Ελλάδα

Κίνημα «ψάχνω προσφορές» για το καλάθι της νοικοκυράς στα σούπερ μάρκετ

​Σε ένα ανελέητο κυνήγι προσφορών στα σούπερ μάρκετ έχει επιδοθεί ο Ελληνας καταναλωτής προκειμένου να μειώσει το ύψος των χρημάτων που δαπανά κατά την επίσκεψή του σε κάποιο κατάστημα.

Η λίστα με τα ψώνια καθίσταται πλέον μαθηματική εξίσωση με μεταβλητές την περιορισμένη αγοραστική δυνατότητα και τις προωθητικές ενέργειες που γίνονται από μέρους των επιχειρήσεων οι οποίες πασχίζουν να διατηρήσουν θετικό πρόσημο στους ισολογισμούς τους. Δύο στις πέντε επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ έχουν ως αφετηρία κάποια προσφορά, με έναν στους δύο καταναλωτές (50%) να δηλώνει ότι ψάχνει ενεργητικά για προσφορές και εκπτώσεις στο Διαδίκτυο και στα φυλλάδια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ πριν επισκεφθεί το κατάστημα για τις αγορές του.

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σε ένα δείγμα 2.000 καταναλωτών απ’ όλη τη χώρα, προκύπτει πως το 88% των συμμετεχόντων εξοικονομεί χρήματα μέσω προσφορών/κουπονιών/δωροεπιταγών που προφέρουν αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων.

Το 59% των καταναλωτών εξοικονομεί τουλάχιστον 5% επί της αξίας των αγορών του και το 32% τουλάχιστον 10%, ενώ η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από τη στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε περίπου 10%.

Η μηνιαία συνολική αξία αυτών των ενεργειών μεταφράζεται στον οικογενειακό προϋπολογισμό σε όφελος πάνω από 7 ευρώ ανά εβδομάδα, 30 ευρώ τον μήνα και 375 ευρώ ετησίως.

Υπάλληλος γνωστής, ελληνικών συμφερόντων, αλυσίδας σούπερ μάρκετ αναφέρει στο «Εθνος» ότι οι καταναλωτές μόλις μπαίνουν στο κατάστημα αναζητούν κατευθείαν τις προσφορές και στρέφονται κυρίως στα ράφια με τα απορρυπαντικά και τα καλλυντικά που παραδοσιακά οι τιμές τους είναι πιο ακριβές. «Θα έρθουν μία φορά την εβδομάδα, αλλά ο αριθμός των αγαθών που θα ψωνίσουν είναι περιορισμένος. Στην πραγματικότητα ο πελάτης δεν κερδίζει σε επίπεδο χρημάτων, αλλά έχει τη δυνατότητα να κερδίσει σε επίπεδο προϊόντων στο ντουλάπι του». Η ίδια προσθέτει δε πως τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί σημαντικά οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία στο παρελθόν θεωρούνταν απαξιωμένα και β’ διαλογής.

«Μέσα στην κρίση είδαμε το ποσοστό των προϊόντων που μπαίνουν σε προσφορά από τις εταιρείες να αυξάνεται έως και 60%. Η πολιτική παλιά ήταν να δίνουν δώρα στους καταναλωτές (π.χ. κουζινικά σκεύη, διακοσμητικά κ.ά.), πλέον καταλαβαίνουν ότι αν δεν βάλουν προσφορά το προϊόν θα μείνει απούλητο στο ράφι».

Tα απολύτως απαραίτητα
Η κ. Γεωργία Ντιγριντή, συνταξιούχος, δηλώνει στο «Εθνος» πως δαπανά περί τα 60-70 ευρώ κάθε δεκαπενθήμερο προκειμένου να αγοράσει τα απολύτως απαραίτητα, επιλέγοντας κάθε φορά το σούπερ μάρκετ που θα ψωνίσει, με κριτήριο τις προσφορές που βάζει. «Σε σχέση με το παρελθόν ψωνίζουμε λιγότερο και γιατί έχουν αυξηθεί οι τιμές και γιατί έχει μειωθεί σημαντικά και η σύνταξή μας. Κυνηγάμε κυρίως τις προσφορές στα τρόφιμα και τα απορρυπαντικά», λέει χαρακτηριστικά.

Την ίδια ώρα Ελληνίδα νοικοκυρά που είδε τα παιδιά της να μεταναστεύουν στο εξωτερικό εξαιτίας της κρίσης, αναζητώντας μια καλύτερη τύχη, κάνει λόγο για εικονικές προσφορές και ανατίμηση στην πλειονότητα των προϊόντων. «Η Ελλάδα έχει καταστραφεί. Ακόμα και τη δεκαετία του ’60-’70 ζούσαμε σαν αριστοκράτες. Σήμερα δεν έχουμε να πάρουμε ούτε τα βασικά. Ερχομαι συχνά στο σούπερ μάρκετ και παίρνω λίγα πράγματα, μόνο όσα χρειάζομαι. Αγοράζω αυτά που έχουν έκπτωση σε ένα σούπερ μάρκετ και μετά πηγαίνω σε άλλο. Μαζί με τα έξοδα του κρεοπωλείου ξοδεύουμε τον μήνα γύρω στα 400 ευρώ».

Στα 200 ευρώ προσδιορίζει το μέσο εβδομαδιαίο κόστος των σούπερ μάρκετ για μια τετραμελή οικογένεια η κ. Αννίτα Αντωνακάκη. Οπως λέει η ίδια στο «Εθνος», παρά την κρίση, δεν άλλαξε τις καταναλωτικές της συνήθειες. Εξακολουθεί να αγοράζει τις ίδιες μάρκες προϊόντων, ενώ αυξάνει την ποσότητά τους μόνο όταν συναντά προσφορές.

Στην ίδια λογική κινείται και ο κ. Αθανάσιος Κοτταράς, οπτικός στο επάγγελμα, ο οποίος επισημαίνει πως αγοράζει μόνο επώνυμα προϊόντα, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. «Σίγουρα με τις προσφορές μειώνεται το κόστος. Πηγαίνω μία έως και δύο φορές την εβδομάδα σούπερ μάρκετ και χαλάω περίπου 150 ευρώ. Δεν επιλέγω πάντα αυτό που είναι κοντά στο σπίτι μου, αλλά εκείνο που έχει καλύτερες τιμές σε gourmet προϊόντα. Εχω σταματήσει να ψωνίζω αρκετά τρόφιμα που έπαιρνα στο παρελθόν, ενώ έχω κόψει το κρέας», αναφέρει ο κ. Κοτταράς.

Eρευνα ΙΕΛΚΑ
Η τακτική του κ. Κοτταρά επιβεβαιώνει άλλωστε την έρευνα του ΙΕΛΚΑ που θέλει το 46% των καταναλωτών να είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν το πρόγραμμά τους και τη διατροφή τους αν βρουν καλές προσφορές σε κάτι άλλο από την αρχική τους λίστα.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως όσο αυξάνεται η εξοικονόμηση μέσω προσφορών και εκπτώσεων τόσο αυξάνεται και η δαπάνη στο σούπερ μάρκετ. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές που εξοικονομούν λιγότερο από 5% έχουν μέση εβδομαδιαία δαπάνη 74,76 ευρώ και εξοικονομούν μόλις 2 ευρώ ανά εβδομάδα. Αντίθετα, οι καταναλωτές που εξοικονομούν 20% έως 30% -κυρίως οικογένειες με παιδιά- έχουν μέση εβδομαδιαία δαπάνη 89,46 ευρώ, αλλά εξοικονομούν 22 ευρώ ανά εβδομάδα ή 1.163 ευρώ τον χρόνο.

Πηγή: Έθνος

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το