Άρθρα

Κάτι «τρέχει» στα σχολεία

Της Σοφίας Κανταράκη

Σε κλίμα ενθουσιασμού και χαράς πραγματοποιήθηκε ο καθιερωμένος αγιασμός στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Οι μαθητές περιχαρείς, αρκετοί συνοδευόμενοι από τους γονείς τους, πήραν τα βιβλία και άρχισαν να οργανώνουν το πρόγραμμά τους για τη σχολική χρονιά που μόλις ξεκίνησε. Κάποιοι, όμως, είχαν ήδη προετοιμάσει ενδιαφέρουσες δράσεις αναμένοντας εναγωνίως την παρουσίασή τους. Όπως η θεατρική ομάδα του 1ου Πειραματικού ΓΕΛ, η οποία θα συμμετάσχει από τις 14 έως 16 Σεπτεμβρίου στην Πανελλαδική νεανική συνάντηση Νέοι Ομηρίδες στη Χίο. Πρόκειται για ένα Φεστιβάλ δημιουργικής έκφρασης βασισμένης στα Ομηρικά έπη και τις επιδράσεις τους στη διεθνή γραμματεία και στην καλλιτεχνική έκφραση.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητικές ομάδες Γυμνασίων, Γενικών Λυκείων, Εσπερινών Γυμνασίων-Λυκείων και σχολείων ειδικής κατεύθυνσης από όλη την Ελλάδα. Διοργανώνεται από τη Δ.Δ.Ε. Χίου (Σχολικές Δραστηριότητες) και το Γυμνάσιο Βροντάδου Χίου – του οποίου το διδακτήριο βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τη θέση «Ομηρόπετρα» ή «Δασκαλόπετρα», στην οποία θρυλείται ότι δίδαξε ο Όμηρος, σε συνεργασία με την Δημοτική Ενότητα Ομηρούπολης του Δήμου Χίου.
Η προαναφερθείσα ονομασία του Προγράμματος-Φεστιβάλ απηχεί την υπάρχουσα παράδοση για τη συντεχνία των ραψωδών που είχαν αρχικά, ως απόγονοι του Ομήρου, την αποκλειστικότητα της απαγγελίας των ποιημάτων του, αλλά ανακαλεί, επίσης, και την παράδοση όλων των ραψωδών, που ονομάζονταν «Ομηρίδες», οι οποίοι έκαναν γνωστά τα Ομηρικά Έπη σε όλες τις ελληνικές περιοχές, όταν το δικαίωμα αυτό επεκτάθηκε. Στόχοι του παραπάνω Προγράμματος-Φεστιβάλ είναι:

η συμβολή στην «Ομηρομάθεια», διά της τριβής με τα Ομηρικά έπη και την κληρονομιά τους η βιωματική επαφή του μαθητικού δυναμικού με τις απαρχές της παγκόσμιας ποιητικής αφήγησης, η συνειδητοποίηση της παιδευτικής σημασίας των Ομηρικών Επών για το ατομικό ήθος, αλλά και την κοινωνική – πολιτιστική -πολιτική παιδεία των αυριανών πολιτών, η λειτουργία τού υπό καθιέρωση Φεστιβάλ, ως φυτωρίου ενεργών πολιτών του μέλλοντος, οι οποίοι θα εκπαιδευθούν έτσι, ώστε να γίνουν οι αυριανοί ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ του, σε κάθε επίπεδο.
Οι συμμετέχουσες μαθητικές ομάδες των σχολείων που προκρίθηκαν, με την καθοδήγηση των συντονιστών καθηγητών/-τριών τους επέλεξαν ένα από τα παρακάτω πεδία έκφρασης για να το παρουσιάσουν στο Φεστιβάλ: Δραματοποίηση μεμονωμένης ραψωδίας ή ευρύτερης σύνθεσης ραψωδιών, θεατρική απαγγελία – αναλόγιο ραψωδίας ή ραψωδιών, έργο της νεότερης διεθνούς καλλιτεχνικής δημιουργίας εμπνευσμένο από τα Ομηρικά έπη, μουσική – μουσικοθεατρική παρουσίαση, εμπνευσμένη από τα Ομηρικά έπη, καθώς και εικαστικές, ενδυματολογικές ή σκηνογραφικές δημιουργίες. Και οι εκπαιδευτικές δράσεις συνεχίζονται με τις ξεναγήσεις σχολείων στη Βουλή, όπου πραγματοποιούνται βιωματικά προγράμματα για μαθητές και εκπαιδευτικούς, με δημιουργία και δωρεάν διάθεση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού. Όλα αυτά περιλαμβάνονται μεταξύ των εκπαιδευτικών δράσεων του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων. Στόχος αυτών των εκπαιδευτικών δράσεων είναι η εξοικείωση των μαθητών με τις αρχές και τις αξίες της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, αλλά και τη ενδυνάμωση της πολιτικής και ιστορικής παιδείας τους, αλλά και τη συμβολή στη διαμόρφωση νέων ενεργών δημοκρατικών πολιτών. Στη δράση Scripta… Volant!» – (Τα γραπτά πετούν) στις εγκαταστάσεις της ΕΒΕ στο Βαλλιάνειο Μέγαρο, θα συμμετάσχει το 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Βόλου. Κατά τη διάρκεια της δράσης οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια ολιγόλεπτη ταινία animation και κατόπιν εργαζόμενοι σε ομάδες αναζητούν και καταγράφουν διάφορες πτυχές του αλληγορικού περιεχομένου αυτής της ταινίας. Στη συνέχεια παρουσιάζουν στους υπολοίπους τις παρατηρήσεις τους και ανταλλάσσουν τις σκέψεις τους σχετικά με την αξία του βιβλίου και τη σημασία του στον πνευματικό βίο του ανθρώπου. Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 3 ωρών και θα πραγματοποιηθεί σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, ενώ τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ένα ολιγόλεπτο διάλειμμα στα μισά της δράσης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το