρέχοντας υπηρεσίες με τα μισά λεφτά, όπως και να δουλεύουν σε σπίτια κομμωτές και κομμώτριες με «μαύρα» χρήματα. Φταίνε οι ίδιοι οι πολίτες-πελάτες. Ο Σύλλογος πρέπει κάτι να κάνει. Όπως επίσης δεν είναι σωστό, γυναικείο κομμωτήριο να βάζει το αντρικό κούρεμα με 5 ευρώ».

?
Κυριάκος Κυπραίος

Ο κ. Δημήτρης Δαριώτης, ελεύθερος επαγγελματίας του κλάδου, όταν ρωτήθηκε για το πώς έκλεισε το 2015 σε σχέση με το 2014 απάντησε μονολεκτικά: «Χάλια». Η μείωση άγγιξε περίπου το 50%, όπως ο ίδιος λέει, ενώ σε σχέση με τα χρόνια προ κρίσης τόνισε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Τα Χριστούγεννα του 2008 έκανα τζίρο 500 ευρώ και τα Χριστούγεννα του 2015 μόλις 150 ευρώ». Το μεγαλύτερο πρόβλημα θεωρεί πως είναι ότι «δεν βγαίνουν οι υποχρεώσεις» και για την κάθετη πτώση πιστεύει πως «είναι αλληλέγγυα η φορολογία με τα χρήματα του κόσμου». «Μόνο η πολιτεία μπορεί να περιορίσει το φαινόμενο του αθέμιτου ανταγωνισμού μέσω των κομμωτών-κομμωτριών, που εργάζονται σε σπίτια φοροδιαφεύγοντας, αλλά και του φαινομένου όπου υπάρχουν κάποιοι, οι οποίοι για την ίδια υπηρεσία χρεώνουν τα μισά χρήματα», ενώ αναφέρει και το πρόβλημα που δημιουργείται με τις σχολές που βγάζουν αμέτρητους κομμωτές στην αγορά εργασίας, χωρίς να μπορεί αυτή να τους απορροφήσει.

?
Δημήτρης Δαριώτης

Τελευταία στάση της «Θ» το κομμωτήριο του κ. Γιώργου Κοντογιάννη. «Η χρονιά έκλεισε στα ίδια με τα περσινά επίπεδα, ενώ σε σύγκριση με το 2010, όταν εμφανίστηκε η οικονομική κρίση και ύφεση, η μείωση είναι της τάξης του 50%», τονίζει ο κομμωτής. Για το θέμα του μεγαλύτερου προβλήματος που αντιμετωπίζει ως ελεύθερος επαγγελματίας απαντά: «ΟΑΕΕ, πολύ υψηλό ασφάλιστρο, πολύ υψηλό ΦΠΑ». Όσον αφορά στην αντιμετώπιση του αθέμιτου ανταγωνισμού, με τις κομμώτριες και τους κομμωτές που δουλεύουν σε σπίτια, αλλά και με αυτούς που έχουν επιχειρήσεις του κλάδου και χρεώνουν πολύ λιγότερα χρήματα από το αναμενόμενο, ο ίδιος θεωρεί ως καλύτερη λύση για να εκλείψει το φαινόμενο «τις γνώσεις σε υψηλό επίπεδο στη δουλειά του κομμωτή και τις προσιτές και λογικές τιμές».

?
Γιώργος Κοντογιάννης
Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το