Τοπικά

Καθολικό το αίτημα για κατάργηση των «φονικών» διοδίων στο Μοσχοχώρι

IMG_0563

Επιμένουν δυναμικά στο αίτημα για κατάργηση των διοδίων Μοσχοχωρίου οι φορείς της Μαγνησίας, τουλάχιστον μέχρι να συντηρηθεί ο οδικός άξονας ή να υλοποιηθεί η βούληση της κυβέρνησης για αναθεώρηση των συμβάσεων των οδικών αξόνων. Ωστόσο, οι συμβάσεις αυτές είναι κυρωμένες από τη Βουλή και υπάρχουν σημαντικά νομικά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν. Αυτό τονίστηκε στη σημερινή ημερίδα που διοργάνωσε ο Δικηγορικός Σύλλογος Βόλου σε συνεργασία με το Δήμο Ρήγα Φεραίου και υπό την αιγίδα του ΤΕΕ, στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ Μαγνησίας.

Ο δήμαρχος Ρήγα Φεραίου Δημ. Νασίκας, έδωσε έμφαση στην κοινωνική διάσταση του θέματος, τονίζοντας ότι η ευρύτερη περιοχή του Βελεστίνου έχει υποστεί πολλά δεινά, από το γεγονός ότι οι οδηγοί επιλέγουν να χρησιμοποιούν την παλιά εθνική οδό, προκειμένου να γλιτώσουν τα ακριβά διόδια του Μοσχοχωρίου. «Έχουμε θρηνήσει αρκετά θύματα, με πιο πρόσφατο περιστατικό το τραγικότερο δυστύχημα του καλοκαιριού, όπου χάθηκαν τα παιδιά από το Στεφανοβίκειο και το Ριζόμυλο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Νασίκας.

IMG_0564
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου Λάζαρος Γαϊτάνης επισήμανε καταρχάς ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η εξαγγελία του υπουργού Υποδομών Γιώργου Σταθάκη για αναθεώρηση των συμβάσεων οδικών αξόνων και για μείωση των τιμών των διοδίων, ωστόσο το πιο σωστό θα ήταν η κατάργηση και των τριών σταθμών διοδίων του νομού Λάρισας. «Αν όχι για πάντα, τουλάχιστον μέχρι να κατασκευαστεί και να συντηρηθεί ο οδικός άξονας», τόνισε και πρόσθεσε ότι «η ελεύθερη και ασφαλής κίνηση των πολιτών εντός της επικράτειας είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη από το Άρθρο 5 παρ.4 του Συντάγματος. Ελεύθερη κίνηση όμως με πληρωμή πανάκριβων διοδίων για τη διέλευση, δεν μπορεί να είναι ελεύθερη κίνηση», υπογράμμισε ο κ. Γαϊτάνης.
Ο βουλευτής Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Μεϊκόπουλος επισήμανε ότι σε πρώτη φάση η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην καθιέρωση ηλεκτρονικών διοδίων, δηλαδή να υπάρχει χρέωση ανάλογα με τη χρήση της εθνικής οδού, όπως επίσης και στη θέσπιση ενός κοινωνικού τιμολογίου που θα εξυπηρετεί ευάλωτες ομάδες πληθυσμού και ειδικά πολίτες που μετακινούνται συχνά από πόλη σε πόλη όπου παρεμβάλλονται σταθμοί διοδίων. Το θέμα της κατάργησης θα το εξετάσει σε δεύτερη φάση, καθώς θα προηγηθεί η διαδικασία αναθεώρησης των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί με τις παραχωρησιούχες εταιρείες. «Εννοείται ότι σε περιοχές όπως η δική μας, όπου υπάρχουν σταθμοί διοδίων σε μικρή χιλιομετρική απόσταση, θα εξεταστεί ακόμη και το ενδεχόμενο κατάργησής τους», υποστήριξε ο κ. Μεϊκόπουλος.

IMG_0562
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κ. Δελημήτρος, από την πλευρά του, χαρακτήρισε δικαιολογημένες τις αντιδράσεις για τα διόδια Μοσχοχωρίου, οι οποίες – όπως είπε – έχουν προκληθεί τόσο από τις χαριστικές συμβάσεις του δημοσίου με τις εταιρείες που επωφελούνται, όσο και από το ύψος των διοδίων που συχνά είναι αποτρεπτικό για τον μέσο σε εισόδημα οδηγό. «Δεν είναι λίγες οι φορές που εξ αιτίας της ύπαρξης υψηλών και πολλαπλών διοδίων σε μια διαδρομή, οι οδηγοί επιλέγουν περιφερειακούς και στην συντριπτική τους πλειοψηφία κακοσυντηρημένους δρόμους -ευθύνη που βαραίνει αποκλειστικά τις εργολαβικές εταιρείες ακόμα και με τους αποικιακού χαρακτήρα όρους που περιέχονται στις εν λόγω συμβάσεις- με συνέπεια να θρηνούμε θύματα στην άσφαλτο».
Ο επίκουρος καθηγητής στη Νομική Σχολή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Χρ. Δετσαρίδης ανέπτυξε τα νομικά ζητήματα που προκύπτουν από τις λεγόμενες συμβάσεις παραχώρησης, όπως προβλέπονται στο Ενωσιακό δίκαιο, όπου δηλαδή ο χρήστης καλείται να πληρώσει το αντάλλαγμα για την κατασκευή του έργου σε αυτόν που κατασκευάζει. Τόνισε ότι τίθενται πολλά ερωτηματικά, όπως το αν και κατά πόσο το αντάλλαγμα που πληρώνεται είναι για μελλοντική χρήση, οπότε χάνεται η ιδιότητα του χρήστη αφενός, αφετέρου κατά πόσο αυτό είναι αναλογικό.
Ο ίδιος ανέφερε ότι, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι όλες οι συμβάσεις έχουν κυρωθεί με νόμο, αυτές υπάγονται στο Ενωσιακό δίκαιο. Αυτό σημαίνει ότι αν θεωρηθεί ότι υπάρχει παράβαση του Ενωσιακού δικαίου –με μία αναθεώρηση χωρίς τη σύμφωνη γνώμη και των πλευρών- μετά αυτός που ευθύνεται είναι το κράτος. Οπότε δεν μπορεί να στραφεί η Ευρωπαϊκή Ένωση κατά του παραχωρησιούχου. «Αυτά τα ζητήματα καλείται να εξετάσει η νέα Βουλή. Ισχύει τελικά ο νόμος που κύρωσε τις συμβάσεις ή το Ενωσιακό δίκαιο όταν προβλέπει κάτι διαφορετικό», ήταν το ερώτημα που έθεσε ο κ. Δετσαρίδης.

Τέλος ο δικηγόρος κ. Αγγελίδης, ο οποίος έχει αναλάβει πολλές από τις υποθέσεις ποινικών διώξεων εναντίον ατόμων που συμμετείχαν σε κινητοποιήσεις και απέτρεψαν οδηγούς να πληρώσουν διόδια την περίοδο 2009-2011,ανέφερε ότι σε επίπεδο Θεσσαλίας έγιναν ή αναμένεται να γίνουν συνολικά 10 δίκες, ενώ ήδη έχουν αθωωθεί 30 άτομα. «Όλες ήλθαν στο ακροατήριο του Μονομελούς Πρωτοδικείου Λάρισας και οι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν κυρίως γιατί δεν αποδείχθηκε ότι υπήρξε δόλος».

IMG_0561

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το