Τοπικά

«Κολλάνε» τα έργα στην Αγ. Μαρίνα Κισσού – Το υπουργείο ζήτησε συμπληρωματικές μελέτες, αλλά χρήματα δεν υπάρχουν

Συμπληρωματικές μελέτες για την αντιμετώπιση του προβλήματος με τις οροφογραφίες στην Αγία Μαρίνα Κισσού έχει ζητήσει το υπουργείο Πολιτισμού, με αποτέλεσμα να έχει βρεθεί σε αδιέξοδο το όλο εγχείρημα, καθώς τα χρήματα που απαιτούνται και τα οποία αγγίζουν τουλάχιστον τα 15.000 ευρώ, απλώς δεν υπάρχουν.
Έτσι ο μουσαμάς που έχει τοποθετηθεί εδώ και τέσσερα χρόνια στη σκεπή του ιστορικού ναού για να μην εισρέουν νερά από τις πλάκες και μετά στη στέγη, δεν αποκλείεται να παραμείνει για αρκετό καιρό ακόμη, μια κατάσταση όχι η καλύτερη αισθητικά.
Ο προϊστάμενος του Ιερού ναού π. Μιχαήλ Μιχάλαρος επισήμανε πως «το πρόβλημα δεν είναι στη στέγη, αλλά στις οροφογραφίες που κινδυνεύουν να πέσουν. Ωστόσο για να γίνει η αποκατάστασή τους θα πρέπει να ανοιχθεί η στέγη. Εμείς κάναμε μια αρχική μελέτη, αλλά τώρα χρειαζόμαστε χρήματα για να κάνουμε τις συμπληρωματικές μελέτες που μας συνέστησε το υπουργείο Πολιτισμού για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τις οροφογραφίες. Ωστόσο χρήματα 15.000-20.000 ευρώ που απαιτούνται για τις μελέτες δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή.
Ο ίδιος πρόσθεσε πως «Η Αγία Μαρίνα Κισσού είναι ένα ατέλειωτο μνημείο. Κάθε φορά αποκαλύπτονται νέα ενδιαφέροντα στοιχεία για τα οποία βέβαια χρειάζονται μελέτες και στήριξη από το υπουργείο Πολιτισμού και την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Για παράδειγμα το ιστορικό τέμπλο χρειάζεται νέα μελέτη για να καθαριστεί, ενώ νέα αγιογραφία αποκαλύφθηκε μέσα στο ιερό η οποία, όπως μας ενημέρωσαν οι αρμόδιοι, χρονολογείται από το 1.600 μ.Χ.

1000 επισκέπτες το καλοκαίρι

Η ιστορικότητα της Αγίας Μαρίνας Κισσού που είναι πολύ γνωστή σε όλη την Ελλάδα προσελκύει πολλούς επισκέπτες καθημερινά. Μάλιστα εκτιμάται κατά την περίοδο του καλοκαιριού τουλάχιστον 1000 τουρίστες θα μεταβούν στην Αγία Μαρίνα για να ανάψουν ένα κερί και να προσκυνήσουν βλέποντας τις εντυπωσιακές αγιογραφίες και το πασίγνωστο τέμπλο. Κάθε καλοκαίρι στην Αγία Μαρίνα τελούνται ετησίως ακόμη και δέκα γάμοι με τα νέα ζευγάρια από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και από Έλληνες του εξωτερικού που θέλουν να ενωθούν με τα δεσμά του γάμου στην κατανυκτική ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο ναός.
Όπως τόνισε ο π. Μιχαήλ «μέχρι στιγμής έχουν τελεστεί πέντε-έξι γάμοι στον ναό της Αγίας Μαρίνας».

Σπουδαία ιστορία

Για τα ιστορικά στοιχεία της Αγίας Μαρίνας Κισσού από τη Μητρόπολη Δημητριάδος επισημαίνεται πως «Πρόκειται για τρίκλητη βασιλική του 17ου αιώνα. Κτισμένη το 1650 μ.Χ. περίπου, όταν δηλαδή η Ελλάδα ήταν υπό Τουρκική κυριαρχία. Το μεγάλο μέγεθος του χώρου του ναού και το γεγονός ότι είναι χτισμένος στην πλατεία του χωριού, μαρτυρούν ότι χτίστηκε με άδεια των Τούρκων.
Αυτός ο ρυθμός ήταν απαγορευμένος από τους Τούρκους κατά την Τουρκοκρατία διότι θεωρούσαν ότι ήταν πολύ εντυπωσιακός «φανταχτερός» τρόπος αρχιτεκτονικής για θρησκευτικό ναό, σε σύγκριση ειδικά με τους δικούς τους «ναούς».
Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι στο χωριό Κισσός, στο οποίο ανήκει η εκκλησία ανακαλύφθηκε ένα ορυχείο αργύρου – ασημιού.
Στις παλιές μέρες όταν οι χωρικοί του Κισσού μιλούσαν για χρυσό και ασήμι, αναφέρονταν στον κ’σο και στον αργυρό, η λέξη κ’σος λοιπόν – χρυσός ήταν η αιτία που το χωριό ονομάστηκε Κισσός, δηλαδή χρυσός, παρόλο που κάποιοι, πίστευαν ότι η ονομασία του χωριού, προήλθε από το αναρριχόμενο φυτό τον Κισσό, που φύεται σε όλη την περιφέρεια του χωριού.
Πιθανότατα οι τεχνίτες που δούλεψαν στο χρυσοποίκιλτο – ξυλόγλυπτο τέμπλο του ναού της Αγίας Μαρίνας, πήραν μεταλλεύματα από αυτό το ορυχείο.


Στην αρχή ήταν και τρισυπόστατη, δηλαδή το βόρειο κλίτος του ναού ήταν αφιερωμένο στον Άγιο Γεώργιο, το κεντρικό κλίτος στην Αγία Μαρίνα και το νότιο κλίτος ήταν αφιερωμένο στον Μέγα Αθανάσιο. Σήμερα δεν υφίστανται τα κλίτη των Αγίων Γεωργίου και Αθανασίου.
Το τέμπλο είναι κατασκευής του 1700 – 1720 μ.Χ. από Ηπειρώτες τεχνίτες, με ξύλο φλαμουριάς, έχει εσωτερικά σκαλίσματα και επιχρυσώθηκε το 1793 μ.Χ. όπως αναφέρεται στο βόρειο παραπόρτιο του τέμπλου. Η παράδοση αναφέρει ότι η χρονική διάρκεια κατασκευής του τέμπλου ήταν 60 χρόνια.
Οι αγιογραφίες και τοιχογραφίες του ναού είναι του 1802, όπως μαρτυρεί η πρώτη δεξιά κολώνα του ναού (ανδρικό κλίτος), από τον Κωνσταντή Παγώνη τον Χιοναδίτη. Το περιεχόμενο κάποιων τοιχογραφιών είναι μεν θεολογικό, στηρίζεται όμως στην ελεύθερη απόδοση του ζωγράφου.
Από την είσοδο του Ιερού Ναού είναι εντυπωσιακές οι εικόνες και το πανέμορφο ξυλόγλυπτο τέμπλο. Ο τεχνίτης χρησιμοποίησε ξύλο φλαμουριάς γιατί είναι μαλακό και εύκολο να δουλέψει κανείς πολύπλοκα σκαλίσματα. Επίσης γιατί είναι ανθεκτικό και διατηρείται για πολλά χρόνια. Στο τέμπλο μπορεί κανείς να δει πανέμορφα σκαλίσματα και αναπαραστάσεις από ζώα και φυτά που αντιπροσωπεύουν τη φύση. Υπάρχει επίσης και μια αναπαράσταση της κιβωτού του Νώε.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το