Τοπικά

ΚΚΕ: Παιδαριώδης η λογική αυτοδιαχείρισης του νερού από τις τοπικές κοινότητες

δευαμβ

Σειρά ερωτημάτων για τα ζητήματα ύδρευσης και άρδευσης διατυπώνει σε ανακοίνωσή της η Τομεακή Επιτροπή Βόλου του ΚΚΕ, με αφορμή τις αντιδράσεις για τον Κανονισμό Αρδευσης που θα τεθεί προς ψήφιση αύριο στο Δ.Σ. της ΔΕΥΑΜΒ και τα όσα είπε σε σημερινή συνέντευξή του ο δήμαρχος Βόλου.

Το ΚΚΕ υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, ότι «οι τοπικές κοινότητες πρέπει να έχουν λόγο, να εκφράζουν σκέψεις και προτάσεις, ωστόσο η λογική της αυτοδιαχείρισης του νερού αποκλειστικά απ’ αυτές είναι από αντιεπιστημονική ως παιδαριώδης, γιατί δεν μπορεί, σε έκταση διαχείρισης μικρής κλίμακας, να διασφαλίσει στοιχειωδώς τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την κάλυψη των αναγκών».
Ολόκληρη η ανακοίνωση έχει ως εξής:

Το ζήτημα της άρδευσης σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ξεκομμένα από τη συνολική διαχείριση των υδάτινων πόρων της ευρύτερης περιοχής της Μαγνησίας και της Θεσσαλίας. Αφορά τις υποδομές, τα υπόγεια και επίγεια υδάτινα αποθέματα, ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος και της φύσης.
Με αφορμή τα επεισόδια και τη φασαρία που διαδραματίστηκαν το τελευταίο διάστημα γεννιούνται τα εξής ερωτήματα:
• Μπορούμε να εξετάζουμε την άρδευση διαχωρίζοντας την από την ύδρευση;
• Μπορούν οι τοπικές κοινότητες να σχεδιάσουν και να αντιμετωπίσουν συνολικά την κάλυψη των υδρευτικών – αρδευτικών αναγκών; Μπορούν να έχουν γνώση των πραγματικών αναγκών στην ευρύτερη την περιοχή του δήμου και το πώς αλληλοεξαρτώνται με το συνολικό υδάτινο πλούτο της Μαγνησίας, της Κεντρικής Ελλάδας, όπως και για τα ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος, που ως οικοσύστημα ξεφεύγει από τα στενά όρια της τοπικής κοινότητας και του δήμου;
• Πώς είναι δυνατόν κάποιοι να είναι υπέρ της ΔΕΥΑΜΒ για τα ζητήματα ύδρευσης – αποχέτευσης και κατά στο θέμα της διαχείρισης των νερών άρδευσης;
• Έχει τόση σημασία αν το νερό άρδευσης θα το διαχειρίζεται η ΔΕΥΑΜΒ ή μια διεύθυνση του Δήμου Βόλου ή το Γραφείο Αγροτικής Ανάπτυξης, που έτσι ή αλλιώς θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια; Εξάλλου αυτό δε ζητούν και οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ (και λοιπές συλλογικότητες), αυτοί που όπως είναι γνωστό ψήφισαν να κόβεται το νερό στις λαϊκές οικογένειες για οφειλές 81 € και πάνω; Πού προτείνουν στο δικό τους κανονισμό «να κάνουν χρήση αυτού (του δικτύου άρδευσης) υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχουν ληξιπρόθεσμες αρδευτικές οφειλές στον Δήμο Βόλου»; Αλήθεια πού διαφέρει η πρόταση των εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ να «επιβάλλονται τέλη άρδευσης που είναι ανταποδοτικά έσοδα του Δήμου και προορίζονται να καλύπτουν κάθε συναφές έξοδο της υπηρεσίας άρδευσης» και της δημοτικής αρχής Μπέου ότι: «Μετά τη λήξη της αρδευτικής περιόδου και εφόσον τα έξοδα της κάθε Τοπικής Κοινότητας δεν καλύπτονται από τις παραπάνω τιμές, θα υπάρχει αύξηση αυτών για την κάλυψη τους ώστε να τηρηθεί η ανταποδοτικότητα», δηλαδή οι μικροί καλλιεργητές θα πληρώνουν και το νερό και τα έργα συντήρησης και υποδομής»; Και οι δυο δεν καλούν τα φτωχά αγροτικά νοικοκυριά και οι μικροκαλλιεργητές «να πληρώσουν τη νύφη» με επιχειρηματική – εισπρακτική αντίληψη;
• Μπορεί η όποια Διεύθυνση Άρδευσης ή Αγροτικής Ανάπτυξης του Δήμου, ή ακόμη και η ΔΕΥΑΜΒ με τη σημερινή της μορφή, να σχεδιάσει με βάση τις ανάγκες, την άρδευση, τα αναγκαία έργα και τη χρηματοδότησή τους, χωρίς να υπάρχει κεντρικός και περιφερειακός σχεδιασμός, με τα ανάλογα κονδύλια από τον Κρατικό προϋπολογισμό;
Το ΚΚΕ επισημαίνει ότι σήμερα χρειάζεται γενικότερος επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός. Οι υπηρεσίες ύδρευσης- αποχέτευσης – άρδευσης πρέπει να έχουν αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα (όπως και να ονομάζονται) και να μην λειτουργούν ως επιχειρήσεις με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Η λειτουργία τους πρέπει να εντάσσεται στο γενικότερο σχεδιασμό, που θα παίρνει υπόψη τα επίγεια και υπόγεια αποθέματα, την περιβαλλοντική – κλιματική αλλαγή, την προστασία του περιβάλλοντος, τις σύγχρονες ανάγκες στην ύδρευση και αποχέτευση, την εξοικονόμηση και εξασφάλιση υδάτινων πόρων, την ποιότητα τους, την αποκατάσταση των υδάτινων αποθεμάτων, τις ανάγκες άρδευσης με βάση το σχεδιασμό της αγροτικής ανάπτυξης για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών με εγχώρια, ποιοτικά και φθηνά αγροτικά προϊόντα. Συνδέεται με την αύξηση των αρδευομένων εκτάσεων και την ανάπτυξη έργων όπως η εκτροπή του άνω ρου του Αχελώου, την ολοκλήρωση του έργου της Κάρλας, το σχεδιασμό και την υλοποίηση των αναγκαίων εγγειοβελτιωτικών έργων και έργων υποδομής που θα αποταμιεύουν και θα εμπλουτίζουν τα υδάτινα αποθέματα του υδροφόρου ορίζοντα (φράγματα, ταμιευτήρες, λιμνοδεξαμενές, κλπ) και τον εκσυγχρονισμό των αρδευτικών – υδρευτικών δικτύων.
Οι τοπικές κοινότητες πρέπει να έχουν λόγο, να εκφράζουν σκέψεις και προτάσεις, ιδέες, να εντοπίζουν προβλήματα με τη διαχείριση και τη προστασία του περιβάλλοντος. Ωστόσο η λογική της αυτοδιαχείρισης του νερού αποκλειστικά απ’ αυτές είναι από αντιεπιστημονική ως παιδαριώδης, γιατί δεν μπορεί, σε έκταση διαχείρισης μικρής κλίμακας, να διασφαλίσει στοιχειωδώς τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την κάλυψη των αναγκών.
Διεκδικούμε τη διακύμανση της τιμής του νερού, με συνολική ρύθμιση των τιμολογίων ύδρευσης – αποχέτευσης – άρδευσης που θα εξασφαλίζει φθηνό νερό στις λαϊκές οικογένειες, στους μικρούς και μεσαίους καλλιεργητές και κτηνοτρόφους και που θα επιβαρύνει τις μεγάλες επιχειρήσεις και τις μεγάλες εκμεταλλεύσεις. Είναι ακόμη ευνόητο ότι διεκδικούμε τη γενναία χρηματοδότηση για τα έργα υποδομών άρδευσης από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ είμαστε ενάντια στην ΚΑΠ της Ε.Ε, που βάζει φραγμό στην ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας, εμποδίζοντας τη ολοκλήρωση σημαντικών έργων για την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων στη Μαγνησία και γενικά στη Θεσσαλία. Ταυτόχρονα απαιτούμε τη μείωση κατά 30% των λογαριασμών της ΔΕΥΑΜΒ, τη χορήγηση δωρεάν νερού σε οικογένειες μακροχρόνια ανέργων, την πλήρη και ρητή απαγόρευση της διακοπής του νερού σε οικογένειες ανέργων και απλήρωτων χωρίς προϋποθέσεις, όπως και των φτωχών μικροκαλλιεργητών.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το